[c++] hoe kan ik "put-pixel" doen?

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik wil, al dan niet in kleur, pixels kunnen veranderen op het scherm. Resolutie is niet zo belangrijk, maar hoe kan ik dit doen?

* Wat moet ik includen?
* Welke functies?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Welk platform? dos? unix(X windows/Console?) windows? qnx? welke compiler gebruik je?

Verwijderd

Met printf() verander je ook al pixels op het scherm, maar zoals jarvieh al zei zou je toch eerst *iets* specifieker moeten zijn met je vraagstelling voordat er een antwoord gegeven kan worden...

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
ik heb hier een hele zooi compilers liggen, maar ik denk dat ik het bij MS visual studio 6 houd. Het liefste heb ik natuurlijk een ANSI-C++ oplossing, zodat ik hem ook op mijn linux en dos bak kan gebruiken

micheljansen.org

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik bedoel dus dat ik één specifieke pixel kan wijzigen. Meer in de vorm van:
code:
1
PutPixel(X_COORDINATE, Y_COORDINATE, COLOR)

micheljansen.org

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En dan waarschijnlijk zeker op zo'n manier dat je direct het beeldscherm aansprekt bij wijze van spreken? Anders kan het natuurlijk alleen in een window of frame. Weet niet zeker..

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Er is een ansi-C manier om je scherm pixel voor pixel aan te sturen omdat dit op ieder platform anders is, wat je zou kunnen doen is een library als bv SDL gebruiken als je toch graag cross platform wil zijn.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik ben natuurlijk allang blij als het op één van de genoemde platforms werkt :)

micheljansen.org

Verwijderd

Ja wat wil je nou cross platform of niet, make up your mind!

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 01:14 schreef Yarvieh het volgende:
Er is een ansi-C manier om je scherm pixel voor pixel aan te sturen omdat dit op ieder platform anders is
Altijd leuk die een/geen typo's :).

Verwijderd

Ik bedoel dus dat ik één specifieke pixel kan wijzigen. Meer in de vorm van:
PutPixel(X_COORDINATE, Y_COORDINATE, COLOR)
Als je visual studio wilt gaan gebruiken, en de MSDN leest vind je:
code:
1
2
3
4
5
6
COLORREF SetPixel(
  HDC hdc,       // handle to DC
  int X,         // x-coordinate of pixel
  int Y,         // y-coordinate of pixel
  COLORREF crColor   // pixel color
);

Toch heb ik het donkerbruine vermoeden dat je hiermee niet geholpen bent, aangezien je met een zo algemene vraag komt dat ik niet verwacht dat je windows kunt openen, hDC's kunt opvragen en dat soort dingen... Als je nou gewoon zegt wat je probeert te bereiken en wat je al weet en op welk platform e.e.a. 't liefst moet gebeuren kunnen we wat beter antwoord geven...

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 12:35

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op zondag 12 mei 2002 01:14 schreef Yarvieh het volgende:
Er is geen ansi-C manier om je scherm pixel voor pixel aan te sturen omdat dit op ieder platform anders is, wat je zou kunnen doen is een library als bv SDL gebruiken als je toch graag cross platform wil zijn.
je bent die g vergeten :Y)

.edit: oe ik moet sneller tiepen :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Sneechy/.oisyn : DOW! Grbml stomme keyboard houd mij gewoon niet bij, ik had 'm echt ingetoetst hoor :z

• .oisyn
  • Laatst online: 08-09 12:35

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op zondag 12 mei 2002 01:24 schreef Qlone het volgende:
Toch heb ik het donkerbruine vermoeden dat je hiermee niet geholpen bent, aangezien je met een zo algemene vraag komt dat ik niet verwacht dat je windows kunt openen, hDC's kunt opvragen en dat soort dingen... Als je nou gewoon zegt wat je probeert te bereiken en wat je al weet en op welk platform e.e.a. 't liefst moet gebeuren kunnen we wat beter antwoord geven...
met GetDC (NULL) krijg je de HDC van het hele scherm, dus dan hoef je geen window te openen *D
altijd leuk, lekker loos tekenen op je scherm, dwars door alle windootjes heen :7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik ben nog een c++ newbie, maar als ik die oplossing met SetPixel wil gaan gebruiken, wat moet ik dan eerst aan tutorials doorspitten?

micheljansen.org

Verwijderd

Zoals Qlone al zei, geef maar aan wat je wil bereiken dan krijg je vanzelf wel 'n slinger de goede kant op hier.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat ik zooi inlaad uit een file, en die verwerk tot een nette tabel met mooie grafieken etc.

micheljansen.org

Verwijderd

wat ik uiteindelijk wil bereiken is dat ik zooi inlaad uit een file, en die verwerk tot een nette tabel met mooie grafieken etc.
Hm... waarom zou je daar voor gaan programmeren? Op zo'n moment vraag ik me af wat er mis is met excel en wat vbscript :)
(Wat niet weg neemt dat zelf programmeren veel leuker is, maar ik zou niet zoiets tackelen als n00bie projectje om de taal een beetje onder de knie te krijgen...)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik wil het dus zelf kunnen doen, want anders ben ik afhankelijk van excel :)

zelf programmeren is natuurlijk veel leuker...

micheljansen.org

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Het programma'tje is ook niet alleen voor eigen gebruik trouwens.

micheljansen.org

Verwijderd

Edit knop nog niet gevonden? :?

Maargoed pak het GDI(+) gedeelte uit msdn er es bij dat moet wel genoeg zijn om je aan de gang te helpen denk ik.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik kan vanalles vinden over bitmaps, lijnen, bogen, maar geen enkele pixel :?

micheljansen.org

Verwijderd

Qlone heeft de naam van de functie nog wel genoemd inclusief parameters en jij kan 'm niet vinden :? Iets zegt me dan dat je niet erg goed gezocht hebt....

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 14:52

johnwoo

3S-GTE

Op zondag 12 mei 2002 15:34 schreef Yarvieh het volgende:
Qlone heeft de naam van de functie nog wel genoemd inclusief parameters en jij kan 'm niet vinden :? Iets zegt me dan dat je niet erg goed gezocht hebt....
hehe, idd :P
En trouwens, imho zijn bitmaps, lijnen en bogen een stuk handiger bij het maken van graphs dan pixels :P Stukje sneller ook ;)

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Ericston
  • Laatst online: 05-09 18:58
Op zondag 12 mei 2002 16:31 schreef johnwoo het volgende:
hehe, idd :P
En trouwens, imho zijn bitmaps, lijnen en bogen een stuk handiger bij het maken van graphs dan pixels :P Stukje sneller ook ;)
Natuurlijk zijn bitmaps, lijnen en bogen ook gewoon pixels. Maar ik snap dat je het over de respectievelijke functies hebt. :P

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 01:30 schreef dawuss het volgende:
Ik ben nog een c++ newbie, maar als ik die oplossing met SetPixel wil gaan gebruiken, wat moet ik dan eerst aan tutorials doorspitten?
als je iets wil leren . . dan moet je ALTIJD tutorials doorspitten . .. thats life!

• Devil N
  • Laatst online: 14-08 16:15
Als je een cross-platform graphics library zoekt, dan is Allegro misschien wel een idee. Okee, het is een game programming library, maar naast al het spul dat je dus niet nodig hebt zit er ook SVGA en DirectDraw ondersteuning bij, en equivalenten voor Linux e.d. Daarnaast is het dus platform onafhankelijk, dus als je eenmaal werkende code hebt voor Win32, zou 't ook moeten compilen onder Linux, of wat dan ook. Ik moet er wel aan toevoegen dat ik er zelf nooit mee heb gewerkt, maar naar horen zeggen werkt het best wel goed. D'r is een versie van Allegro voor MS Visual Studio 6, maar daarvoor moet je even rondkijken op de site.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 10:51 schreef Skizmo het volgende:

[..]

als je iets wil leren . . dan moet je ALTIJD tutorials doorspitten . .. thats life!
ja, in het stukje dat je van mij quote vraag ik dan ook WELKE tutorials ik moet doorspitten :)

ik ga het zo maar eens proberen denk ik
bedankt jullie

micheljansen.org

Pagina: 1