[inux]Questions :/ (n00b)

Pagina: 1
Acties:

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 21:35

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
jaaajaaaaaa et is "ergens" te vind @ inet maar waar :?

k et zit zow?

ik heb redhat linux ( optie "server" geinstalled op een cyrix 300/64MB en een 8 GB HD"

ik wil dus een CS dedicated server maken en ik ben al zovet gekomen om de file op de server te zetten ( dmv ftp) en uit te pakken MAAR! @ /root heb ik niet genoeg ruimte :'( .
Ik dacht dat linux een swap, root en een HOME partitie aan maakte bij de installatie toch?

Q: hoe kom ik op HOME?

aub geen slotje ofzow .. ik ben FFS al de hele middag bezig dat uit te zoeken :{ zonder resultaat :/

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zou je eens de uitvoer van de commando's 'df -h' en 'du -h --max-depth=1 /' kunnen geven? Je draait deze commando's in een console of terminal, zo'n DOS-achtig scherm.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 17:04 schreef odysseus het volgende:
Zou je eens de uitvoer van de commando's 'df -h'
telnet en dan inloggen als root wil niet?!?! dan maar een foto :)
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2494467188
en 'du -h --max-depth=1 /' kunnen geven? Je draait deze commando's in een console of terminal, zo'n DOS-achtig scherm.
9K

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 12 mei 2002 17:33 schreef ThaHandy het volgende:
[...]
Je kunt dat bestand wel in /usr/local neerzetten (gewoon verslepen in een programma voor bestandsbeheer zoals Konqueror, of in een console met iets als 'mv /mijn/bestand /usr/local'. Je hebt nog ruim twee GB vrij daar, dat lijkt me genoeg voor een CS-server.
telnet en dan inloggen als root wil niet?!?! dan maar een foto :)
[afbeelding]
Je kunt niet direct inloggen onder root met telnet, dat is een beveiliging (telnet is *bijzonder* onveilig, vandaar). Wat wel kan is eerst als gewone gebruiker inloggen en daarna met 'su' of 'su -' veranderen in de gebruiker 'root'.
[..]
9K
Ehm...weet je zeker dat je dat commando precies zo gedraaid hebt? De uitvoer is nu eigenlijk niet echt nodig meer (df -h gaf voldoende informatie), maar er zou een lijstje uit moeten komen met hoeveel ruimte verschillende directories innemen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 17:48 schreef odysseus het volgende:

[..]

Je kunt dat bestand wel in /usr/local neerzetten (gewoon verslepen in een programma voor bestandsbeheer zoals Konqueror, of in een console met iets als 'mv /mijn/bestand /usr/local'. Je hebt nog ruim twee GB vrij daar, dat lijkt me genoeg voor een CS-server.
[..]
hoe kom ik dan bij /usr/local dan? of /boot og /home :?
/root is kompleet leeg :?
Je kunt niet direct inloggen onder root met telnet, dat is een beveiliging (telnet is *bijzonder* onveilig, vandaar). Wat wel kan is eerst als gewone gebruiker inloggen en daarna met 'su' of 'su -' veranderen in de gebruiker 'root'.
[..]
ik heb geen gebruikers aangemaak hoe doe ik dat?
Ehm...weet je zeker dat je dat commando precies zo gedraaid hebt? De uitvoer is nu eigenlijk niet echt nodig meer (df -h gaf voldoende informatie), maar er zou een lijstje uit moeten komen met hoeveel ruimte verschillende directories innemen.
ik had die CS rommel al verwijderd, vandaar (was maar voor de helft geinstalleerd)

Verwijderd

je hebt sowieso altijd een root account op je linux en dan word er ook om een normal user account gevraagd als je linux installed.
als je niet met root kan inloggen, log je met je gewone username en password in en doe je in linux zelf als je ingelogd ben "su" staat voor switch user waardoor die auto naar root login springt en om root password vraagt.

it's that simple en mocht je eventueel niet weten hoe je bv meer users toevoegd gewoon kwestie van "adduser nickname"

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 12 mei 2002 17:57 schreef ThaHandy het volgende:
hoe kom ik dan bij /usr/local dan? of /boot og /home :?
/root is kompleet leeg :?
In een console is er het commando 'cd' om naar een andere directory te gaan, als je dat bedoelt (net als in DOS, mocht je dat kennen). Met 'cd /usr/local' ga je naar /usr/local. Het commando 'mv' (move) maakt het mogelijk om bestanden of directories te verplaatsen.
ik heb geen gebruikers aangemaak hoe doe ik dat?
In een console 'adduser' draaien is het simpelst. Er wordt gevraagd om een gebruikersnaam en een paswoord.

Overigens heb ik het idee dat je iets niet helemaal correct ziet. Je hebt '/', dat is de root. Een klein beetje vergelijkbaar met 'c:\' onder Windows/DOS. Daar zitten dan allerlei directories aan vast, zoals /usr, /etc en /tmp. Elke gebruiker heeft ook een eigen directory, vaak de 'homedir' genoemd. Voor gewone gebruikers staat deze bijna altijd in /home/gebruikersnaam, maar voor de gebruiker root staat deze in /root. Dat wil dus zeggen: als een directory onder de root. Voor de meesten hier is het zo vanzelfsprekend als wat, maar ik ben al een aantal mensen tegengekomen die het niet direct zo begrepen.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
\o/

TNX

cd /home of cd /usr <-- dus met een "/" er voor |:( found it :) tnx dat moet ik weten :)

Verwijderd

Ikzelf vind Midnight Commander erg lekker werken op de console.
Dat maakt het toch wat visueel.
mc is het commando om het op te starten.

En het klinkt of je wat leesvoer nodig hebt.
http://rute.sourceforge.net vind ik daarvoor wel aardig.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
tnx..

nog een vraag
sie ik wel een server die 4x dedicated CS draaien?

hoe krijg ik dat voor elkaar?
ik heb alleen Alt-F1 en Alt-F2
hoe krijg ik meer?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt dat op twee manieren oplossen:
• Bekijk het bestand /etc/inittab en voeg daar enkele tty's toe. Je zult vanzelf de eerste twee zien staan, daaronder plaats je gewoon regels waarbij het tellertje steeds één oploopt.
• Je draait een server in de achtergrond. Stel dat je als commando 'cs-server' gebruikt, dan kun je met 'cs-server &' het ding in de achtergrond laten draaien. Je console blijft dan vrij om andere dingen te doen. Dit is een nettere oplossing dan de eerste.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 19:04 schreef odysseus het volgende:
Je kunt dat op twee manieren oplossen:
• Bekijk het bestand /etc/inittab en voeg daar enkele tty's toe. Je zult vanzelf de eerste twee zien staan, daaronder plaats je gewoon regels waarbij het tellertje steeds één oploopt.
elke keer als ik een programma opstart pico/ iptraf enz krijg ik er een console bij alt-f3/f4/f5 enz
merk ik
• Je draait een server in de achtergrond. Stel dat je als commando 'cs-server' gebruikt, dan kun je met 'cs-server &' het ding in de achtergrond laten draaien. Je console blijft dan vrij om andere dingen te doen. Dit is een nettere oplossing dan de eerste.
hoe kan ik dit doen?

en ik krijg deze error als ik voor de 2e keer "hlds_run" uitvoer
[henk@localhost hlds_l]$ ./hlds_run
libhlwon.so: cannot load shared object file: No such file or directory
[henk@localhost hlds_l]$ :?

hoe kan ik CS bijv 4x starten?!?!
Pagina: 1