Fietscomputer bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het lijkt mij wel leuk om zelf een fiets-computer te tweaken.
Niet zomaar een, want je kunt ze voor een paar tientjes wel kopen, maar eentje die uitzonderlijk veel kan.

Ik breng heel wat uurtjes op de fiets door (lange afstanden fietsen), dus er moeten wat handige functies in zitten.

Wat wil ik dat het ding kan?

Met een beetje fantasie kom je heel ver:
- Snelheidsmeting (kan een regulier apparaat ook)
- Gemiddelde snelheid (kan een regulier apparaat ook)
- Afstand (kan een regulier apparaat ook)
- Tijd (kan een regulier apparaat ook)
- Actuele datum/tijd weergave (kan een regulier apparaat ook)

- Tuner (radio dus)
Digitale tuner die te bedienen is vanuit die fietscomputer. Hoofdtelefoon-aansluiting.

Kwijl-feature die wel lastig is te implementeren: RDS er bij.

- Temperatuur

- Verlichtings-onderdelen
Omdat ik veel stukken in het donker buiten de stad fiets, wil ik extra verlichting hebben, bijvoorbeeld een extra voorlamp met felle verlichting op de grond voor als het echt donker is. Of een extra rood lichtje achter het zadel. Dit moet afzonderlijk geschakeld worden. Het grote licht kan ook gebruikt worden om knipper-seinen te geven, bijvoorbeeld voor automobilisten die verzuimen hun licht te dimmen in het donker.
De fietscomputer moet de centrale schakel-eenheid vormen voor alle verlichting.

- Backlight in het display en verlichting voor de bedieningstoetsen.

Het apparaat

Het kan nooit een apparaatje zijn dat zo klein is als de reguliere fietscomputer die je in de winkel koopt.

Daarom denk ik aan 3 componenten:

- Een display met knoppen voor op het stuur
Eenvoudig qua opzet: Een royaal display (zo'n 15 bij 4 cm) met daaronder een rijtje knopjes voor de bediening. In deze compacte en lichte behuizing zal "het systeem" zelf niet opgenomen worden.
Dit component is verwijderbaar wegens vernieling en diefstal.

- Een kastje met het systeem zelf. Het zit niet op het stuur, waardoor je wat meer ruimte hebt. Ik denk zelf aan bevestiging onder de begagedrager of onder het zadel.
Dit component is verwijderbaar wegens vernieling en diefstal.

- Infrastructuur voor op de fiets
Eventuele dynamo voor stroomvoorziening, sensoren, kabeltjes, etc.. Deze zaken zullen altijd op de fiets aanwezig zijn en zo discreet mogelijk aangebracht moeten worden.

De realisatie

Realisatie is niet gemakkelijk.

De kern van de fietscomputer moet volgens mij gevormd worden door een embedded systeempje met een processor en een bescheiden processor.
Hiervoor zijn diverse bordjes in de handel.
Belangrijk is dat het stoomverbruik laag is en de processor goed gedocumenteerd is. Genoeg I/O poorten voor de sensoren, bediening en het display.

Op de informatica-opleiding die ik vorig jaar deed hadden we een project met autonoom rijdende karretjes. Hiervoor hadden we kleine bordjes met zo'n processortje die je kon programmeren.

Het display moet aan een flink aantal eisen voldoen:
- Groot (15x4 ongeveer)
- Liefst grafisch, dus met pixels
- Backlight of mogelijkheid om verlichting te implementeren
- Niet al te lastig digitaal aanstuurbaar door de embedded-processor

Er moeten diverse sensoren komen voor temperatuur en snelheid. Deze sensoren moeten ook digitaal mbv. de embedded processor uit te lezen zijn.

De radio is een verhaal apart. Bestaan er radiootjes die digitaal aan te sturen zijn? Dus bordjes met alle onderdelen van een radio, maar met poorten waarmee je de zender kunt instellen en aflezen met een embedded processor, zodat je de bediening helemaal kunt regelen vanuit het computer-systeempje.

Volgens mij is implementatie van de bedieningstoetsen nog het meest eenvoudig :)
Ik denk aan een stuk of 8 knoppies + volume voor de radio en een niet-digitaal noodknopje om de verlichting in alle situaties aan te kunnen zetten.

Een van de lastigste zaken is stroomvoorziening.
Het liefst heb ik oplaadbare batterijen. Eventueel een dynamo om bij te springen, maar dan een of ander professioneel ding dat stil is en flink wat kracht opwekt. Helemaal ideaal is dat bij gebruik van de dynamo de batterijen opgeladen worden. Een batterij indicator is ook erg praktisch.
Hierbij komt een stabilisator die er voor moet zorgen dat de spanning op het digitale gedeelte constant blijft, ondanks het leeg raken van de batterij.

Met dit topic wil ik geinteresseerden activeren om mee te denken. Dit is een serieus-zomer-project, het lijkt mij heel tof om uit te voeren. Maar ik heb lang de know-how nog niet, dus barst maar los :)

• MGP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

MGP

Kon je soms niet slapen ofzo???
Maar leuk idee, alleen moeilijk uit te voeren lijkt me, maar ja veel sterkte ermee.

Verwijderd

Ik weet niet waar je ergens wont, maar hier is dat ding zo van je fiets geript

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07-2025

Dennizz

pc-70 mod in progress!

oef, als je die gemaakt krijgt...ben je goed bezig :)

rds ? das toch dattie automatisch naar nieuws springt als dat op is ? verw8 je files met de fiets ? :D

vers-tappen, je zou ook EERST kunne lezen :?

Verwijderd

Dennis, ik heb het gelezen, leek me een mooi id, eerste wat in me op kwam was dat zoon ding snel van je fiets af is, en daar staat nix over in de text 9of lees ik er overheen)

Verwijderd

Misschien kun je het systeem zelf beter tussen het frame monteren(daar waar je benen normaal langs gaan..) - kun je ook meteen zorgen dat het systeempje gekoelt wordt tijdens het fietsen?

• SvMp
  • Niet online
Op zondag 12 mei 2002 03:03 schreef _Dennizz_ het volgende:
oef, als je die gemaakt krijgt...ben je goed bezig :)

rds ? das toch dattie automatisch naar nieuws springt als dat op is ? verw8 je files met de fiets ? :D

vers-tappen, je zou ook EERST kunne lezen :?
Zou kunnen, maar dat bedoel ik niet.
Ik bedoel dat je de naam van de radio-zender in een display kunt aflezen.
Dat nieuws is idd zinloos op een fiets aangezien je je op de weg moet concentreren.
Op zondag 12 mei 2002 03:10 schreef Vers-Tappen het volgende:
Dennis, ik heb het gelezen, leek me een mooi id, eerste wat in me op kwam was dat zoon ding snel van je fiets af is, en daar staat nix over in de text 9of lees ik er overheen)
Verwijderbare componenten ivm vernieling en diefstal, staat duidelijk in mijn tekst :)

• lo3k
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
GPS! :9

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-07 23:51

Ruudjah

2022

Omgebouwde PDA voor gebruiken?

TweakBlog

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Leuk idee :)
Over het systeem zelf heb ik minder ideën dan jij, maar er zijn/waren as-aangedreven dynamo's in de handel die je op de naaf van je wiel monteert en zo zorgen voor een optimale loop, waardoor je je wat minder zorgen hoeft te maken over je laadtijd.

Verder lijkt het me zaak op het een en ander zo compact mogelijk te houden; je accu's moeten ook nog mee he. :)

• lytjepole
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

Op zondag 12 mei 2002 07:21 schreef Kaj. het volgende:
Leuk idee :)
Over het systeem zelf heb ik minder ideën dan jij, maar er zijn/waren as-aangedreven dynamo's in de handel die je op de naaf van je wiel monteert en zo zorgen voor een optimale loop, waardoor je je wat minder zorgen hoeft te maken over je laadtijd.

Verder lijkt het me zaak op het een en ander zo compact mogelijk te houden; je accu's moeten ook nog mee he. :)
De naafdynamo van het Shimano Auto-L systeem.

Afbeeldingslocatie: http://www.shimano-europe.com/cycling/phpimages/productserie/picture/autol.jpg

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Verwijderd

hoi hoi,

Dit kun je denk niet op de dynama doen je zit met wissel en je moet gelijkstroom hebben wordt dus dan wel een accu verlichitng kun je wel blijven schakelen.

• MBV
  • Laatst online: 06-08 14:17

MBV

Volgens mij is wisselspanning geen probleem: kan gelijkgericht worden, en wisselspanning is makkelijker te stabiliseren. En ik heb nog iets leuks verzonnen: een grafiekje bijhouden, hoe hard je gefietst hebt. Misschien niet handig om dat op je display te laten zien, maar je kan de data op een floppy ofzo opslaan, en dan thuis analyseren (zoals in F1 :) )

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Klinkt als ene simpel processortje..

Kijk eens op de site van Atmel, hun AVR procs zijn vrij goedkoop (gratis te bestellen als sample), makkelijk te programmeren en er is een basic versie voor beschikbaar (bascom, erg klein, met powersave mode en alles er op en er aan...

en dan de radio, tsja, er zijn embedded radio chips zat volgens mij, alleen RDS is wel een tikkie lastiger.. Dat bouw je niet zomaar eventjes..

IP Rocks

Verwijderd

Ik zou zeggen. knoop een pentium-4 kast op je fiets met GPS,GSM en radio schotel. Je gaat dan in idergeval wel snel naar beneden!! Wat moet je met al die zut op je fiets?!

Verwijderd

Lijkt me wel een leuk idee! Als je veel fiets en het leuk vind om te maken. Maare een handsfreeset ernaast monteren die ook op je oordopjes gaan? Bellen op de fiets mag ook niet meer

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 11:22 schreef Rogier21 het volgende:
Lijkt me wel een leuk idee! Als je veel fiets en het leuk vind om te maken. Maare een handsfreeset ernaast monteren die ook op je oordopjes gaan? Bellen op de fiets mag ook niet meer
bellen op de fiets mag ook niet meer ??? :'( |:(

maareh wel een leuk idee je kan natuurlijk ook een accu ipv een dynamo doen :+ :+ :+ :+

nou ik wens je suc6 en zoals eerder is gezegd kan je geen PDA ervoor gebruiken wel glijk een schermpie met backlight en als je gelijk een kleuren PDA neemt :9~

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:05
Een dpa lijkt mij ook een oplossing, kan je erg mooi statistieken ed bijhouden, plus je neemt meteen een boel moeilijkheid weg, alleen die radio zou dan een probleem kunnen worden

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je vergeet de MP3 speler. (en die SD/flash kaartjes kan je ook gebruiken voor dataopslag)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 11:36 schreef Resistor het volgende:
Je vergeet de MP3 speler. (en die SD/flash kaartjes kan je ook gebruiken voor dataopslag)
Tegenwoordig zijn die ook niet zo duur. En met een PDA kan je toch ook die kaarten lezen en mp3's afspelen (?).

• Boboga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Op zondag 12 mei 2002 11:22 schreef Rogier21 het volgende:
Ik snap het niet meer... eerst is een bel verplicht op je fiets en nu mag je er niet meer mee bellen?? :? :+

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op zondag 12 mei 2002 11:56 schreef Boboga het volgende:

[..]

Ik snap het niet meer... eerst is een bel verplicht op je fiets en nu mag je er niet meer mee bellen?? :? :+
Bellen = telefoneren
(Mag trouwens nog wel op de fiets)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 15:08

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Bellen met een fietsbel en telefoneren met een telefoon

Misschien is dit iets voo rop je bagagedrager: [topic=422910/1/100]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Ik zat ook te denken aan een oude Palm ofzo.
Dan heb je gelijk een grafisch scherm en een touchscreen.
De I/O kan serieel plaatsvinden, dus hoef je niet echt moeilijke connectoren te maken.
Je kunt dan een heel klein processortje ergens plaatsen die alle sensoren aftast en er leesbare data van maakt die je Palm mooi kan weergeven.
Ik weet alleen niet hoe verstandig het is om al fietsend op een touchscreen te drukken, want je zal maar net over een hobbel fietsen en je schermpje kapot drukken.

Heb je alleen wel gedacht aan waterdicht enzo? (of fiets je niet in NL ;) )

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ik heb vrij serieus zitten spelen met het idee van een stoplichttimer op mijn fietsstuur. Het grootste deel van de verkeerslichten in deze stad werkt volgens een of ander vast stramien; er zit een vaste tijd tussen de momenten waarop de opeenvolgende lichten op groen gaan. Door het systeem goed in te regelen en op enkele punten op de route te ijken (aan jouw exacte positie & de status van bv. het eerstvolgende verkeerslicht) kan er op het scherm een optimale snelheid gegeven worden waarmee je groen krijgt op de volgende kruising :9

Ik ben helaas nooit toegekomen aan implementatie maar heb er best goed over nagedacht. Het lijkt me (op een transponder zoals in stadsbussen zit na dan ;) ) het perfecte accesoire voor mijn dagelijkse dodenritten van en naar mijn werk *D

Het systeem zou, naast een display (plan was een Palm te gebruiken) moeten bestaan uit een wielsensor (die is te koop of te maken voor palm), enkele knoppen aan mijn stuur (voor 'het eerstvolgende licht sprong een seconde geleden op rood / groen/ oranje' én 'ik rijd nu de kruising op'), input op het scherm (aangeven van huidige locatie plus ondersteunen van het inleren van de route) en software op palm en PC voor het rekenwerk.

Hmm, krijg er weer zin in :-)

Zoef

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
ik zat zelf van de week ook aan zo'n idee te denken...

ik heb een mini FreeBSD systeem die onder me zadel kan
Afbeeldingslocatie: http://www.axis.com/products/axis_5400p/img/5400p.jpg

als ik daar nu root acces op kan krijgen en dan een lcd op kan aansluiten ( zit een printerpoort omdat het een printserver is) ben ik al een heel eind!!

• SvMp
  • Niet online
Voordat we verder gaan: Dit is NIET de HK
Oftewel: Alleen serieuze reacties aub (een grapje moet kunnen, maar een aanzienlijk deel van de replies zijn onzin-replies en ik heb dit expres in OCM geplaatst ipv HK)

Het gebruiken van een PDA is een goed idee.
Tweede hands Philips Velo's of NINO's zijn niet echt duur.
Maar wegens de verhoudingen op het scherm is een oude Velo kopen wel handig.

Nu de rest nog... er moet inderdaad data over de seriële poort van de Velo komen. Aangezien de Velo maar 1 poort heeft, moet dat mooi in hapklare brokjes worden verstuurd door een klein embedded systeem.
Kijk eens op de site van Atmel, hun AVR procs zijn vrij goedkoop (gratis te bestellen als sample), makkelijk te programmeren en er is een basic versie voor beschikbaar (bascom, erg klein, met powersave mode en alles er op en er aan...

en dan de radio, tsja, er zijn embedded radio chips zat volgens mij, alleen RDS is wel een tikkie lastiger.. Dat bouw je niet zomaar eventjes..
Ik zal daar eens kijken... het het een niet al te lastig om een schakeling te bouwen voor die processor? Zijn er kant en klare bordjes?

Het wordt allemaal al een stuk duidelijker. Voordeel van gebruik van PDA is natuurlijk het goede scherm en het grote geheugen waardoor je een prachtige applicatie kunt maken voor de user-interface die er echt mooi uit ziet. (Je hoeft dan niet meer alles in die +/- 256 KB van zo'n embedded systeempje te proppen)
Bovendien: Zo'n Velo kan ook eventueel MP3's spelen aangezien er een Compact Flash slot in zit :9~

Maar nu de stroomvoorziening:

Kan ik een schakeling bouwen die de output van een grote hoeveelheid batterijen (bv. Penlites of een speciaal accuutje) mooi stabiel maakt op een bepaald voltage? Zijn daar schakelingen voor te vinden?
Ik weet veel van computers en digitale meuk, maar betrekkelijk weinig van elektronica.

• SvMp
  • Niet online
Een paar Velo-vragen:

1. Heeft iemand ervaring met Linux of NetBSD op een Velo?
Werkt dan de Framebuffer, touchscreen en seriële poort volledig?

2. Is de Velo 500 en/of de Nino krachtig genoeg om MP3's af te spelen? (dat compact flash slot niet gebruiken is toch wel wat zonde >:) )

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Erg leuk idee !!!

Maar op m'n mountainbike zal het niet echt gaan werken.

Ik zal dit topic in de gaten houden, en eventueel aanvullen.

Verwijderd

mja waar haal je al die dingen weg, je hebt dus niet persee 220 nodig toch je kan toch zelf een aantal keer 5 en 12 volt enzo maken voor je HD's enzo van baterijen ofzo? zou dat niet kunnen?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

die is gek :O

elk merk probeert zijn fiets zo licht mogelijk te maken, derrailiers van 200 gram(ik heb nu een sram 5.0 gemod, deze weegt nu 206 gram :9~) en dan ga je je fiets helemaal vol lope bouwen met tellers, snoeren , lampen, en andere shit,zodat ie 12 kilo zwaarder is.
op me werk(fietsenmaker) zijn er ook van die eppo's, dan wille ze het draadje van de naafdynamo DOOR de voorvork naar de koplamp toe, wat een kutwerk is dat. of vinden ze bijv. de stuurnok niet mooi genoeg en moet er een ander in, er zijn een hoop lastige klanten, tis nooit goed genoeg.
ps: je hebt een teller met +/-40 functies, kost geloof ik 150 euro, maar dan heb je aardig wat dinge, zoals gradenmeter, en dat soort shit,
zet anders in een koplamp 6 witte led's daan heb je denk ook aardig wat licht, bij een laag stroomverbruik.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ok, ik ga nu even wat onzinposts trashen; vanaf nu graag serieus blijven.

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
neem je een accu mee? ik denk niet dat je freeBSD servertje op een gewone dynamo gaat werken. misschien kun je beter een accu van bijvoorbeeld een GSM meenemen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-08 13:19
Tja, je hebt het over een gewone fiet toch? Ik heb gewoon een vrij lichte 12 volt accu op mijn flevotrike, maarja, daar heb ik dan ook een bagagebak...

Volgens mij moet je een kleine 12V accu ook wel kwijt kunnen in zo'n bagagebakje dat je tussen je stangen van de fiets zet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  ====-      ==
   |           | 
   ================
   | bak /     / 
   |    /      / 
   |===/       / 
   |

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

• lytjepole
  • Laatst online: 01-08 21:14

lytjepole

Schier?

Op zondag 12 mei 2002 16:40 schreef _ferry_ het volgende:
die is gek :O

op me werk(fietsenmaker) zijn er ook van die eppo's, dan wille ze het draadje van de naafdynamo DOOR de voorvork naar de koplamp toe, wat een kutwerk is dat.
Ik heb m'n verlichtingdraad ook door de voorvork gehaald hoor, was niet zo'n groot probleem eigenlijk.
(P.S.: ben ook fietsenmaker)

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Over OS:

Ik zit sinds kort bij een groep mensen die de oude 286/16Bits processor een nieuw doel geven. Maar http://elks.sourceforge.net/ draaid dus ook op een Palm. Misschien idee :?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-08 21:58

thaMini

Tool !!

Ik wil niet vervelend zijn :Y) maar volgens mij is zo'n fiets dan niet echt "hufter-proof" (8>
Ik neem aan dat elke vandaal wel zin heeft om een lcd schermpje van een fiets te slopen.
Iets om rekening mee te houden?

Be small, act BIG.

• _WgV_
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Waarom wil je zo graag een tuner in je fietscomputer hebben, er zijn hele goeie draagbare tunertjes van sony en philips en zo te koop die dan weer het voordeel hebben dat ze je ook kan luisteren als je niet op de fiets zit en dat je niet aan je stuur vast zit via je koptelefoon als je aan het luisteren bent

#StopBurningStuff

• GJH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05

GJH

Voor RDS zijn wel complete decoder ic's te koop. Deze hebben een seriele uitgang die je vanuit de microcontroller makkelijk uit kan lezen. De eerste die ik tegen kwam was de TDA7730B, er zijn er vast nog wel meer.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-08 15:04
Er is een verlichtingset van Cateye meen ik, waarvan de accu in je bidonhouder past. Misschien is dat wel iets voor jou.

Verwijderd

Is wel te maken.. heb op mijn motor ook samen met mijn broer een temperatuur meten gemaakt die water olie pijp en zo meet en komt op display buiten temp.. en toerental en werkt goed alleen of het tegen hele grote klappen kan wee tik niej

:)

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 13:53 schreef svdmeer het volgende:
Een paar Velo-vragen:

1. Heeft iemand ervaring met Linux of NetBSD op een Velo?
Werkt dan de Framebuffer, touchscreen en seriële poort volledig?

2. Is de Velo 500 en/of de Nino krachtig genoeg om MP3's af te spelen? (dat compact flash slot niet gebruiken is toch wel wat zonde >:) )
Ik heb een oude 500 liggen, maar ik denk niet dat die snel genoeg is om MP's op af te spelen. De multimedia mogelijkheden van dat ding zijn niet al te sterk.
Over het OS kan ik je niet veel vertellen, maar ik ga ervan uit dat de Hardware alleen maar werkt met Windows CE, dus zal Linux o.i.d. lastig worden.

• xychix
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Op zondag 12 mei 2002 13:23 schreef M4RTiN het volgende:
ik zat zelf van de week ook aan zo'n idee te denken...

ik heb een mini FreeBSD systeem die onder me zadel kan
[afbeelding]

als ik daar nu root acces op kan krijgen en dan een lcd op kan aansluiten ( zit een printerpoort omdat het een printserver is) ben ik al een heel eind!!
toch ben ik benieuwd wat dit voor app is..

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Pagina: 1