[ACCESS] meedere kolommen samen nemen

Pagina: 1
Acties:

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 12:15
Ok. Ik ben nou al uren aan het zoeken naar een geschikte oplossing voor mijn probleem maar kom er ondanks de search en diverse tutorials niet uit.. (En heb mijn SQL boek jammergenoeg uitgeleend |:()

anyway -> Ik ben bezig aan een database met daarin evenementen, gesorteerd op datum waarin onder andere te vinden is welke artiesten er komen optreden..

Eerst hier even een (simplistisch) schetsje van mijn datamodel:

Tabel Evenementen
code:
1
2
EvenementId Naam   Datum    Locatie Artiesten
0        GoTPoP 06-06-02 GoTstad 1

Tabel Artiesten
code:
1
2
3
ArtiestId Naam
0      Jantje Smit :r
1      Sjef Hoelenpapers :7

Nu dus mijn probleem. Ik wil in de query als output een lijstje krijgen van alle evenementen, gesorteerd op datum. (dit heb ik reeds voor elkaar).. Maar, bij ieder evenement hoort natuurlijk 1 of meer artiest(en).
Hoe geef ik dit aan in Access? :? :?

Het veld Artiesten in de tabel Evenementen moet natuurlijk numeriek zijn om gelijk te kunnen zijn aan ArtiestId (autonummering). Maar ik wil wel meerdere artiesten opgeven, en als ik dat zo (1,5,4) doe met een komma dan is het veld niet meer numeriek..

Ik kom er effe niet meer uit.. wie werpt er een schijnwerper in deze duisternis :+

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Maak een koppel tabelletje tblEvenementArtiest?

• ScuL
Op zondag 12 mei 2002 12:53 schreef Yarvieh het volgende:
Maak een koppel tabelletje tblEvenementArtiest?
Hoe pak ik dat aan :?
Moet ik dan niet voor ieder evenement een aparte tabel gaan zitten maken? Het is dus eigenlijk wel de bedoeling dat ik uiteindelijk het resultaat van al die artiesten bij elkaar in 1 veld terug krijg.

De enige manier waarop ik in mijn ogen dit zou moeten kunnen oplossen is zo:

Tabel (Koppel)
code:
1
2
EvenementId Artiest1 Artiest2 Artiest3
0        1    5   4

Maar dan krijg ik toch alsnog output in 3 velden, en niet in 1? :? :{

Ik zou iets moeten zien te verzinnen waardoor ik dit krijg:
Evenementen.Artiesten = Koppel.Artiest1 + Koppel.Artiest2 + Koppel.Artiest3

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

Op zondag 12 mei 2002 12:57 schreef -ScuL- het volgende:
Hoe pak ik dat aan :?
Moet ik dan niet voor ieder evenement een aparte tabel gaan zitten maken? Het is dus eigenlijk wel de bedoeling dat ik uiteindelijk het resultaat van al die artiesten bij elkaar in 1 veld terug krijg.
Nope, zie ook [topic=471132].

Tabel evenementen heb je de datums, locaties, etc, van 1 evenement (1 evenement is dus 1 record). In je artiesten tabel heb je een lijst met artiesten (duh :P). In je koppeltabel zet je alleen evenemtID - artiestID. En als er 2 artiesten optreden op 1 evenement, krijg je in je koppeltabel 2 records.
(wat je eventueel weer kunt uitbreiden met tijd-info hoe laat die artiest op dat evenement optreedt).

Dus krijg je zoiets:
Evenementen:
code:
1
2
evenementID - Naam - Datum - Locatie
1 - GotPop - 6/6/2002 - gotstad

Artiesten
code:
1
2
3
artiestID - naam
1 - BZN
2 - Jantje Smit

EvenementenArtiesten koppeltabel
code:
1
2
3
evenementID - artiestID
1 - 1
1 - 2

Exact expert nodig?

• ScuL
Haa! Dat is een heel stuk duidelijker :)
Ik ga even klussen :P

- Oké
Ik ben nu zo ver gekomen dat alles zo in het model staat als je het hierboven omschrijft; wat ik alleen nog niet snap is hoe ik die output van die meerdere velden nou goed moet krijgen in mijn query. Ik heb nu namelijk nogal wat gemixte dingen door elkaar staan, en Access vult spookartiesten in op evenementen waar helemaal geen artiesten zijn opgegeven! :o

Even kijken of ik het wat duidelijker kan maken..

Ik heb dus een query aangemaakt genaamd Agenda, deze bevat:
code:
1
Evenementen.Datum Evenementen.Naam Locatie.Gebouw Locatie.Plaats Artiesten.Naam

-edit-

Laat maar, heb zelf de fout al ontdekt. Dat snuggere Access had een automatische relatie aangemaakt tussen 2 tabel-velden met dezelfde naam |:(

-edit-

Hoera :+ Dit is al een heel stuk beter.
Nou alleen nog een laatste ding om het af te maken.. Hij geeft nu dus een bepaald evenement 5x onder elkaar, omdat er 5 artiesten optreden. Is het niet mogelijk om in plaats van 5 losse records, die 5 verschillende artiesten in 1 veld te proppen en dat in de laatste kolom van het evenementen record te zetten? :?

Dus als in:
code:
1
6/6/2002 |GoTPoP | GoTMusicHall | GoTStad | BZN, Jantje Smit, Sjef Hoelenpapers |

ipv
code:
1
2
3
6/6/2002 |GoTPoP | GoTMusicHall | GoTStad | BZN |
6/6/2002 |GoTPoP | GoTMusicHall | GoTStad | Jantje Smit |
6/6/2002 |GoTPoP | GoTMusicHall | GoTStad | Sjef Hoelenpapers |