Opstartmenu voor Mac

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op mijn Mac heb ik Mac OS 9 en Mac OS X staan.

Als ik het andere OS wil booten, moet ik eerst de boot-partitie veranderen en daarna rebooten.

Als ik echter het ene OS wil booten, maar de partitie van het andere OS is bootable, dan moet ik eerst dat OS booten, boot-partitie veranderen en dan rebooten. Erg irritant.

Daarom wil ik bij het booten graag een menuutje krijgen waar ik kan kiezen welke van de twee ik wil booten.

Bestaat dat?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25

tweakerbee

dus..?

Bootmanager downloaden :?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 15:10 schreef tweakerbee het volgende:
Bootmanager downloaden :?
offtopic:
Het oog in je icon zit niet in het midden :o

Idd gewoon es kijken of je ergens een bootmanager kan vinden..

Verwijderd

er is een toetscombo
als je die indrukt tijdens het opstarten krijg je het dual boot menu

effe google gebruike zou ik zegge
dan vind je 't wel

• CBA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 21:10

CBA

een vat, een vat, een vat !

Ik denk niet dat dit mogelijk is, ik start ook iedere keer op en verander dan van OS, maar de laatste tijd blijf ik meer in OS X, bijna alles werkt er perfect, en zodra de nieuwe update er is hopelijk nog beter ...

Diablo 3 Profiel - WoW Warrior

Verwijderd

zet de mac aan, of herstart m, en houd direct naa de 'boing' de ALT toets ingedrukt...

note: dit werkt alleen als de OSen op verschillende partities staan, hij zoekt dan namelijk naar een blessed system folder, en ja, ook OS X heeft die ;)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25

tweakerbee

dus..?

Waarom ondersteunen de gangbare bootloaders (XOSL e.d. of LILO) eigenlijk niet MacOS?

You can't have everything. Where would you put it?

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-07 21:52

NielZ

Casual

Op zondag 12 mei 2002 18:30 schreef Reflex het volgende:
zet de mac aan, of herstart m, en houd direct naa de 'boing' de ALT toets ingedrukt...

note: dit werkt alleen als de OSen op verschillende partities staan, hij zoekt dan namelijk naar een blessed system folder, en ja, ook OS X heeft die ;)
Je kunt ook direct als je 'm aanzet al op de Alt duwen... En nog ff een kleine toevoeging: als ik op alt duw krijg ik 2 icoontjes te zien, eentje met X en een met 9. Vervolgens duurt het nog een volle minuut ofso voordat op een van de twee kan klikken. Nogal lastig. Als je nu, direct nadat het laatste (of gewenste) icoontje is verschenen snel Appeltje (of command officieel) punt '.' doet, hoef je niet zo lang te w88...
PS: het schijnt niet op álle machines te werken, maar welke wel/niet... Zouw het niet weten.

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 20:05 schreef NielZjU het volgende:
Je kunt ook direct als je 'm aanzet al op de Alt duwen...
jups, maar dat dient geen doel, daar alles voor de boing is om te kijken of de belangerijke systeem onderdelen werken (ram, USB chipsets, etc etc). daarna gaat hij pas op zoek naar apparaten en syteem mappen.
En nog ff een kleine toevoeging: als ik op alt duw krijg ik 2 icoontjes te zien, eentje met X en een met 9. Vervolgens duurt het nog een volle minuut ofso voordat op een van de twee kan klikken. Nogal lastig. Als je nu, direct nadat het laatste (of gewenste) icoontje is verschenen snel Appeltje (of command officieel) punt '.' doet, hoef je niet zo lang te w88...
PS: het schijnt niet op álle machines te werken, maar welke wel/niet... Zouw het niet weten.
t gaat om de machines > 1999, voor zover ik weet... verder moet je zolang wachten, omdat de machine alle mogelijke kanalen afzoekt naar blessed system folders

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 20:05 schreef NielZjU het volgende:

[..]

Je kunt ook direct als je 'm aanzet al op de Alt duwen... En nog ff een kleine toevoeging: als ik op alt duw krijg ik 2 icoontjes te zien, eentje met X en een met 9. Vervolgens duurt het nog een volle minuut ofso voordat op een van de twee kan klikken. Nogal lastig. Als je nu, direct nadat het laatste (of gewenste) icoontje is verschenen snel Appeltje (of command officieel) punt '.' doet, hoef je niet zo lang te w88...
zoals iemand al zei, hij wil echt alles proberen, usb,firewire,cd,netwerk ... vooral de laatste kost veel tijd. misschien dat je die kan uitzetten ofzo.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 20:48 schreef PassY het volgende:

[..]

zoals iemand al zei, hij wil echt alles proberen, usb,firewire,cd,netwerk ... vooral de laatste kost veel tijd. misschien dat je die kan uitzetten ofzo.
nope, kun je niet uitzetten, daar met name netboot veel tijd kost om t netwerk te doorzoeken... en hij toch echt ALLES doorzoekt (wanhopig zoekend naar een systeem map)

Verwijderd

D'r is nog een andere truc. Deze werkt alleen als je je hdd op de volgende manier indeelt.

partitie 1 = macos 9 (classic)
partitie 2 = macos x

eventueel partitie 2 voor data. Dit laatste hoeft niet. Houdt tijdens het opstarten de c toets van je keyboard ingedrukt. Maar doe er geen macos cd in. Nu zal je mac eventjes zoeken naar de cd, maar die is er niet. Houdt die toets vast. Wat de mac nu gaat doen is kijken naar de eerste partitie waarvan hij kan booten en dat is macos 9.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 19:42 schreef tweakerbee het volgende:
Waarom ondersteunen de gangbare bootloaders (XOSL e.d. of LILO) eigenlijk niet MacOS?
Er is een bootmanager voor de macintosh. Deze heet yaboot, maar om deze te installeren moet je ook linux installen voor zover ik weet. Dan kun je kiezen of je macos 9 - macos x of linux wilt starten.
Deze moet wel op een dedicated partitie staan, ongeveer 10mb groot.

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 03:09 schreef madscientist2 het volgende:

[..]

Er is een bootmanager voor de macintosh. Deze heet yaboot, maar om deze te installeren moet je ook linux installen voor zover ik weet. Dan kun je kiezen of je macos 9 - macos x of linux wilt starten.
Deze moet wel op een dedicated partitie staan, ongeveer 10mb groot.
kloped, yaboot werkt goed maar is een bitch om te installeren :X verder, die andere truc is slim ;) had ik zow nog niet aan gedacht, maar hij werkt wel :D
alleen, moet je dan wel in t regelpaneel 'opstartschijf' of startupdisk' je MacOS X partitie(nummer 2) als default zetten

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Yaboot is toch met commando's?

Ik heb hem iig nooit grafisch gezien
Dus valt de optie af (maw. C ingedrukt houden is gemakkelijker)

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 14:39 schreef svdmeer het volgende:
Yaboot is toch met commando's?

Ik heb hem iig nooit grafisch gezien
Dus valt de optie af (maw. C ingedrukt houden is gemakkelijker)
Klopt Yaboot is tekst-georienteerd. Dus de mac start in tekst-mode.
Op zich is yaboot niet zo moeilijk te installeren, tenminste als je yellowdog linux gebruikt.
Als je geen linux gebruikt zou ik niet weten hoe je het moet installeren.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik moet bekennen dat ik al maanden niet meer OS9 heb geboot :)
Het houd een keer op he.
Pagina: 1