Andere distro, krijg ik R-W-X-problemen?

Pagina: 1
Acties:

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb momenteel een server met Redhat 7.2 draaien, deze wil ik vervangen door Gentoo.

Nou bestaat die server uit meerdere harde schrijven met vele partities en files. Alleen EXT3.

Wou wil ik simpelweg de rootpartitie deleten en Gentoo eroverheen gooien. De andere partities waar al m'n files op staan blijven natuurlijk gewoon zo.
Maar ik vraag me opeens af, krijg ik dan geen problemen met de leesrechten en zo op de andere schijven als ik ze gaat mounten? Ook als ik gewoon dezelfde inloggegevens gebruik? Zij zijn verder niet ge-encrypt of zo.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op zondag 12 mei 2002 04:57 schreef athlonkmf het volgende:
Ik heb momenteel een server met Redhat 7.2 draaien, deze wil ik vervangen door Gentoo.
Goede keuze! :)
Maar ik vraag me opeens af, krijg ik dan geen problemen met de leesrechten en zo op de andere schijven als ik ze gaat mounten? Ook als ik gewoon dezelfde inloggegevens gebruik? Zij zijn verder niet ge-encrypt of zo.
Welke partities zijn dat?

Tijdens de installatie kun je partities mounten. Je zou ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld /home pas aan het eind van de installatie te mounten en niet tijdens de 'bootstrap' procedure. Datzelfde geldt niet voor /usr. Die is wel nodig.

Je logingegevens verlies je wel omdat /etc ook nodig is. Ik neem aan dat /etc/passwd overschreven gaat worden, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.

Voor de zekerheid een backup maken op bijvoorbeeld /home en proberen zou ik zeggen.

• kmf
  • Niet online
Op zondag 12 mei 2002 10:22 schreef DAzN het volgende:

[..]

Goede keuze! :)
[..]

Welke partities zijn dat?

Tijdens de installatie kun je partities mounten. Je zou ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld /home pas aan het eind van de installatie te mounten en niet tijdens de 'bootstrap' procedure. Datzelfde geldt niet voor /usr. Die is wel nodig.

Je logingegevens verlies je wel omdat /etc ook nodig is. Ik neem aan dat /etc/passwd overschreven gaat worden, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.

Voor de zekerheid een backup maken op bijvoorbeeld /home en proberen zou ik zeggen.
Ik ga alle progs e.d. vervangen, dus ook de /var /etc partities. De andere partities op andere harddisk bewaren enkel mijn data.

Divx, docs, etc. Maar aangezien zij ook leesrechten kennen, vroeg ik me af of dat geen kwaad kan als ik een andere distro op die computer gaat zetten. Dat ik niet opeens access denied dingen krijg bv.
En of de journaling geen problemen oplevert. Kan ik ze gewoon mounten als ext3 en alles werkt weer naar behoren?

Omdat het een server is, staat er op /home niks belangrijks.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:52

_nethack

We're all MAD here

Die rechten zijn gekoppeld aan user-id's en group-id's.
Als je ervoor zorgt dat straks op je nieuwe systeem je weer dezelfde gebruikers en userid's aanmaakt dan heb je als het goed is geen problemen.

Zie /etc/passwd en /etc/group voor de id's.
root is uid 0; normale users beginnen meestal vanaf uid 500. Zorg dus dat later op je gentoo systeem alle gebruikers dezelfde id's hebben. (ook gebruikers waaronder bijv. ftp of http daemons draaien.)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• kmf
  • Niet online
Op zondag 12 mei 2002 11:29 schreef Operations het volgende:
Die rechten zijn gekoppeld aan user-id's en group-id's.
Als je ervoor zorgt dat straks op je nieuwe systeem je weer dezelfde gebruikers en userid's aanmaakt dan heb je als het goed is geen problemen.

Zie /etc/passwd en /etc/group voor de id's.
root is uid 0; normale users beginnen meestal vanaf uid 500. Zorg dus dat later op je gentoo systeem alle gebruikers dezelfde id's hebben. (ook gebruikers waaronder bijv. ftp of http daemons draaien.)
OK bedankt. Nou, als ik als root gewoon bij alles kan komen dan is het niet zo moeilijk meer om een chown te doen of zo :P