256mb wel in bios maar windows klapt telkens vast

Pagina: 1
Acties:

• Grote_Keizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09-2011
Ik heb hier een pc met 1 64mb stick 133mhz geheugen. Die wilde ik gaan upgraden met 256mb bankje 133mhz erbij. Ik doe dat ding erin, start windows (alles werd herkent) wil me aanmelden (win98) en paf hij reboot vanzelf. Dus ik haal het 64mb stickje eruit om te testen, kan ik helemaal niks meer. Geen bios niets hij zit vast. Ik 256mb stick in andere slot gedaan, zelfde verhaal. 256mb eruit, 64 erin TADA alles werkt goed. 256 er weer bij bios gecheckt (stond gewoon alsof het goed was), weer naar windows, paf reboot bij aanmelden. Is dit bankje nou kapot of zie ik iets stoms over het hoofd?

Bij voorbaat dank voor wat tips :)
Tis overigens een intel celeron 600. Mobo weet ik zo niet. Tis een kant en klare gateway pc van een klant nl.

• vanke014
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-09-2025

vanke014

Format C: Y/Y ?

Lol, het zal waarschijnlijk zijn dat de 256 defect is.

Klinkt misschien een beetje raar, ruik er eens aan, als hij de verkeerde voltage heeft gekregen dan is hij gewoon doorgefikt.

:(

Verwijderd

Denk dat je geen echte 256mb133mhz hebt maar een a-merk wat niet aan de specifikaties voldoet dan kun je niet opstarten heb ik ook al gehad, geheugen omruilen en klaar!

• Grote_Keizer
Nou ik heb hier 4 van die dingen liggen (van 256 mb) en welke ik er ook bij prik, ze doen het allemaal niet. Ik snap er echt niks van. Een kennis van mij had het over parity en non-parity maar dat zegt mij persoonlijk helemaal niks. Ik zal nog eens dat bankje van 64mb van heeeeel dichtbij bekijken en zien of er wat verschilt met mijn 256 bankjes. In de tussentijd is elke opmerking hierover van harte welkom :)

• Grote_Keizer
ok de tekst op het 64mb bankje:
Infineon
8mx64 sdram
pc 133-333-520
64mb, Sync, 133mhz, CL3

De tekst op het 256mb bankje:
256MB 133mhz
Warranty void if seal is broken :P

heh ik heb ook het originele boekje van de gateway pc. Daar staat dan zo doodleuk:
Kijk zo moet je geheugen installeren! Let wel op of u het juiste geheugen heeft. Check hiervoor de documentatie bij uw moederbord. Als ik dat toch eens had....

Maar goed wellicht bestaat er een trucje ofzo waardoor je kan zien welk type moederbord je hebt?

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ehm... kan best zijn dat er geen parity RAM in mag.. dat gaat bij mij i.i.g. niet geloof k...

• Grote_Keizer
Waar kan ik zien of iets parity ram is of niet? En ik heb nu het moederbord ontdekt en in het manual gezien dat er een config jumper op het bios staat.
Dat heb ik eens geprobeerd en daar kan je dus je geheugen instellingen veranderen. Ik heb echter geen verstand hiervan. Er staat bij elke optie :
2, 3, auto

waarbij auto dus default is. Voordat ik nu van alles ga proberen lijkt het slimmer om eerst hier eens te checken waar die opties op slaan.
SDRAM CAS# latency
SDRAM RAS# to CAS#
SDRAM RAS# precharge

opties zijn dus 2, 3 of auto waarbij auto dus sowieso niet werkt want dat is reeds geprobeerd....

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 23:07 schreef Grote_Keizer het volgende:
Waar kan ik zien of iets parity ram is of niet? En ik heb nu het moederbord ontdekt en in het manual gezien dat er een config jumper op het bios staat.
Dat heb ik eens geprobeerd en daar kan je dus je geheugen instellingen veranderen. Ik heb echter geen verstand hiervan. Er staat bij elke optie :
2, 3, auto

waarbij auto dus default is. Voordat ik nu van alles ga proberen lijkt het slimmer om eerst hier eens te checken waar die opties op slaan.
SDRAM CAS# latency
SDRAM RAS# to CAS#
SDRAM RAS# precharge

opties zijn dus 2, 3 of auto waarbij auto dus sowieso niet werkt want dat is reeds geprobeerd....
Ik zou gewoon ff in het bios gaan en daar de bios defaults laden.
Dan stelt de mobo vanzelf alle geheugen timings wat lager in.
't Kan best zijn dat je parity geheugen moet hebben.
Met die oude compaqs had je dat gezeur ook.
"t was altijd ff dimmetje kopen en dan ff testen.
Wil het niet,dan terug brengen naar de winkel.

En parity geheugen heeft zover ik weet niet elke winkel.

• Grote_Keizer
Nou ik ben inmiddels ook even thuis geweest en heb daar de bankjes andermaal getest. In een oude hp office comp (p3 500) werkt het geheugen wel maar wordt maar de helft herkend. Dat leek me een typisch mobo probleem. Het andere bankje wat er nu in zit zit op 100mhz. Als ik het in een iets nieuwere duron 800 gooi gaat alles goed en werken ze prima. Zowel stand-alone als icm het oude bankje. Het geheugen is dus niet stuk....wat nu? Dat het geheugen niet compatibel is met bijna elk oud moederbord lijkt me duidelijk maar wat zou er dan wel in moeten?
Pagina: 1