Toon posts:

SCSI hard disks doen het niet via AHA 2940

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik probeer sinds kort via een AHA 2940 kaart 2 scsi hd's te gebruiken op een Asus A7V moederbord voor AMD Duron en Athlon processors. Dit setje werkte zonder problemen in een andere pc met Asus P2B moederbord.

Wat er gebeurt is dat ik tijdens de boot de naam van de scsi kaart zie en 'press ctrl-a for scsi bios'. Daarna moet je de namen van de scsi devices zien, maar die komen dus niet..

Iemand dit ook meegemaakt en wat zou het kunnen zijn? Als het een irq, dma of wat voor conflict dan ook is, hoe kan ik dit controleren buiten een OS om?

BEdankt!!

Michiel

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
hoe is je terminatie geregeld?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

kabel zit erin ?
geen dubbele id`s ?
Terminatie oke ?
power aangesloten ?

Verwijderd

Topicstarter
:)

Ja,

alle kabels zijn goed aangesloten. De terminatie staat op automatisch ingesteld op de kaart. Precies zoals het werkte op het p2b mb...weet 1 van jullie hoe ik er achter kan komen of het een irqconflict is? Ik heb nl 1 keer een melding gezien dat de 2940 dezelfde irq gebruikte als de promise ata controller en dat het wel zeker moest zijn dat beide controllers irq sharing ondersteunen?

Michiel

• Zwelgje
Op zondag 12 mei 2002 16:47 schreef michieliooo het volgende:
:)

Ja,

alle kabels zijn goed aangesloten. De terminatie staat op automatisch ingesteld op de kaart. Precies zoals het werkte op het p2b mb...weet 1 van jullie hoe ik er achter kan komen of het een irqconflict is? Ik heb nl 1 keer een melding gezien dat de 2940 dezelfde irq gebruikte als de promise ata controller en dat het wel zeker moest zijn dat beide controllers irq sharing ondersteunen?

Michiel
terminatie staat automatisch op de kaart, maar heb je het laatste apparaat op de scsi bus ook getermineerd? als het LVD schijven zijn moet je een active terminator gebruiken overigens,

maar ik begrijp uit jouw woorden dat het setje in dezelfde configuratie wel werkt op een andere (asus p2b) pc?

het kan een irq conflict zijn, maar goed die adaptec zou daar 'in principe' geen probleem mee moeten hebben (heb zelf ook zon kaartje liggen),

Verwijderd

Topicstarter
wat ik heb begreep uit de handleiding zwelgje is dat automatische terminatie betekent dat zichzelf als terminator instelt, dit werkt alleen als de kaart aan het einde van de chain zit. Dit is bij mij zo omdat ik alleen de interne connector gebruik waar die 2 hd's aan zitten.

Deze automatische terminatie zou niet werken als er ook nog devices aan de externe connector hadden gezten, want dan zit de 2940 in het midden..

En ja, ik heb het setje onveranderd zo overgezte van de p2b naar de a7v. Het werkte echt prima hoor, in die p2b

• Zwelgje
Op zondag 12 mei 2002 16:56 schreef michieliooo het volgende:
wat ik heb begreep uit de handleiding zwelgje is dat automatische terminatie betekent dat zichzelf als terminator instelt, dit werkt alleen als de kaart aan het einde van de chain zit. Dit is bij mij zo omdat ik alleen de interne connector gebruik waar die 2 hd's aan zitten.

Deze automatische terminatie zou niet werken als er ook nog devices aan de externe connector hadden gezten, want dan zit de 2940 in het midden..

En ja, ik heb het setje onveranderd zo overgezte van de p2b naar de a7v. Het werkte echt prima hoor, in die p2b
die kaart staat dan op automatic, maar ook de harddisk aan het einde van de kabel moet getermineerd zijn!...

wel vreemd dat het in de andere pc wel werkte...maar goed ook zonder terminatie kan een scsi setje wel werken, het werkt alleen niet 100%, het kan dus best zo zijn geweest dat ie in de vorige pc ook niet goed is geconfigureerd, maar dat je het niet hebt gemerkt.

haal eens alle addon kaartjes uit de pc en probeer het dan eens

of mischien met 1 hdd eraan

vraag: wat voor kabel gebruik je ? 50 polig of 68 polig? en wat voor type hdd's zitten erin?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een 50 polige kabel, mijn ene hd is een u2w ibm dnes hd, die via een adapter is aangesloten op de 50 polige kabel, de ander een maxtor, met een 50 polige connector.

Heb net voor de test de maxtor ontkoppeld, en toen herkende hij de ibm wel!! is dat raar, of makes this sense voor jou?

dus als ik het goed van je begrijp moet de chain aan beide kanten geterminate worden?

• Zwelgje
Op zondag 12 mei 2002 18:23 schreef michieliooo het volgende:
Het is een 50 polige kabel, mijn ene hd is een u2w ibm dnes hd, die via een adapter is aangesloten op de 50 polige kabel, de ander een maxtor, met een 50 polige connector.

Heb net voor de test de maxtor ontkoppeld, en toen herkende hij de ibm wel!! is dat raar, of makes this sense voor jou?

dus als ik het goed van je begrijp moet de chain aan beide kanten geterminate worden?
beide kanten getermineerd, (dus de adaptec 2940, EN het laatste apparaat op de kabel, (middels een jumper)

Verwijderd

Topicstarter
Aha :) Dus als ik zowel extern als intern aan de 2940 devices heb hangen dan geen terminatie op de 2940 maar op de uiterste devices aan beide kabels!

Verwijderd

Topicstarter
OK, de IBM DNES 309170 is geterminate, heb ik net uitgevogeld..nu op naar de Quantum fireball documentatie..

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Je moet de U2W schijf wel op Force Single Ended zetten anders werkt het zootje niet met elkaar.
Wat ook wel geen detectie veroorzaakt is als je de kabel (die 50 pins) omdraait per ongeluk.

Die U2W schijf heeft GEEN termination (term power is geen termination van een scsi chain) maar je andere wel. Zet je kaart op automatisch terminaten, en dan als eerste disk je U2W schijf (op force single ended mode) en op het einde je maxtor 50 pins, die wel op de schijf termination heeft.

Dit zou zo moeten werken, kan niet anders.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 01:51 schreef riesg het volgende:
Je moet de U2W schijf wel op Force Single Ended zetten anders werkt het zootje niet met elkaar.
Wat ook wel geen detectie veroorzaakt is als je de kabel (die 50 pins) omdraait per ongeluk.

Die U2W schijf heeft GEEN termination (term power is geen termination van een scsi chain) maar je andere wel. Zet je kaart op automatisch terminaten, en dan als eerste disk je U2W schijf (op force single ended mode) en op het einde je maxtor 50 pins, die wel op de schijf termination heeft.

Dit zou zo moeten werken, kan niet anders.
eh..volgens de handleiding (IBM DNES 309170) heb ik een enable term power jumper mogelijkheid en , op een ander jumperblok 'enable scsi terminator'..dat moet toch betekenen dat ik hem kan terminaten?

• Zwelgje
Op maandag 13 mei 2002 19:12 schreef michieliooo het volgende:

[..]

eh..volgens de handleiding (IBM DNES 309170) heb ik een enable term power jumper mogelijkheid en , op een ander jumperblok 'enable scsi terminator'..dat moet toch betekenen dat ik hem kan terminaten?
dan heb je een SE model (die ibm is er in verschillende smaakjes te krijg)

die kun je dus WEL terminaten, beter toch, scheelt je een terminator (=duur)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 19:14 schreef zwelgje het volgende:

[..]

dan heb je een SE model (die ibm is er in verschillende smaakjes te krijg)

die kun je dus WEL terminaten, beter toch, scheelt je een terminator (=duur)
Hee Zwelgje, daar ben je weer...gebruik je ook messenger van ms misschien? Dat praat wat makkelijker ;-)

groeten

Michiel

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 19:34 schreef michieliooo het volgende:

[..]

Hee Zwelgje, daar ben je weer...gebruik je ook messenger van ms misschien? Dat praat wat makkelijker ;-)

groeten

Michiel
Volgens mij heb ik je net toegevoegd maar ben je niet online...jammer

Verwijderd

Topicstarter
Hee hallo. dit is weird, ik heb nu zelfs 3 scsi hd's aan de praat op de a7v, ik heb 1 van de 3 als bootdevice aangegeven in de scsi bios maar verder niks veranderd aan de jumpersettings van de hd's. Ben w2k server aan het installeren, dat gaat goed (ziet alle 3 de schijven)totdat de pc moet rebooten om verder te gaan met de setup, dan houdt de boel er mee op, net alsof er toch niet van die ene schijf geboot kan worden. HELP!!

Enig idee, zwelgje, riesg, iemand anders???

• Zwelgje
Op maandag 13 mei 2002 21:33 schreef michieliooo het volgende:
Hee hallo. dit is weird, ik heb nu zelfs 3 scsi hd's aan de praat op de a7v, ik heb 1 van de 3 als bootdevice aangegeven in de scsi bios maar verder niks veranderd aan de jumpersettings van de hd's. Ben w2k server aan het installeren, dat gaat goed (ziet alle 3 de schijven)totdat de pc moet rebooten om verder te gaan met de setup, dan houdt de boel er mee op, net alsof er toch niet van die ene schijf geboot kan worden. HELP!!

Enig idee, zwelgje, riesg, iemand anders???
die schijf heeft wel een actieve partitie?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12

BCC

Heb je soms nog een oud Bios op je A7V zitten. Zit een Bug in waardoor je geen Win2k kan booten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 21:40 schreef BCC het volgende:
Heb je soms nog een oud Bios op je A7V zitten. Zit een Bug in waardoor je geen Win2k kan booten.
Ik heb Revision 1004D Asus A7v acpi bios, Award Medallion Bios v 6.0. Voordat ik Windows 2000 server probeerde te installeren, draaide er XP pro zonder problemen mee..op UDMA schijven weliswaar.

Ik hoor graag nog van je of mijn bios te oud is...!

groeten
Michiel

• Zwelgje
Op maandag 13 mei 2002 21:51 schreef michieliooo het volgende:

[..]

Ik heb Revision 1004D Asus A7v acpi bios, Award Medallion Bios v 6.0. Voordat ik Windows 2000 server probeerde te installeren, draaide er XP pro zonder problemen mee..op UDMA schijven weliswaar.

Ik hoor graag nog van je of mijn bios te oud is...!

groeten
Michiel
andere tip:

'de groeten' doen aan het einde van je verhaal wordt niet echt gewaardeerd hier, graag deze gewoonte afleren ;)

Verwijderd

Topicstarter
ah, ik probeer gewoon een beetje aardig te zijn :? Waarom wordt dat niet gewaardeerd dan?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 21:35 schreef zwelgje het volgende:

[..]

die schijf heeft wel een actieve partitie?
GOed punt weer trouwens. Ik snap nu waarom je IT consultant bent ;-) Hm, dan moet ik ergens fdisk vandaan zien te peuteren om dat te checken denk, toch?
Pagina: 1