Toon posts:

php-postgresql-installatieprobleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op Redhat 7.1 PHP gaan gebruiken in combinatie met Apache en een PostgreSQL-database. Deze drie dingen heb ik dus geinstalleerd, en afzonderlijk lijkt het allemaal goed te werken. Echter, als ik via php-code mijn database probeer te benaderen, krijg ik de foutmelding "Call to undefined function: pg_connect() in... etc." Het heeft er dus alle schijn van dat postgres niet goed is meegecompileerd met php. Toch heb ik deze optie wel meegegeven in al die keren dat ik het geprobeerd heb: ./configure --with-pgsql --with-apache=../../apache/apache_1.3.24 --enable-track-vars

phpinfo(); heeft ook bar weinig over postgresql te melden eigenlijk. Ik gebruik php-versie 4.1.2

Wat kan er loos zijn? :?

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Er zit idd geen Postgres support in je PHP. Het lijkt er op dat het configure script van PHP je pgsql install niet heeft kunnen vinden. Probeer het eens met --with-pgsql=/path/naar/je/pgsql

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu gedaan: ./configure --with-pgsql=/usr/local/pgsql/bin/ --with-apache=../../apache/apache_1.3.24 --enable-track-vars. Na make en make install heb ik alles opnieuw opgestart, maar het werkt nog steeds niet.
Ik neem trouwens aan dat ik niet eerst heel php hoef te deinstalleren voor dat ik het opnieuw kan configureren? (Je merkt het: Langhors is nog ver verwijderd van de titel linux-goeroe ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat ik dit topic toch maar omhoog moet schoppen: na veel gepruts en gemodder blijft het maar niet lukken. De php-configuratie geeft keurig de melding: 'checking for PostgreSQL support... yes', ik heb postgresql gestart (postmaster -D /usr/local/pgsql/data) en Apache draait. Toch blijft phpinfo(); volharden in het niet vermelden van postgres-support, en kan ik via php dus geen database benaderen. Wat kan er mis zijn?

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-07 10:53
--with-pgsql=/usr/local/pgsql

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 19 mei 2002 15:56 schreef Steije het volgende:
--with-pgsql=/usr/local/pgsql
Helaas, ik heb het net nog even geprobeerd, maar ook dit werkt niet.

Verwijderd

er is een speciale postgresql rpm te halen die de ondersteuning voor postgresql in php bakt:

php-pgsql-4***** (versie)
This is a dynamic shared object (DSO) for Apache that will add
PostgreSQL database support to PHP. If you need back-end support for PostgreSQL, you should install this package in addition to the main php package.
Hier te downen:

http://rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=php-pgsql&submit=Search+...&system=&arch=

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost! :) :)

Ik zat de fout vooral te zoeken bij de php-configuratie, maar ik bleek apache iets anders te moeten configureren. Nou ja, het werkt nu tenminste 8-)
Pagina: 1