Op maandag 13 mei 2002 11:39 schreef Mace33 het volgende:
Tja, als je buurmans boom voor jouw gevoel te ver over je heg hangt, je spant een rechtszaak tegen hem aan en je verliest omdat hij wettelijk binnen de normen valt... dan heb je een gevoel dat het je opgedrongen wordt. Dat geldt ook voor je gevoel als het gaat om de 'bescherming van een verdachte'. Dat gevoel deel ik met je, maar het rechtssysteem moet streng zijn: er moet geen speld tussen te krijgen zijn dat iemand schuldig is. En omdat we onszelf niet kunnen verdedigen, hebben we recht op een advocaat. Dat je in sommige gevallen het gevoel hebt dat iemand direct veroordeeld zou moeten worden (zoals de moordenaar van Fortuyn), mag nooit betekenen dat je het rechtssysteem omzeilt. Regels zijn er niet voor niets.
Natuurlijk moeten er regels zijn, ik krijg alleen steeds meer het gevoel dat er in ons land veel te veel kan.
Waarmee ik dus bedoel dat er te veel getolereerd wordt.
Misschien zijn wij inderdaad te onverschillig, en laten we b.v. de uitspraak van een imam dat alle homo's maar dood moeten over onze kant gaan, terwijl dit in mijn ogen toch regelrechte discriminatie is.
Hiermee wil ik echt niet alle Moslims beschuldigen van discriminatie, maar de imam die deze uitspraak heeft gedaan had daar toch zeker voor aangeklaagd moeten worden.
Voor zover ik het met mijn vrienden en kennissen - waaronder enkele Moslims - over homoseksualiteit gehad heb, zeggen ze bijna allemaal: "Ik kan het niet begrijpen, maar ik heb er verder geen last van". Als zowel Moslims als niet-Moslims homoseksualiteit niet goedkeuren, wil dat niet zeggen dat ze automatisch een bedreiging vormen voor homo's. De echte bedreiging vormen mensen die homo's op straat intimideren of gaan 'potenrammen'.
Ben ik met je eens, veel (blanke) Nederlanders hebben ook hun vooroordelen over de (gekleurde) buitenlanders, maar daarom kun je niet alle Nederlanders als racist gaan bestempelen.
(Een groepje extreem rechtse daargelaten)
De bijbel van het Christendom. Misschien vind je 'onze' storend omdat je zelf (net als veel andere Nederlanders) niet gelovig bent, maar feit is dat Nederland van oudsher het Christendom als belangrijkste religie heeft.
Persoonlijk vindt ik de religie achterhaald, maar ik moet je gelijk geven dat onze fundamenten daaruit voortkomen.
Ik quote mezelf even: "... Omdat veel aanhangers het liefst buitenlanders, Joden, homo's en ander 'tuig' om zeep zouden willen helpen."
Tuurlijk, als iemand roept dat buitenlanders aan het gas moeten, wil dat niet zeggen dat ze het ook gaan doen. Maar het maakt voor het verhaal niet eens uit: al zouden dit soort mensen bluffen, dan vind ik het nog vreemd dat ze blijkbaar tegen hun eigen 'principes' handelen.
Misschien moet jij eens pagina 15 van de Telegraaf van zaterdag lezen.
Ik heb hem voor deze gelegenheid weer even uit de oudpapierbak gehaald en zal even letterlijk de kop van een pagina die geheel gewijd is aan extreem links citeren;
"RADICALE MILIEUACTIVISTEN WORDEN IN SPECIALE KAMPEN GETRAIND IN AANSLAGEN"
Ik heb de gehele pagina echt met verbijstering gelezen, en ben tot de conclusie gekomen dat de bewuste Volkert van der G. niet op eigen houtje heeft gehandeld, maar dat we hier kunnen spreken van een grote groep die zich bewust bezig houd met georganiseerde misdaad.
Je moet dit artikel toch echt eens lezen, ik stond er iig versteld van, en kreeg echt kippevel van uitspraken als
"Wie niet horen wil moet maar voelen" en
"Ik zal eerder een mens doden dan een dier".
Ik heb even een paar sites voor je opgezocht;
http://www.gaia.be/nl/nieuws/230998b.html
http://www.polfed.be/old_site/rw/revue/149/149_02.htm
http://www.brok.be/derdelaatste.html
http://home2.pi.be/tor-4502/alg17.htm
Na het verschijnen van het artikel in de Telegraaf zijn er opeens opvallend veel sites van ALF verdwenen.
Misschien moet je eens voor je zelf te rade gaan welke extreme tak nu gevaarlijker is de rechtse of de linkse.
Ik zal in het vervolg wel genuanceerder formuleren, want je ziet hoe gemakkelijk het is om te generaliseren.
Je begrijpt me verkeerd: ik zeg niet dat alle Fortuyn-aanhangers rechts extremisten zijn, ik praat over een deel van extreem rechts dat achter Fortuyn aanhuppelt! En voordat je daarover begint: nee, het feit dat ze dat doen wil
niet automatisch zeggen dat Fortuyn extreem rechts was.
Dat zal uiteraard zo zijn, maar denk jij niet dat dit exact het zelfde geval zal zijn bij links, ik bedoel een deel van extreem links zal ook wel achter rosemuller aanhuppelen, dat wil natuurlijk ook niet zeggen dat Rosemuller extreem links is.
Tuurlijk. Dat ontken ik ook niet. Maar ik benadruk dat het criminelen zijn, op dezelfde manier als jij benadrukt dat het Marokkanen zijn. Voor mij doet het er niet toe, het gaat om mensen die fout bezig zijn.
Ik zeg niet voor niks dat we nog vol vooroordelen zitten. Waarom denk je dat Islamieten in Nederland 'opgelucht' zijn dat de dader van de moord op Fortuyn een Nederlander is...?
Ik denk niet alleen de Islamieten, ik was ook best opgelucht toen ik hoorde dat de 'vermoedelijke' dader een blanke man was.
Helemaal mee eens. Ik hoop dat de rest van Nederland dat ook vindt.
Daar zijn we het in ieder geval over eens.

Als het normaal is dat iemand drie advocaten tot zijn beschikking heeft: het zij zo. Als het niet gebruikelijk is, dan krab ik wel even achter mijn oren. Maar hij heeft in ieder geval recht op een advocaat.
Ik blijf het overdreven vinden, maar dat achter jouw oor krabben is natuurlijk ook op te vatten als een soort 'onverschillige' tolerantie.
Ok. Ik ben gisteren ook om 23:30 gaan slapen. Werd een beetje gaar van al dat denkwerk.

Ach ja van hersengymastiek wordt je uiteraard ook moe.
Ik heb al eerder aangehaald dat er momenteel veel criminelen niet worden geconfronteerd met de schade die zij toebrengen aan onze maatschappij.
Ik ben van mening dat we deze aansprakelijk moeten stellen voor de schade die voortkomt uit de gevolgen van de criminaliteit.
Waarom krijgen criminelen vaak een relatief lichte straf, terwijl de maatschappij moet opdraaien voor de aangerichte schade?
Neem voor het gemak maar eens even het voorbeeld van de garagehouder, de man heeft moeten investeren in een alarmsysteem omdat hij anders zijn pand al helemaal niet eens verzekerd krijgt, en ziet door de inbraken ook nog eens de premie geheel buiten zijn schuld omhoog schieten.
Zelfs wanneer er daders worden opgepakt, krijgt hij doodleuk te horen dat er niets te halen valt (omdat je van een kale kip nu eenmaal geen veren kunt plukken).
Sorry, maar zoiets is in mijn ogen te zot voor woorden, we moeten criminelen niet simpelweg opsluiten, maar laten werken tot alle schade vergoed is.
Ik ben van mening dat zoiets veel beter helpt dan de manier waarop we nu criminelen straffen, het is tenslotte bewezen dat vele die hun straf hebben uitgezeten weer op het criminele pad terechtkomen.
Ik denk dat vele van hen een beter mens worden wanneer ze zelf inzien dat werken voor je geld veel meer voldoening geeft dan stelen.
(sorry, beetje lap tekst geworden).