Toon posts:

displayverlichting marantz kapot

Pagina: 1
Acties:
  • 497 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude marantz MR230 staan waarvan de verlichting achter de schaalverdeling van de tuner kapot was. na doormeten bleek dat er 8 volt buislampjes in moesten. Via een site kwam ik er achter dat het 200mA lampjes moesten zijn. Daar deze niet meer te krijgen zijn heb ik de 250mA versie gepakt.
Na het erin zetten deed alles het weer goed dus weer aangesloten op de pc.

Alleen nu dus het probleem, de lampjes zijn allemaal kapot nu. het begon met 1 lampje kapot en daarna gingen ze er 1 voor 1 aan. Ik heb ze net een maand geleden erin gezet. Wel raar natuurlijk als je zwaardere lampjes erin zet, dat ze dan al zo snel weg zijn.

Iemand ervaring ermee en wat kan ik er aan doen?

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-08 09:31
kijk eens met een multimeter of er geen hogere spanning uitkomt.. je weet nooit dat het circuit beschadigd is..

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Op zondag 12 mei 2002 16:21 schreef Evil_Homer het volgende:
kijk eens met een multimeter of er geen hogere spanning uitkomt.. je weet nooit dat het circuit beschadigd is..
Ik had zelf ooit een Superscope versterker. Superscope was toen een onderdeel van Marantz.

Dat ding had ook losse buislampjes. Was een receiver, lampjes dienden tevens voor verlichting van de freq.plaat.

Bij deze versterker stonden de lampjes rechtstreeks aan de trafo. Kregen dus gewoon wisselspanning, zonder stuurelectronica.
De lampjes stonden bij mij in serie geschakeld.

Als je een lampje uit de kring vervangt voor eentje met een ander stroomverbruik verkacht je je schakeling.
doordat alle lampjes identiek zijn, heeft elk lampje dezelfde spanning. Als je dus andere types erin ramt, krijg je spanningsverschillen, en het lampje wat het meeste spanning krijgt gaat dus t eerste naar de klote.

Check dat eens, en anders gewoon dezelfde lampjes erin solderen.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm er zaten 4 lampjes in en ik heb ze alle 4 tegelijk vervangen. Ook stonden ze allemaal parallel dus dit verhaal gaat hier niet op. Zou het misschien wat uitmaken als ik 150mA lampjes erin zet?