goede allround microfoon

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-04-2024
Ja, ik ben op zoek naar een goede microfoon voor bijvoorbeeld: opnemen van zang en (acoustische en electrische) gitaar. Ik heb (krijg) de Creative Audigy (Platinum? weet ik nog niet, moet nog kiezen) geluidskaart.
Welke microfoon zal ik dan kopen, als hij niet duurder dan 75 a 100 euro mag zijn? Ik wil geen studio kwaliteit opnames gaan maken, maar gewoon dat 't lekker klinkt!
bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

De shure SM 57 voor 119,- EUR.

Goede degelijke mic, word zeer veel in de professionele wereld gebruikt.
Deze mic is zo degelijk dat je er een spijker mee in de muur kunt slaan... :9
Meer mic info: http://www.feedback.nl/pa/mics/shure-sm57-58.jpg
Let op: dit is een richtingsgevoelige mic!

Kweet alleen niet of de mic ingang van je soundcard geschikt is voor een dynamische microfoon.
Meestal kan het wel, er gaat in ieder geval niet iets kapot, het klinkt hooguit nog steeds verrot...
Misschien kun je zo'n mic ergens lenen om te testen op je soundcard.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
sm57 is inderdaad goeie allround microfoon .. maar wel een instrument microfoon.. voor zang zou ik eerder de 58 nemen..

de sm57 is overigens maar 89 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5240

DAP :) CM-10

€65,- Heel leuke condensator mic!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:02
S H U R E bijvoorbeeld de sm58 hele goede mic gebruik hem zelf ook als backup mic

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28435

Shure sm 58, goed voor zang, shure 57 perfect voor instrumenten(en ook wel voor spraak.)

de 57 bestond al op Woodstock(zo schrijf je dat toch :? ) maar behoort nu nog tot de beste mics v/d wereld. Ik geloof zelfs dat Celine Dion er mee zingt!

Voor de basgitaar gebruik ik altijd een DI-box, voor de electrische meestal een 57 voor de versterker.

Voor koor zou ik persoonlijk graag een paar condensatormics hebben maar die zijn wel prijziger.

(Hoe zou je het willen gaan gebruiken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
hmmz?.. je zegt zelf al dat de 57 echt een instrument microfoon is.. lijkt me sterk dat celine dion daar door zingt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yes, hij wordt het meest voor instrumenten gebruikt maar ook voor zang(al ziet het er niet uit). (ik zei niet dat hij alleen maar voor instrumenten wordt gebruikt)
Ik heb ze zelf nog nooit zien optreden, 100% zeker ben ik er niet van, via anderen uit het 'geluidswereldje' gehoord. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:50

mr_petit

opperprutser

de sm-57 en 58 zijn eigenlijk live (pa) mic's. Zeer goed tegen rondzingen, maar bij studio omstandigheden zijn ze nergens.)

Zeker voor zang en akoestische gitaar zou ik een condesator mic nemen.
Deze klinken veel helderder e.d.
Nadeel is dat je waarschijnlijk wel een lossen phantoom voeding nodig hebt (een sb zal wel niet zoveel volts leveren).
Ook zijn ze behoorlijk prijzig, maar misschien kan je iets gebruikts krijgen.

Voor elektrische gitaar kan je ook wel een condensator mic gebruiken, maar dan moet je niet te hard spelen, anders gaat ie vervormen (niet harder dan 95 dB(A) (= discotheekniveau)

Als je geen goede condensatormic kan krijgen voor dat geld zou ik voor de SM-57 gaan of een (gebruikte) EV N/D257B.
een Electrovioce N/D757B zal je gebruikt wel niet kunnen krijgen voor dat geld. Misschien een ander merk wat hetzelfde mikrofoonkapsel gebruikt.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
Op maandag 13 mei 2002 19:42 schreef mr_petit het volgende:
Voor elektrische gitaar kan je ook wel een condensator mic gebruiken, maar dan moet je niet te hard spelen, anders gaat ie vervormen (niet harder dan 95 dB(A) (= discotheekniveau)
op de meeste zit toch een -20db schakelaar?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Neumann TLM-170 gaat tot 154 dB, met -10dB-schakelaartje
AKG 414 ULS gaat tot 140 dB

De meeste grootmembranen kunnen hoge geluidsdrukken aan.

Maar helaas, een goede allround mic waar je alles mee kunt bestaat niet.

Specs? Zie ondertitel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb het hier over dB(a) geluiddrukniveau in een gemiddelde ruimte; laat je niet verleiden....
Als je gaat 'close mic'en' op een luidspreker, en dan ook in dB's rekent weet jij hoeveel het er dan zijn?

Die -10 en -20 dB(A) schakelaartjes zijn alleen verzwakkers; dus als je b.v. je gain niet genoeg kan / wil (i.v.m. vervorming) bijstellen.

Die maximale geluiddruk (niveau) geeft aan dat het membraam gaat vervormen c.q. kortsluiting maken. Een kondensatormic kan max. 1 á 2 duizendste(!) mm. membraamuitslag aan.

zodoende

grtz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy
  • Laatst online: 27-06 14:27

w00Dy

Make soap, not war

shure is het, sennheiser ook wel, akg
dap.. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Op maandag 13 mei 2002 21:46 schreef mr_petit het volgende:
Ik heb het hier over dB(a) geluiddrukniveau in een gemiddelde ruimte; laat je niet verleiden....
Als je gaat 'close mic'en' op een luidspreker, en dan ook in dB's rekent weet jij hoeveel het er dan zijn?

Die -10 en -20 dB(A) schakelaartjes zijn alleen verzwakkers; dus als je b.v. je gain niet genoeg kan / wil (i.v.m. vervorming) bijstellen.

Die maximale geluiddruk (niveau) geeft aan dat het membraam gaat vervormen c.q. kortsluiting maken. Een kondensatormic kan max. 1 á 2 duizendste(!) mm. membraamuitslag aan.

zodoende

grtz.
Het gaat niet om het geluidsniveau a-weighted, maar om het absolute geluidsniveau. dB(a)spl metingen zijn alleen interessant voor metingen ivm gehoorschade.

Het klopt dat condensator mics hele hoge geluidsdrukken niet prettig vinden, maar meestal zal je daar geen last van hebben. Er worden bijvoorbeeld altijd condensator mics gebruikt als overhead voor de drums, en die krijgen toch met behoorlijke geluidsniveaus te maken.

Wat betreft condensator mics voor een gitaarversterker. Niet echt gebruikelijk, maar het kan wel met de meeste condensator mics denk ik. Ik zou denken dat je op een halve meter afstand er weinig gitaarversterkers zijn die boven de 130 dBspl uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Die dB(a)'s haalde ik voornamelijk aan omdat ik daar in m'n werk mee te maken heb.... Ik kan me meer iets voorstellen bij 90dB(a) als bij dB's.

Overheads vallen nog wel mee: een kickdrum is veel erger.
Je ziet daar dan ook alleen maar dynamische mic's terwijl condensators daar prima zouden voldoen: ze gaan veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Op maandag 13 mei 2002 23:00 schreef mr_petit het volgende:
Die dB(a)'s haalde ik voornamelijk aan omdat ik daar in m'n werk mee te maken heb.... Ik kan me meer iets voorstellen bij 90dB(a) als bij dB's.

Overheads vallen nog wel mee: een kickdrum is veel erger.
Je ziet daar dan ook alleen maar dynamische mic's terwijl condensators daar prima zouden voldoen: ze gaan veel lager.
Een kick drum is idd iets teveel van het goede voor een condensator, alhoewel sommige condensator mics toch wel in de buurt zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
ik zou een gitaarversterker niet alleen met een condensator opnemen.. je kan wel een combi gebruiken waar je een dynamische close miked.. en dan op 1,5 meter ofzo de condensator.. (of nog verder.. experimenteer maar wat met de ruimte :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24461

voor e-gitaar is de shure sm57 zeker het proberen waard, voor vocals en a-gitaar zou ik toch een condensator gaan zoeken. voor sommige 'male-vocals' wil de sm57 ook nog wel eens werken. sm57 wordt trouwens ook vaak gebruikt voor snare/toms van de drums, voor een (gitaar)versterker en dicht bij het vel in de kickdrum. (ik heb laats hele goeie opnames gemaakt hiermee)

als je een el-cheapo 'all round' (nee bestaat eigenlijk niet). kan je ook eens naar de sennheiser e-serie gaan kijken, is niet echt fantastisch, maar is toch een leuk speeltje.

Als je echt leukere opnames wil gaan maken zal je toch meerdere mic's nodig hebben, dan heb je wat keuze in soort geluid, en je zal zien dat voor elke toepassing een tal van verschillende opstellingen te gebruiken zijn, elk met zijn eigen specifieke sound.

edit:
ik zou trouwens wel een mixertje of channelstrip tussen je soundcard en je mic zetten. als je een mic van € 100.- gaat kopen wil je dat echt niet direct op je SB aansluiten...(of iig, het resultaat niet horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Maakt AKG geen betaalbare mic's?
ik ben altijd wel een fan van dat merk geweesr.

Als je niet al te zuinig op je spullen bent kan je het beste een sm58 nemen..... daar kan je iemand fatsoenlijk mee knockout slaan ;)

owja...je kan hem dus ook laten vallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
akg maakt zeker wel betaalbare mics.. maar het verschil met een shure sm58 is echt enorm.. onze (ex)zangeres ging laast over van een AKG op een Shure.. en echt.. je weet niet wat je hoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 14 mei 2002 00:51 schreef mr_petit het volgende:
owja...je kan hem dus ook laten vallen...
Inderdaad, zelfs al valt hij zo hard dat er een deuk in de kap zit, gewoon uitdeuken en hij werkt nog perfect.
(hij viel van 4 meter hoogte op een betonnen vloer en k had geen (reserve)microfoons meer:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikao
hehe. die sm58's zijn inderdaad bere sterkt.. laatst hadden we optreden in het Simplon in groningen .. en daar hadden ze ook een aantal flink gedeukte microfoons..:) werken nog prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Op maandag 13 mei 2002 14:08 schreef remco_k het volgende:
De shure SM 57 voor 119,- EUR.

Goede degelijke mic, word zeer veel in de professionele wereld gebruikt.
Deze mic is zo degelijk dat je er een spijker mee in de muur kunt slaan... :9
Meer mic info: http://www.feedback.nl/pa/mics/shure-sm57-58.jpg
Let op: dit is een richtingsgevoelige mic!

Kweet alleen niet of de mic ingang van je soundcard geschikt is voor een dynamische microfoon.
Meestal kan het wel, er gaat in ieder geval niet iets kapot, het klinkt hooguit nog steeds verrot...
Misschien kun je zo'n mic ergens lenen om te testen op je soundcard.
Ow :? ... ik kom er achter dat ik de verkeerde mic op het oog had... 'k bedoelde dus de SM58...
Ik gebruik hem voor Studio en Radio (interviews enzo), werkt prima, tenminste, als je de mic maar kent (nier karakteristiek enzo).
Maargoed, het zijn allebij aardige dingen.

Ik bedacht me dat je ook goed Sennheiser kan gebruiken de MD 421, maar die is een heel stuk duurder.
Hij kan wel heel breed in worden gezet.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op dinsdag 14 mei 2002 12:47 schreef remco_k het volgende:

[..]

Ow :? ... ik kom er achter dat ik de verkeerde mic op het oog had... 'k bedoelde dus de SM58...
Ik gebruik hem voor Studio en Radio (interviews enzo), werkt prima, tenminste, als je de mic maar kent (nier karakteristiek enzo).
Maargoed, het zijn allebij aardige dingen.

Ik bedacht me dat je ook goed Sennheiser kan gebruiken de MD 421, maar die is een heel stuk duurder.
Hij kan wel heel breed in worden gezet.
De 421 is een geweldige microfoon... Gebruik hem en zijn kleine broetje met veel plezier :)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5240

Toch... Die DAP waar ik het over had klinkt voor akoestische instrumenten veeeel beter dan een sm-57... Heb ze naast elkaar gezet en gewoon uitgeprobeerd.. Echter, die DAP zingt wel errug snel rond, maar dat maakt in studio dus niet uit.

SM 57 is vooral leuk voor op trommeltjes en gitaar amp. voor de rest is t n errug verouderde microfoon die voor zang niet zo vaak meer gebruikt wordt als de 58...

Wat tegenwoordig veel gangbaarder/beter is, is de beta versies van die 2 microfoons.

Sennheiser e series is ook wel leuk in die prijsklasse (die al hoger ligt dan 100 euro..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:02
gewoon dus lekker een shure pakken, niet duur en de beste kwaliteit. ik zelf gebruik een beta 87c draadloos en een gedraade sm58 als backup. (ben solozanger)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebill
  • Laatst online: 01-04-2024
Op dinsdag 14 mei 2002 17:14 schreef shure-fan het volgende:
gewoon dus lekker een shure pakken, niet duur en de beste kwaliteit. ik zelf gebruik een beta 87c draadloos en een gedraade sm58 als backup. (ben solozanger)
Actually ben ik opzoek naar niet zo'n professionele mic. Volgens mij zijn de objecten waar jullie 't nu over hebben dat wel.
Ik heb nu een standaard pc-microfoontje, drie jaar geleden bij pc gekregen. Een staafje van 1 cm doorsnede. Dat stelt niets voor, ik wil een iets betere. Maar ik wil 'm wel graag bij pc-zaak kunnen bestellen (i.v.m. pc prive :)). Dat zijn de Shure e.d. volgens mij niet! In ieder geval niet bij de zaak waar ik pc wil gaan kopen. :( Iemand een alternatief? Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:12
Misschien dat Sony microfoons nog bij de pc-boer te krijgen zijn. Die schijnen redelijk van kwaliteit te zijn. Het ligt natuurlijk sterk aan de toepassing welke mic. voor jou geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Op vrijdag 17 mei 2002 16:25 schreef blissard het volgende:
Misschien dat Sony microfoons nog bij de pc-boer te krijgen zijn. Die schijnen redelijk van kwaliteit te zijn. Het ligt natuurlijk sterk aan de toepassing welke mic. voor jou geschikt is.
Sony mics zijn idd redelijk van kwaliteit, het model wat ik nog ergens heb slingeren is zelfs bijna net zo robuust als de shure sm 58... Hij klinkt alleen wat minder goed, vooral de helderheid laat wat te wensen over...

Alles kan stuk.

Pagina: 1