vaag probleem met HDD

Pagina: 1
Acties:

• taz3d_nl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 12:08
is heb sinds kort een nieuwe maxtor 40gb schijf (udma133 7200rpm)
een paar dagen geleden formateerde ik de C partitie en na 5% kwamen er bad clusters :( die vervolgens gerepareerd werden )
een paar dagen later was mijn windows millennium image weer naar de klote en heb ik de c partitie weer geformateerd
tot mijn verbazing werden er geen bad sectors meer gevonden en gaf hij aan dat er ook geen bad sectors op de schijf waren twerwijl dat eerst wel het geval was
dus ik dacht laat ik mijn schijf ff door scan disk heen gooien ( de uitgebreide optie )
maar als die klaar is krijg ik dit te zien :

http://members.home.nl/rvl/c-schijf.bmp

geen bad sectors dus
hoe kan dit ?
ik neem aan als er eenmaal badsectors zijn dat het er steeds meer worden

Verwijderd

ff je plaatje omgezet naar jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~dimp12/hdd.jpg
een paar dagen geleden formateerde ik de C partitie en na 5% kwamen er bad clusters die vervolgens gerepareerd
je zegt dat ze gerepareerd werden. en daarna vraag je waarom ze weg zijn... zie je eigen post zou ik zeggen.

• taz3d_nl
ja klopt
dat is toch altijd, wanneer hij bad sectors vindt worden ze toch opgeslagen zodat er geen gebruik meer van gemaakt kan worden omdat ze toch kapot zijn
en als je je schijf dan scanned zie je wel het aantal aan badsectors dat je schijf heeft
nou dat zie ik nu dus niet meer
alles lijkt weer ok terwijl die schijf toen toch echt 1,2mb aan bad sectors had
ik snap er niks meer van
vaaaaaaaaag :?

• ^Ripper
  • Laatst online: 20-07-2025
Wat info voor je.

Niet alle BAD sectors zijn echte fysieke beschadigingen op je schijf.
Stroomstoringen/crashes tijdens een schrijfhandeling kunnen ook corrupte data naar de schijf hebben geschreven die WEL weer gecorrigeerd kunnen worden.
Ook moet je er rekening me houden dat elke TRACK een reserve sector heeft dus deze kan ook worden aangesproken.
De S.M.A.R.T feature doet dit vaak.

Dus kijk je HDD na het liefst met een testproggie die niet alleen de data LEEST maar ook DATAPATRONEN schrijft om zo problemen te vinden.
(Dus wat een geheugentest proggie ook doet)
Een gewone correctie schrijft alleen maar nullen naar die sectors, daarna lezen gaat vaak wel goed terwijl de sector toch echt beschadigt kan wezen

Heb ff voor je gezocht, alleen PAY proggie's die dit doen :r

Ik meen dat Norton Utilities en dergelijke dit ook kunnen Dus mocht je dit hebben...
Je kunt natturlijk ook gewoon ouderwets je HD volpleuren en dan een gewone scan er overheen halen.
Dit vind de meeste beschadegingen ook.

Dus...
Probeer te scannen en als dat goed gaat zet die image weer terug.
Scan daarna weer.
Nog steeds niets, laten we hopen dat het dan goed gaat.
Maar houd de boel in de gaten en houd BACKUPS

• taz3d_nl
ok ik zal het proberen
bedankt voor de info :)