Is het bovenstaande mogelijk?
Zou fijn zijn i.v.m. uptime
Een kort antwoord als "nee" is ook prima hoor...
Alvast bedankt!
Zou fijn zijn i.v.m. uptime
Een kort antwoord als "nee" is ook prima hoor...
Alvast bedankt!
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
is eigenlijk toch ook logish?Op zaterdag 11 mei 2002 18:38 schreef strlen het volgende:
Nee.
hmm..interresant...dat ga ik ook proberen. | ik tuxs veilig!
iedereen weet het, maar niemand komt op de gedachte - blooming
mama ik ben mOrPhie kwijt geraakt, krijg ik nu een nieuwe :P
wees je zelf!
Rookworst zonder R is ook worst.
Hmm, nee, ik kan me trouwens herrineren dat er een artikel op /. heeft gestaan over dit onderwerp, maar ik ben nu al een half uur aan het zoeken, en ik heb het nog niet gevondenOp zaterdag 11 mei 2002 19:18 schreef bultoog het volgende:
ik heb ooit een heel vaag verhaal gehoort dat je dit met bsd zou kunnen.
weet iemand daar iets over??
God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt
Lijkt me niet hoor. Wat wel met BSD kan is (sommige) dingen in de kernel veranderen zonder die opnieuw te hoeven compileren.Op zaterdag 11 mei 2002 19:18 schreef bultoog het volgende:
weet iemand daar iets over??
Verwijderd
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
nope, k'heb zelfs nog nooit een server gezien met 5 jaar uptimeOp zaterdag 11 mei 2002 20:14 schreef _JGC_ het volgende:
uptime heeft helemaal niets met stabiliteit te maken. Windows kan wel stabiel zijn, maar als je elke week een update hebt (oke, drie dan), moet je elke keer rebooten.
Als ik elke keer voor een update in Debian Woody of Debian Sid (vooral die laatste) zou gaan rebooten, zou er helemaal niets van mn uptime overblijven, elke dag een reboot.
Uptime zegt dus helemaal niets over stabiliteit. Een server met 5 jaar uptime noem ik pas onveilig: heb je wel eens gezien hoeveel gaten in zo'n bak zitten?
If it ain't broken it doesn't have enough features
good pointOp zaterdag 11 mei 2002 20:06 schreef rhand0z het volgende:
Ik vind/denk alleen dat het huidige OS volledig uit het geheugen slopen en er een nieuw OS inzetten (of alleen nieuwe kernel dus) niet tot het behouden van uptime gerekend kan worden. Je zou dan alleen de uptime van de interne software van de computer (lees: bios e.d.) 'behouden'. Uptime heeft met stabiliteit van de code te maken vind ik en als je een kernel vervangt vervalt de eerdere uptime.. IMHO..
www.kuiphuis.nl
Verwijderd
Ja, maar hier betreft het de uptime, niet de veiligheid. Ik weet ook dat als je 5 jaar niet update/nieuwste patches/kernels e.d. dat er dan vast al wel gaten in te vinden zijn, alleen gaat het hier om het behouden van de uptime bij het vervangen van de kernel. En ik vind dat het vervangen van de basis van een OS je huidige uptime niet mee kan nemen omdat je bestaande code door nieuwe vervangt. Uptime heeft imho te maken met de mate van stabiliteit van je huidige systeem.Op zaterdag 11 mei 2002 20:14 schreef _JGC_ het volgende:
Een server met 5 jaar uptime noem ik pas onveilig: heb je wel eens gezien hoeveel gaten in zo'n bak zitten?
Dat hoeft helemaal niet. Als de kernel code veilig en stabiel is en de server software goed up2date is dan kan zo'n bak echt wel veilig zijn.Op zaterdag 11 mei 2002 20:14 schreef _JGC_ het volgende:
Een server met 5 jaar uptime noem ik pas onveilig: heb je wel eens gezien hoeveel gaten in zo'n bak zitten?
Verwijderd
Nee, bij mijn beste weten is dat gewoon onmogelijk in GNU/Linux.Op zaterdag 11 mei 2002 19:13 schreef knopper het volgende:
Toch bedankt allemaal. Ik heb me namelijk weleens laten vertellen dat het wel mogelijk is, op een lastige manier misschien?? Weet ik ook niet.
Afaik kunnen {Net,Free,Open}BSD dat niet.Op zaterdag 11 mei 2002 19:18 schreef bultoog het volgende:
Hangt een beetje van je definitie van rebooten af... Je PC reboot niet, maar je kickt wel het vorige OS (DOS) uit je ram en boot dan de Linux kernel....Op zaterdag 11 mei 2002 20:00 schreef _JGC_ het volgende:
Loadlin kan toch ook DOS uit je geheugen slopen en linux laden zonder te rebooten?
En onder andere Unices, waaronder GNU/Linux.Op zaterdag 11 mei 2002 20:20 schreef 2P het volgende:
Ik heb ze wel gezien met ruim 3,5 jaar uptime
http://uptime.netcraft.com/up/today/top.avg.html
Die draaien uiteraard onder *BSD
Uit de Netcraft FAQ:
Additionally HP-UX, Linux, Solaris and recent releases of FreeBSD cycle back to zero after 497 days, exactly as if the machine had been rebooted at that precise point. Thus it is not possible to see a HP-UX, Linux or Solaris system with an uptime measurement above 497 days.
True, maar ik kan zo snel geen OS verzinnen waarvan de kernel 5 jaar zonder exploits is geweest.Op zaterdag 11 mei 2002 20:23 schreef 2P het volgende:
Dat hoeft helemaal niet. Als de kernel code veilig en stabiel is en de server software goed up2date is dan kan zo'n bak echt wel veilig zijn.
Verwijderd
/me geeft paasklaas een schop (kickOp zaterdag 11 mei 2002 22:27 schreef paasklaas het volgende:
Volgens mij kon dat met dat Hurd geval..
(kick me if I'm wrong)
Verwijderd
Die is vaak hetzelfde als de uptime... ik heb nog nooit (!) een linux systeem helemaal op sn bek zien gaan... wel software draaiende onder linux uiteraard, maar linux zelf nog nooit... (en ik heb er al heel wat gezien (ook zwaar belaste professionele servers in een bedrijfsomgeving))Op zaterdag 11 mei 2002 22:59 schreef Ybox het volgende:
Er moet een nieuw tijd meet progje komen, in plaats van de up-time de stabiliteits tijd (hoelang zonder een crash).
Verwijderd
toch is een bril kopen?Op zaterdag 11 mei 2002 23:14 schreef areana het volgende:
[..]
Die is vaak hetzelfde als de uptime... ik heb nog nooit (!) een linux systeem helemaal op sn bek zien gaan... wel software draaiende onder linux uiteraard, maar linux zelf nog nooit... (en ik heb er al heel wat gezien (ook zwaar belaste professionele servers in een bedrijfsomgeving))
Verwijderd
Verwijderd
heb ik altoch is een bril kopen?
dan zou ik je configuratie maar eens grondig na gaan kijken... als zelfs de power button niet meer reageert is er echt iets goed fout...ik heb vaak een linux (2.0.x 2.2.x 2.4.x) systeem vast zien lopen, met zelf een keer dat het systeem niet meer reageerd op ctrl-alt-sysrq-b en ook niet meer op de power button...
je geeft het zelf al aan: er is veel vastgelopen, maar linux draait nog!, je kan er immers remote nog steeds bij... dat noem ik dus geen crash...maar het is idd meestal software (b.v. X) dat het systeem om zeep helpt, keyboard, mouse en scherm werken dan niet meer. maar b.v. een serieele console wel.
Verwijderd
Expanding the inexpandable
Omdat ie in een muur gemetseld zat en niemand wist van het bestaan van dat dingOp zondag 12 mei 2002 01:40 schreef Expander het volgende:
Ik heb dat ook gelezen, was een nieuwsitem op een site. Weet niet of het 10 jaar was, maar is wel waar.
Maar ff ontopic:
Stel dat iemand een uptime heeft van 10 jaar met een systeem op Windows NT 3. Dit systeem is dan super onveilig, maar omdat het nog steeds up is is dat toch cool? Ik bedoel; hoe is het dan mogelijk dat je in al die jaren nooit gehackt of gecrashed bent??
Neuh, dat heb ik ook wel eens gezien.Op zondag 12 mei 2002 01:18 schreef areana het volgende:
dan zou ik je configuratie maar eens grondig na gaan kijken... als zelfs de power button niet meer reageert is er echt iets goed fout...
Mja, als je er remote nog bij kunt kun je X ook weer een schop onder zijn reet geven enzo, zodat het weer werkt... Niet echt een crash nee (wel een X crash, wat voor een desktop ook niet prettig is btw).je geeft het zelf al aan: er is veel vastgelopen, maar linux draait nog!, je kan er immers remote nog steeds bij... dat noem ik dus geen crash...
JaOp zondag 12 mei 2002 01:40 schreef Expander het volgende:
Stel dat iemand een uptime heeft van 10 jaar met een systeem op Windows NT 3. Dit systeem is dan super onveilig, maar omdat het nog steeds up is is dat toch cool?
Ehm... Niet aan een netwerk hangen en niks laten doen. Should do the trick (naja, niet voor Windows 95/98, die crasht na 49 dagen ofzo).Ik bedoel; hoe is het dan mogelijk dat je in al die jaren nooit gehackt of gecrashed bent??
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Ik had van de week een keer dat konqueror steeds crashte (kwam denk ik mede door kamera) wanneer ik hem opende als filebrowser. Killen van konquerer e.d. werkte niet, alleen herstart van KDE loste dit op. Maar het is idd zo dat het niet voorkomt dat heel het systeem meegenomen wordt wanneer er een app. crashed.Op zondag 12 mei 2002 11:08 schreef _JGC_ het volgende:
Wat ik gisteren had: Konqueror crashte aan een stuk door, niet echt vreemd voor een CVS versie. Mooie is dat ie helemaal niets meeneemt in z'n crashen. Wel eens gezien hoe IE dat doet?
Dan niet zeuren over dat IE verweven is met het systeem, want Konqueror is ook min of meer verweven met KDE.