Toon posts:

[XP Home] Machtigingen instellen (NTFS)

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, waar kan ik machtigingen instellen van mijn gedeelde mappen. Bij windows 2000 was dat heel makkelijk. Maar bij XP Home kan ik het nergens vinden. Bij XP Pro heb ik 'use simple file sharing' trouwens wel kunnen vinden, waarna ik machtigingen kon instellen...

Kun je uberhaupt wel machtigingen instellen bij XP Home?! Zo ja, hoe kan ik dat activeren. Ik heb mn schijf NTFS geformatteerd.

[edit] het probleem is dat als ik met een andere computer mijn gedeelde mappen wil bekijken dat ik 'acces denied' krijg :? Heel erg vaag allemaal.. :( [edit]

Verwijderd

Volgens mij gewoon de mappen aanklikken met de rechtermuisknop. Daarna in het popup-menutje delen kiezen.

En dan kun je de map delen en kun je deze oa beveiligen door een wachtwoord in te stellen enz enz.

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik dan een wachtwoord instellen?! :? Ik zie het niet hoor..

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 15:54 schreef yalhambra het volgende:
Hoi, waar kan ik machtigingen instellen van mijn gedeelde mappen. Bij windows 2000 was dat heel makkelijk. Maar bij XP Home kan ik het nergens vinden. Bij XP Pro heb ik 'use simple file sharing' trouwens wel kunnen vinden, waarna ik machtigingen kon instellen...

Kun je uberhaupt wel machtigingen instellen bij XP Home?! Zo ja, hoe kan ik dat activeren. Ik heb mn schijf NTFS geformatteerd.

[edit] het probleem is dat als ik met een andere computer mijn gedeelde mappen wil bekijken dat ik 'acces denied' krijg :? Heel erg vaag allemaal.. :( [edit]
Heb je misschien win2000 geupdate met Win XP?

Ik heb zoiets ook hier gehad.
Maar ik kreeg dan wel een schermpje op mijn eigen pc te zien als ik hem opstarte. Zo'n login schermpje.
Maar ik kreeg het toen niet voor elkaar om de mappen op de andere pc te openen.

Ik heb toen de schijf leeg gegooid en winXP er weer opgeknald en toen was het klaar.

't kan ook zijn dat er een firewall of zoiets aan staat.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 16:03 schreef yalhambra het volgende:
Waar kan ik dan een wachtwoord instellen?! :? Ik zie het niet hoor..
Hmm ik heb winXP pro.
Misschien dat deze meer opties heeft met het oog op beveiliging.

Ik kan het nou niet ff nakijken. Mijn ibm60gxp is net dood gegaan en zit hier nu voor nood met een 2,4 gig opgescheept.

:(

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19
Access Control restrict access to selected files, applications, and other resources

Bron:
http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.asp

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de shares even weggehaald en toen weer aangezet, en nu kom ik er weer op. Maar ik wil eigenlijk net zoals bij windows 2000 machtigingen instellen per map. Die gebruiker mag dit en dat, en die weer niet.. Kan dat bij XP Home, of kan dat alleen bij XP Pro, zou wel lullig zijn trouwens.. :(

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 16:07 schreef DJSmiley het volgende:

[..]

Bron:
http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.asp
Ja dat vermoeden begon ik al een beetje te krijgen :( Klote zooit, sorry voor mijn taalgebruik. Maar nu 'dwingt' ms mij zon beetje om mn illegale exemplaar van xp te gaan gebruiken ipv de legale. Beetje dom zeg. Maarja, ik kan mijn shares dus helemaal niet beveiligen met HOME... :? Ook niet met een wachtwoord?!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19
Op zondag 12 mei 2002 16:10 schreef yalhambra het volgende:

[..]

Ja dat vermoeden begon ik al een beetje te krijgen :( Klote zooit, sorry voor mijn taalgebruik. Maar nu 'dwingt' ms mij zon beetje om mn illegale exemplaar van xp te gaan gebruiken ipv de legale. Beetje dom zeg. Maarja, ik kan mijn shares dus helemaal niet beveiligen met HOME... :? Ook niet met een wachtwoord?!
Share's beveiligen met wachtwoord kan natuurlijk wel.

Alleen je kan niet op je mappen zelf beveiliging zetten.

Ik vind zelf dat M$ idd wel een beetje een push neiging richting Pro heeft...

Dual cpu support -> Pro alleen.
Zelf een netwerkje, met een NT server.. -> Pro, home kan niet aanmelden op een PDC.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe krijg ik dat wachtwoord er dan op?! Waar kan ik dat instellen? Daar zou je me heel blij mee maken :) want om mn computer nou helemaal opnieuw te gaan installeren... :?

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

DJSmiley schreef op 12 May 2002 @ 16:12:
[...]

Share's beveiligen met wachtwoord kan natuurlijk wel.

Alleen je kan niet op je mappen zelf beveiliging zetten.

Ik vind zelf dat M$ idd wel een beetje een push neiging richting Pro heeft...

Dual cpu support -> Pro alleen.
Zelf een netwerkje, met een NT server.. -> Pro, home kan niet aanmelden op een PDC.
Sorry dat zo'n oud topic kick. Maar je na een redelijk grondige search, ben ik erachter gekomen dat je de enige bent die schijnt te weten hoe dat dan moet! Kun je het aub toelichten?

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Pff kijk eens naar het commando CACLS (Werkt vanaf 2K d8 ik).
Zoek goede documentatie over CACLS (of zoek eens hier in GOT) en dat is je oplossing ;-)

Btw, Het is niet zoals win98 dat je 1 wachtwoord moet intikken, 2k en XP gaan op gebruikersniveau dus dat ligt net even iets anders.

[ Voor 32% gewijzigd door Coolhva op 16-07-2003 09:51 ]

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Coolhva schreef op 16 July 2003 @ 09:51:
Pff kijk eens naar het commando CACLS (Werkt vanaf 2K d8 ik).
Zoek goede documentatie over CACLS (of zoek eens hier in GOT) en dat is je oplossing ;-)

Btw, Het is niet zoals win98 dat je 1 wachtwoord moet intikken, 2k en XP gaan op gebruikersniveau dus dat ligt net even iets anders.
Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.
...
De opdracht Cacls kan alleen worden uitgevoerd op stations waarop het
bestandssysteem NTFS is.
Schiet ik weinig mee op dus :(

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 10:29

Nowhereman

Ygenweis

1) Explorer openen
2) Extra klikken
3) Mapopties kiezen
4) Weergave kiezen
5) Eenvoudig delen van bestanden (vinkje weghalen)

;)

Nu kun je gewoon rechtsklikken en de mappen delen + wachtwoord + rechten toekennen voor het delen. :)

[ Voor 28% gewijzigd door Nowhereman op 16-07-2003 10:31 ]

-Pwn the day-

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Nowhereman schreef op 16 juli 2003 @ 10:31:
1) Explorer openen
2) Extra klikken
3) Mapopties kiezen
4) Weergave kiezen
5) Eenvoudig delen van bestanden (vinkje weghalen)

;)

Nu kun je gewoon rechtsklikken en de mappen delen + wachtwoord + rechten toekennen voor het delen. :)
Alleen niet met WinXP home. Ik zie net pas dat bij de topictitel (NTFS) staat. Ik heb overigens geen NTFS.

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-04 10:29

Nowhereman

Ygenweis

Met FAT kun je ook gewoon mappen delen + wachtwoord er op zetten alleen alle lokale users kunnen er wel gewoon bij.

Ik heb hier XP prof... kan je dus niet helpen met de home versie...

-Pwn the day-

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-04 14:50
Bij WinXP Home kan je ook niet de gebruikers en groepen beheren. Dus ik denk niet dat je rechten kan zetten op een map inverband je geen gebruikers en groepen kan selecteren. ;)

Kijk maar eens in het configuratiescherm ---> systeembeheer ---> computerbeheer en klik daar dan op "Lokale Gebruikers en Groepen".

Zo ver ik weet kan je XP Home ook niet op een domain toevoegen. Het zegt het eigenlijk al "HOME" O-)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:42
XP Home, het woord zegt het al, is voor thuis, en daar heeft Jan met de pet nog steeds geen netwerk liggen. XP Professional, de naam zegt het ook hier, is voor professioneel gebruik en *dus* voor in een netwerk.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Het is in WinXP Home Edition alleen mogelijk om de machtigingen te wijziging door in Veilige Modus op te starten. Dan is namelijk wel het tabblad Beveiliging beschikbaar in de mapeigenschappen (mits je NTFS gebruikt).
Voor een masochist is het inderdaad ook mogelijk door de command-line utility CACLS en/of XCACLS, maar dat is een beetje veel lastiger om mee om te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2003 13:57 ]

Verwijderd

CACLS is goed, maar het is vele malen makkelijker om gewoon XP Pro te gaan installeren. XP Home sux namelijk. De hele gina die er inzit is door MS grondig in elkaar geslagen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

FAT32 kent native geen enkel idee van iets wat ook maar in de buurt van een ACL komt.

Converteren die hap dus als je iets wilt doen met je FS.

Voordelen NTFS t.o.v FAT32:
Robuuster
Journal
ACL
Grotere files + max Partitie size vele malen groter.
Fragmenteert minder (jawel, ook NTFS moet je defraggen)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Xenomes
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-03 16:14
Ik heb voor jullie de oplossing om de beveiliging voor winxp home in te stellen (ook voor de map System Volume Information )

boot het systeem met veilige mode met command prompt.
type explorer.exe
veilige modes grafice wordt gestart.
nu kan je gewoon net als onder windows xp pro de rechten van mappen veranderen.

Veel sucses. 8)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Thanks voor je post :) Dit topic is echter wel een beetje oud, ik ga dit topic dan ook sluiten :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.