Simpele (misschien wel domme) vraag, in hoeverre kan SCSI een game sneller maken? Regelmatig wordt tijdens het spelen, of tussendoor laden van een game, de harde schijf aangesproken. Binnenkort ga ik een nieuwe hard disk kopen en dacht er aan om misschien een SCSI te gaan halen. Ik wil wel weten of dit echt van invloed is op games
Hangt er een beetje vanaf wat je voor schijf en controller zou gaan kopen. Een goede U160 controller in combinatie met een 10.000 of nog beter 15.000 toeren schijf rent qua snelheid rondjes om een willekeurige IDE schijf.
Daar staat tegenover dat het wel een heel stuk duurder is.
Daar staat tegenover dat het wel een heel stuk duurder is.
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Jup maar of ja daar bij games profijt van hebt !?
ik betwijfel het...
Als je nu een databeest draaide op je bak dan mag je aan scsi gaan denken
ik betwijfel het...
Als je nu een databeest draaide op je bak dan mag je aan scsi gaan denken
Denk maar eens na:
Zo ongeveer om de 1-2 miniuten wordt de schijf aangesproken gedurende 1 seconde aangesproken
Stel de SCSI schijf is effectief 4 maal sneller dan een IDE schijf (Onwaarschijnlijk, maar gewoon om even te overdrijven)
Dan win je 0.75 seconde per 1.5 minuut.
Dat is niet echt sneller he?
En de meeste 'single' scsi schijven zijn niet veel sneller dan een IDE schijf. Het telt alleen maar aan bij doorlopend aanspreken van de schijf.
Zo ongeveer om de 1-2 miniuten wordt de schijf aangesproken gedurende 1 seconde aangesproken
Stel de SCSI schijf is effectief 4 maal sneller dan een IDE schijf (Onwaarschijnlijk, maar gewoon om even te overdrijven)
En de meeste 'single' scsi schijven zijn niet veel sneller dan een IDE schijf. Het telt alleen maar aan bij doorlopend aanspreken van de schijf.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Ik speel Wolfenstein en heb een ultra160 scsi. Het laden van de speelvelden gaat als een dolle. Ben eigenlijk altijd de eerste op het veld. Ook met andere spellen is dit het geval.
Verder heb je de schijf niet zo nodig tijdens het spelen.
Conclusie: om over te stappen op scsi alleen om sneller op het veld te zijn is een vrij dure oplossing voor een eigenlijk onzinnig probleem.
Het enigste voordeel is dat je cpu niet belast wordt met het eventueel tussentijds aanspreken van de harddisk, daar zorgt namelijk je scsi controller voor.
Verder heb je de schijf niet zo nodig tijdens het spelen.
Conclusie: om over te stappen op scsi alleen om sneller op het veld te zijn is een vrij dure oplossing voor een eigenlijk onzinnig probleem.
Het enigste voordeel is dat je cpu niet belast wordt met het eventueel tussentijds aanspreken van de harddisk, daar zorgt namelijk je scsi controller voor.
Dat is sinds UltraATA/33 bij IDE ook niet meer.Op zondag 12 mei 2002 03:57 schreef riesg het volgende:
Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot
je denkt erover om een scsi te gaan halen?, bedenk dan ook dat je een prijzige scsi controller nodig hebt (met kabels!)Op zaterdag 11 mei 2002 22:52 schreef Eizo het volgende:
Simpele (misschien wel domme) vraag, in hoeverre kan SCSI een game sneller maken? Regelmatig wordt tijdens het spelen, of tussendoor laden van een game, de harde schijf aangesproken. Binnenkort ga ik een nieuwe hard disk kopen en dacht er aan om misschien een SCSI te gaan halen. Ik wil wel weten of dit echt van invloed is op games
tis niet zo dat je een scsi disk zomaar op elk systeem aan kunt sluiten, je moet een controller hebben, (en dan niet zon oude, maar een moderne die de snelheid van je hdd kan bijbenen)
en invloed op games? ja tuurlijk, als je een 15.000 rpm scsi disk neemt dan merk je dat zekers, ook is het zo dat scsi echt 'multitasking' is, je kan meerdere scsi disken tergelijkertijd aanspreken zonder noemenswaardig (lees=geen) performance verlies,
A wise man's life is based around fuck you
ow jawel, seektime snelste scsi hd 5,9ms en snelste ide (de wd 1000BB-SE) 13,5Op zaterdag 11 mei 2002 23:57 schreef Ortep het volgende:
Denk maar eens na:
dan doorvoer: respectievelijk 61mb/s tegen 44 mb/s
met dank aan www.storagereview.com
if broken it is, fix it you should
denk dat meer RAM geheugen nuttiger is dan een supersnelle harddisk bij games.. dan heb je ook veel minder last van laden tussen het spelen door.
Pagina: 1