Toon posts:

1 pc kan het netwerk niet op...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 3 kamers met elk een pc erin. Allemaal aangesloten met 10/100Mb NICs en een 10/100Mb switch. De switch staat in kamer 1. er loopt dus een kabel van kamer 2 naar 1, en een van kamer 3 naar 1. (kamers 1, 2, 3 op een rijtje :-)

Nu wilt de pc in kamer 3 NIET op het netwerk komen. Zoeken gaat niet, pingen ook niet (pc"s hebben IP 10.10.0.15 t/m 10.10.0.17). De NICs en HUB geven aan dat er wel connectie is (lampjes)...

eerst was de kabel tussen 3 en 1 eigenlijk 2 kabels, deze had ik met kroonsteentjes aan elkaar gezet :-(
daarna heb ik het met wazige klemmetjes gedaan, ook zonder succes.
Toen met een koppenstukje waar 2 connectortjes in gaan: weer niet (gaf dit keer niet eens connectie).
Nu heb ik een nieuw kabel gekocht, 2 nieuwe connectortjes eraan geknipt, en het werkt nog niet...

Wie weet er wat !?!?!?!
de kabels zijn trouwens 10m, 6m (en 2m)

Verwijderd

net werkkaart niet goed in het slot haal hem los en duw hem er opnieuw in had ik ook de bios zag hem windows zag hem maar hij deed het niet.

Verwijderd

Topicstarter
sorry, maar dat heeft niet gewerkt...
het is ook zo, dat als ik pc 3 naar kamer 1 sleep, en daar een kabeltje van 2 a 3m tussenhang, doet ie het wel.
In in z"n eigen kamer (3) is de kabel ongeveer 10m. Deze loopt ook ongeveer 5m samen met die van kamer 2.
Dit moet toch gewoon kunnen ?? Kabel niet te lang, en ze mogen elkaar toch ook niet storen ?? (tis UTP (geen STP))

Verwijderd

Denk toch dat er iets niet helemaal fijn is met je bekabeling. Heeft in ieder geval niets te maken met te lange kabels of dat er twee elkaar storen als ze naast elkaar liggen. Dat kan alleen gebeuren als ze een lang stuk naast een 220V kabel liggen.

Regel es een goeie telefoontang en monteer je RJ-45 stekkers opnieuw. Er bestaan ook speciale koppelstukken maar die had je al. De volgorde van de acht draadjes is natuurlijk essentieel maar dat lijkt me duidelijk :) Dan moet het daarna gewoon goed zijn! Let ook op dat je ze niet cross monteert. Dat moet alleen als je twee PC's direct aan elkaar knoopt zonder HUB of SWITCH.

Misschien heb je ook een mogelijkheid om de kabels na het afmonteren door te meten. Kan je zo zien of er een adertje geen contact maakt en of alle acht contactjes in je RJ-45 wel 1 op 1 doorverbonden zijn.

suc6

Verwijderd

mijn broer d8 ook ooit dat die de volgorde wist maar dat was ook niet waar (netwerk draaide toen wonder wel toch nog op 10 mbit maar niet op 100)

Zo doe je het (utp cat5 straight):

4 paren:

paar 1 op pinnetjes 1 en 2
paar 2 op pinnetjes 3 en 6
paar 3 op pinnetjes 4 en 5
paar 4 op pinnetjes 7 en 8

de kleur maakt verder geen hol uit als je maar aan 2 kanten van je kabel dezelfde gebruikt!
meestal wordt deze kleurencombi gebruikt: paar1: oranje, paar2:groen, paar3: blauw, paar4: bruin

Enne de laatste twist moet binnen de 1,5 cm voor je stekker zitten als je je netjes aan de cat5 specs wilt houden ;)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt !!
ze lopen inderdaat een stuk naast een 220V kabel...
het hele zooitje zit in een goot, die door die 3 kamers loopt. Daar zit dus vanalles in...

Het is wel vreemd dat de telefoon-kabel daar geen last van heeft. Zou het een optie zijn om STP/FTP neer te leggen ??

Verwijderd

Topicstarter
Drecaise ook bedankt, maar ik weet hoe zo"n kabel inelkaar zit :-)
(niet het officiele kleurtjes-systeem, maar toch...)

Verwijderd

Topicstarter
eeuuuhhh....
ik had dus nog een klein vraagje:
Is het handig om STP in de goot te leggen, of is het verstandiger om het maar buiten de goot te houden ??

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 17:44
STP kan wel naast andere kabels liggen, het is niet voor niets Shielded. het ligt er wel aan hoeveel stroom er door die kabels loopt, hoe meer stroom hoe sterker het veld om de kabel. dus naast een elec. radiator is een minder goed idee. trouwens, ik zou voor je ip nummers gewoon de gereserveerde private network range nemen, dan krijg je ook geen geneuzel met DNS en andere geneuzel. (range: 192.168.x.x Subnet: 255.255.0.0). suc6 (dure kabel trouwens STP??)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga waarschijnlijk toch maar een paar nieuwe gaten boren, en die kabel maar over de vloer laten lopen, ipv door die goot. Zitten nl een hoop stopcontacten ed in...

nog bedankt voor alle hulp :-)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Op maandag 13 mei 2002 12:15 schreef BuG2FiX het volgende:
....
ik zou voor je ip nummers gewoon de gereserveerde private network range nemen, dan krijg je ook geen geneuzel met DNS en andere geneuzel. (range: 192.168.x.x Subnet: 255.255.0.0).
...
10.x.x.x is ook een private range ;) en een dergelijk groot subnet als 255.255.0.0 is ook niet nodig, 255.255.255.0 volstaat ruim (kan nog kleiner maar dam moet je beginnen rekenen)

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1