Computer gaat steeds "dood"

Pagina: 1
Acties:

• gurbo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:35
Heeft iemand een idee wat er met mijn pc aan de hand is? Het volgende is aan de hand:

Als de PC een tijdje aan staat dan reset hij soms spontaan. Als dat gebeurd krijg je bij het opstarten een lage piep van de speaker van zo'n seconde. Verder staat er dan "Award Bios Bootblock" met op de volgende regel "Bios CRC-check failed". Hij stopt dan ook meteen met een keyboard-error.

Als je hem nu hard reset dan krijg je dit steeds weer. Als je de pc nu uit zet doet ie niets meer (beeld blijft zwart, alleen de cd-romlampjes knipperen even en verder start ie niet op) Nadat de pc een hele tijd (een paar uur) heeft uitgestaan doet hij het weer....

Mijn specs: een celeron 433 op een abit BE-6 (niet en nooit geclocked) met een TNT-2 Maxigamer kaartje van Guillemot. Netwerkkaart, geluidskaart, cdrom, brander, ata66 schijf. Verder 1x 256, 1x 128 en 1 x 64 mb DIMM's.

Het volgende heb ik reeds getest, maar de problemen bleven:
- andere videokaart
- andere geheugenvolgorde
- slechts 1 DIMM gebruiken ipv alle drie
- biosbatterij gecontroleerd
- uitgestoft
- processor eruit gehad en er weer in gezet (cooler werkt prima)

Zelf heb ik geen idee wat het is... gaat mijn mobo stuk ofzo? Wie het weet mag het zeggen. Kortom: wie kan mij helpen?

Thanx,
Tom

Verwijderd

heb zo`n slotje aan de voorkant van de kast

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Prik je BIOS chipsetje er is opnieuw in en als dat niet lukt hem resetten.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Heb jij je Bios eens geflashed? zo ja dan mag je nog een keer. Anders even je Bioschip aandrukken.

Meh ...

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het lijkt erop dat je BIOS gaar is. Hij doet het waarschijnlijk niet goed meer als hij warm is. Probeer eens een andere.

Verwijderd

Bios resetten m.b.v. jumper. Even laten zitten die jumper en dan weer terug zetten. En anders de bios (opnieuw)flashen.

Verwijderd

hmm vaag

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 15:52

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Op zondag 12 mei 2002 02:13 schreef JasperNet het volgende:
hmm vaag
jouw post dan?

:)

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:49
Op zaterdag 11 mei 2002 16:40 schreef gurbo het volgende:

Als je de pc nu uit zet doet ie niets meer (beeld blijft zwart
Daar heb ik ook last van :P

Ik heb ook eens crc errors in m'n bios gehad, eerst een clear gedaan en toen een flash. Werkte voor mij.

En anders de bios vervangen.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Verwijderd

Als je pc weer dood gaat, zet hem uit ,en laat hem uit voor 2 uur. Steek dan de stekker van je pc in een geaard stopcontact.

Het zou verholpen kunnen zijn. :)

Verwijderd

Ik vind het raar dat hij (mobo) iets zegt over CRC--> cyclische redunantie controle.
Dit vond ik in dit topic:

[topic=453890/1/25]
CRC = Cyclic Redundancy Check, een wiskundige formule die een sleutel genereert van b.v. een file. Als je later het bestand wilt lezen, wordt er gekeken of de CRC-sleutel nog overeenkomt met de data. Als uit de data een andere CRC-sleutel komt dan de opgeslagen CRC-sleutel, dan is er sprake van inconsistentie; file corrupt.
Dit zou er (naar mij mening) op kunnen wijzen dat je bios niet goed geschreven/geflashed is. Het kan ook zijn dat de data beschadigt is op een of andere manier. Ik denk dat je het beste een bios flash kunt uitvoeren.

//edit
typo

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 15:14 schreef Voodoo_man het volgende:

[..]

jouw post dan?

:)
Dat is juist hetgene wat die vaag vindt ... :P ... .

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Op zaterdag 11 mei 2002 16:40 schreef gurbo het volgende:
Heeft iemand een idee wat er met mijn pc aan de hand is? Het volgende is aan de hand:

Als de PC een tijdje aan staat dan reset hij soms spontaan. Als dat gebeurd krijg je bij het opstarten een lage piep van de speaker van zo'n seconde. Verder staat er dan "Award Bios Bootb......... blablabla

Thanx,
Tom
Misschien is je voeding "DOOD"??
Anders zou ik het ook niet weten!
Pagina: 1