• BaatZ
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-12-2025

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Je kent het wel, je hebt een (schoon!) glas water, en een rietje. Er valt een druppeltje uit het rietje, en het druppeltje bijft even drijven op het water, het lijkt wel zweven. Daarna verdwijnt het druppelte weer evensel als dat het kwam. Dit verschijnsel heb je ook met koffie (vooral zwarte koffie met suiker), limonade, en soms ook melk.
Ook een emmer water met schoonmaakmiddel vertoont dit effect.

Hoe kan dat ?
Het ligt volgens mij niet aan de oppervlaktespanning, want het komt dus voor bij melk (hoge opp.spanning) en zeepwater (lage opp.spanning).
Ik heb er al met enkele vrinden over gediscussieerd maar we kwamen er maar niet uit :? , of ben ik nu een }:O ?

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

Verwijderd

cohesie heet dat volgens mij of adhesie, op de een of andere manier hoe de moleculen elkaar raken. Denk maar aan steen ofzo, die moleculen zitten keihard tegen elkaar.

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ja zoiets..dacht de oppervlakte spanning

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Check anders ook eens of het met gedestilleerd water ook werkt (mocht je nog op de middelbare school zitten dan valt daar wel aan te komen tijdens een Scheikundeles). Indien dat niet het geval is komt het wellicht door verontreinigingen die zich groeperen aan de oppervlakte.

Zo maar een wild idee, op geen enkele kennis gebaseerd. :)

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• SquareHugo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2022

SquareHugo

Eublepharis Macularius

Inderdaad vervuilingen van het water:

aan het wateroppervlak bevinden zich veel waterstofbruggen. Als het water erg verontreinigd is, dan is de bovenste laag moelijk doordringbaar voor een binnenkomende vloeistof. Deze vloeistof wordt dan niet opgenomen in het water en wordt door de zogenaamde cohesie bij elkaar gehouden en drijft gescheiden van het water op het oppervlak.

Het heeft ook te maken hebben met oppervlaktespanning van het water. Als je bijvoorbeeld (vloeibare-)zeep in het water doet en goed roert, dan zorgt deze zeep voor een verlaging in de oppervlaktespanning (grensvlakspanning). Deze spanning wordt wederom door de waterstofbruggen veroorzaakt. Door de stereaat-ionen van de zeep in het watergrensvlak is een deel van de waterstofbruggen verbroken en kunnen er geen druppeltjes meer op je water drijven. Cool he? Ik vond scheikunde altijd al leuk :)

PS. Als je zeep in je water hebt gedaan, neem dan een flinke slok daar krijg je mooie, schone, witte tanden van *D

XBOX 360 Gamertag

Verwijderd

De doctor vind dit een oppervlakkig onderwerp met weinig diepgang.

Verwijderd

Adhesie krachten spelen hier geen rol want het gaat over vloeistof die uit het glas komt en deze is dus het zelfde (cohesie dus)

Volgens mij blijft er NOOIT een druppel op liggen, je bedoelt (denk ik) gewoon een luchtbelletje, omgeven door een watermantel die IDD door de oppervlakte spanning (wat samenhangt met cohesie) de lucht tijdelijk gevangen houdt.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 23:23 schreef SquareHugo het volgende:
Inderdaad vervuilingen van het water:

aan het wateroppervlak bevinden zich veel waterstofbruggen. Als het water erg verontreinigd is, dan is de bovenste laag moelijk doordringbaar voor een binnenkomende vloeistof. Deze vloeistof wordt dan niet opgenomen in het water en wordt door de zogenaamde cohesie bij elkaar gehouden en drijft gescheiden van het water op het oppervlak.

Het heeft ook te maken hebben met oppervlaktespanning van het water. Als je bijvoorbeeld (vloeibare-)zeep in het water doet en goed roert, dan zorgt deze zeep voor een verlaging in de oppervlaktespanning (grensvlakspanning). Deze spanning wordt wederom door de waterstofbruggen veroorzaakt. Door de stereaat-ionen van de zeep in het watergrensvlak is een deel van de waterstofbruggen verbroken en kunnen er geen druppeltjes meer op je water drijven. Cool he? Ik vond scheikunde altijd al leuk :)

PS. Als je zeep in je water hebt gedaan, neem dan een flinke slok daar krijg je mooie, schone, witte tanden van *D

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 23:23 schreef SquareHugo het volgende:

Door de stereaat-ionen van de zeep in het watergrensvlak is een deel van de waterstofbruggen verbroken en kunnen er geen druppeltjes meer op je water drijven.
Volgens mij zijn de stereaat-ionen van de zeep aan apolaire stof, die niet met water kan mengen en dus ook geen waterstofbruggen kan verbreken. Alleen polaire stoffen kunnen met water mengen, omdat die waterstofbruggen kunnen vormen. (Apolaire stoffen kunnen alleen met apolaire stoffen mengen.) Stearaat-ionen kunnen niet met water mengen, omdat ze een lange koolstofstaart hebben.

• BaatZ
  • Laatst online: 10-12-2025

BaatZ

Prullenbakker :?

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 19:36 schreef djabo84 het volgende:

[..]
vent ???
wat voor shit doe jij hier?
onzichtbaar typen :?

BaatZ. Want niet álles kan lekker zijn.

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07-2025

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Het is inderdaad een raar iets, ik zie het vaak bij koffie, daar is het erg vaak te zijn als je het inschenkt uit de kan en in kopje.

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 19:41 schreef djabo84 het volgende:
Volgens mij zijn de stereaat-ionen van de zeep aan apolaire stof, die niet met water kan mengen en dus ook geen waterstofbruggen kan verbreken. Alleen polaire stoffen kunnen met water mengen, omdat die waterstofbruggen kunnen vormen. (Apolaire stoffen kunnen alleen met apolaire stoffen mengen.) Stearaat-ionen kunnen niet met water mengen, omdat ze een lange koolstofstaart hebben.
Stearaat-ionen bestaan toch uit een polaire kop met apolaire staart. Door de polaire kop kunnen ze in water oplossen en door de staart goed in vet. Daarom werkt zeep toch ook omdat het zorgt dat vet in water terecht kan?

• Sabbi
  • Laatst online: 08:19

Sabbi

je denkt aan mij.

hihi, ik merk het wel eens als ik sta te pissen....

volgens mij kwam het doordat er tussen de waterdruppel en het wateroppervlak een klein laagje lucht komt en dit houdt in samenwerking met de oppervlakte spanning het geheel eventjes in stand.

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 23:17 schreef BaatZ het volgende:

[..]

vent ???
wat voor shit doe jij hier?
onzichtbaar typen :?
Volgens mij had hij precies dezelfde verklaring als dat ene persoon dat hij gequoted heeft, daarom schreef hij er nix onder

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op maandag 13 mei 2002 19:36 schreef djabo84 het volgende:

[..]
Lekker nutteloos, zo'n post. Als je niets te zeggen hebt, zeg dan niets.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 21:10 schreef Lord Daemon het volgende:

[..]

Lekker nutteloos, zo'n post. Als je niets te zeggen hebt, zeg dan niets.
nou nou, niet zo bot, ik had helemaal niet dezelfde verklaring, maar er ging ff iets mis; onervarenheid met quoten :) Maar dan hoef jij niet gelijk te concluderen dat ik niets te zeggen heb :r

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 15:44 schreef Dr.Oetker het volgende:
De doctor vind dit een oppervlakkig onderwerp met weinig diepgang.
Geenszins.....ik vind het wel interessant eigenlijk! >:)

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-01 17:36
Het is gewoon verontreiniging.
Rietje = vet wat er in zit.
Gooi maar eens een druppeltje olie in het water zie je ook net zo LoL |:(

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

Adm.Spock

Duik-Aap

(8> Drijvende water druppels ontstaan volgens mij door de veranderde dichtheid van de vloeistof in combinatie met oppervlakte spanning én dotering (vervuiling) van de vloeistof.

Koffie, water uit de kraan, zeepwater, urine, etc., het zijn allemaal emulsies (vaste deeltjes gemengd met water).

Korte uitleg, vloeistof druppel wordt warmer (of kouder, dat maakt in principe niet uit) dichtheid veranderd, vaste deeltjes raken ontmengd, oppervlaktespanning veranderd, druppel lost niet meer op in de vloeistof waar die uitkwam en blijft drijven.

MAAR: Hier komt het.....

Druppel neemt weer dezelfde temperatuur aan als de vloeistof (door geleiding :Z), de eigenschappen van de druppel worden weer gelijk aan die van de vloeistof, en weg is de druppel. }:O
Pagina: 1