Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"
als het zo makkelijk was ...Op zaterdag 11 mei 2002 15:22 schreef AlterEgo het volgende:
icoon mainboard information; sectie logical/chipset memory banks-bank interleave.
mijn 2002 versie geeft dit
Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"
ok dan is het begrijplijk... heb jij de gedownloadable versie?Op zaterdag 11 mei 2002 15:28 schreef AlterEgo het volgende:
Gek... ik heb 1 regel meer (sandra 2002 standaard)
Je zou kunnen proberen:
( http://www.viahardware.com/download/viatweak.shtm )
met wpcredit de waarde van het PCI register voor mem-interleaving uit te lezen.
Register 64 t/m 67 bit 1 op een VIA KT133.
Voor andere chipsets staan er ook beschrijvings-files.
Ik had met wpcredit sowieso betere resultaten dan met George's memory enabler (verder getweakt).
~Op zaterdag 11 mei 2002 15:38 schreef AlterEgo het volgende:
Ja, Sandra versie is gewoon gedownload.
Je zou kunnen proberen:
( http://www.viahardware.com/download/viatweak.shtm )
met wpcredit de waarde van het PCI regeister voor mem-interleaving uit te lezen.
Register 64 t/m 67 bit 1 op een VIA KT133.
(dit alles maar dan zonder hoofdletters!)
ik heb die kt133.zip uitgepakt en ik weet niet zeker welke ik meot gebruiken, er is een agp bridge filetje en een host to cpu bridge filetje, ik denk dat het die cpu ding is (lijkt me logisch)
ik ga eerst ff een test doen met sandra zonder en dan een test met aanpassingen van me chipset
http://www.viahardware.com/wpcreditkt133.shtm
check de beschrijving en het onderste plaatje.
Kan niet missen
waar vind ik de code die voorstelt wat de huidige situatie is?
ik voel me erg dom nuOp zaterdag 11 mei 2002 15:49 schreef AlterEgo het volgende:
fout sorry
laat ik het anders zeggen ik zie er staan 0=2 way, 1=4 way en 01= enz enz.. nu vraag ik me af waar ik die 0 of die 1 of die 01 moet vinden
vaag ik had iets van je gequote en dat is nu anders
misschien kun je even in die screenshot aanwijzen waar het is en hoe me systeem staat nu dan kan ik misschien de manier ook ontdekken
Jouw waarde 60 in register 64 zou waarde 62 worden als je 4-way memory interleaving zou hebben aanstaan.
Linksonder paneel=register 64 OK
Middenonder paneel: hex 60 bin 01100000:
verander daar (muisklik) het getal 60 in 62 (of dezelfde wijziging in het bin-deel) en klik op set.
(Pas op: op 146 Mhz is een crash best waarschijnlijk !)
Dusss: als bit 1 blauw is en bit 0 wit, dan staat 4-way interleaving aan. Zijn zowel bit 1 als bit 0 wit, dan staat het uit.
waarschijnlijk mode/Op zaterdag 11 mei 2002 15:56 schreef AlterEgo het volgende:
Ik had even iets verkeerd gequoted net, daarom had ik even "fout, sorry" getiept.
Jouw waarde 60 in register 64 zou waarde 62 worden als je 4-way memory interleaving zou hebben aanstaan.
Linksonder paneel=register 64 OK
Middenonder paneel: hex 60 bin 01100000:
verander daar (muisklik) het getal 60 in 62 (of dezelfde wijziging in het bin-deel) en klik op set.
(Pas op: op 146 Mhz is een crash best waarschijnlijk !)
als je 62 invult krijg je de binomiale code 01100000 die verandert in 01101000 ofzo, zo werkt het dus?
als ik zo redeneer zie ik 7 punten in rechter kader zitten, en de binomiale code bestaan uit 8, dan dnek ik er moet ergens een 10 tussen zitten, ik zie 2 blauwe in de rechter balk wat duid op 2 - 1'tjes dan zoek ik nog een 1 eigenlijk als je bergijpt wat ik bedoel
ik zie dus 011000000, de 1e nul wijst aan wat de setting bij 7 is, de 2e een wijst aan wat de setting bij 6 is enz enz..
dan komt er dus uiteindelijk de vraag wat er bij punt 4 staat want daar is kiezen tusse 10 en 11, en die zie ik allebei niet
dan is 4-way ingeschakeld.
De waarde 10 of 11 die je wil invullen, bouw je dus op bit 1 en 0 samen.
Bit 0 is het "achterste" bit, niet het voorste
Verwijderd
is daar ook een progje voor zodat deze ook aan gaat ?
ecs k7s5a met overklok bios (laatste versie)
en daar staat ook niks tussen
ik heb sdr geheugen er in zitten
hier stond niks...Op zaterdag 11 mei 2002 16:07 schreef AlterEgo het volgende:
Het binaire getal in register 64 moet eindigen op ......10
dan is 4-way ingeschakeld.
Bit 0 is het "achterste" bit, NIET het voorste
volgens mij vat ik hem
en dan nog iets ik ga hem er zo opzetten, als ik dir crash dan voor me flikker krijg dan is na reboot alles toch weer zoals het voor de crash was? (ik zal wprset niet gebruiken)
ik ga nu even een benche runne
dit is hem dan zonder 4 way interleaving
dit is dan memory , wel raar dat ik sneller ben dan cas 2 terwijl ik cas3 heb.
Let erop dat je per bank de interleaving moet aanzetten, volgens jouw sandra screenie dus register 64 tm 67.
Let op dat verschillende geheugenmodules verschillende optimale waarde kunnen en zullen hebben;
daarom zou ik beginnen op default clockspeed als ik jou was om de optimale instellingen te vinden. Speel ook eens voorzichtig met de waarden in register 68: de werking is schimmiger, maar scheelde bij mij flink in snelheid.
Sandra is niet zo'n fijn programma om geheugensnelheid mee te benchen (oude versies, 2000 bij voorbeeld wel).
http://members.tripod.lycos.nl/surpriselink/memsp.zip
werkt wel lekker vind ik
okay stuur maar ff door, eerlijk gezegd heb ik geen zin om me memory speed omlaag te halen via me fsb (110) maar ik kan wel de optie ramclock plus 33mhz uitzetten, maar dan kloppen de benches niet meer ...Op zaterdag 11 mei 2002 16:22 schreef AlterEgo het volgende:
wpcredit-waarden zijn "weg" na een reboot; wpcrset "fixeert" ze.
Let erop dat je per bank de interleaving moet aanzetten, volgens jouw sandra screenie dus register 64 tm 67.
Let op dat verschillende geheugenmodules verschillende optimale waarde kunnen en zullen hebben;
daarom zou ik beginnen op default clockspeed als ik jou was om de optimale instellingen te vinden. Speel ook eens voorzichtig met de waarden in register 68: de werking is schimmiger, maar scheelde bij mij flink in snelheid.
Sandra is niet zo'n fijn programma om geheugensnelheid mee te benchen (oude versies, 2000 bij voorbeeld wel).
Ik zal zo even een klein snel en simpel proggie/url zoeken waarmee het wel lekker gaat.
voordeel van sandra is dat je kan vergelijken, ik haal score van 260 bij die test van jouw proggie.
ik heb het geporbeerd bij register 65 kon ik het wel aanzetten en bij register 64 niet, in bank 1 zit een apacer 256mb en 2e bank infineon 128 mb, ik denk dat daar de oorzaak ligt.
misschien als ik ze allebei op 2 way zet zou dat ook schelen?
De grap van memspeed is dat je snel veel combinaties kan testen, om te kijken welke het meest voordelig zijn in jouw situatie.
Ik haal zo'n 225 in memspeed (KT133 met PC133 Kingston)
Reg 64 tm 67: 22 en reg 68: 50
Andere set die het lekker doet, ook bij verhoogde FSB:
reg 64/65/67/67: a6 reg 68: 64
stabiel op FSB 110 (bij mij dus zonder garantie
Loopt zo'n 260 in memspeed.
Hier is voldoende vergelijkingsmateriaal voor memspeed
ik heb het geprobeerd hoor, 2 way wil de eerste bank niet, 4 way wil 2de bank wel, ik zal jouw instelling voor fsb van 110 ff proberen,Op zaterdag 11 mei 2002 16:37 schreef AlterEgo het volgende:
Jouw relatief hoge waarden komen door je 110 FSB.
Ik haal zo'n 225 in memspeed (KT133 met PC133 Kingston)
Reg 64 tm 67: 22 en reg 68: 50
Andere set die het lekker doet, ook bij verhoogde FSB:
reg 64/65/67/67: a6 reg 68: 64
stabiel op FSB 110 (bij mij dus zonder garantie)
Loopt zo'n 260 in memspeed.
Hier is voldoende vergelijkingsmateriaal voor memspeed
die instellingen doen het ook niet, ik heb maar 2 banken vol zitten hoef ik dan alleen reg 64 en 65 te veranderen?
want dan verander ik allen 65 in 4 way en laat ik 64 op normaal lopen.
conclusie me moederbord loopt al aardig op zijn tenen
ik heb dat topicje ff van je gecheckt en ook dit gelezen : Dit programma is gewoon bout, er klopt geen reet van die scores!
Bij een vriend haalde een 66mhz fsb pc een score van 80 en een 100 mhz fsb pc een score van 70, terwijl alle andere testprogs wél een goede score gaven!!
dus ik denk dat het nog neit zoveel goed vergelijkingsmateriaal heeft als sandra, conclusie boeie
memspeed is prima om op je eigen PC snel en nauwkeurig veel verschillende settings te testen (dat gaat echt heel veel sneller en beter dan met Sandra).
Omdat iedereen een ander bordje, andere FSB ,ander geheugen, andere settings, BIOS etc. heeft slaan de scores van Sandra (waarvan iedereen denkt dat je ze goed kan vergelijken) eigenlijk "nergens op". Ze zijn veel te globaal, en geven een orde van grootte aan, meer niet.
Subtiele verschillen in settings (ik zei het al eerder) worden door sandra 2002 niet weergegeven, wel door memspeed.
wel raar dat me cpu net iets beter scoort op deze setting