Toon posts:

netwerkkabel aangesloten of niet? :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerst maar even een paar gegevens:

SiteCom PCI 10/100 with WOL netwerkkaartje (2x)
Xircom CreditCard Ethernet 10/100
Windows XP Prof. (op alle computers)

Een paar weken geleden heb ik hiermee tussen twee desktops
een netwerkje aangelegd (de PCI kaarten).
Alles leek goed te gaan, WinXP zag ze automatisch en met de Wizard Netwerk Instellen kon ik alles goed op gang krijgen.

Na het instellen van een paswoord op mijn eigen computer (de enige verandering die ik toen de tijd gemaakt heb (heb niet aan de netwerkinstallingen gezeten) kreeg ik opeens de melding op één van de twee computers (niet degene met het paswoord) dat de netwerkkabel er niet goed inzat. (terwijl ik deze daarna nog goed gecontroleerd heb)

Ik heb vervolgens de netwerkkabel vervangen, omdat ik dacht dat deze kapot zou kunnen zijn, met geen geluk.

Als laatste heb ik geprobeerd de computer die de foutmelding niet gaf te verbinden met een andere computer, een laptop met de Xircom kaart erin (ook een 3COM kaart, die hetzelfde doet, maar daarop later meer), en deze laptop helemaal leeg gehaald en opnieuw WinXP erop gezet. Alles werd normaal geinstalleerd en gezien, maar ook hier kreeg ik een error dat de netwerkkabel er niet in zat.

Laatste detail: ook al haal ik de netwerkkabel uit de desktop zonder error, deze geeft _nooit_ een error. (Ik heb ook deze computer al opnieuw geïnstalleerd, nog steeds geen error), en in het apparaat beheer staan alle netwerkadapters zonder errors aangegeven.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Is bekend probleem met XP.
Daar is wel wat over te vinden met de search
Hier zo -> [search=cable unplugged] :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip, dat zeker.
Vervelende is alleen dat ik daar al een tijdje
had rondgekeken, en soms werd het probleem bij de persoon
in kwestie ook daadwerkelijk opgelost, maar steeds op een verschillende manier. De thread houdt daarmee dan op,
maar die oplossing werkt dan niet bij mij.
Daarbij zou ik het misschien wel ooit weg kunnen krijgen door tig keer opnieuw te installeren (is vaak een argument), maar daarmee los ik het probleem nog niet op als het weer eens opduikt (sinds het nu ook opeens opdook, zonder waarschuwing).

1. ik heb geen KaZaA erop gehad (schone install)
2. Opnieuw installeren WinXP al gedaan
3. Wissen/opnieuw herkennen kaartje ook gedaan
4. Full 100 duplex, half duplex 100, auto-detect, etc, niks werkt (en het zijn wel allebei 10/100 kaartjes)

5. Ja, het is wel een cross-kabel, en de computers zitten rechtstreeks met elkaar verbonden.
6. De kabel is niet stuk, ik heb al een nieuwe gekocht voor de zekerheid
7. Er is geen storing van machnetische of electronische aard, op welke manier dan ook.
8. 3COM kaartjes kopen is geen optie, daarbij zit er 1 in de laptop, en die doet hetzelfde.
9. De desktop met de error had maar 1 netwerkkaart erin, en geen ISDN/modem/etc. om conflicten te veroorzaken.
10. WOL eruit gehaald uit de computer zonder error, laptop heeft geen WOL, geen succes. Weer terug erin gedaan.
11. Het is geen combi-kaart, alleen UTP, dus op dat punt is deze niet verkeerd ingesteld lijkt me. Daarbij _deed_ hij het wel gewoon.
12. Ik heb de PC niet overgeclockt
13. Ik heb geprobeerd de standaard gateway op te geven,
maar nog steeds geen verandering

Extra info: (niet helemaal relevant misschien)

1. Hij heeft het wel gedaan, en toen het werkte gaf hij zoals bij meerdere mensen hier op het forum maar heel even een melding als de andere computer uitgezet werd, bleef niet volhouden.

2. de Microsoft KB zegt over dit soort meldingen wel iets, maar dat gaat meestal over een coax verbinding. Wel staat er iets over dat sommige netwerkkaarten moeilijkheden hebben met het bepalen of er een link is ofzo, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van. (en geen oplossing werd geboden die van toepassing was)
Op vrijdag 26 oktober 2001 21:15 schreef Petergr het volgende:
is de kabel die je gebruikt wel een zokenaamde kros kabel?

anders werkt het niet als je geen hubje gebruikt.

let wel je hebt 10MBIT en 100MBIT kros kabels
3. In de winkel had ik daar specefiek om gevraagd, en daar
werd gezegd dat er maar 1 soort bestond. (uiteraard kan Petergr gelijk hebben, want ik weet er helemaal niks van op dat punt).

4. Ik heb de kabel ook nog geprobeerd om te draaien (tja, ik probeer alles maar), maar nog steeds geven dezelfde computers dezelfde fout, geen verandering dus.

5. Ik weet niet wat DHCP is, sinds ik nooit iets ermee gedaan te hoeven hebben om alles voormalig aan de praat te krijgen.

Ik hoop dat ik zoveel mogelijk al eerder besproken mogelijkheden hiermee heb uitgesloten, verdere suggesties wil ik maar al te graag horen :'(

|:(

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 11 mei 2002 23:31 schreef da_DreamWeaver het volgende:
...
Het is gewoon een probleem waarschijnlijk met het drivermodel van winXP.
Het is niet dat je kabel of je nic of iets anders slecht is.
Het is gewoon een vervelend winXP probleem.
Ik zou eens een andere driver proberen.

Er zijn overigens wel 2 types kabel.
Dezelfde kabel maar anders verbonden.
Cross en Straight.
Tussen 2 pc's heb je een cross nodig.
Als je een straight hebt verklaard dat alles natuurlijk :)

Btw: Niettegenstaande die error werkt je netwerk ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 09:02 schreef Predator het volgende:

[..]
Er zijn overigens wel 2 types kabel.
Dezelfde kabel maar anders verbonden.
Cross en Straight.
1.Tussen 2 pc's heb je een cross nodig.
Als je een straight hebt verklaard dat alles natuurlijk :)

Btw: 2.Niettegenstaande die error werkt je netwerk ?
1. Het is een cross, dat weet ik zeker. :)
2. Als die error er niet was dan zou het waarschijnlijk wel allemaal werken. Er is 1 computer zonder die error, en daarmee kan je jezelf pingen met het aangewezen ip#, en krijg je nergens vreemde meldingen zoals deze. Enige vreemde is nogmaals dat ook al haal je de kabel _wel_ uit die computer, dan geeft deze die error nog niet, dat moet toch wel iets betekenen dacht ik? (misschien kunnen die kaarten niet goed in WinXP zien of er een kabel inzit, en kan ie opeens bij het opnieuw opstarten een keertje de andere zijde van de munt uitkiezen).

Het netwerk heeft het gedaan met precies deze instellingen die ik nu gebruik, dus inderdaad is die error het enige wat me tegenhoudt. |:(

Verwijderd

Zo'n probleem heb ik dus ook wel eens gehad bij het aanleggen van een netwerkje tussen een desktop en een laptop. Ook via een crosscable. Uiteindelijk heb ik toen (na herinstallaties, nieuwe stekkertjes aan de kabel etc) maar een HUB er tussen gegooid, dus weg met die crosskabel. Toen werkte het wel :). Op de een of andere manier zijn er wel vaker problemen tussen crosskabels en laptops.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 15:21 schreef SySasZ het volgende:
[..]
Op de een of andere manier zijn er wel vaker problemen tussen crosskabels en laptops.
Echter heb ik deze error ook bij het gebruik van desktop<->desktop (bij 1 van de 2), dus hoeft niet hetzelfde probleem te zijn.

--
Een driverprobleem...zou kunnen, maar dan is mijn volgende vraag? De Sitecom kaart, realtec dingetje, waar haal ik daar de drivers voor vandaan. Bij de support van www.sitecom.nl staat dat hun kaartjes door WinXP volledig worden ondersteund, wat op zich wel waar is, sinds hij deze meteen herkent en installeert, en ik heb ze ooit in gebruik gehad zonder problemen.

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-08 23:47
Raar geval.
Als je met een crosscable werkt, en één van de pc's staat uit, dan krijg je zowieso te zien dat je 'kabel' niet inzit, niet echt correct natuurlijk, maargoed, zou eigenlijk meling 'geen signaal aan andere kant' moeten zijn oid. Als je gewoon een kabel inplugt, met aan de andere kant niks, dan moet je dat ook voorhebben. Ik weet niet in hoeverre de andere pc hierop juist reageerd ? Het systeempje berust gewoon op detectie van een signaal aan de andere kant (op welk draadje juist, en welk signaal, don't ask :P, ben geen electronicus ;) ).
Ander vraagje : begint het connectielampje te branden op de achterkant van je netwerkkaart ? Natuurlijk in de situatie dat beide pc's aanstaan. Als het lampje al niet brand, tja, dan is het eerder een hardwarematig probleem lijkt me zo !

Om op je drivervraag te antwoorden : die vind je op de site van realtek !

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Ik heb ook 2x een cross-cable gekocht , maar deze bleken later toch geen cross-cable's te zijn.... (erg lang bezig geweest)
Controleer de stekkers;

--------------------------------------
Cross-Cable:
--------------------------------------
stekker 1:
1 wit-oranje
2 oranje
3 wit-groen
4 blauw
5 wit-blauw
6 groen
7 wit-bruin
8 bruin

Stekker 2:
1 wit-groen
2 groen
3 wit-oranje
4 blauw
5 wit-blauw
6 oranje
7 wit-bruin
8 bruin

-------------------------------
Standaard Cable
-------------------------------
Stekker 1 en 2 (Beide de zelfde aansluiting;
1 wit-oranje
2 oranje
3 wit-groen
4 blauw
5 wit-blauw
6 groen
7 wit-bruin
8 bruin

:o

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 15:46 schreef G8KeePeR het volgende:
Raar geval.
[..]
Ander vraagje : begint het connectielampje te branden op de achterkant van je netwerkkaart ? Natuurlijk in de situatie dat beide pc's aanstaan. Als het lampje al niet brand, tja, dan is het eerder een hardwarematig probleem lijkt me zo !

Om op je drivervraag te antwoorden : die vind je op de site van realtek !
Bedankt voor de link naar de site.
Ik zal binnenkort proberen de desktop met de error (voortaan, desktop 2 genoemd) hiermee te upgraden.

Het antwoord op je 'andere vraag' is nee, er brandt geen lampje, op geen van de machines. (alledrie niet, dus niet desktop 1 en 2, niet de laptop). Dit zou dus volgens jou duiden op een hardwarematig probleem, maar wat precies? De kabel is vervangen, de NICs doen het allemaal opeens niet (3/4).

Extra info: Dit probleem lijkt alleen voor te komen bij 10/100 kaartjes, zowel 3COM als Realtec. De Realtec kaartjes van 10Mbit lijken zonder 'cable unplugged' error te werken. ('k had nog ergens wat oude PCI kaartjes liggen, die ik liever niet gebruik i.v.m. de snelheid)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 15:50 schreef olaf.b het volgende:
Ik heb ook 2x een cross-cable gekocht , maar deze bleken later toch geen cross-cable's te zijn.... (erg lang bezig geweest)
Controleer de stekkers;
[..]
Stekkers gecontroleerd: Zowel de oude kabel (waarmee het netwerk altijd gewerkt had, maar opeens niet meer), als de nieuwe kabel zijn cross

• BitProcessor
Bij RealTek kaartjes gaan de lampjes naar mijn weten direct branden bij power-on als er een connectie gedecteerd wordt. Bij andere chipsets komt het soms wel eens voor dat dit pas gebeurd nadat de driver is geladen.

Als het connectie-lampje dus niet brandt, tja...
Volgens mij zit je je verkeerdelijk vast te pinnen op het feit dat je enkel het wachtwoord veranderd hebt en is er iets anders aan de hand.

Kan je niet eens van iemand een hubje en een paar kabeltjes lenen ofzo, dan kan je eens kijken of het dan wel lukt.

[EDIT] Als ik het zo lees heb je nog nooit geprobeerd om eens de desktop MET error aan je laptop te hangen.
Als die andere geen fout geeft als de kabel wordt uitgetrokken, dan is er duidelijk iets aan de hand met juist die kaart, me dunkt :? (ok, heel soms komt het wel eens voor dat mega cheap-ass dingen die detectie niet doen, pcmcia kaartje van docent op school is er zo één)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 17:45 schreef G8KeePeR het volgende:
Bij RealTek kaartjes gaan de lampjes* naar mijn weten direct branden bij power-on als er een connectie gedecteerd wordt.
[..]
Volgens mij zit je je verkeerdelijk vast te pinnen op het feit dat je enkel het wachtwoord veranderd hebt** en is er iets anders aan de hand.

Kan je niet eens van iemand een hubje en een paar kabeltjes lenen ofzo, dan kan je eens kijken of het dan wel lukt.+

[EDIT] Als ik het zo lees heb je nog nooit geprobeerd om eens de desktop MET error aan je laptop te hangen.++
Als die andere geen fout geeft als de kabel wordt uitgetrokken, dan is er duidelijk iets aan de hand met juist die kaart, me dunkt :? (ok, heel soms komt het wel eens voor dat mega cheap-ass dingen+++ die detectie niet doen, [..]
(*D Bij deze versie van de Sitecom PCI kaarten zit maar 1 lampje, die het inderdaad niet doet. Een groene :)
(**) Daar pin ik mezelf niet aan vast, want na het opnieuw installeren van WinXP op alle computers, heb ik er geen wachtwoord bij opgezet, (zie verder extra info)
(+) Die mogelijkheid heb ik jammer genoeg niet. Ben wel van plan om ooit een switch te kopen die de drie computers samen laat werken.
(++) Goeie tip! Ben nu niet thuis, maar ga ik meteen doen als ik thuis ben. Dat zou inderdaad mooi zijn als ie het dan wel doet, wat dus inderdaad zou inhouden dat desktop 1 de boosdoener is.
(+++) Tja, die Sitecom kaartjes waren op zich niet al te duur, maar dacht zelf dat het wel een redelijk merk was. Al weet ik dat natuurlijk niet zeker. Wel een beetje vreemd dat niet alleen dat Sitecom ding de error geeft, maar ook de ingebouwde 3COM kaart (dockstation Dell laptop), en de Xircom kaart. (Ik heb ook nog een creditcard 3COM 10/100 kaartje die ik ook nog even zal proberen)

Extra info:
Werkende manier voor de error: Clean install WinXP beide desktops -> Wizard Netwerk Instellen -> hij deed het.

Enige verandering (zeker weten) gemaakt rond errortijd: wachtwoord user bij WinXP ingesteld op desktop 1.

Nu: Clean install laptop en desktop 1 (geen mogelijkheid om dat te doen bij desktop 2) -> laptop geeft al 'cale unplugged' error -> Wizard Netwerk Instellen -> geen verandering

(sorry voor de lengte van mijn berichten, ik probeer het zo duidelijk mogelijk te houden)

• BitProcessor
Ik zou dus dringend eens testen met die pc die de error 'netwerkkabel niet verbonden' WEL geeft, want die kan zo reageren omdat die andere nic geen signaal meer geeft :P

Laat me toe van eens goed te lachen als het dan wel lukt >:) , want dan had je jezelf VEEEEEEEL *D typwerk kunnen besparen.

BTW, je posts zijn wel heel duidelijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 20:11 schreef G8KeePeR het volgende:
Ik zou dus dringend eens testen met die pc die de error 'netwerkkabel niet verbonden' WEL geeft, want die kan zo reageren omdat die andere nic geen signaal meer geeft :P

Laat me toe van eens goed te lachen als het dan wel lukt >:) , want dan had je jezelf VEEEEEEEL *D typwerk kunnen besparen.

BTW, je posts zijn wel heel duidelijk :)
Dank je, en begin maar alvast te lachen! *D
desktop 2 met laptop verbonden, en voila, een goeie
verbinding...dat wordt teruggaan met dat ding (na eerst ff een andere slot te proberen)

Heel erg bedankt voor de tip. Denk dat ik er zelf niet zo snel opgekomen zou zijn, en inderdaad had het me een hoop typwerk gescheeld.
|:(

Bedankt voor alle reacties tweakers :)

• BitProcessor
I RULE ;)

Ben blij dat je probleem is opgelost !

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, het lag aan de kaart in desktop 1. Na een beetje proberen hem er beter in te porren gaf ook deze op het goeie moment een error.
Nog 1 probleempje, maar die is volgens mij al eerder behandeld in één van de 'cable unplugged' threads: Als ik een kabel pak van >10m, of een combinatie van kabels maak (cross+strait) >10m, dan kan hij geen verbinding maken.

Dus niet echt een probleem, maar toch:
Is het bekend dat WinXP/Realtek/wat-dan-ook problemen heeft met kabels langer dan 10m?
Pagina: 1