[forum=23] -> [forum=15]
Op zondag 12 mei 2002 12:03 schreef jasperh17 het volgende:
Je hebt bij GOT 2 soorten Operating system topics. 1 van windows achtige en dan deze NON-Windows.
Waarom komt er niet een 3 deling omdat linux eigelijk al even groot en mischien wel groter is dan windows.
Dacht zelf deze 3 forums.
1 Windows Operating Systems
2 Linux Operating Systems
3 Kleinere Operating Systems
Is dit mischien een IDEE ?
Eerst maar even uit de wereld helpen welk forum groter/kleiner is
[forum=23] is inderdaad enorm gegroeid. Op dit moment is het
NOS forum eigenlijk precies even groot als het WOS forum (qua aktieve gebruikers, geplaatste topics en geplaatste replies op een dag)
Op zondag 12 mei 2002 12:08 schreef wzzrd het volgende:
Omdat dat niet zo is.
Linux is niet groter dan windows. Komt er zelf niet bij in de buurt! Alleen op server gebied een beetje

Onder groter/kleiner bedoelt jasperh17 niet het totale gebruik in de wereld, maar het aantal topics op GoT

Op zondag 12 mei 2002 12:19 schreef dion_b het volgende:
Linux is zeker niet 'groter' in de grote boze wereld, maar ik denk dat wat jasperh17 bedoelt is dat het aantal posts over
Linux in
NOS groter is dan het totaal voor WOS (of dat zo is of niet durf ik niet te zeggen) en dat daarom het een eigen forum verdient.
Mij kan het eigenlijk niet zo boeien. Wel heb ik een uitgesproken mening over DOS: DOS komt misschien van MS, maar het is géén Windows. Daarom hoort het in
NOS, niet WOS.
Kenmerkend aan WOS is de (soms onoverzichtelijke) menu en optiestructuren in een MS grafische omgeving navigeren om instellingen te regelen.
Niet universeel, maar behoorlijk algemeen in
NOS is het instellen dmv textbestanden.
Wat moet je bij DOS doen? Juist ja, config met texstbestanden

Tja. die discussie is afgelopen week ook al in
NOS gevoerd en ik ben nog altijd voorstander van het stellen van DOS vragen in [forum=23] en [forum=10]. Hier kom ik zometeen op terug... Zoals ik toen ook al zei, wil ik best een balletje opgooien bij Jotti, Buzzman, Merely en DR bij de eerstkomende vergadering, maar ik zelf sta er niet achter en ik betwijfel of Jotti er achter staat eerlijk gezegd.
Op zondag 12 mei 2002 13:41 schreef janjanjansen het volgende:
Zoals ik ook al in een ander topic heb geschreven: DOS hoort gewoon bij WOS, niet in NOS. Dit omdat wanneer je DOS weglaat uit bijvoorbeeld een win9x systeem er geen sprake meer is van een draaiend systeem. Omdat o.a. win9x gewoon een automatisch startende GUI heeft draaiend op DOS.
Je kan het ook omdraaien natuurlijk en niet eenzijdig tegen zoiets aankijken. Als je DOS opstart heb je niet automatisch Windows.
DOS is een OS dat al vele jaren bestaat. Het heeft zelf best wel een grote vergelijkenis met GNU/
Linux CLI. Pipen, tekstconfig, CLI etc. etc. Als je Windows weglaat uit een DOS systeem heb je nog steeds wel een draaiend systeem
Vele mensen in
NOS hebben meer verstand van DOS dan de meeste mensen in WOS (nofi). In
NOS is het aantal mensen met kennis van zaken nu eenmaal tamelijk groot. Daarnaast lopen er in
NOS aardig wat mensen rond die nog met DOS gewerkt hebben.
In
NOS behoren vooralsnog alle vragen over OS-en thuis buiten het Windows OS. Voor de zoveelste keer: Windows != DOS. Dat Win3.11 en Win95 (en in mindere mate Win98) nu een grafische schil (gui) rondom DOS vormen met daarin 32 bits support vind ik niet echt een reden om DOS als eigen OS, dan maar uit [forum=23] te "verbannen". Windows is namelijk wel net iets meer dan alleen een gui rondom dos. Ik heb meer het idee, dat bij een aantal mensen de anti-MS houding hierbij de boventoon voert.
Dus waarom DOS vragen in NOS moeten vind ik vreemd en inconsequent. Bovendien ben ik ook niet bereid deze vragen over DOS te gaan beantwoorden, daar ik vind dat Microsoft op een oneerlijke en laag-bij-de-grondse manier van Linux afkraken heeft.
Ten eerste bestaan er verschillende versies van DOS. Deze zijn door verschillende fabrikanten gemaakt en dus niet alleen van MS. Nogmaals de vraag, waar deze topics volgens jullie behandeld zouden moeten worden. Ik ben benieuwd namelijk.....
Daarnaast is het argument dat je het niet eens bent met de strategie van MS een tamelijk non-argument om bepaalde vragen niet in een bepaald forum te stellen in mijn ogen. Okee, voor jezelf is het schijnbaar een argument om andere mensen niet te helpen met vragen over dat onderwerp.
Verder wil ik nog even gezegd hebben, dat er misschien 1 topic in de week over DOS gaat in
NOS. Af en toe iets meer, zoals de afgelopen periode. Als je het niet eens zou zijn met DOS in
NOS, dan kun je die vragen gewoon skippen lijkt me. Niks moeilijks aan.
Maar afgezien van de DOS vragen die naar WOS mogen wat mij betreft denk ik niet dat het zin heeft een verdere onderverdeling te maken. Vooral kleinere OS'sen komen wat NOS betreft toch weinig aan de orde en dat rechtvaardigt mijns inziens geen eigen forum.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
NOS bestaat voor 95% uit
Linux/Unix vragen. Deze 2 zijn erg verwant aan elkaar natuurlijk. Als je de rest naar een appart forum verhuisd, dan blijft er nauwelijks een forum over. Dat forum zal dan ook weinig overlevingskans hebben op dit moment. Wie weet als
NOS zo door blijft groeien, dan komt zoiets er in de toekomst wel.
Vergeet niet dat wij als crew hier continu over na blijven denken. Wij houden dat soort dingen echt wel in de gaten
Nogmaals het argument om WOS te renamen naar MOS en andere varianten.
Ik gok dat velen van jullie niet het tijdperk meegemaakt hebben op GoT, dat
NOS nog helemaal niet bestond. Toen werden vragen over alle OS'en nog in WOS gesteld.
Uiteindelijk is daar de tweedeling in gekomen. [forum=11] en [forum=23] zijn 2 samenhangende namen, waarin ook nog eens wat sarccasme zit
"Windows
Operated Systems" geeft aan dat het systeem door Windows wordt aangedreven.
"Non-Windows
Operating Systems" geeft aan dat het systeem niet door Windows aangedreven wordt en ook nog eens werkt!
Eerlijk gezegd zie ik erg weinig in het veranderen van die 2 namen. Vreemd ook dat een aantal mensen hier nu ineens over beginnen terwijl er in de grote userpoll (enquette) niks over terug te vinden is.
Maar goed, zoals al gezegd, zal ik alles meenemen en zullen we hier gegarandeerd over gaan praten bij een volgende vergadering. Als blijkt dat Jotti voor verandering is en m'n mede Softe Goederen crewgenoten (en dan met name de mensen in WOS

) ook voor zijn, dan zal er ook echt wel het een en ander veranderd worden.