Toon posts:

Netwerk met wandcontactdoos werkt niet, zonder wel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag dus bij iemand een netwerkje wezen aanleggen, zoals ik wel vaker gedaan heb :). Alleen hadden we vandaag een heel vaag probleem. Er zijn in het huis diverse kabels getrokken, allemaal UTP. De kabels komen op een centraal punt bij elkaar in een 10mbit HUB. Aan deze uiteinden zit een UTP stekker (met de aders in de juiste volgorde >:)). Aan de andere uiteinden zou een UTP wandcontactdoos komen. Hier dus het probleem. Als ik deze wandcontactdoos er tussen heb zitten (weer met de aders op de juiste volgorde) dan werkt het netwerk niet! Op de laptop die ik hier om te testen even aan hing, ging wel het "LINK" lampje branden, maar op de HUB aan de andere zijde niet. Als ik ipv deze wandcontactdoos even een UTP stekkertje monteer, werkt alles wel :?. Dit probleem heb ik aan alle kabels, van verschillende lengtes, dus je zou zeggen dat het aan de wandcontactdoosjes ligt? Ik snap er in ieder geval geen f*ck meer van. En het is niet de eerste keer dat ik een netwerkje aanleg ;).

[edit]Foto van het kastje, zie hier.

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:47
Sorry dat ik het toch maar even vraag, maar ben je er zeker van dat je kabeltjes in de juiste volgorde zitten bij die wandcontactdoosjes ? Misschien moet je de volgorde eens spiegelen ofzo ?

Is maar vraagje hoor, nog nooit met van die doosjes gewerkt, dus 'k zou niet weten hoe aangeduid wordt waar welk kabeltje moet, maar als je het met alle doosjes op alle kabels hebt, lijkt het probleem toch echt wel bij zoiets te liggen ?

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 15:52 schreef G8KeePeR het volgende:
Sorry dat ik het toch maar even vraag, maar ben je er zeker van dat je kabeltjes in de juiste volgorde zitten bij die wandcontactdoosjes ? Misschien moet je de volgorde eens spiegelen ofzo ?

Is maar vraagje hoor, nog nooit met van die doosjes gewerkt, dus 'k zou niet weten hoe aangeduid wordt waar welk kabeltje moet.
Logisch dat je het vraagt, maare dat zit wel goed :). Er zit een zgn LSA-kleurcodering op, een klein oranje vlakje betekent bijv dat de wit/oranje kabel daar door, en een groter oranje vlakje betekent dat de oranje kabel daar hoort. Voor de kenners: ik heb LSA codering B gebruikt, dusse daar zou het niet aan moeten liggen :(.

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Misschien toch de stekkertjes aan de andere (HUB) kant gespiegeld vastgeknepen? Heel vaag probleem trouwens...

Verwijderd

In principe maakt het niet uit welke codering je doet LSA A of B is beide ok zolang je maar op beide dozen dezelfde standaard gebruikt. Dat de draden op de juiste plek zitten geloof ik wel. Meestal werken deze dozen met klemmetjes ,weet je zeker dat alle draden goed "gestript" zijn in deze klemmetjes? Pak even een multi meter erbij zo kun je alle draden doormeten of ze wel goed contact maken met de connectore in het doosje.

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
Draden in wandkontaktdoos misschien eerst gestript voor het vastklemmen? (sluiting ofzo? :?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 16:00 schreef Da_Seppo het volgende:
In principe maakt het niet uit welke codering je doet LSA A of B is beide ok zolang je maar op beide dozen dezelfde standaard gebruikt. Dat de draden op de juiste plek zitten geloof ik wel. Meestal werken deze dozen met klemmetjes ,weet je zeker dat alle draden goed "gestript" zijn in deze klemmetjes? Pak even een multi meter erbij zo kun je alle draden doormeten of ze wel goed contact maken met de connectore in het doosje.
Het schijnt dat LSA A voor gigabit is, dusse ik gebruik altijd B. Tsja, ik had daar geen multimeter bij de hand, maar ik heb een doosje 5x opnieuw aangesloten, dus opnieuw strippen, een keer geprobeerd zonder strippen erin duwen, strippen en dan dubbel erin, maar niets deed het :(. Ik moet nog eens een keer een kabeltester kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 15:59 schreef Extremiel het volgende:
Misschien toch de stekkertjes aan de andere (HUB) kant gespiegeld vastgeknepen? Heel vaag probleem trouwens...
Nee, dat zat wel goed, heb ik ook gecheckt.

Het meest vage vind ik nog steeds dat het lampje op de laptop wel gaat branden, en op de HUB niet :?

Verwijderd

klopt wat betreft LSA A en B. Echt vreemd dat het niet werkt. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat één van de pinnetjes van je UTP connector in de wanddoos naar de groot is. Daar kom je natuurlijk alleen maar achter met een multimeter

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 16:06 schreef Da_Seppo het volgende:
klopt wat betreft LSA A en B. Echt vreemd dat het niet werkt. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat één van de pinnetjes van je UTP connector in de wanddoos naar de groot is. Daar kom je natuurlijk alleen maar achter met een multimeter
Ik heb op 1 kabel 2 doosjes geprobeerd, maar beide hetzelfde probleem. Het vage is dat ook bij een kabeltje van 1 meter lang ik hetzelfde probleem heb.

Verwijderd

Ik heb zelf ook een keer een dergelijk probleem gehad. Vanaf een patch panel naar een wandcontactdoos. Ik had het patch panel netjes volgens 586B (LSA B) aangelsoten en tevens de wandcontactdoos volgens het kleurenschema wat in de doos stond. Na een uur kwam ik er pas achter dat dit kleurenschema 586 A (LSA A) vertegenwoordigde :(

Check dus even of het kleurenschema in de doos daadwerkelijk LSA B is

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 16:16 schreef Da_Seppo het volgende:
Ik heb zelf ook een keer een dergelijk probleem gehad. Vanaf een patch panel naar een wandcontactdoos. Ik had het patch panel netjes volgens 586B (LSA B) aangelsoten en tevens de wandcontactdoos volgens het kleurenschema wat in de doos stond. Na een uur kwam ik er pas achter dat dit kleurenschema 586 A (LSA A) vertegenwoordigde :(

Check dus even of het kleurenschema in de doos daadwerkelijk LSA B is
Ja, het zit zo: op de bovenste rij staat een A met daarnaast dus op elk contactje een kleurtje. Daaronder staat een rij B met op 4 contactjes een kleur onder de kleur van de A rij (duidelijker kan ik het niet uitleggen :(). Wacht, ik pak ff de digicam.

Verwijderd

Ik snap hem. spaar je energie :) Hmm..da's het dus ook niet.

***i'm thinking*****

Verwijderd

Topicstarter
Mjah ik had hem al gemaakt :).
Deze is het dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1874891813

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit is even een hele stomme vraag,
maar is toevallig de kabel waarmee je het wcd doosje aan je laptop hangt niet brak :)

Want dan krijg je ook telkens hetzelfde probleem.

(toevallig geen ISDN kabels ipv UTP kabels gebruikt oid.)

Succes

Verwijderd

Mooi doosje b.t.w :) Ik denk toch dat het tijd wordt om het doosje door te gaan meten. D.w.z. elke pinnetje uit de connector checken met de plaats waar je je kabel induwd.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 16:28 schreef TheGhostInc het volgende:
Dit is even een hele stomme vraag,
maar is toevallig de kabel waarmee je het wcd doosje aan je laptop hangt niet brak :)

Want dan krijg je ook telkens hetzelfde probleem.

(toevallig geen ISDN kabels ipv UTP kabels gebruikt oid.)

Succes
Goeie vraag juist ;), maare, ik heb al 2 kabels gebruikt, enne met beide kabels zit mijn eigen pc nu op internet, dusse zie zijn wel goed :).

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 16:28 schreef Da_Seppo het volgende:
Mooi doosje b.t.w :) Ik denk toch dat het tijd wordt om het doosje door te gaan meten. D.w.z. elke pinnetje uit de connector checken met de plaats waar je je kabel induwd.
Ik gaat ff een multimeter zoeken :).

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb zo'n piepdingetje gevonden, dat piept als je connectie hebt. En hij piept bij alle contactjes.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 16:36 schreef SySasZ het volgende:
Nou, ik heb zo'n piepdingetje gevonden, dat piept als je connectie hebt. En hij piept bij alle kabels.
Heb je niet toevallig nog zo'n contactdoos? Werkt die HUB wel goed icm met die LSA codering? Ik zou sowieso A gebruiken, want dan zijn alle aders aangesloten, en kan er niks misgaan..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 16:41 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Heb je niet toevallig nog zo'n contactdoos? Werkt die HUB wel goed icm met die LSA codering? Ik zou sowieso A gebruiken, want dan zijn alle aders aangesloten, en kan er niks misgaan..
Jep, ik heb er 3, 2 ervan geprobeerd. Als ik de aders in dezelfde volgorde in een gewoon UTP stekkertje monteer, werkt het meteen. Bij B zijn ze toch ook allemaal aangesloten? Want het verschil tussen A en B is alleen een andere volgorde :?

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 16:47 schreef SySasZ het volgende:

[..]

Jep, ik heb er 3, 2 ervan geprobeerd. Als ik de aders in dezelfde volgorde in een gewoon UTP stekkertje monteer, werkt het meteen. Bij B zijn ze toch ook allemaal aangesloten? Want het verschil tussen A en B is alleen een andere volgorde :?
Ik heb recentelijk ook een dergelijk probleem bij de hand gehad. Uiteindelijk kwam ik er alleen maar uit door in de wanddoos een stekker met utp-snoer te doen en vervolgens door te meten. Bleek dat er er inwendig een hele andere verbinding lag dan ik verwachte. Dus niet 1 = 1, 2 = 2, maar net hier en daar een soort van twist. Nadat ik zeker wist op welk pinnetje welk draadje moest, werkte het als een trein. Helaas heb ik de links niet bij de hand, maar ik heb uit de dokumentatie wel geleerd dat er vele verschillende wanddozen zijn met net zoveel 'standaards'.
Als je aan beide einden een stekker doet en het werkt, weet je zeker dat het binnen de wanddoos zit !!
succes (8>

nb, voor die aansluitingen heb je speciale tangetjes die ahw het draadje er tussen ponsen. Wellicht dat je die ff mag lenen van een leverancier. Scheelde me een berg werk... 8-)

Verwijderd

Zet je toch bij de hub ook van die doosjes ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 17:05 schreef Boenie het volgende:

[..]

Ik heb recentelijk ook een dergelijk probleem bij de hand gehad. Uiteindelijk kwam ik er alleen maar uit door in de wanddoos een stekker met utp-snoer te doen en vervolgens door te meten. Bleek dat er er inwendig een hele andere verbinding lag dan ik verwachte. Dus niet 1 = 1, 2 = 2, maar net hier en daar een soort van twist. Nadat ik zeker wist op welk pinnetje welk draadje moest, werkte het als een trein. Helaas heb ik de links niet bij de hand, maar ik heb uit de dokumentatie wel geleerd dat er vele verschillende wanddozen zijn met net zoveel 'standaards'.
Als je aan beide einden een stekker doet en het werkt, weet je zeker dat het binnen de wanddoos zit !!
succes (8>

nb, voor die aansluitingen heb je speciale tangetjes die ahw het draadje er tussen ponsen. Wellicht dat je die ff mag lenen van een leverancier. Scheelde me een berg werk... 8-)
Tsja, ik deed het altijd met een klein schroevendraaiertje, heel voorzichtig. Ging altijd goed, maar vandaag werkte het voor het eerst niet :(.
Op zondag 12 mei 2002 17:49 schreef Dannyke het volgende:
Zet je toch bij de hub ook van die doosjes ? :)
Het is dat die doosjes € 10 kosten, en dat het niet voor mezelf is. Anders was dat wel wat ja :).
Pagina: 1