Toon posts:

[win2k] krijg een ip adres die ik niet kan krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een win2k advanced server met dhcp met een scope van ip adressen; 192.168.0.1 t/m 192.168.0.100, waarvan de ip's 1 t/m 10 geexcluded zijn. (worden dus niet uitgedeelt), maar nu krijgt een computer toch ip adres 192.168.0.2. Hoe kan dit?
Ik heb toch gewoon DHCP aangezet dus hij heeft geen statisch ip adres. Een andere computer die ook gewoon zo staat ingestelt krijg wel gewoon 192.168.0.11 met goede default gateway en DNS. Clients zijn allemaal Win2k btw.

Iemand een idee?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
heb je mischien een pc op het netwerk welke ICS draait?

(internet connection sharing)

heb je ook al een 'ipconfig /release & ipconfig /renew' gedaan op de betreffende pc?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 16:53 schreef zwelgje het volgende:
heb je mischien een pc op het netwerk welke ICS draait?

(internet connection sharing)

heb je ook al een 'ipconfig /release & ipconfig /renew' gedaan op de betreffende pc?
M'n server draait ICS, en ik heb ook al een keer release en renew gedaan.. kreeg gewoon hetzelfde adres terug.

Verwijderd

Topicstarter
Wel godver... nu herstart ik m'n andere computer, is z'n dns verandert. En bij m'n dhcp scope staat hij nog gewoon goed.

Verder staan de ip's niet in de adres leases van DHCP, dus op een of andere manier krijgen ze toch geen ip adres meer van m'n server. Wel vreemd.. want het ging goed tot ik windows update ging runnen....

• Zwelgje
Op zondag 12 mei 2002 16:55 schreef FritsV het volgende:

[..]

M'n server draait ICS, en ik heb ook al een keer release en renew gedaan.. kreeg gewoon hetzelfde adres terug.
ICS gebruikt namelijk ook een dhcp deamon... die geeft 192.168.2 als eerste uit...

denk dat dat jouw probleem is....

Verwijderd

Topicstarter
En hoe ga ik dat uitzetten?

Verwijderd

Als je ICS gebruikt zorgt dit ook voor het uitdelen van IP adressen. Waarschijnlijk krijg je dan een conflict met DHCP. Je DHCP moet ook geautoriseerd zijn in Active Directory anders krijg je ook problemen. Staat er in je MMC een rood of groen pijltje bij je servernaam?

In een netwerk als jij hebt kan je het delen van internetverbinding het beste via NAT en demand dail regelen.

Zijn wel goeie sites waar dat prima in uitgelegd wordt hoe dat precies werkt. Effe een googeltje aan wagen...

• Zwelgje
Op zondag 12 mei 2002 17:29 schreef FritsV het volgende:
En hoe ga ik dat uitzetten?
2 mogelijkheden

1) ICS uitzetten,
2) niet de DHCP server die windows 2000 server standaard heeft gebruiken, deze dus gewoon uninstallen

nadeel optie 1: geen internet meer voor je clients :+
nadeel optie 2: ICS kun je niet handmatig configuren, (de dhcp scope niet althans)

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 16:55 schreef FritsV het volgende:

[..]

ICS uitzetten en effe wingate ofzo downloaden.
ICS en DHCP op 1 netwerk gaat niet goed. Is bekend bij MS en geven ook deze oplossing.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 12 mei 2002 17:31 schreef zwelgje het volgende:

[..]

2 mogelijkheden

1) ICS uitzetten,
2) niet de DHCP server die windows 2000 server standaard heeft gebruiken, deze dus gewoon uninstallen

nadeel optie 1: geen internet meer voor je clients :+
nadeel optie 2: ICS kun je niet handmatig configuren, (de dhcp scope niet althans)
voor optie 1 gaan

en dan NAT installeren via de RRAS
Waarom ICS gebruiken als je een betere NAT service hebt ?

Uit mijn persoonlijke tests kan ik trouwens melden dat de performantie van RRAS met NAT groter was dan die van de winroute service.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Duidelijk Routing en Remote acces wizardje draaien en daar je NAT over laten draaien. Vervolgens ook even je DHCP server installen en configgen (had je al gedaan zo te horen). En iig die hele dial up interface wegsmijten die definieer je namelijk in Routing en remote acces.

Als je handig wil zijn config je Routing en remote acces ook meteen even zodat je server ook vpnserver is. Het kan allemaal. Alleen beste tweakers: RTFM! (die dikke witte pillen van M$ press waar je ook meteen een examen in kan doen bijvoorbeeld!)

met win2k server ga je natuurlijk geen proggels als wingate en winroute gebruiken |:(

ohja: check even waar die DHCP server draait! ipconfig /all en check het ip van je DHCP server. Dan weet je teminste of het je ICS is dat moeilijk doet.
Pagina: 1