• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:58
Ik zat na te denken over het volgende:

Ik zet alle foto's die ik maak als jpeg bestand op cd (de rauwe camera .jpg's).

Over 50 jaar vind ik ze weer (inmiddels ben ik dan 70+ ;)). Ik wil ze laten zien.

"Ja deze heb ik in 2002 gemaakt.... toen hadden we CD-R's. Euuuhm het bestandsformaat is JPG volgens mij..... kan je dat nog lezen?"

Dat is dus de grote vraag / discussie. Zal CD-R als medium lang stand houden en zullen de huidige bestandsformaten lang aanblijven? Of zal het in ieder geval nog te lezen zijn?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik denk dat gebrande CD's geen 50 jaar mee gaan qua houdbaarheid, geperste misschien wel...

Virussen? Scan ze hier!

• Arnout
Op zaterdag 11 mei 2002 16:19 schreef wildhagen het volgende:
Ik denk dat gebrande CD's geen 50 jaar mee gaan qua houdbaarheid, geperste misschien wel...
Ervan uitgaande dat ze dan nog te lezen zijn :)

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

over een paar jaartjes gewoon over zetten op dvd oid.

hmmm

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
en hoelang gaat de gebrande DVD dan mee..

JPG zal altijd wel blijven, zal wel verbeteren.

www.kuiphuis.nl

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-03 18:04
Op zaterdag 11 mei 2002 16:27 schreef Nowhere het volgende:
en hoelang gaat de gebrande DVD dan mee..

JPG zal altijd wel blijven, zal wel verbeteren.
Zei er iemand jpg2000? :P

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik heb me weleens laten vertellen dat een gebrande CD maximaal 10 jaar mee gaat en een geperste 20 jaar.

En dan nog moet je ze op een donkere plek hebben opgeborgen en goede klimatologische omstandigheden hebben.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• Nowhere
ligt aan kwaliteit cdr
sommige gaan 20 jaar mee

www.kuiphuis.nl

• Arnout
Op zaterdag 11 mei 2002 16:29 schreef intert0y het volgende:
Ik heb me weleens laten vertellen dat een gebrande CD maximaal 10 jaar mee gaat en een geperste 20 jaar.

En dan nog moet je ze op een donkere plek hebben opgeborgen en goede klimatologische omstandigheden hebben.
Op zaterdag 11 mei 2002 16:20 schreef MetHod het volgende:

[..]

Ervan uitgaande dat ze dan nog te lezen zijn :)
:)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Ik geloof dat Philips claimt dat haar CD-R(W)'s 100 jaar mee kunnen gaan, met zo lang als gewone CD's.

Tegen die tijd zullen er ongetwijfeld andere systemen zijn.

Zie het zo:

Ze verkopen nu toch ook nog platenspelers?

ACDSee ondersteunt toch nog steeds PCX-bestanden?

Het is nu allemaal zo erg ingeburgerd, dat het tegen die tijd nog wel te lezen is.

Een andere invalshoek: over 50 jaar heb je zulke intelligente viewers, dat ze op eigen gelegenheid de file wel decoderen en tot de conclusie komen dat het om een plaatje gaat en die dan tonen!

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

Op zaterdag 11 mei 2002 16:30 schreef MetHod het volgende:

[..]

Ervan uitgaande dat ze dan nog te lezen zijn
gewoon je pc van nu in dat donkere kastje erbij stoppen :+

hmmm

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
MayB komt er dan JPEG 2 of zo, maar er zijn zo veel JPEG plaatjes in de wereld dat ik denk dat er altijd wel programma's zullen blijven bestaan (PaintShop Pro 28.4 ;) ) die dergelijke bestanden kunnen openen.

Wat betreft het medium: DVD's zullen natuurlijk de cd-r's over gaan nemen, maar met een DVD speler kun je die ook lezen.
Als je de cd-r's maar goed bewaard in een hoesje en vochtvrij, dan zouden ze nog wel eens heel lang mee kunnen gaan. (Je hebt ook geen last van demagnetisatie, zoals bij diskettes/videobanden/casettes) :)

T.net gallery | V&A ads

• AIKANE
  • Laatst online: 18-03-2025

AIKANE

Grrrrr

Op zaterdag 11 mei 2002 16:32 schreef Juniorrules het volgende:
[..]

(Je hebt ook geen last van demagnetisatie, zoals bij diskettes/videobanden/casettes) :)
Nee, maar wel zonlicht... En dat is wellicht net zo desastreus... Leg maar eens een CD-r op een mooie dag buiten in de zon, groote kans dat ie aan de eind van de dag niet meer te lezen is...

What the heart requires may never be understood by the mind!

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18
Op zaterdag 11 mei 2002 16:56 schreef AIKANE het volgende:

[..]

Nee, maar wel zonlicht... En dat is wellicht net zo desastreus... Leg maar eens een CD-r op een mooie dag buiten in de zon, groote kans dat ie aan de eind van de dag niet meer te lezen is...
Eigenlijk zouden ze daar eens een goede review over moeten schrijven. Gewoon een grote diversiteit kwa merken CD's onder de zelfde omstandigheden belichten en kijken welke er nog het langst leesbaar zijn.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
jup, daar is (iig bij mij) veel onduidelijkheid over

maar volgens mij kan je 't beste, net voordat je je laatste apparaat dat cd's kan lezen bij 't vuil gooit, de handel even overzetten naar het medium dat dan "normaal" is

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Arnout
lichte bijsturing: niet teveel ingaan of cd's het redden tot die tijd, maar meer over de bruikbaarheid tegen die tijd van het medium en de huidige bestandformaten (als voorbeeld heb ik jpg genomen).

Een toekomstvisie-topic :)

• Nowhere
jpeg blijft wel, zoals al eerder gezegt...
de backwards-comp. is belangrijk.

Er is tegenwoordig al te veel van alles om dit te laten wegvallen.
En anders blijven er nog genoeg free-ware progsels die dit blijven ondersteunen...

www.kuiphuis.nl

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:34
Het komt er op neer dat je alles om de 8 jaar ff opnieuw moet fikken om zeker te zijn dat de cd's nog goed zijn.
Misschien heeft iedereen dan al persers maar jah ik denk eerder dat niemand meer cd's heeft.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik weet ook wle vrijwel zeker dat JPEG nog wel een tijdje blijft, vrijwel ALLE foto's op internet zijn in dit formaat, en dat zijn er nog al wat!

Loop nu even naar beneden om een C'T te pakken met een artikel over de houdbaarheid van opslag media... Ben er weer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
medium           jaren

CD-rom           5 tot 200
Krantenpapier       10 tot 20
VHS-band           10 tot 30
Digitale band       10 tot 30
Magneetband     10 tot 30
Microfilm         10 tot 500
Kodacroma dia's   100
Zuurvrij papier   100 tot 500
Egyptisch steenschrift 2200

Bron: National Media Laboratory, Kodak, 1998

Je kan dus het beste je foto's in Egypisch steenschrift in de muur bijtelen in een grot, dat houdt het wel een paar jaartjes uit.

Hoe lang gaat een CompactFlash eigenlijk mee?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11
Je kan natuurlijk ook gewoon om de tien jaar ofzo alle foto's overzetten naar een nieuw medium. De opslagruimte neemt toch snel toe en dan kan je die stapel cd's gewoon vervangen door 1 schijfje oid.

• m-m
  • Niet online

m-m

Als je het wilt proberen moet je ff van die extra dure Kodak CD-R's nemen, die claimen 5 keer zo lang mee te gaan als een gewone CD-R. (Gebruiken volgens mij een combinatie van goud en zilver)

• Nowhere
heb helaas geen 10 jaar de tijd...

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

medium jaren
CD-rom 5 tot 200
200 jaar, alsof iemand dat ooit al eens geprobeerd heeft. Ja er zijn wel van die verouderingssimulaties, maar ze kunnen net zo goed 300 jaar neer zetten. Of 500. Want tegen die tijd zien we wel weer natuurlijk.

Voor Compact Flash hoor ik trouwens uit verschillende bronnen "minstens 10 tot 20 jaar".

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op zaterdag 11 mei 2002 16:30 schreef Nowhere het volgende:
ligt aan kwaliteit cdr
sommige gaan 20 jaar mee
Hoe weten ze dat dan?? cdr's bestaan amper 8 jaar..

Verwijderd

Als je dan zeker wil weten dat je over 50 jaar de plaatjes nog kan zien brand dan gelijk een viewer mee oid. En over die houdbaarheidsdatum van cd-rom's uhhh niet in de zon leggen?

Verwijderd

Je kan je foto's ook naar een afdrukcentrale brengen zodat je over 50 jaar gewoon een fotoboek kan laten zien.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:18

Martijn02

/* No Comment */

Op zaterdag 11 mei 2002 22:04 schreef Mikado het volgende:
Je kan je foto's ook naar een afdrukcentrale brengen zodat je over 50 jaar gewoon een fotoboek kan laten zien.
... Met zwaar vergeelde foto's

• Ramon
  • Laatst online: 13:50
Op zaterdag 11 mei 2002 22:42 schreef Martijn02 het volgende:

[..]

... Met zwaar vergeelde foto's
je kan ze toch ook over 50 jaar naar een afdrukker brengen? :D

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Tsja, hoelang een CD nog leesbaar is hangt af van maar 1 ding. Hoe vaak de CD gebruikt wordt. Door het vele malen leven van de CD treed er slijtage op. Mijn CD die ik voor me werk dagelijk gebruik met programma's is vaak niet meer te lezen omdat er slijtage op is getreden. Gebruik je daarentegen weinig of nooit een CD, dan gaat deze veel langer mee. Neem nou het voorbeeld van Casette bandjes.. precies hetzelfde... opneembanden.. ook zo.... Hoe minder je ze gebruik... hoe langer ze meegaan. Gebruik je ze nooit, dan zijn ze over 1000 jaar nog te gebruiken.. niks aan de hand.

• Hatsekie_D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02-2025

Hatsekie_D

Doe mij maar een glaasje prik

Op zaterdag 11 mei 2002 23:26 schreef Afketser het volgende:
Tsja, hoelang een CD nog leesbaar is hangt af van maar 1 ding. Hoe vaak de CD gebruikt wordt. Door het vele malen leven van de CD treed er slijtage op. Mijn CD die ik voor me werk dagelijk gebruik met programma's is vaak niet meer te lezen omdat er slijtage op is getreden. Gebruik je daarentegen weinig of nooit een CD, dan gaat deze veel langer mee. Neem nou het voorbeeld van Casette bandjes.. precies hetzelfde... opneembanden.. ook zo.... Hoe minder je ze gebruik... hoe langer ze meegaan. Gebruik je ze nooit, dan zijn ze over 1000 jaar nog te gebruiken.. niks aan de hand.
Cassettebandjes e.d. demagnetiseren na verloop van tijd.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 22:50 schreef Tampie2000 het volgende:

[..]

je kan ze toch ook over 50 jaar naar een afdrukker brengen? :D
LOL :D Of nu brengen en over 50 jaar ophalen ;)

Verwijderd

Ik heb een gebrande cd uit 1995 (de bgeintijd dus hendig fakking gare kwaliteit) helemaal ondergekrast en doet het nog uitstekend das ondertussen ook al 7 jaar geleden. 20 a 30 moet dus te doen zijn

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op zaterdag 11 mei 2002 23:26 schreef Afketser het volgende:
Ehh, de grap van een cd is dat deze NIET slijt bij gebruik, er is namelijk geen fysiek contact tussen de cd en de "leeskop" (wat wel het geval is bij cassetebandjes, VHSbanden, enz).
Door krassen kan de cd wel minder goed leesbaar worden (die bij veelvuldig gebruik natuurlijk ontstaan), hoewel daar al rekening mee is gehouden door een foutcorrectie in de data.

En geloof me, een CD is over 1000 jaar NIET meer te gebruiken, door weersinvloeden enzo (vochtigheid, wisselende luchtdruk, temperatuurschommelingen,enz) zal de datadrager langzaam verloren gaan. Een geperste CD gaat langer mee, omdat de laag waar de data op staat beter beschermd is en veel minder gevoelig is voor UV licht.

• The-Source
  • Laatst online: 06:34
Op zaterdag 11 mei 2002 21:12 schreef CyBeRSPiN het volgende:

[..]

Hoe weten ze dat dan?? cdr's bestaan amper 8 jaar..
Hoelang bestaat de cd-speler (zo'n audio geval ja) nou al?
Volgens mij minstens 14 jaar en in sommige oude films zie je dat ze ook al worden gebruikt dus het zal al wel langer bestaan

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op zondag 12 mei 2002 13:15 schreef klaasbram het volgende:

[..]

Hoelang bestaat de cd-speler (zo'n audio geval ja) nou al?
Volgens mij minstens 14 jaar en in sommige oude films zie je dat ze ook al worden gebruikt dus het zal al wel langer bestaan
Ik doelde op cdr's :)
En die bestaan nog niet zo heel erg lang..

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Boss

+1 Overgewaardeerd

Offtopic, maargoed:
Om de reden die jij beschrijft is er in Amerika (waar anders) een bedrijf begonnen of hele archieven op CD te zetten. Maar dan analoog! Dus als je met een microscoop naar die CD gaat kijken, zie je gewoon de teksten enzo erop staan. Beetje analoog aan die microfilm. Alleen zijn CDr's makkelijker te krijgen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Arnout
Over 50 jaar vind ik ineens m'n tientallen cd's weer terug. Kunnen de dan gangbare 'computers' [of hoe het dan ook heet] mijn cd's dan nog bekijken?

Zelf denk ik dat de backwards-compatibiliteit van de huidige datadragers in de toekomst steeds meer gewaarborgd gaat worden.

Hoewel je nu wel ziet dat de support voor bijv. de grammafoonplaat aan het afnemen is.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:08
ik denk dat je vierkant uit wordt gelachen over 50 jaar, jij met je 2d jpgtjes... alles is dan hopelijk 3d :)

maar indd het is natuurlijk wel leuk om dan aan te kunnen tonen over vroeger

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op maandag 13 mei 2002 09:41 schreef Zorg het volgende:
ik denk dat je vierkant uit wordt gelachen over 50 jaar, jij met je 2d jpgtjes... alles is dan hopelijk 3d :)

maar indd het is natuurlijk wel leuk om dan aan te kunnen tonen over vroeger
Als je nu kijkt naar de hoeveelheid Commodore 64 zooi op inet zou ik me niet zo'n zorgen maken over de leesbaarheid van de bestanden.
Tis volgens mij puur de houdbaarheid van de CD dat er voor kan zorgen dat het mis gaat :)

Verwijderd

Gewoon al je plaatjes op internet zetten dan is de kans groot dat een van je bezoekers je hele site leeg leeched of een of andere internet bedrijf je site archiveert. Over 50 jaar zoek je met google2052 met jouw trefwoorden naar je site en voila zie je oude prut weer terug :)

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Op zaterdag 11 mei 2002 18:34 schreef m-m het volgende:
Als je het wilt proberen moet je ff van die extra dure Kodak CD-R's nemen, die claimen 5 keer zo lang mee te gaan als een gewone CD-R. (Gebruiken volgens mij een combinatie van goud en zilver)
Heb een tijd terug gelezen dat Kodak geen CDR's meer maakt. Ze worden echter nog wel verkocht. Mitsui verkoopt trouwens ook speciale hoogwaardige archiveer-CDR's. Niet zo makkelijk te krijgen denk is. Hun Mitsui ultra cd-r 80 gold/24x moet echter ook heel goed zijn. Volgens http://www.mitsuicdrstore.com/Gold_Longevity.htm kunnen deze 300 jaar meegaan voordat ze niet meer voldoen aan de orange book standard wat betreft leesfouten. Meer dan 100 jaar iig dus.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 01:21 schreef Jaapf het volgende:

[..]

LOL :D Of nu brengen en over 50 jaar ophalen ;)
lijkt mij idd ook de beste oplossing :P:P

Verwijderd

Ik denk dat Irfanview versie 89.7 RC2 die JPG's nog steeds wel aan zal kunnen. ;)

Bedenk dat gewone negatieven en foto's ook niet het eeuwige leven hebben. Zo heb ik een hele zooi best wel speciale foto's uit 1977 die helemaal rood/geel zijn uitgeslagen. Tja, foutje: neem nóóit glansfoto's van Agfa! :( Gelukkig valt dat met een scanner en fotoeditor nog wel wat te corrigeren, maar het blijft jammer.

Verwijderd

Er zit verschil in kwaliteit tussen de verschillende cd-r's. En er zit ook verschil in hoe lang de data goed op de cd-r blijft staan. De ene cd-r gaat slechts 10 en er zijn ook cd-r die 100 jaar meegaan.

Tijd: Soort cd-r(Kleur):
10 jaar Gold-Gold
100 jaar Blue-Silver(Zijn wat duurder dan Gold-Gold)
etc. etc.

Het vervelende is dat er ook goudkleurige cd-r's zijn die van zeer slechte kwaliteit zijn en over 5 jaar al niet meer bruikbaar zijn.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De vraag is of we over 50 jaar nog wel computers zoals in de huidige vorm kennen. Misschien dat ze allemaal toch nog deel uit gaan maken van een groot netwerk als domme terminals zonder lokale opslag.
Bovendien zijn veel computermedia van 50 jaar geleden nu moeilijk te lezen (allerlei soorten tapes enzo), het is naief om te denken dat wat we nu hebben 'wel blijft'.
Pagina: 1