[EL] -5 volt met lm 7905 brandblaren!!!

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
heb ik 2 lcd's besteld :P , doet die ene het niet :(
deze heeft -5 volt nodig en dat heb ik niet, dus ik naar de electronicaboer en die zegt dat ik de lm7905 nodig heb.
dus ik dat ding aangerukt en proberen maar thuis, wat denk je :?

lang leve de brandblaren, t*ring wat wordt dat ding heet joh, en wat de -5 volt- die is er niet :? ik heb hem aangesloten op een gestabiliseerde voeding van 1-15 volt 2 A
hij is als volgt aangesloten:

pin 1 = ground ( de min van de voeding )
pin 2 = in ( de plus van de voeding op 12 volt )
pin 3 = out ( deze gaat naar de lcd

als ik hem zo aansluit heb ik alleen maar brandblaren en de amperemeter op de voeding schiet gelijk naar de 2 ampere :?

ken iemand mij helpen of uitleggen wat ik verkeerd doe???

get rich or die try'in

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
je moet de 7905 ook niet hetzelfde schakelen als een 7805.
Verder moet je de negatieve regelaars ook pas gebruiken met een spanning van -8 V of meer tov. de ground.
Vaak heb je dus een trafo nodig die minstens 2 spoelen in het secundaire deel heeft.
Ik zal zo ff een schema proberen te vinden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
ik gebruik nu toch ook meet dan 8 volt tov van de ground, maar hoe ken het dan dat dat ding zo gloeiendheet wordt terwijl ik er nog niks aan heb hangen :?

ik heb de 7805 nog niet geprobeerd, zal wel een kijken wat die doet

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
de 7805 doet het wel naar behoren en wordt ook niet warm, maar ik snap nog steeds niet wat ik verkeerd doe met de 7905 :? volgens iedereen die ik ken goed aangesloten en nog niks

damn life s*cks :P

get rich or die try'in

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Je pc voeding heeft toch -5 volt?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Wat TD-er al zegt, je moet eerst een negatieve spanning hebben voordat je de 7905 kunt gebruiken.
De regelaar is er alleen maar voor om een negatieve spanning te stabiliseren, niet om er een te maken.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
dat houdt dus in dat ik weer genaaid ben bij de electronicaboer :?

maar dan is mijn vraag dus, hoe krijg ik een negatieve spanning :? want dat is mijn bedoeling

get rich or die try'in

Verwijderd

ja... zo zou je het kunnen zeggen :)

en die negatieve spanning zul je toch met een symmetrische voeding op moeten wekken. de lm7905 zorgt er alleen voor dat een stabiele spanning hebt... je kunt er geen spanning mee opwekken en ook geen negatieve...

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Uit je pc voeding komt gewoon -5 volt hoor, en ook nog -12 volt :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• TD-er
nee, dat houd in dat je iets hebt meegekregen waar je nu ogenschijnlijk niets aan hebt. Dat is iets heel anders dan genaaid zijn.

Een rekenvoorbeeldje voor een andere oplossing waarbij je geen andere trafo hoeft te gebruiken....
Je kunt het ook anders oplossen, door een 7810 en een 7805 te gebruiken.
Dan stabiliseer je eerst de spanning tot 10 V en die stabiliaeer je dan tot 5V.
De +5V gebruik je dan als ground en de ground van je voeding gebruik je als -5V.
De +10V gebruik je als +5V.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Misschien moet je 2 sebatiet condensatoren van 300µF en 100µF over de G en I; G en O. Door osscilaties warmen deze spanningsregelaars op. De condensatoren zullen deze oscillaties opvangen.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
dat doe ik nu dus ook met mijn voeding, gewoon plus en min omdraaien en je hebt een negatieve spanning :P

TOPPIE :9~

get rich or die try'in

Verwijderd

Een negatieve spanning wil zeggen negatief tov nul.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
ik ben er nog niet helemaal, zoals ik het in mijn hoofd had werkt niet, ik moet die negatieve spanning hebben op dezelfde ground, hoe doe ik dat met de 7805 en de 7905 iemand schema :?

get rich or die try'in

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op zaterdag 11 mei 2002 16:41 schreef ModmaN het volgende:
ik ben er nog niet helemaal, zoals ik het in mijn hoofd had werkt niet, ik moet die negatieve spanning hebben op dezelfde ground, hoe doe ik dat met de 7805 en de 7905 iemand schema :?
Ik geloof dat het al een paar keer tegen je gezegd is, maar je voeding leverd standaart al een spanning van -5 volt.
Kijk maar eens op het stickertje met de speceficaties erop.

Dan moet je alleen nog even uitzoeken op welk draadje de -5 staat en dan kun je dat direct op je lcd aansluiten.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
dat is dus niet de bedoeling, het moet vanaf een aparte voeding komen, hoe doet ik dat, ik geloof dat td-er zou zoeken dus ik wacht ff af

get rich or die try'in

Verwijderd

TD-er heeft het al uitgelegd, hij zei nl dit:

De +5V gebruik je dan als ground en de ground van je voeding gebruik je als -5V.

• Total-Control
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06-2025
Hier heb ik een schakelingetje voor je. Is niet met een 78xx of 79xx stabilisator, maar met een simpel timer ic (ne555).

Je kan dus niet echt veel stroom er mee krijgen, maar wellicht is het genoeg.

zie: http://www.aaroncake.net/circuits/vinvertr.htm

succes!

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

• TD-er
Oh ja ik zou ff zoeken....

ff gegoogled.... (eerste hit bij zoeken op "7905 7805 schema" ;) )
Afbeeldingslocatie: http://www.logosfoundation.org/kursus/2007dualpower.gif
link:
http://www.logosfoundation.org/kursus/2007.html#dualsupply

Succes ermee.

edit:

Let er wel op dat alle componenten bij het negatieve gedeelte omgedraaid zijn....
Dus diode en elco's
en de "m" van "mF" in het schema staat voor u-Farad (micro-Farad)
en de elco's zo dicht mogelijk bij de 7xyy 's plaatsen om storingen te voorkomen.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
ok bedankt, dit is dus met 15 volt :P

kan iemand een schema maken van het volgende verhaaltje, vind het een beetje vaag maar ik snap de bedoeling wel

nu alleen de uitwerking nog :?

get rich or die try'in

• TD-er
Op zaterdag 11 mei 2002 17:11 schreef ModmaN het volgende:
ok bedankt, dit is dus met 15 volt :P

kan iemand een schema maken van het volgende verhaaltje, vind het een beetje vaag maar ik snap de bedoeling wel

nu alleen de uitwerking nog :?
ik heb ff snel in COreldraw wat zitten schetsen....
dit zou te snappen moeten zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/voedingschakeling.gif

Verwijderd

http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/page10.htm#5volts.gif

Dit heb ik gebruikt voor de -5V van mijn display. Bij mij is die -5V alleen een regelspanning, er loopt dus nauwelijks stroom en dan werkt deze schakeling goed. 'K weet niet of dat bij jouw display ook zo is maar dat kun je opzoeken in de datasheet van je display

Verwijderd

Jezus, wat een onkunde!
Mag ik er even op wijzen dat dat schema met die 10V- en 5V-regelaar alleen goed werkt als de 5V-regelaar meer stroom levert aan zijn nul-niveau dan aan de +10V!!

Verwijderd

Als iedereen het zo goed wist dan bestond dit forum niet hè...
Maar uh, leg jij het hem dan verder maar even uit.

• TD-er
Op zaterdag 11 mei 2002 18:03 schreef DoctorJohn het volgende:
Jezus, wat een onkunde!
Mag ik er even op wijzen dat dat schema met die 10V- en 5V-regelaar alleen goed werkt als de 5V-regelaar meer stroom levert aan zijn nul-niveau dan aan de +10V!!
sorry... you lost me.

Kun je dat ff iets duidelijker uitleggen?
Wil je mischien aangeven dat er een diode oid tussen moet (met alle bijbehorende spannings-verliezen)

Verwijderd

TD-er,
Stel je bekijkt alleen de uitgangen van de schakeling. Je moet weten hoeveel stroom er uit de +5V en naar de -5V gaat. Als +5V meer stroom levert dan -5V opneemt dan zal het nulpunt (0V) stijgen, maw tov dit nulpunt zullen +5V en de -5V lager worden.
Mocht dit zich voordoen dan is dit op te lossen door de -5V meer stroom op te laten nemen, dit doe je door bv een weerstand tussen 0V en -5V op te nemen.
Een andere mogelijkheid is om ipv een LM7805 een LM7905 toe te passen, die je uiteraard iets anders aansluit.

Om het probleem echt op te lossen moet je eerst meer weten over wat het te voeden apparaat nodig heeft aan spanningen en stromen.

Tip: het is inderdaad waar dat de welbekende 78xx/79xx spanningsregelaars gaan oscilleren (en de nodige warmte hierbij produceren) wanneer deze niet goed ontkoppelt worden met de voeding. Dus altijd een ontkoppelcapaciteit van ca. 100nF direct op de in- en uit-gang plaatsen.

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 20:57
welke LCD heeft -5V nodig dan?

Heb je daar gegevens van?

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
4 x 20 bij timeline vandaan

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
hehe heb eindelijk de lcd aan de praat maarrrrrrrr, als ik smartie start wordt het hele beeld zwart, hoe regel ik nu het contrast???? heb al geprobeert met een pot maar die vonkte en rookte een beetje veel, en de transistor is nu ook dood :( ik hoop dat lcd nog leeft :?

enige suggesties om contrast te regelen???

get rich or die try'in

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

vonken en rook is niet bepaald echt een goed teken....

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
nee niet echt, dus ik hoop dat lcd nog leeft, de lm7905 is nu dood en ik heb geen andere damn :(

offtopic:
ik ga nu ff boodschappen doen bij edah, laterzzzz

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
hehe, ik heb hem eindelijk aan de praat, tor en pot zijn doorgebrand maar lcd is still alive :P pics volgen thanx for all the help :9~

heb de schakeling volgens schema van vorige pagina toegepast, maar nu met de lm7905 hiervoor kan je hem hetzelfde aansluiten, alleen de massa en de plus omdraaien op de voeding, pot ertussen voor contrast en klaar is kees :P

get rich or die try'in

Pagina: 1