Ik loop sinds een paar dagen te spelen met freebsd (4.5 om precies te zijn), en nu heb ik begrepen dat je alles netjes kan updaten mbv cvsup. De ports collectie heb ik al netjes daarmee geupdate, maar nu wil ik ook /usr/src updaten. Nu kan je in de supfile met tag aangeven wat je precies wilt updaten. RELENG_4, RELENG_4_5 en RELENG_4_5_0_RELEASE zijn de opties heb ik begrepen. Deze zijn hier, geloof ik, in volgorde van stabiliteit (beginnend bij de minst stabiele), correct me if im wrong. Welke is nou het beste om te gebruiken voor een router? Zijn de "minder" stabiele (RELENG_4 bijvoorbeeld) echt veel minder stabiel?
ik gebruik hier op een belangrijke productieserver gewoon
RELENG_4 ,geen problemen mee gehad, na een nieuwe kernel config draai ik nu dus 4.6 prerelease
RELENG_4 ,geen problemen mee gehad, na een nieuwe kernel config draai ik nu dus 4.6 prerelease
RELENG_4 is de STABLE branch. Deze wordt zo ongeveer elke dag geupdate, en kan nieuwe features, bugfixes en security fixes bevatten. De updates in STABLE zijn eerder getest in FreeBSD-CURRENT, en je mag er dus vanuit gaan dat deze versie nagenoeg altijd stabiel is. Ook ik gebruik -STABLE op productieservers. Eens in de zoveel tijd wordt van STABLE een RELEASE gebakken. Zo is FreeBSD 4.5 gewoon een STABLE-versie van een bepaalde dag.
Het is ook mogelijk om RELENG_4_5 te gebruiken. Deze bevat alleen security fixes t.o.v. 4.5-RELEASE, dat betekent geen bugfixes en ook geen nieuwe features. Deze verandert dan ook alleen bij belangrijke security fixes (dus haast nooit). Sinds de release van 4.5 zijn er 3 updates geweest aan RELENG_4_5.
Je kunt RELENG_4_5 draaien als je tevreden bent met de 4.5 release die je hebt, en (omdat je bijvoorbeeld eigen software draait die ergens van afhakelijk is, ik noem maar wat) geen prijs stelt op bugfixes of nieuwe features. Ook als FreeBSD 4.6-RELEASE uitkomt (wat dus weer een snapshot van STABLE is), kan je RELENG_4_5 blijven gebruiken; je houdt dan nog steeds versie 4.5, met alleen security fixes, en niet de nieuwe mogelijkheden/bugfixes van 4.6.
Om het op te sommen: normale mensen die nieuwe functies en bugfixes wel leuk vinden kunnen gewoon RELENG_4, oftewel STABLE, gebruiken. De super-conservatieven onder ons of diegenen die het nodig hebben om de een of andere reden kunnen RELENG_4_5 gebruiken.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is
Het is ook mogelijk om RELENG_4_5 te gebruiken. Deze bevat alleen security fixes t.o.v. 4.5-RELEASE, dat betekent geen bugfixes en ook geen nieuwe features. Deze verandert dan ook alleen bij belangrijke security fixes (dus haast nooit). Sinds de release van 4.5 zijn er 3 updates geweest aan RELENG_4_5.
Je kunt RELENG_4_5 draaien als je tevreden bent met de 4.5 release die je hebt, en (omdat je bijvoorbeeld eigen software draait die ergens van afhakelijk is, ik noem maar wat) geen prijs stelt op bugfixes of nieuwe features. Ook als FreeBSD 4.6-RELEASE uitkomt (wat dus weer een snapshot van STABLE is), kan je RELENG_4_5 blijven gebruiken; je houdt dan nog steeds versie 4.5, met alleen security fixes, en niet de nieuwe mogelijkheden/bugfixes van 4.6.
Om het op te sommen: normale mensen die nieuwe functies en bugfixes wel leuk vinden kunnen gewoon RELENG_4, oftewel STABLE, gebruiken. De super-conservatieven onder ons of diegenen die het nodig hebben om de een of andere reden kunnen RELENG_4_5 gebruiken.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is
"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."
Even iets belangerijks! Als je wilt "upgraden" van 4.5-release naar 4.6-prerelease, kan het zo zijn (sterker nog, ik weet het bijna zeker) dat je een make world moet doen. Je kan niet nadat je je src-all hebt geupdate, een nieuwe kernel bakken. Je moet eerst een make world doen, anders gaat het niet werken.
Verder maakt het weinig uit volgens mij of je voor RELANG_4 of RELANG_4_5 gaat. Alleen als je aparte hardware hebt (bv. laptop) of iets aparts wil, kan het misschien uitmaken. Als je nieuw bent tov FreeBSD zou ik voor 4.5 gaan, dat zoekt vaak wat makkelijker op Google...
Verder maakt het weinig uit volgens mij of je voor RELANG_4 of RELANG_4_5 gaat. Alleen als je aparte hardware hebt (bv. laptop) of iets aparts wil, kan het misschien uitmaken. Als je nieuw bent tov FreeBSD zou ik voor 4.5 gaan, dat zoekt vaak wat makkelijker op Google...
Ja, na de cvsup inderdaad een make world doen (mits je naar 4.6 pre wilt)Op zondag 12 mei 2002 16:24 schreef Klaus_1250 het volgende:
Even iets belangerijks! Als je wilt "upgraden" van 4.5-release naar 4.6-prerelease, kan het zo zijn (sterker nog, ik weet het bijna zeker) dat je een make world moet doen. Je kan niet nadat je je src-all hebt geupdate, een nieuwe kernel bakken. Je moet eerst een make world doen, anders gaat het niet werken.
en daarna evt. kernel opnieuw bakken/configgen
Weet iemand of de support voor PCMCIA-kaarten in 4.6 beter is als in 4.5? Wat zijn sowieso de verschillen tov 4.5?
Bedankt, tis een stuk duidelijker 
Maar:
Maar:
Ik dacht dat je altijd make world moest doen? Is normaal gesproken een cvsup van scr-all voldoende dan? Dan doet ie toch niks met de sources, of zie ik dat verkeerdOp zondag 12 mei 2002 16:24 schreef Klaus_1250 het volgende:
Ja, dat interesseert mij ook wel. 4.5-RELEASE bevat nl. geen ondersteuning voor CardBus...Op zondag 12 mei 2002 16:59 schreef Klaus_1250 het volgende:
Weet iemand of de support voor PCMCIA-kaarten in 4.6 beter is als in 4.5? Wat zijn sowieso de verschillen tov 4.5?
Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.
Ikzelf cvsup alleen naar RELENG_4_5.
-STABLE is niet zo stabiel als de naam doet vermoeden. Omdat er toch behoorlijk veel in de tree gecommit wordt wil het nog wel eens stuk zijn, en dat wil je niet op productie.
Bij security problemen gewoon -RELEASE tracken, wanneer je echt wat nieuws nodig bent zul je wel -STABLE moeten gebruiken, controleer in dat geval eerst even de mailinglijsten om te kijken of het stuk is. En als gouden regel natuurlijk: "if it ain't broke, don't fix it".
-STABLE is niet zo stabiel als de naam doet vermoeden. Omdat er toch behoorlijk veel in de tree gecommit wordt wil het nog wel eens stuk zijn, en dat wil je niet op productie.
Bij security problemen gewoon -RELEASE tracken, wanneer je echt wat nieuws nodig bent zul je wel -STABLE moeten gebruiken, controleer in dat geval eerst even de mailinglijsten om te kijken of het stuk is. En als gouden regel natuurlijk: "if it ain't broke, don't fix it".
Verwijderd
Als je nou die RELENG_4_5 volgt en er komt bijvoorbeeld een update uit voor OpenSSH (onderdeel van het base systeem) moet je dan helemaal make world doen of kun je ook alleen OpenSSH recompilen met de betreffende patch erin?
Ik herbouw dan meestal sshd alleen.Op zondag 12 mei 2002 20:19 schreef Felix het volgende:
Als je nou die RELENG_4_5 volgt en er komt bijvoorbeeld een update uit voor OpenSSH (onderdeel van het base systeem) moet je dan helemaal make world doen of kun je ook alleen OpenSSH recompilen met de betreffende patch erin?
Dit gaat wel wat lastig (libs moeten ook allemaal gebouwd worden enzo), maar waarom een complete make world doen als je maar 1 daemon wilt updaten?
Nee, dat zie je goed. Dat is niet voldoende. Maar het zou zo kunnen zijn, dat je met cvsup de laatste source ophaalt, maar er dan niet meteen iets doet. Als je dan op een later moment alleen even je kernel opnieuw zou willen bakken (zonder dat je al een make world hebt gedaan) krijg je problemen.Op zondag 12 mei 2002 17:39 schreef Witsflow het volgende:
Bedankt, tis een stuk duidelijker
Maar:
[..]
Ik dacht dat je altijd make world moest doen? Is normaal gesproken een cvsup van scr-all voldoende dan? Dan doet ie toch niks met de sources, of zie ik dat verkeerd
Een make world is een vrij tijdig proces, en op een beetje oudere compu (pentium of lager) zul je dat toch niet al te vaak kunnen doen.
Ik heb laatst cvsup van src-all gedaan op de RELENG_4, maar deze kon niet gecompileerd worden. Zo heel STABLE is deze dus niet per definitie. Ik doe zo een nieuwe poging als m'n 'portupgrade -ar' klaar is 
Is het trouwens niet zo dat je bij een paar updates bij het compileren zo klaar bent als je /usr/obj niet wist voordat je make world doet?
Het volgende artikel geeft trouwens een leuke introductie voor updaten van FreeBSD:
http://www.osnews.com/story.php?news_id=818&page=1
Is het trouwens niet zo dat je bij een paar updates bij het compileren zo klaar bent als je /usr/obj niet wist voordat je make world doet?
Het volgende artikel geeft trouwens een leuke introductie voor updaten van FreeBSD:
http://www.osnews.com/story.php?news_id=818&page=1
Als je dat ECHT nodg hebt, pak dan 5.0-current. Wel een risico natuurlijk, dus alleen als je het echt nodig hebt. De 5.0-release laat nog wel even op zich wachten denk ik.Op zondag 12 mei 2002 17:43 schreef pinockio het volgende:
[..]
Ja, dat interesseert mij ook wel. 4.5-RELEASE bevat nl. geen ondersteuning voor CardBus...
Dat kun je in principe toch middels een cron job laten doen op regelmatige tijdstippen? Je kunt dan evt handmatig beslissen of je make installword doet.Op zondag 12 mei 2002 20:33 schreef Klaus_1250 het volgende:
Een make world is een vrij tijdig proces, en op een beetje oudere compu (pentium of lager) zul je dat toch niet al te vaak kunnen doen.
Dat eerste lijkt me niet echt een probleem in de src, zou aan iets ander denken. Misschien wel je volgende punt. Namelijk, het gaat inderdaad sneller als je je /usr/obj niet wist. Het kost je alleen een hoop ruimte EN het schijnt zo te zijn dat je daardoor wel problemen kan krijgen met compilen (niet zelf gehad, maar gevonden via Google).Op zondag 12 mei 2002 20:36 schreef Rukapul het volgende:
Ik heb laatst cvsup van src-all gedaan op de RELENG_4, maar deze kon niet gecompileerd worden. Zo heel STABLE is deze dus niet per definitie. Ik doe zo een nieuwe poging als m'n 'portupgrade -ar' klaar is
Verwijderd
'make world' voert achtereenvolgens 'make buildworld' en 'make installworld' uit.Op zondag 12 mei 2002 20:57 schreef kieskes het volgende:
wat doet een 'make installworld' eigenlijk?
een 'make world' update toch ook al alle binaries??
In de Security Advisories van FreeBSD staan altijd hele precieze instructies hoe je een specifieke patch kan toepassen zonder de world opnieuw te bouwen. Die gebruik ik meestal.Op zondag 12 mei 2002 20:20 schreef serkoon het volgende:
[..]
Ik herbouw dan meestal sshd alleen.
Dit gaat wel wat lastig (libs moeten ook allemaal gebouwd worden enzo), maar waarom een complete make world doen als je maar 1 daemon wilt updaten?
"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."
Ik patch met het handje (vi <file>)Op zondag 12 mei 2002 21:23 schreef AVL het volgende:
In de Security Advisories van FreeBSD staan altijd hele precieze instructies hoe je een specifieke patch kan toepassen zonder de world opnieuw te bouwen. Die gebruik ik meestal.
Maar idd.. voor zulke dingen ga je dus niet world weer helemaal bouwen, da's nogal zinloos.
Pagina: 1