Toon posts:

Videokaart geeft problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb net nieuwe onderdelen gekocht en zelf in elkaar gezet. Ik had er een geforce 2 mx400 64 mb bij van chaintech. Ik heb regelmatig het probleem dat na een tijdje spelen van een spel het beeld gaat vastzitten en er een hard piep geluid komt uit mijn boxen(niet uit de pc speaker). Ik heb er een betere koeling gezet op mijn proc, maar dat was dus het probleem niet. de rest van het spul is in orde. Drivers zijn detonator 3. ik heb windows xp draain. ik weet niet wat er fout aan zit. Ik dacht dat misschien de videokaart te warm wordt??Er zit wel koeling op de videokaart.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 22:06
Andere geluidskaart proberen? Bij mij liep ie ook geregeld vast bij mijn oude Aureal vortex.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een soundblaster live 5.1, denk niet dat het aan de geluidskaart ligt, heb hem nog maar eeen paar maanden

Verwijderd

sorry...sig niet gelezen...raar probleem lijkt me gezien je PC.

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 15:43
ik heb een ati rage xpert 128 en had een gf2 MX400 die doorgebrand is .... anyway ik propte dus eerst een SiS 305 erin.... alles ok niks aan de hand...... maar het blijkt dus dat de ati rage beter was dus prop de ati rage erin .... iets in mijn computer wordt 57 °C en springt van 31°C tot 58°C op den duur krijg ik voor minder dan 1 sec een blauw scherm van Windows XP Pro..... het rare is .... ik ben het probleem aan het onderzoeken ........
het kan aan 4 dingen liggen ..... mijn harde schijf.... moederbord..... videokaart..... of mijn AGP port.... bij andere PCs kon ik die AGP kaarten makkelijk in de poort schuiven .... maar de SiS 305 was een probleem ..... en daarna andere kaarten ook.......

kijk zoals nu ......
ik open speedfan.....

I/O properly initialized
Linked ISA BUS at $0290
Linked VIA VT8233 SMBUS at $5000
Scanning ISA BUS at $0290...
IT8712F/IT8705F found on ISA at $290
SuperIO Chip=IT8705F ($01)
Scanning SMBus at $5000...
INFO : VIA8233 sensors are disabled
LM75 found on SMBus at $4E
Found WDC WD205AA (20,0GB)
End of detection

Temp 1 = CPU 29°C
Temp 2 = Case 25°C
Temp 3 = springt van 22°C tot 49 °C
Temp 4 = weet ik niet 11°C ......

Zelfs zou ik het niet weten wat nog meer warmte genereert dan mijn CPU ......

erg raar ...... heeft iemand warmte sensoren die ze ff kunnen uitlenen ?

het is namelijk heel raar en onbegrijpelijk dat iets in je PC dat zo snel van temperatuur verandert....

edit:

ik ben nu allemaal fannetjes in mijn PC gaan zetten en overal ff blazen en kijken naar de temp........

• Tha_TE
ik heb temp3 gevonden ........... het is ziek maar toch waar .......

het ligt onder de rambanken en naast de PCI slots.......
er zit een stickertje op van de fabrikant ...... en daaronder staat Via VT8233...... mijn mobo dus.....
maar hoe kan zo'n ding meer hitte generen dan mijn CPU ?
*confused* met overclock of zonder overclock O_o misschien de multiplier ? maar de multiplier heeft toch alleen effect op de CPU O_o ?

maar wat is dat dan dat boven de AGP port ligt en onder de processor en links naast de rambanken ?

edit:

dus uit mijn speculatie is het duidelijk dat dat ding te warm wordt en zo je PC crasht .... want je mobo heeft effect op je hele PC als het niet zo is ,kan ik verder geen reden vinden waarom ie crasht :/ EN piept .......

maar ja ik ga dinsdag wel wat superlijm en koelerpasta en plakband gebruiken om een CPU heatsink erop te zetten ...... sinds het niet zo gezond is voor mijn mobo om gaten in te boren waar Via VT8233 staat dodelijk voor je mobo.....

• Tha_TE
Op zondag 12 mei 2002 15:38 schreef Simmens het volgende:
sorry...sig niet gelezen...raar probleem lijkt me gezien je PC.
alles heeft wel een probleem :)
alleen moet je goed zoeken .....
offtopic:
maar nog steeds theoretisch gezien de universum niet ontstaan zijn sinds het uit niets is ontstaan volgens ..... nu maar waar komt het niets vandaan ?
waar komt al dat ruimte vandaan ?.....
dus eigenlijk bestaan we helemaal niet ^^

• Tha_TE
edit:

delete dit foutje ..... :/

• moser
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

kan er iemand de uitleg van Tha_Te volgen?
wat is het doel van zijn uitleg? :?

No offence

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• Tha_TE
Op zondag 12 mei 2002 17:13 schreef moser het volgende:
kan er iemand de uitleg van Tha_Te volgen?
wat is het doel van zijn uitleg? :?

No offence
lees nog een keer .....

• moser
  • Laatst online: 26-03-2022

moser

And then there was silence

Ik versta dat je een tempsensor hebt die raar doet en dat het mogelijk is dat dat daardoor het probleem van de topicstarter komt.
Heb je daarvoor 4 posten en een redelijk warrige uitleg voor nodig?
En flippen de temperatuursensors doen mij meer denken aan brakke sensor, slecht of niet aan gesloten, slechte software,...
want als je een schommeling hebt van 27°C zou ik die sensoruitlezing toch niet echt betrouwen.

En bij oververhitting zou ik verwachten dat hij uitvalt.
een hardware conflict of drivers probleem? :?

Eliminator: is de kaart overklokt?

A busstation is where a bus stops,a trainstation is where train stops
On my desk, I have a workstation,
... No further comment.

• Tha_TE
-___kort samengevat___-

het hoeft niet aan de kaart te liggen maar ook aan het systeem bijv: moederbord , apg port , andere shit

nu zou je het moeten kunnen snappen anders weet ik het ook niet meer :)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-08 03:57

KneoK

Not in a million lightyears

Haal je Live 5.1 er eens uit en probeer het dan nog eens.

Verders denk ik dat het toch een warmte probleempje is. Beeld stil met een harde piep in je speakers is een ECHTE vastloper, dus niet alleen van Windows, nee, van je gehele systeem. Het is dus niet je OS die zegt "sta stil", nee, het is het hele systeem die zegt "doe het zelf maar".

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 20:36
ja, die ellende heb ik ook wel eens gehad
gewoon bruut vastlopen en dan keihard piepen
het is mij een raadsel waarom
wat hielp: andere detonators (22.80 is heel stabiel)
fast writes en sideband adressing uit gooien (met nvmax)
AGP helemaal disablen leek ook te helpen
maar het was allemaal wat twijfelachtig, het hing bij mij ook nog eens van het spel af
RTCW liep gemeen vast totdat ik aan die AGP en fastwrites ging prutsen, daarna ging het vrij goed
de tech demo van serious sam 2 liep ook geheid vast

wat niet hielp: terugklokken proc en/of videokaart
bij 3dmark had ik dus nooit vastlopers
ik ben er nog steeds niet uit, een hoop drivers zijn instabiel in elk geval, wat mijns inziens niet zou moeten, ik verwacht toch op z'n minst hardwarematige stabiliteit

mijn diagnose: misschien is het de combinatie verouderd moederbord - agp videokaart, of eenofander ander AGP probleem (toen ik nog voodoo2 had liep ie nooit vast met voodoo2, maar wel een paar keer met de intel i740, gepaard gaande met dezelfde piep, en dan gewoon onder windows)

of anders misschien de voeding, ik heb een ouwe (240 watt ofzo, drie jaar oud met een DVD, een fikker, een soundblaster, een geforce2 pro en een 133% overgeklokt mobo
als ik de voltages bekijk, dan lijkt het wel mee te vallen, maar misschien gaan die flink afwijken als de boel flink gestressed wordt

iemand? ik heb een groffe hekel aan hardware problemen, en hoewel ie nu stabiel is ben ik er niet van gecharmeerd dat ik veel detonators gewoon niet kan draaien vanwege instabiliteit

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Schaapje_BlaaT
SCHOP!
argh, is er dan geen Tweaker die mij kan helpen?

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Tha_TE
lol download eens SpeedFan ....... ff kijken of je rare dingen ziet .... zoals dat iets opeens boven de 50°C komt en dan weer naar 30°C dropt

Verwijderd

Ja er is een tweaker die je wil helpen (misschien ook kan :? )
ontopic, heb je de via 4in1 drivers geinstalleerd? zo nee, dan is dat je probleem.
Anders gewoon wat verschillende dets proberen. Dat zou het toch moeten oplossen.

ff offtopic wat een rare reacties allemaal hier :?

Verwijderd

Topicstarter
Heb videokaart verwisseld. heb nu een GeForce Ti 200 met 64 mb. Ik heb de probleem nog steeds, ik ga maar es terug naar de winkel waar ik hem gekocht heb.

Verwijderd

Tha_TE >> zou je misschien gebruik kunnen maken van de editknop?

En ik vind je uitleg ook niet echt duidelijk als ik eerlijk ben, die reacties met telkens .... snap ik zelfs geen hout van.

Verwijderd

zelfde problemen ander topic gezet:

heb al problemen sinds ik met trots mn Ti4600 erin geschoven heb.. en ben ik het zat want ik kan geneens normaal werken omdat mn pc om de zoveel tijd gewoon MUURVAST loopt..

bv na +/-15min. SOF2 loopt ie vast...

ff 3dsmax,fotosoep,quest3d runnen en er komt toevallig een bericht binnen met messenger.. PATS! VASTgelopen...

en zo kan ik nog lang door gaan,het blijkt dus als mn systeem ff flink op de staart krijgt dat ie vast loopt.. en nu toevallig dat "XP" eens wakker werdt en gaf na de volgende op te starten aan dat het aan een driver file van de detonator pakket lag.. ok.. heel leuk maar al mn drivers zijn up-to-date en tot nu toe nog ZONDER SUCCES...

Je vraagt je mischien af "Jezus!","wat een bagger PC" en "wat moet dat dan in hemelsnaam zijn?!?!" nou ik geef ff mn specs mischien dat je het dan weet... ik zit zelf te twisten dat het ligt aan mn VIA chipset in combi met mn Ti4600.. want hiervoor had ik een GF2PRO en er nooit deze problemen meegehad(toen waren het andere |:( )

Tevens heb ik alle hardware componenten getest en kon niets vinden,alles schoongemaakt etc,(gecontroleerd of mn CPU niet gebakken was :+) en nu staat mn kast open en bloot met nog steeds problemen,heb zelfs de oude techniek"Invoegen&testen" geprobeert maar dat had ook geen nut(per component testen of ie met of zonder wel of niet crashde.. )

hierbij dan mn specs:

-AMD Tbird 1.1 (momenteel ook niet mee overgeclocked maar
het maakte geen bagger uit)

-MSI K7T Pro2

-512MB pc-133 SDRAM

-goeie cooler tot 1,5Ghz

-400W aan voeding(dacht dat met minder niet deed,blijkt
het nog geen bal uit te maken)

-Creative Soundblaster Live! 5.1 (ja ik weet het,deze componenten zijn niet echt geliefd met VIA chips,maar heeft het wel altijd goed gedaan)

-3Com netwerkkaartje 10/100
-DVD speler
-Sony 10x4x32x
-WD 120GB Special edition 7200RPM 8mb cache *D
-WD 20GB 7200RPM

en de rest van het videomontage spul heb ik er maar voor eventuele schade uitgehaald..

PLEASE!!HELP!! ik zit met den handen in het haar.. :'( |:(

de oplossing tegen het "niet-meer-willen-opstarten-na-crash" Afbeeldingslocatie: http://www.digme.nl/cooling.jpg was nml dat ie niet meer wou opstarten na crash en dan 1uur wachten waar ik een oplossing voor nodig had..

• Schaapje_BlaaT
bah, nog altijd niet gefixt
de oplossingen die werden aangedragen helpen misschien voor de starter van dit topic, maar voor mij (met zo ongeveer hetzelfde probleem maar andere hardware) helaas niet, 4in1 drivers zal niet helpen op een BX bordje vrees ik
maarreh, ik heb eens wat voltages opgenomen, opdat misschien duidelijk kan worden of de voeding misschien de boel niet kan trekken

als volgt

+12v bij begin 11.5 vlak voor crash 11.855
-12v -11.7 -12.333
+5v 4.75 4.8
-5v -5.7 -5.9
3.3v 3.456 3.456
proc. voltage
1.85 vanwege
overclock 1.872 1.824

het blijkt dat die -5volt nog steeds er behoorlijk naast zit, maar dat scheen niet uit te maken volgens enkele Tweakers
terugklokken leek ook niet te helpen, dus ik betwijfel of het aan de proc. voltages ligt, ik kan eens proberen om die terug te klokken maar het voltage te laten staan

betekenen die waarden dat ik maar beter een nieuwe voeding erin kan douwen? of moet ik toch maar ergens anders gaan zoeken?

hij klapte er weer 3 keer gruwelijk uit bij MOHAA, da's toch behoorlijk baluh
oh, en ik unreal echt heel erg vaak maar bij dat spel loopt ie dus nooit en de nimmer vast
het lijkt voorlopig vooral bij quake3 engine spellen voor te komen, maar dat vastlopen is zo ernstig dat het wel hardwarematig moet zijn volgens mij

iemand?

• Schaapje_BlaaT
oh, en over die temperatuurschommelingen van
weettikkethoehijheet topic opener
dat is vast de CPU, vooral een overgeklokte CPU heeft
grote verschillen tussen gewoon en stressed
dat is makkelijk te testen door zo'n CPU burn geval aan te zetten en te zien welke temperatuur als een gek oploopt
een mobo dat 50 graden wordt lijkt mij erg onwaarschijnlijk

• Schaapje_BlaaT
bah, nog geen oplossing

SCHOP!

• Tha_TE
1Ghz dus ...maareh 1.85V is volgens mij genoeg voor 1 Ghz....

Trouwens hoe hoog of laag heb jij je spread spectrum staan ?

ik heb gehoord dat je die beter kan uitzetten .....

bij mij kan ie niet uit dus ik heb het op +/- 0.38% gedaan

edit:
[quote]
Op dinsdag 14 mei 2002 14:51 schreef Sinterklaas het volgende:
Tha_TE >> zou je misschien gebruik kunnen maken van de editknop?

En ik vind je uitleg ook niet echt duidelijk als ik eerlijk ben, die reacties met telkens .... snap ik zelfs geen hout van.
[/quote]

Ja hoor is goed :)

[edit2]
Op donderdag 16 mei 2002 00:04 schreef Schaapje_BlaaT het volgende:
oh, en over die temperatuurschommelingen van
weettikkethoehijheet topic opener
dat is vast de CPU, vooral een overgeklokte CPU heeft
grote verschillen tussen gewoon en stressed
dat is makkelijk te testen door zo'n CPU burn geval aan te zetten en te zien welke temperatuur als een gek oploopt
een mobo dat 50 graden wordt lijkt mij erg onwaarschijnlijk
ik ga maar ff spelen met de spread spectrum :) ff kijken of het wat uitmaakt :)

[edit3]
Ja 2 graadjes warmer :)
[/edit3]

[/edit2]

[edit4]
hoelang heb je er trouwens last van ?
bijv wat je hebt gedaan etc
[/edit4]

• Schaapje_BlaaT
spread spectrum? nooit van gehoord
wat doet dat?

enneh, hoe zet ik dat uit dan?

en volgens mij heb ik last van die ellende sinds dit moederbord, ook al voor die geforce2, met intel 740 kaartje ook
en de voodoo2's deden het altijd prima
ik dacht aan eenofander AGP probleem, maar heb het niet kunnen fixen

• Schaapje_BlaaT
weer niks, nog maar es dan

SCHOP!

• Yonni
  • Laatst online: 01-06 10:53
delen de videokaart en de geluidskaart niet een zelfde IRQ?

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

• Schaapje_BlaaT
argh, nou klapt SOF2 er ook al uit
het lijkt zich te beperken tot een aantal spellen
GTA3 doet het voorlopig probleemloos, maar SOF2 dus niet
misschien alleen spellen op de Q3 engine?
en of die geluidskaart en videokaart hetzelfde IRQ delen weet ik niet, Windows geeft in elk geval geen conflicten aan

• Schaapje_BlaaT
hmm, ik had sideband adressing en fastwrites weer aangezet, omdat ie toch niet meer vastliep
eerst dat maar eens uit, wie weet loopt ie dan wel

maar toch is een suggestie wel welkom, want vastlopen deed ie ook wel eens zonder fastwrites en sideband adressing

Pagina: 1