cd-rom inbouwen in Compaq Prolinea 4/50s?

Pagina: 1
Acties:

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:32

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik heb een klusje waarbij ik Office 97 opnieuw moet installeren op de computer van een vriend van me. Op zich geen probleem, ware het niet dat zijn computer geen CD-ROM drive heeft. Vol goede moed heb ik de computer opengeschroefd en er een CD-ROM drive ingehangen. Alleen: ik krijg hem niet aan de praat :(.

Eerst de specificaties van de computer:
- Compaq Prolinea 4/50s
- Intel 486SX2 50MHz processor
- 16 MB RAM (4MB onboard, 1x 4MB SIMM, 1x 8MB SIMM)
- onboard video (Tsens Labs ET4000/W32)
- Conner HDD 210MB
- Conner HDD 84MB

Ik schroef de computer open en zie dat er maar één IDE-controller op het moederbord zit. Daarom heb ik de 84MB HDD eraf gehaald en daaraan heb ik een CD-ROM speler gehangen (50x Afreey). Alle jumpers staan goed ingesteld en ook de kabel is goed.

Ik start de computer op en kom in Win95. So far so good. Ik open 'Deze Computer' en ik zie geen CD-ROM :(. Ik kijk onder Apparaatbeheer en daar zie ik het volgende staan:
code:
1
2
3
|
|__ (!) Standaard IDE/ESDI vaste-schijfcontroller
|__ (!) Standaard IDE/ESDI vaste-schijfcontroller

Windows beweert dat er twee IDE-controllers aanwezig zijn, terwijl ik er op het moederbord maar een zie zitten. Logischerwijs ga ik ervan uit dat hier wat fout zit, dus ik denk: ik moet ervoor zorgen dat de IDE-controller goed geïnstalleerd wordt. Ik verwijder de schijfcontrollers en Windows gaat op zijn gat (logisch). Ik start de computer opnieuw op in de hoop dat Windows de IDE-controller goed installeert. Nou, niet dus :(. Weer laat Windows zien dat er twee schijfcontrollers zijn die niet goed werken. ;(

Ik heb geen zin om Windows opnieuw te moeten installeren, maar wil wel graag een CD-ROM speler kunnen gebruiken om Office 97 te kunnen installeren.

Mijn vraag is nu: is er een mogelijkheid om die CD-ROM speler aan de praat te krijgen?

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04 13:16
In de bios wel de harde schijf veranderd naar een cd-rom speler? Of gewoon auto detection even aanzetten.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 20:57 schreef pep_82 het volgende:
In de bios wel de harde schijf veranderd naar een cd-rom speler? Of gewoon auto detection even aanzetten.
Dat is dus het probleem. Het gaat om een hele oude compaq, waarbij CD-ROM spelers nog niet in het BIOS genoemd worden.

Via zo'n vaag programma van de compaq-website ben ik in de BIOS terechtgekomen en daar kun je dus alleen aangeven of er harde schijven in de PC zitten en zo ja, welke (eventueel ook met autodetect).

Wat ik trouwens ook zo vreemd vind, is dat in de BIOS ook de mogelijkheid wordt genoemd van een Secondairy Master en een Secondairy Slave schijf, wat dus suggereert dat er een tweede IDE-controller aanwezig is, maar die zie ik dus niet op het moederbord zitten :?

Verwijderd

Om op zo'n machine een cd-rom speler aan te sluiten heb je een tweede ide aansluiting nodig (de cd-rom moet master zijn op een eigen ide aansluiting).
Probeer eens een oude geluidskaart met cd-rom aansluiting te vinden, of natuurlijk een ide uitbreidingskaart.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 21:10 schreef Radek het volgende:
Om op zo'n machine een cd-rom speler aan te sluiten heb je een tweede ide aansluiting nodig (de cd-rom moet master zijn op een eigen ide aansluiting).
Probeer eens een oude geluidskaart met cd-rom aansluiting te vinden, of natuurlijk een ide uitbreidingskaart.
Dan zal ik dat eens even proberen. Ik heb hier nog wel een oude 2-speed cd-romspeler vind met interfacekaart.

* Wok is dus nu even weg...

Verwijderd

Heb je geen netwerkkaart die je erin kunt doen?
Is wel zo makkelijk denk ik.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 21:20 schreef flippie.ff het volgende:
Heb je geen netwerkkaart die je erin kunt doen?
Is wel zo makkelijk denk ik.
Ehm... nee. Ik heb ten eerste geen ISA-netwerkkaart liggen en ten tweede is het maar de vraag of een compaq computer elke netwerkkaart accepteert.

In ieder geval bedankt voor de suggestie :)

/update:
Op zondag 12 mei 2002 21:10 schreef Radek het volgende:
Ik heb het geprobeerd met een CD-ROM speler met aparte interfacekaart, maar dat werkt ook niet. De interfacekaart wordt helemaal niet herkend onder Windows :(

Zijn er nog andere mogelijkheden, want ik begin een beetje moedeloos te raken. :'(

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
En we schoppen de hele zaak maar eens omhoog :P

Wat ik dus heb geprobeerd:

• Tweede HDD eruit gehaald en een oude 8-speed CD-ROM eraan gehangen: werkte niet (waarschijnlijk door defecte CD-ROM
• 8-speed CD-ROM vervangen door een ander exemplaar: werkt ook niet. Wordt niet herkend.
• Een oude CD-ROM met aparte interfacekaart erin gestopt. Geen succes.

Ik geloof dat ik nu zo'n beetje door mijn opties heen ben, maar misschien dat jullie nog ideeën hebben?

Ik heb geen zin om Win95 opnieuw te moeten installeren, maar zolangzamerhand begin ik toch aan een noodmaatregel te denken:

- CD-ROM op de plaats van de tweede HDD zetten
- Computer opstarten met een Win98 bootflop (en dan hopen dat de CD-ROM wordt herkend)
- Win95 installeren en de zooi afhandelen.

Iemand enig idee of dit gaat werken? Let wel: dit wil ik dus als laatste redmiddel proberen, dus als iemand nog een tip heeft waardoor ik Win95 niet opnieuw hoef te installeren, graag!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
En laat maar zitten :)

Probleem is opgelost. Op de tweede HDD bleek de installatie-CD van Win95 te staan. Hiervan de setup gedraaid (over de bestaande installatie heen) en vasteschijfcontrollers functioneerden weer naar behoren.

CD-ROM eraan geprikt en Office 97 met succes geïnstalleerd! :)

Pagina: 1