Toon posts:

[php/mysql] txt files vs query's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
lo,

Meestal bouw ik mijn sites op in de standaard vorm. Dus een table met links en soms ook rechts een menuutje en in het midden de content simpel gezegd. Vaak zet ik er dan ook update trackers tussen (laatste 5 headlines e.d.) of dynamische menuutjes (secties die via /admin/ te adden zijn).

Om op performance te sparen gebruik ik voor die menuutjes meestal geen query's. Bij het toevoegen of verwijderen van een nieuwsitem bijvoorbeeld, haalt het script de laatste paar headlines uit de database en zet deze in een txt filetje (in de vorm id|headline bv). Op de frontpage open ik de file met behulp van file(); om dan te linken naar news.php?id=id en de headline weer te geven (via split("|",$var) haal ik ID en headline dan uit elkaar). Dit werkt uiteraard perfect.

Maar mijn vraag is, heeft dit nu echt voordelen? Is het sneller dan het gebruik van gewone query's direct op de frontpage?

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Verwijderd

OK,

In hoeverre denk je dat het tijdsverschil nu de moeite loont ??? Met de snelheid van servers tegenwoordig zal de query niet veel langer, of misschien wel korter duren op een homepage die (naar ik hier dan het idee heb) geen honderdduizenden bezoekers trekt, en geen mega-database achter hangt.

Als ik jou was zou ik het een keer met de query proberen, omdat dit het scripten wel wat makkelijker maakt denk ik...

Suc6 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig ben ik ook bezig met een project die wel een paar duizend bezoekers per dag trekt (ok tis nog geen 100 duizend) ;).

Maar goed, dan ga ik wel weer over op query's, werkt idd een stuk makkelijker.

Verwijderd

Databases zijn geoptimaliseerd op performance (zeg ik dat zo goed, ja toch?).

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-09 17:45

TweakBoy

---

Op zondag 12 mei 2002 16:45 schreef NextGeneration het volgende:
Databases zijn geoptimaliseerd op performance (zeg ik dat zo goed, ja toch?).
ja, dat heb je goed. Maar als de pagina alleen voor die menuutje een database koppeling maakt, is dat zonde.. omdat het altijd tijd vergt en performance...

dus als je op de rest van de pagina wél de database gebruikt kun je gerust het menu ook uit de database halen, dat geeft niet zoveel extra tijd vergeleken met het uit een bestand halen

---

Pagina: 1