Toon posts:

Unallocated space maakt HD sneller? & vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb meerdere vraagjes. Ik heb vandaag een extra IBM harddisk gekocht, een IC35L060 (61gb), ik had al dezelfde schijf, maar dan in 41gb.

De verkoper beweerde dat dit niet de hele harddisk moest gebruiken als ik hem partioneer, maar dat ik 8 tot 10 gig (of bedoelde hij nou MB?) unallocated moest laten.

Volgens de verkoper zou dit de prestaties ten goede komen :?
Jammer van de ruimte volgens mij??? Klopt dit of is het onzin? Ik heb die 40gb volgeplempt er is geen vrije ruimte meer (zover ik weet).

Dan een heel ander probleem: ik heb de 40gb gekloond naar de 60gb met Norton Ghost. Dit werkt prima. Als ik echter met partion magic 7 de boel wil benaderen om zo de extra ruimte toe te voegen krijg ik een foutmelding: Error 116 Partition table Begin and Start inconsistent. Hij zeurt dan dat de LBA sector nummers anders zijn dan de CHS sector nummers. Dit doet hij overigens ook op de 40gb schijf.

Even gezocht bij powerquest en de uitleg gelezen, maar ik weet nu dus niet of ik die fout wel of niet moet corrigeren?

Affijn het is nog niet makkelijk, omdat die 40gb triple boot is: Win ME, XP en Mandrake 8.2.

Iemand een tip hoe ik van de 60gb m'n eerste HD kan maken door de 1e te kloonen dan te resizen en dan de 40gb als slave daaraan te hangen?

replies graag hier en/of via hvdgoor@myrealbox.com

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat van die 8MB overlaten is gewoon onzin. Soms gebeurd het wel eens, maar het is niet zo dat de schijf ineens supersnel daardoor zal worden (maakt echt geen verschil).

dus ik denk dat die verkoper een beetje uit zijn nek staat te lullen.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:34

we_are_borg

You will Comply

Dat van die 8Mb is een Windows NT (2000 en XP) eigenschap. Mij is uitgelegd dat het is als er bad sectors op je schijf komen dat die 8Mb gebruikt wordt om dat op te vangen, of het echt zo is weet ik niet. Heb nooit een bad sector gehad op mijn Harddisks.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zondag 12 mei 2002 01:18 schreef we_are_borg het volgende:
Dat van die 8Mb is een Windows NT (2000 en XP) eigenschap. Mij is uitgelegd dat het is als er bad sectors op je schijf komen dat die 8Mb gebruikt wordt om dat op te vangen, of het echt zo is weet ik niet. Heb nooit een bad sector gehad op mijn Harddisks.
volgens mij is het niet zo dat een bad sector gezellig in de unallocated space gaat zitten.

Net als dat een gaatje in je fietsband op het stukje rubber gaat zitten dat je niet gebruikt.

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Op zondag 12 mei 2002 01:20 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

volgens mij is het niet zo dat een bad sector gezellig in de unallocated space gaat zitten.

Net als dat een gaatje in je fietsband op het stukje rubber gaat zitten dat je niet gebruikt.
Nee dacht ik al ik ben aan het zoeken waarom. Maar bij Microsoft kan ik niets vinden.

--edit--

Ik heb wat gevonden.

Setup Reserves Disk Space for Upgrading to Dynamic Disk

--------------------------------------------------------------------------------
The information in this article applies to:

Microsoft Windows 2000 Advanced Server
Microsoft Windows 2000 Datacenter Server
Microsoft Windows 2000 Professional
Microsoft Windows 2000 Server

--------------------------------------------------------------------------------

SYMPTOMS
During Setup, if you choose to create a partition that uses the remaining space on a disk, you cannot use the maximum space available on the disk.

For example, if you choose to create a 4096-MB partition on a disk that has only 4096 MB available, the actual partition that is created may be 4095 MB or less in size.

CAUSE
Some space at the end of the disk is reserved by Setup in case you later want to upgrade the disk to a dynamic disk. Dynamic disk information is saved at the end of the disk. The amount that is reserved is a minimum of one cylinder, or 1MB, whichever is greater. One cylinder can be up to 8MB, depending on drive geometry and translation.

For additional information, click the article number below to view the article in the Microsoft Knowledge Base:

Q197738 Not Enough Space Available to Upgrade to a Dynamic Disk

STATUS
This behavior is by design.

Opgezocht bij Microsoft

--

Nu hoor misschien iemand zeggen wat dynamic disk is wel ook even op gezocht bij NTFaq. Als je op de link druk kan je kijken wat ik gevonden heb. Onderstaand is alleen een voorbeeld.

Q. How can I control whether Windows 2000's dynamic disk upgrade is available on my computer?

A. Win2K introduced the concept of dynamic disks, which let you implement RAID-type disk configurations (e.g., disk mirroring, fault-tolerant striping) and make disk and volume changes without rebooting. Although Microsoft doesn't support dynamic disks on most laptops, you can enable a dynamic disk on your laptop. Alternatively, you might want to prevent users from upgrading their desktop computers from a basic disk to a dynamic disk.

--

Hoop dat dit de vraag beantwoord.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 01:29 schreef we_are_borg het volgende:

[..]

Setup Reserves Disk Space for Upgrading to Dynamic Disk
SYMPTOMS
During Setup, if you choose to create a partition that uses the remaining space on a disk, you cannot use the maximum space available on the disk.

For example, if you choose to create a 4096-MB partition on a disk that has only 4096 MB available, the actual partition that is created may be 4095 MB or less in size.

CAUSE
Some space at the end of the disk is reserved by Setup in case you later want to upgrade the disk to a dynamic disk. Dynamic disk information is saved at the end of the disk. The amount that is reserved is a minimum of one cylinder, or 1MB, whichever is greater. One cylinder can be up to 8MB, depending on drive geometry and translation.

Hoop dat dit de vraag beantwoord.
Niet echt :) Snap nog steeds niet waar hij met dat verhaal vandaan kwam...

Anywayz: partion magic & norton Ghost rulez! Ik heb met Norton een image gemaakt van die ene HD, maar bij het klonen, kon ik gelijk de de bestaande partities "oprekken". Echt te gek man! Daarna kon ik dus de schijf helemaal gebruiken - minus 8mb voor de zekerheid :)

• we_are_borg

we_are_borg

You will Comply

Op zondag 12 mei 2002 11:44 schreef hgoor het volgende:

[..]

Niet echt :) Snap nog steeds niet waar hij met dat verhaal vandaan kwam...

Anywayz: partion magic & norton Ghost rulez! Ik heb met Norton een image gemaakt van die ene HD, maar bij het klonen, kon ik gelijk de de bestaande partities "oprekken". Echt te gek man! Daarna kon ik dus de schijf helemaal gebruiken - minus 8mb voor de zekerheid :)
Ik weet ook niet wat alles inhoud alleen dat het een eigenschap is van 2000 en XP wat die dynamic disk precies is weet ik je kan het wel geforceerd aanzetten kijk maar bij de tweede link die ik geef. Hier staat het e.e.a. dat je iets in het registermoet veranderen. Het eerste antwoord waar je uit quote komt bij microsoft vandaan uit de knowledgebase wel te verstaan.

Verwijderd

Ik snap het verhaal van die verkoper wel (denk ik), maar het is wel een buitengewoon slecht advies, want het is zonde van de ruimte.
Aan de buitenkant van een disk zitter per track veel meer sectors dan aan de binnenkant.
Gevolg daarvan is dat 3/4 (of meer) van de diskruimte op de buitenste helft van de schijf zit en 1/4 (of minder) op de binnenste helft. Als je dat laatste nu opoffert, gaat je gemiddelde zoektijd stevig omlaag omdat de koppen bij het zoeken gemiddeld nog maar de halve afstand hoeven af te leggen als wanneer je de hele schijf gebruikt.
Op dat binnenste stuk kun je natuurlijk ook een partitie zetten :)
Pagina: 1