Oud mobo herkend moderne hd niet

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-04 07:39
Ik heb een nieuwe hd (maxtor) van 40GB gekocht voor een comp met een oud mobo, vermoedelijk met een limitatie tot 32 GB. Ik wist dat er een progje (maxblast) was om die schijf toch te kunnen gebruiken, maar jammer genoeg een probleempje : het bios kan de schijf totaal niet herkennen. Hij blijft hangen bij de post...

Toen heb ik dus in het bios die setting voor de schijf verzet van "auto" naar "none", nu kwam ik tenminste door de post en kan van flop eens kijken naar dat maxblast. Maxblast kon de schijf wel herkennen (hoe doet ie dat als de bios 'm al niet zag, dan zou je denken dat de schijf niet geinitialiseerd is, maar ja..). Wat opties selecteren, EZ bios (dan werkt ie buiten het gewone bios om volgens mij, en kan ie dus ook om de limit van het mobo heen) data van oude schijf kopiëren enzo...

Dan gaat ie kopiëren, en op een procent of 80 een disk I/O error (gefeliciteerd). Rebooten dan maar, ik zie dat EZ bios starten (oude schijf was nog gewoon boot schijf, dat wel) en windows start gewoon, geen maxtor te herkennen..

Om 1 of andere reden heb ik een angstig gevoel, ik haal de maxtor schijf eens los en reboot. En ja hoor... Dat leipe maxblast proggie heeft EZ-bios op mijn oude schijf gezet |:( ;( :'(

De maxtor schijf is nog steeds onbruikbaar, ik weet het niet echt meer...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Staan de Master/Slave jumpers goed? Dat is 1 van de redenen dat een BIOS over z'n nek gaat bij t detecteren...

het is overigens zeker mogelijk om n schijf te benaderen als ie niet in de BIOS aan staat. Linux kan dat bijvoorbeeld uitstekend ;)

• Mentalist
Op zaterdag 11 mei 2002 21:57 schreef Sfynx het volgende:
Staan de Master/Slave jumpers goed? Dat is 1 van de redenen dat een BIOS over z'n nek gaat bij t detecteren...

het is overigens zeker mogelijk om n schijf te benaderen als ie niet in de BIOS aan staat. Linux kan dat bijvoorbeeld uitstekend ;)
Door het verzetten van de jumpers kan ik alleen maar instellen of het bios bij de post blijft hangen op het detecteren van de master of dat ie blijft hangen op het detecteren van de slave.

Not usefull.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-04 17:29
Het lijkt me dat je een ide-controller kaartje moet kopen, als je maxblast niet werkend kan krijgen

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Mentalist
Op zaterdag 11 mei 2002 22:16 schreef TLRnZ het volgende:
Het lijkt me dat je een ide-controller kaartje moet kopen, als je maxblast niet werkend kan krijgen
Beetje dure grap als ik net een nieuwe hd heb gekocht ;(

Geld is op :r
Nee doe maar liever een oplossing met de hardware die ik nu heb ;)

Verwijderd

Je IDE kabel goed aangesloten? Master op (dacht ik) het uiteinde van de kabel, etc.

Zelfde gezeik heb ik ook wel vaker gehad (ja, met Maxtor). Tijd geleden was er n 60GB verrot kwam ik uiteindelijk achter en de vervanger werd wel gezien in mn BIOS maar op een gegeven moment ook niet meer.

ATA 133 controller gekocht....

Als ik jou was zou ik voor de zekerheid ook ff met dat Maxblast de werking van mijn schijf testen. Zit dacht ik ook ergens een diagnostisch tooltje oid in...

Suck6

• Mentalist
Op zaterdag 11 mei 2002 22:20 schreef -BORG- het volgende:
Je IDE kabel goed aangesloten? Master op (dacht ik) het uiteinde van de kabel, etc.

Zelfde gezeik heb ik ook wel vaker gehad (ja, met Maxtor). Tijd geleden was er n 60GB verrot kwam ik uiteindelijk achter en de vervanger werd wel gezien in mn BIOS maar op een gegeven moment ook niet meer.

ATA 133 controller gekocht....

Als ik jou was zou ik voor de zekerheid ook ff met dat Maxblast de werking van mijn schijf testen. Zit dacht ik ook ergens een diagnostisch tooltje oid in...

Suck6
Ik zal het proberen... Damn, ik heb ook wel eens met datalifeguard (ofzo) van WD gewerkt, volgende schijf wordt toch maar weer een WD ofzo, dat prog werkt tenminste normaal!
Ik ga straks nog een keer met alleen die maxtor proberen, en anders ga ik hem op een andere comp proberen, als ie daarop ook niet werkt gaat ie weer retour (en kan ik weer een hele tijd wachten op een nieuwe ben ik bang...).

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 09:04

MRic3

Of praat ik weer poep?

-probeer eens een nieuwe bios te flashen
-je probeert hem te formateren met FAT32 ... zoek eens naar de limiet ervan (32 GB, maar dat is te omzeilen)
-koop anders een losse controller

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Mentalist
Op zondag 12 mei 2002 00:12 schreef MRic3 het volgende:
-probeer eens een nieuwe bios te flashen
-je probeert hem te formateren met FAT32 ... zoek eens naar de limiet ervan (32 GB, maar dat is te omzeilen)
-koop anders een losse controller
Bios flashen : tis een pb (packerd hell) en bij de beschrijving van de bios updates (ik weet wel dat het een msi bord is) staat geen support voor grotere schijven ;(. En flashen heeft sowieso een risico zo op een *** PB.

Eeuhm ja FAT32, weet jij iets anders voor Win98? Lijkt me sterk dat je onder Win98 geen schijven groter dan 32GB kunt gebruiken... Desnoods maak ik wel 2 partities aan, prima, maar dan moet het toch eerst íets doen he...

En een losse controller kopen, snif, helemaal geen zin in maar als het echt niet lukt doe ik het misschien wel..;( ;(. Tegenstrijdig van je trouwens, want zo'n losse controller doet niets aan het FAT systeem!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:35
Op zondag 12 mei 2002 00:22 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Bios flashen : tis een pb (packerd hell) en bij de beschrijving van de bios updates (ik weet wel dat het een msi bord is) staat geen support voor grotere schijven ;(. En flashen heeft sowieso een risico zo op een *** PB.
Waarom dat op een pb extra risico met zich zou mee brengen zie ik niet zitten ...

en hoewel de support voor grotere hd's niet bij het lijstje staat willen ze hem vaak toch implementeren

Repareren doe je zo.

• Mentalist
Op zondag 12 mei 2002 00:38 schreef Sine het volgende:

[..]

Waarom dat op een pb extra risico met zich zou mee brengen zie ik niet zitten ...

en hoewel de support voor grotere hd's niet bij het lijstje staat willen ze hem vaak toch implementeren
Het zou me heus niets verbazen als ie na een bios flash het "opeens" niet meer doet... PB zuigt :(

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-04 15:06

tweakerbee

dus..?

Dan moet je 'em weggooien >:)

You can't have everything. Where would you put it?

• Mentalist
Op zondag 12 mei 2002 01:37 schreef tweakerbee het volgende:
Dan moet je 'em weggooien >:)
Dat vertel ik m'n ouders al maanden :)
Komt ook nog wel een nieuwe, maar nu moet dit werken. Gelukkig is dit nog maar de pc van m'n ouders, ik heb tenminste m'n eigen machine, en dat is _GEEN_ packerd hell.

Ik heb net die 40 GB maar eens naar mijn eigen machine gesleept, en wat denk je? Binnen 10 min klaar voor gebruik. Conclusie : pb sucks. Ik ga toch maar die bios update proberen, als die lukt werkt de schijf misschien, als de flash mislukt zien jullie mij ff niet op GoT en ben ik voorgoed van PB af >:)

Verwijderd

Misschien ff Sisoft Sandra draaien om er achter te komen welk mobo je precies hebt?

Heb je btw ook niet het probleem dat ie de ene keer wel en de andere keer niet tijdens het booten wordt gezien toevallig?

At your service!

• Mentalist
Ok, ik geef het toe, ik had die bios flash al veel eerder moeten doen, eindelijk van dat rotte pb logo af. Proc werd zelfs standaard overgeclockt, lekker daar bij msi >:)

Maar de hd doet ut nog niet...;( Dat is hetzelfde gebleven ;(.

• Mentalist
Op zondag 12 mei 2002 02:05 schreef -BORG- het volgende:
Misschien ff Sisoft Sandra draaien om er achter te komen welk mobo je precies hebt?
Wist ik dus al, maar ik was bang dat pb misschien iets zou inbouwen dat zodra je je bios flasht je northbridge ontploft of zoiets -het zou me niets verbazen-.
Heb je btw ook niet het probleem dat ie de ene keer wel en de andere keer niet tijdens het booten wordt gezien toevallig?
Nope, hij doet het gewoon nooit :(
At your service!
:?

Eeuhm...ok

• Mentalist
Ok, even wat opnieuw partioneren en maxblasten en yahoo : hij werkt!!
Alleen ga ik de data van mijn oude schijf liever niet naar de nieuwe zetten met maxblast (daar heb ik nou wel genoeg mee geklooit :X), hoe kan ik mijn oude schijf goed ghosten naar de nieuwe? Ik heb het wel eens onder Windows gedaan (alles verslepen behalve Win386.swp, en werkelijk, volgens mij werkt het ;)) maar is dat wel helemaal betrouwbaar? Wat is anders een goed (liefst freeware) proggie om mijn oude schijf over te zetten naar de nieuwe?

• Mentalist
Ff schoppen ;)

Ik ben nu gewoon alles van de c:\ naar de d:\ aan het slepen, tot nu toe gaat het redelijk, een bestand dat vermoedelijk uit temporary internet files komt kon jammer genoeg niet gekopieerd worden, dus nu probeer ik het zonder die map (komt toch vanzelf weer terug).

Maar weet iemand of dit verder een betrouwbare manier is om de data van de oude schijf naar de nieuwe te zetten :?

edit:
De windows map is over, ik ga nu verder met de andere mappen :S

• Mentalist
Ik ben nu geboot van de nieuwe schijf, maar bij het opstarten kwam al een melding dat een file uit system.ini niet aanwezig was, ik ga morgen denk ik maar opzoeken welke file dat precies was (volgens mij van norton antivirus).

Gezien het feit dat ik dit nu kan posten blijkt dat het verslepen van alle zooi in Windows naar de nieuwe schijf wel werkt, maar weet er nou echt niemand in hoeverre dit een betrouwbare actie is?

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb eigenlijk geen flauw idee of dat wel of niet goed gaat (dat kopieren dan ;) )
Normaal gebruiken we daar Powerquest Drive Image voor, of Ghost. Aangezien je hardware, op die schijf na, niet is veranderd, kun je de data gewoon overzetten, en mbt opstartbestanden is het wel zo gemakkelijk eerst een image te maken. Al zou dat met Windows 98 geen probleem moeten zijn. Voordeel van images boven kopieren: het is een stuk sneller!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 13 mei 2002 09:58 schreef Bean het volgende:
Al zou dat met Windows 98 geen probleem moeten zijn. Voordeel van images boven kopieren: het is een stuk sneller!
Klopt.. Met 2000 / XP kun je echter wel problemen tegenkomen omdat die dingen wegschrijven in de bootrecord enzo.. Na een clone-actie kunnen de drive-letters ook verkeerd staan en dat soort vage dingen.. (overigens wel gewoon op te lossen, maar het is dan geen standaard clone-actie waarna alles meteen werkt :))

Oh, en voor de topicstarter: Dat de bios hangt na een grotere schijf kan inderdaad wel eens voorkomen.. Je hebt het nu al opgelost, maar een tip voor het vervolg: Speel gewoon eens met de drive-settings.. Als je een schijf instelt op de maximaal gesupporte grootte (dus 8GB, of 32GB), en je gaat daarna nog met 32-bits settings en dat soort dingen spelen, krijg je het wel werkend..

• Mentalist
Ok, dat kopieren in Windows is duidelijk een zooitje geworden (1 format later...:Y)). Ik heb geprobeerd Norton/symantec ghost te installeren om de schijf over te zetten, maar dat lukte niet, te weining schijfruimte |:( (ik neem aan dat ik die tool op de oude schijf moet installen, en er was ook te weinig ruimte in de temp map, oude schijf is echt vol). Weet iemand toevallig niet een good old dos proggie oid van het type "past-op-floppy" om die schijf te ghosten :?

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Gebruik maxblast om stukje bios erop te zetten die GB-limiet even omzeilt. Erg effectief is het niet, maar zo kom je in elk geval vooruit.

Schakel de capaciteit limiter jumper op maxtor hd eerst in, dan laten herkennen en vervolgens Maxblast erop gooien. De rest gaat vanzelf door gewoon instructies op scherm te volgen.

• cjdijk
  • Laatst online: 04-04 16:55

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Het kopieren van je windows directory vanuit windows gaat niet lukken.
De verborgen bestanden (o.a. je register) worden niet gecopieerd.
En zonder windows register start windows niet.
Je kan wel vanuit dos modus copieren, als je alle bestanden unhidden hebt gemaakt.
Dan moet je nog wel met doslfnbk de lange bestandsnamen overzetten.
Kortom, gebruik ghost, zet deze gewoon op floppy, je hebt alleen ghost.exe nodig.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Verwijderd

eehm (srry had al gepost maar wat voor andere thread bedoeld)

• Mentalist
Op maandag 13 mei 2002 22:41 schreef MrDummy het volgende:
Gebruik maxblast om stukje bios erop te zetten die GB-limiet even omzeilt. Erg effectief is het niet, maar zo kom je in elk geval vooruit.

Schakel de capaciteit limiter jumper op maxtor hd eerst in, dan laten herkennen en vervolgens Maxblast erop gooien. De rest gaat vanzelf door gewoon instructies op scherm te volgen.
Dat probleem had ik al opgelost, zie hierboven...
Op dinsdag 14 mei 2002 08:43 schreef cjdijk het volgende:
Het kopieren van je windows directory vanuit windows gaat niet lukken.
De verborgen bestanden (o.a. je register) worden niet gecopieerd.
En zonder windows register start windows niet.
Je kan wel vanuit dos modus copieren, als je alle bestanden unhidden hebt gemaakt.
Dan moet je nog wel met doslfnbk de lange bestandsnamen overzetten.
Kortom, gebruik ghost, zet deze gewoon op floppy, je hebt alleen ghost.exe nodig.
Kopieren lukte wel een beetje, windows register gaat ook gewoon mee hoor, bij mij is dat allemaal standaard zichtbaar :) (eerste wat ik instel als ik ergens windows installeer). Het startte/werkte wel maar een aantal dingen lopen toch in de soep...

Ik wou norton/symantec ghost installeren, maar er was niet genoeg schijfruimte |:(. Oude schijf waarvan windows geboot werd zat te vol... En de setup.exe kon steeds niet gestart worden.

Als alleen ghost.exe nodig is, kan ik die dan niet los downloaden? En werkt dat gewoon uit de trial versie? (en nee, dit is geen warez request : ga me GEEN gecrackte zooi sturen/link posten nu, als ik dat nodig heb kan ik het zelf wel vinden...hoop ik :)).

• cjdijk

cjdijk

Norton Ghost is helaas niet in trial version verkrijgbaar.
Daarom bij deze de uitleg om via attrib xcopy en doslfnbk de klus te klaren.
Overgens gebruik ik dit zelf ook, vanwege dat je dan twee directories kan herstellen,
zonder de rest van die partitie te wissen.
(Ik doe altijd c:\windows en c:\program files.)
Als iets niet duidelijk is, vraag het maar,
ik gebruik dit zelf ook (via een batch file).

Stap 1: Download doslfnbk.exe (gratis)
http://www8.pair.com/dmurdoch/programs/doslfnbk.htm
Stap 2: Start op in dos modus (bootfloppy).
Stap 3: Maak alle directories en bestanden unhidden,
gebruik hiervoor attrib -r -s -h c:\windows...
Gebruik "dir c:\windows /a" en vergelijk dit met "dir c:\windows"
om te kijken of je niets vergeten bent.
Bij /a krijg je de bestanden inclusief hidden/system bestanden te zien.
Stap 4: Maak een backup van de lange bestandsnamen,
je krijgt dan een lfn bestandje met hierin een lijst met korte en lange namen.
Stap 5: Copieer met xcopy de bestanden van de oude naar de nieuwe harddisk.
Stap 6: Hernoem de bestanden naar de lange bestandsnamen, via doslfnbk en dat lfn bestand.
Je hoeft niets hidden te maken, doet windows vanzelf.
Op je nieuwe harddisk moet je wel even controleren of de partitie aktief is, met fdisk.
Fdisk wil namelijk nooit een partitie aktief maken, als je de slave harddisk selecteert.

• Mentalist
Op dinsdag 14 mei 2002 15:28 schreef cjdijk het volgende:
Norton Ghost is helaas niet in trial version verkrijgbaar.
Jawel, ik had die gedownload. Jammer genoeg kon ik het niet installen, te weinig schijfruimte ;(.
Daarom bij deze de uitleg om via attrib xcopy en doslfnbk de klus te klaren.
Overgens gebruik ik dit zelf ook, vanwege dat je dan twee directories kan herstellen,
zonder de rest van die partitie te wissen.
(Ik doe altijd c:\windows en c:\program files.)
Als iets niet duidelijk is, vraag het maar,
ik gebruik dit zelf ook (via een batch file).

Stap 1: Download doslfnbk.exe (gratis)
http://www8.pair.com/dmurdoch/programs/doslfnbk.htm
Stap 2: Start op in dos modus (bootfloppy).
Stap 3: Maak alle directories en bestanden unhidden,
gebruik hiervoor attrib -r -s -h c:\windows...
Gebruik "dir c:\windows /a" en vergelijk dit met "dir c:\windows"
om te kijken of je niets vergeten bent.
Bij /a krijg je de bestanden inclusief hidden/system bestanden te zien.
Stap 4: Maak een backup van de lange bestandsnamen,
je krijgt dan een lfn bestandje met hierin een lijst met korte en lange namen.
Stap 5: Copieer met xcopy de bestanden van de oude naar de nieuwe harddisk.
Stap 6: Hernoem de bestanden naar de lange bestandsnamen, via doslfnbk en dat lfn bestand.
Je hoeft niets hidden te maken, doet windows vanzelf.
Op je nieuwe harddisk moet je wel even controleren of de partitie aktief is, met fdisk.
Fdisk wil namelijk nooit een partitie aktief maken, als je de slave harddisk selecteert.
Ik heb maar 1 vraag, doet dit niet hetzelfde als slepen onder Windows? Ik had bij het slepen (in tegenstelling tot wat hier ergens boven stond) wel gewoon de systeemfiles meegenomen hoor, en ook het register :o. Alleen NAV deed het niet meer na het verplaatsten, maar dat kan ik wel opnieuw installen...

Ik begin er aan te denken om het maar wéér te verslepen en dan maar gewoon NAV opnieuw te installen.

Ik had gehoopt dat er gewoon een simpel dos progje zou zijn waarin je gewoon copy c:\ naar d:\ kunt opgeven (zoals drive2drive in maxblast, maar dan op zo'n manier dat het ook echt werkt en niet wordt afgebroken met een disk i/o error).

• Mentalist
Er ligt hier nog steeds een hd naast de computer te draaien op een stukje plastic, en hij heeft niks te doen..

Bestaat daar nou echt geen simpel progje voor :?

• Mentalist
Niemand?

Gaan we door voor de meest gekickte thread ooit?

• Mentalist
Ik ga me steeds meer ergeren aan die oude hd die alleen maar foutmeldingen geeft dat ie vol is, er is te weinig schijfruimte voor ghost, iets groots wat zinloos of opnieuw te installen is zoals office verwijderen lukt niet omdat dan de cd-rom van office in de cd-rom speler moet, en die cd-rom speler doet het niet omdat de hd brak is |:(.

Ik ben werkelijk ten einde raad. Er ligt al dagen een hd los naast me op het bureau te spinnen en ik kan er niets mee. Drive2drive van maxtor doet het niet, breekt af met een foutmelding op een procent of 80.

:'( :'( :'(

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 15:37
Als alles echt tegen zit en je bent ten einde raad, waarom installeer je Windows niet opnieuw. Als je daarna alle SW installeert en daarna overscrijft van je oude schijf ben je er toch? Of heb ik het nu verkeerd begrepen.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Mentalist
Op zondag 19 mei 2002 12:31 schreef eatme het volgende:
Als alles echt tegen zit en je bent ten einde raad, waarom installeer je Windows niet opnieuw. Als je daarna alle SW installeert en daarna overscrijft van je oude schijf ben je er toch? Of heb ik het nu verkeerd begrepen.
Alle software installen...

Wil je echt weten hoelang die lijst is en hoeveel instellingen ik dan opnieuw moet doen :? ;(.
En alle bewaarde bestanden liggen echt over de hele schijf verspreid.. Geen alternatief ben ik bang...

Dat Norton ghost prog wil ik ook nog wel proberen maar het hele programma is 12MB ofzo (wat niet past op oude disk ;( en download is steeds corrupt), terwijl het schijnt dat je alleen maar een klein stukje daarvan nodig hebt wat op floppy past. Kan iemand me misschien dat stukje van ghost sturen, van de trial versie? Of zeggen waar ik dat los kan downloaden...

• cjdijk

cjdijk

Het verbaast mij dat windows zover nog komt.
Als ik bij mij alles, inclusief hidden en systemfiles
met de verkenner onder windows copieer,
dan lijkt windows, na wat foutmeldingen,
op zich beperkt te werken.
Behalve bijvoorbeeld microsoft office, virusscanner enz...
Dus ik blijf bij mijn standpunt, alleen copieren vanuit
dos modus, want dan alleen kan je overal bij,
en worden er geen aktieve bestanden overgeslagen.

Oplossing: maak een lege partitie op je nieuwe harddisk.
Installeer jouw trial version naar die lege partitie.
Zoek en copieer ghost.exe naar een opstart floppy,
is ongeveer 600kb groot, die andere 12mb heb je niet nodig.
Start daarna op (in dos modus) met die floppy.
Overschrijf die zo juist aangemaakte partitie op je
nieuwe harddisk met de oude partitie van je oude harddisk,
door gebruik te maken van ghost.exe van floppy.

Na wat zoeken heb ik nog wel een trial versie gevonden,
maar die doet het niet meer, is verlopen.
Misschien kan je de datum van je pc terugzetten,
zodat hij het wel weer doet.
Die versie verloopt op 10.5.2000, als ik het goed
gezien heb, mijn duits is niet zo goed.
http://www.leuchtstift.at/backup/ghost6.zip
Hierin zit alleen de ghost.exe (en readme.txt)

• Mentalist
Op maandag 20 mei 2002 13:04 schreef cjdijk het volgende:
Thx, ik was alleen al weer gaan proberen voor ik je post las...

Ik ben weer alles gaan slepen, nu met ervaring en zo te zien werkt alles domweg perfect. IE doet het (ik kan namelijk posten ;)), virusscan draait nu gewoon, office doet het ook zo te zien. Ik laat het hierbij, zit vrolijk weer mp3 te luisteren, messenger en icq loggen nog doodleuk in dus volgens mij werkt kopiëren onder Windows prima.

Ik heb jammer genoeg nu nog wel een ander klein probleempje... Als ik alleen de nieuwe schijf aan de comp heb hangen krijg ik bij het starten een vrolijke melding van error boot device, en van boot flop ook geen c:\. Hierbij hangt de schijf gewoon als master aan de primaire IDE. Hoe kan ik dan toch dit posten? Als ik de oude schijf aan de secundaire IDE hang kan hij gewoon van de nieuwe schijf opstarten! Hoe kan dat nou? Als ik de oude schijf weer loshaal doet ie het niet meer...

De oude schijf laten zitten vind ik niet echt een optie, om 3 redenen :

1. Hij maakt herrie
2. Hij gebruikt stroom voor niks, want ik gebruik hem verder niet
3. Ik wil hem nog in een andere computer gebruiken.

Hoe kan ik het zo maken dat de computer kan draaien met alleen de nieuwe schijf? En ja, ik weet zeker dat ik opgestart ben van de nieuwe schijf, het geratel van de oude schijf als ik gewoon aan het werk ben in tegenstelling tot het haast onhoorbare (oor tegen schijf) geluid van de nieuwe schijf.

Sys heb ik over de nieuwe schijf gehaald. EZ bios is volgens maxblast geinstallt op de nieuwe schijf (niet dat ik dat zie zonder de oude schijf), als ik de oude schijf aanhang krijg ik wel de meldingen van EZ-bios, maar ja, EZ-bios was door een fout (ook) op de oude schijf gezet.

Trouwens net even geteld :

Schijf C: (nieuwe) : 52416 bestanden, 4201 mappen
Schijf D: (oude) : 52290 bestanden, 4200 mappen

Waar zou die map en dat zooitje bestanden nou vandaan komen :? (c:\windows\temp is leeg, vast iets bij de tijdelijke internetbestanden, die had ik leeg gegooit op de oude voor het kopiëren en nu zit ik op GoT en heb net een paar sites bekeken..).

• cjdijk

cjdijk

Je opstart probleem.

* Je primary partitie op je nieuwe harddisk is niet aktief.
fdisk opstarten, partitie 1 op aktief zetten.
Deze aktie geeft geen data verlies.

* Je master boot record is ongeldig.
fdisk /mbr intikken. (geeft geen melding of i.d.)
Deze aktie geeft geen data verlies.

Voor beide zaken even van floppy opstarten (dos modus),
en je nieuwe harddisk als eerste harddisk (master-primair)

Je ontbrekende bestanden probleem.
Waarschijnlijk heb je toch niet alle hidden/system directories meegecopieerd. :?
Persoonlijk heb ik hier ervaring mee,
zou ik mij niet druk om maken, zover je nu bent,
moet je gewoon de software die klaagt over ontbrekende
bestanden even opnieuw installeren.
Wat ik zelf persoonlijk wel zou doen is even kijken
of je data directories wel exact overeenkomen.
Email, favorieten, adresboek, mijn documenten...

• Mentalist
Nee, er stonden juist meer bestanden op.

Maargoed, ik heb wat met fdisk /mbr zitten spelen, en toen gingen beide schijven er tegelijk aan : nergens meer van opstarten, nieuwe schijf geprobeerd op andere comp, no way.

Testdisk heeft nu voor de 2de keer alle data op een harde schijf van mij gered, ongeloofelijk hoe sterk simpele gratis programma's zijn... Ik ben er echter voor de zekerheid maar niet van opgestart, want ik vertrouw het hele boeltje niet meer.

Ik ben nu opgestart van een 428 MB schijf met Win95 en gegevens voor internettoegang die ik nog had liggen.

Straks ga ik verder proberen alles op te lossen...

Btw : GoT ziet er niet uit op 16 kleuren :'(. Toen Win95 werd uitgebracht bestond mijn videokaart nog niet, en ik heb er nog geen drivers voor gedowned :P

• cjdijk

cjdijk

Zeer vreemd, heb ik nog nooit meegemaakt.
Heb je beide schijven op master staan of zo?
Normaal gesproken gaat die fdisk /mbr alleen naar
de master op de primaire controller.
Dan wordt de eerste sector aangepast zodat je bios
kan zien dat hij io.sys en msdos.sys van je harddisk moet gebruiken
om hiervan op te starten.
Je had het trouwens over maxblast geloof ik.
Misschien dat hij dan anders reageert.
Maar dat zou betekenen dat je je oude harddisk nog gewoon
moet kunnen gebruiken om van op te starten.
Of misschien kan je die maxblast software gebruiken om
weer van je nieuwe harddisk op te kunnen starten.

• Mentalist
Nog ff de uiteindelijke oplossing posten.

Uiteindelijk werden zowel ik als mijn ouders behoorlijk misselijk van die packerd bell rommel.. Dus nu tik ik niet meer op een Packerd Bell >:)

Ok, terug naar het begin. Ik heb de oude schijf van packerd bell gepakt en die gebackupt op mijn eigen computer. Toen heb ik de nieuwe schijf gepakt, die low-level even leeggemikt met Disk Editor, even de eerste sector volschrijven met
code:
1
00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

En zo nog ff door. Dan ben je volgens mij ook wel behoorlijk van dat rotte EZ-bios (EZ=Easy. In dit geval "easy" je harde schijf verrotten...) af. Toen een nieuwe partitie gemaakt met fdisk, formatteren, en kopie terugzetten vanaf mijn eigen computer. "sys d:" intikken en de schijf was klaar...

Maar niet in die Packerd Bell. Ik had genoeg van dat moederbord, dus moederbord vervangen, onboard video, dus video vervangen, kast te klein, dus kast vervangen en nu heb ik vrijwel een nieuwe computer hier staan, schijf erin, drivertjes detecteren enzo en het werkt nu weer perfect... Finally.

1 Wijze les : slepen onder Windows als backup werkt wel! :D (anders had ik dit ook nooit zonder errors kunnen posten)

Pagina: 1