Toon posts:

Verzwaren speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 2.106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In hoeverre heeft het zin om je speakers te verzwaren. Ik ben momenteel in het bezit van Tannoy Revolution R3 speakers. Waarmee kan je het beste je speakers verzwaren.
Kan je bijvoorbeeld vogelzand gebruiken....of moet je speacial zand gebruiken?

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt ook zoeken op het internet en op GoT. ;)

Maar ik help je een beetje op weg.

Zand zorgt voor stabiliteit, zodat het laagweergave beter wordt. Je kunt inprincipe elk soort zand gebruiken.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 14:56 schreef Mystic_Jack het volgende:
Je kunt ook zoeken op het internet en op GoT. ;)

Maar ik help je een beetje op weg.

Zand zorgt voor stabiliteit, zodat het laagweergave beter wordt. Je kunt inprincipe elk soort zand gebruiken.
Dus je kan gewoon vogelzand kopen en die in het speciale compartinent gooien van je speaker...of moet je nog wat speciaals doen met het zand?

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 14:58 schreef AleSyS het volgende:

[..]

Dus je kan gewoon vogelzand kopen en die in het speciale compartinent gooien van je speaker...of moet je nog wat speciaals doen met het zand?
Je moet het dan nog eerst korreltje voor korreltje wassen en afdrogen totdat het helemaal schoon is en dan, ja pas dan kun je het in de boxen doen. :P Geintje, nee je kunt het er zo inflikkeren

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

huh? hoe pleur je het erin dan?
via de basspoort?

Verwijderd

Je moet natuurlijk geen vogelzand gebruiken..... gaan je speakers zingen |:(

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Als je (los) zand in de speakers gaat gooien wijzig je het volume en dat is niet de bedoeling. Als er geen rekening mee is gehouden in de kast, dan kan het dus niet (sommige zuiltjes hebben wel een aparte ruimte onderin, gescheiden van de speakers)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Mystic_Jack
  • Niet online
Op zaterdag 11 mei 2002 15:19 schreef pokeran het volgende:
huh? hoe pleur je het erin dan?
via de basspoort?
Sommige speakers hebben een extra ruimte, waar je aan de achterkant via een gat zand in kan doen. Niet elke speakerfabrikant heeft daar aan gedacht, dus niet zomaar zand in je speaker gooien. :+

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Verwijderd

ik heb hier van die mission speakers staan (M73 serie) en die heb ik beide gevuld met gewoon fijn zand van de gamma
zo'n zak van 25 kilo kost 4 gulden en in beide speakers zit 12,5kg zand :)

ik heb het gedaan zodat m'n speakers steviger staan (stabiliteit) zodat ze minder staan te dreunen

vogelzand is volgens mij wel duur! als je zand erin doet, moet je goed kijken dat het niet vochtig is... doe de eerste tijd de doppen (neem aan dat die erbij zitten) niet op de speakers, zodat het zand echt kan drogen en vocht goed weg kan enzo

aan de achterkant (op 30cm hoogte) van de speaker zit een gat
Afbeeldingslocatie: http://www.mission.co.uk/images/m73sml.jpg

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-11 07:00
Op zaterdag 11 mei 2002 15:48 schreef Eddo het volgende:

vogelzand is volgens mij wel duur! als je zand erin doet, moet je goed kijken dat het niet vochtig is... doe de eerste tijd de doppen (neem aan dat die erbij zitten) niet op de speakers, zodat het zand echt kan drogen en vocht goed weg kan enzo
Vogelszand is theoretisch beter omdat het niet zozeer vocht opneemt. Gewoon zand doet dit wel!

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op zaterdag 11 mei 2002 15:48 schreef Eddo het volgende:

aan de achterkant (op 30cm hoogte) van de speaker zit een gat
[afbeelding]
Is dat niet gewoon de baspoort?

Verwijderd

Mmmh, ik zie er niet 123 het nut van in.

Maar met vogelzand moet je uitkijken, tis vaak behandelt met een olieachtige substantie en dergelijk.
Ruikt een beetje naar anijs(olie) ofzo.

Dat doen de fabrikanten erin om de uitwerpselen van de vogels minder te laten ruiken.
Hout en dergelijk gaat daardoor uitbijten en wellicht wel rotten.

Om deze reden lijkt het me niet echt bevorderlijk voor je speakers om er dit soort zand in te doen.
Tenzij, je last van muizen hebt en je ze vaak uit je basspoort ziet komen. :P
Dan zou ik het om de 2 weken zeker wel verversen anders stinken ze ook nog. >:)

Uberhaupt lijkt het me slecht voor je bass-weergave, aangezien je voor een lage bass, een grote klankkast nodig hebt.
Wil je ze toch modden, dan zou ik ze open maken en er meer isolatie op doen, maar ja, dan ben je wellicht de strakke afwerking van je speakers kwijt.

edit:

OOw, ja zand kan stuiven, vogelzand helemaal dus wanneer je je basscdees gaat testen :9 dan mag je wel een stofmaskertje gebruiken.
Of je moet een filter achterop je basspoorten maken.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 21:00 schreef DragonLord het volgende:
edit:

OOw, ja zand kan stuiven, vogelzand helemaal dus wanneer je je basscdees gaat testen :9 dan mag je wel een stofmaskertje gebruiken.
Of je moet een filter achterop je basspoorten maken.
Maar daar heb je toch een apart compartiment voor. Dan zou je dus geen enkel type zand kunnen nemen.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 20:38 schreef Nikel het volgende:

[..]

Is dat niet gewoon de baspoort?
nee! er zit een apart gat (met een dop) waar je dat zand in doet... op 40cm hoogte zit er een horizontaal schot zodat het gedeelte met de speakers gescheiden is van het gedeelte met het zand! als dat schot er niet tussen zou zitten, ga je dus de klankkast opvullen en gaan dus ook de tonen veranderen!! nu blijft de klankkast van de speaker hetzelfde en vul je alleen een loze ruimte onder de speaker op...

ik heb gewoon van dat fijne zand gehaald bij de gamma en dat werkt perfect (zie geen waterkringen aan de zijkant :) )
mijn speakers staan ook voor de verwarming, dus dat zand heeft eerst goed kunnen drogen en als zo nu en dan de verwarming aangaat, blijft het ook droog :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 10:29 schreef Eddo het volgende:

[..]

nee! er zit een apart gat (met een dop) waar je dat zand in doet... op 40cm hoogte zit er een horizontaal schot zodat het gedeelte met de speakers gescheiden is van het gedeelte met het zand! als dat schot er niet tussen zou zitten, ga je dus de klankkast opvullen en gaan dus ook de tonen veranderen!! nu blijft de klankkast van de speaker hetzelfde en vul je alleen een loze ruimte onder de speaker op...

ik heb gewoon van dat fijne zand gehaald bij de gamma en dat werkt perfect (zie geen waterkringen aan de zijkant :) )
mijn speakers staan ook voor de verwarming, dus dat zand heeft eerst goed kunnen drogen en als zo nu en dan de verwarming aangaat, blijft het ook droog :)
Heb jij het zand er los ingegooid....of middels meerde kleine plastic zakjes met zand erin?

Verwijderd

Of blijf gewoon van je mooie speakers af!

• Giblet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-12 14:42

Giblet

Dingen

Je kunt er ook een leuke zware pot met een plant erin opzetten :P
Dat zal iig nooit ten koste gaan van je volume

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Tenzij, je last van muizen hebt en je ze vaak uit je basspoort ziet komen. :P
Dan zou ik het om de 2 weken zeker wel verversen anders stinken ze ook nog. >:)
in mijn subwoofer hebben serieus muizen geleefd :) doet het nog steeds nadat ik alle muizenkeutels eruit heb gehaald. ik herinner me nu dat ik vergeten ben om de isolatie terug te doen |:( (ik wist er toen niet veel van)
binnenkort maar eens doen en dan dat ding dichtlijmen.

Verwijderd

Maar met vogelzand moet je uitkijken, tis vaak behandelt met een olieachtige substantie en dergelijk.
Ruikt een beetje naar anijs(olie) ofzo.

Dat doen de fabrikanten erin om de uitwerpselen van de vogels minder te laten ruiken.
Hout en dergelijk gaat daardoor uitbijten en wellicht wel rotten.
Ik weet niet precies wat er in vogelzand zit, maar als je zegt dat er olie-spul inzit lijkt mij niet dat dit het hout aantast. Houten (massieve)vloeren worden ook gewoon behandeld met olie, een olieafwerking dus ter bescherming van vuil en vocht dat eroverheen gelopen wordt.

Olie tast hout niet echt aan, lijkt mij.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 16:19 schreef StricklyRickly het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat er in vogelzand zit, maar als je zegt dat er olie-spul inzit lijkt mij niet dat dit het hout aantast. Houten (massieve)vloeren worden ook gewoon behandeld met olie, een olieafwerking dus ter bescherming van vuil en vocht dat eroverheen gelopen wordt.

Olie tast hout niet echt aan, lijkt mij.
Tja, ik hou je niet tegen en zal hier ook geen argumenten meer posten om zoiets niet te doen.
Maar ik weet zeker dat je geen garantie meer kan krijgen op je speakers.

En de vraag van mij waarom dit interessant kan zijn voor het geluid is nog steeds niet beantwoord.
UUh, ja, ze gaan minder schommelen of trillen, nou dat vind ik onzin moet je maar goeie spikes gebruiken op je parket of laminaat vloer.

Als het geen zelfbouwspeakers betreft vindt ik dit absoluut geen mod, maar eerder gemodder met je speakers.
Ik weet niet in welk merk jullie heilig geloven, maar dat kan je dus achterwege als je ze 'verkracht'.

En de smoes dat ze beter gaan klinken, betekend dat je ooit dus slechte speakers hebt gekocht. |:(

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 15:18 schreef Clithopias het volgende:

[..]

in mijn subwoofer hebben serieus muizen geleefd :) doet het nog steeds nadat ik alle muizenkeutels eruit heb gehaald. ik herinner me nu dat ik vergeten ben om de isolatie terug te doen |:( (ik wist er toen niet veel van)
binnenkort maar eens doen en dan dat ding dichtlijmen.
LOL :D

Maar uuh, hebben ze de bedrading niet aangeknaagt ? Die krengen vreten zowat alles. :+

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 11:50 schreef AleSyS het volgende:

[..]

Heb jij het zand er los ingegooid....of middels meerde kleine plastic zakjes met zand erin?
dat heb ik er gewoon zo ingedaan... dat gat is al niet al te groot en met plastic zou best wel een geklooi zijn
ik heb zelf die dop niet op dat gat zitten en met beetje bass komt er echt geen zand uit! net nog even gevoeld en dat zand is kurkdroog :)

mijn speakers staan ook nog eens op spikes! en omdat ik vloerbedekking heb, heb ik er gewoon een 30x30 stoeptegel onder liggen! het scheelt bij ons in huis wel aanzienlijk met het dreunen en trillen (houten vloeren :'( )
onder m'n subwoofer ligt zelfs een omgekeerde grindtegel van 40x40...

Verwijderd

Ik flikker er wel een emmer spesie voor je in!! >:) wed maar dat je niet meer zingt

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-12 12:19
@DragonLord :

Zand heeft wel degelijk zijn nut, als de topicstarter zelf al aangaf dat er een "holle" ruimte aanwezig is in de speaker kan dat misschien betekenen dat de fabrikant er niet voor gekozen heeft deze op te vullen met iets (te zwaar??) , maar aangezien er een dop is die men er kan afhalen kan men dit dus later zelf doen. (weet eigenlijk niet zeker meer wat de topicstarter nu gedaan heeft, het zand in z'n basreflex gekieperd |:( of in een speciaal compartiment??)

Nut van zand : het opvullen van holle gedeeltes van een speaker (dus niet de delen die nodig zijn als klankkast !!)
heeft wel degelijk zijn nut, de hele kast wordt veel steviger en er kunnen nu geen resonanties meer ontstaan in de holle ruimtes.

voorbeeldje van een met zand gevulde speaker : Afbeeldingslocatie: http://home-4.tiscali.nl/~t708955/pics/lijmen6.JPG

dit is de ariel :9~

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 16:44 schreef -Ducky- het volgende:
@DragonLord :

Zand heeft wel degelijk zijn nut, als de topicstarter zelf al aangaf dat er een "holle" ruimte aanwezig is in de speaker kan dat misschien betekenen dat de fabrikant er niet voor gekozen heeft deze op te vullen met iets (te zwaar??) , maar aangezien er een dop is die men er kan afhalen kan men dit dus later zelf doen.

Nut van zand : het opvullen van holle gedeeltes van een speaker (dus niet de delen die nodig zijn als klankkast !!)
heeft wel degelijk zijn nut, de hele kast wordt veel steviger en er kunnen nu geen resonanties meer ontstaan in de holle ruimtes.

voorbeeldje van een met zand gevulde speaker : [afbeelding]

dit is de ariel :9~
zit wel wat in ja (letterlijk en figuurlijk :P )
Op zondag 12 mei 2002 16:43 schreef gotties het volgende:
Ik flikker er wel een emmer spesie voor je in!! >:) wed maar dat je niet meer zingt
daar zit zoveel vocht in dat dat nooit snel kan verdampen! dan trekt het direct in het hout van je speaker :(

heb ook wel eens iemand gehoord met het idee om gewoon grind in z'n speakers te doen, maar dat gaat juist rammelen en daar had hij niet aangedacht |:(

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00
vol giete met cement :)
wedden dat ie zwaar weegt. :D :+

• Bylie
heb ook wel eens iemand gehoord met het idee om gewoon grind in z'n speakers te doen, maar dat gaat juist rammelen en daar had hij niet aangedacht |:(
Mijn ultieme speaker zou een massief stenen of betonnen speaker zijn die bijvoorbeeld mbv een mal gemaakt zou kunnen worden. (gewoon ingieten en laten harden)

Geen last van secudaire trillingen meer, speaker is een geheel, kortom klinkt volgens mij heeeel goed.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 16:32 schreef DragonLord het volgende:
Tja, ik hou je niet tegen en zal hier ook geen argumenten meer posten om zoiets niet te doen.

En de vraag van mij waarom dit interessant kan zijn voor het geluid is nog steeds niet beantwoord.
UUh, ja, ze gaan minder schommelen of trillen, nou dat vind ik onzin moet je maar goeie spikes gebruiken op je parket of laminaat vloer.

Als het geen zelfbouwspeakers betreft vindt ik dit absoluut geen mod, maar eerder gemodder met je speakers.
Ik weet niet in welk merk jullie heilig geloven, maar dat kan je dus achterwege als je ze 'verkracht'.

En de smoes dat ze beter gaan klinken, betekend dat je ooit dus slechte speakers hebt gekocht. |:(
Ik heb zelf ook geheel niet de intensie om mijn speakers te gaan verzwaren hoor. Vind ze momenteel eigenlijk wel mooi genoeg klinken.

Ik ging alleen even in op het feit dat olie hout aan zou tasten, en naar mijn mening is dat dus niet zozeer het geval.

Ik zie zelf ook niet echt het nut in van speakers verzwaren ;)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Op zondag 12 mei 2002 16:56 schreef -Ducky- het volgende:

[..]

Mijn ultieme speaker zou een massief stenen of betonnen speaker zijn die bijvoorbeeld mbv een mal gemaakt zou kunnen worden. (gewoon ingieten en laten harden)

Geen last van secudaire trillingen meer, speaker is een geheel, kortom klinkt volgens mij heeeel goed.
D'r is één of ander speakermerk dat dit doet (of deed), gewoon een mal nemen en daar een speciaal soort beton in gieten, zodat je een resonantievrije kast krijgt. Ik kan me alleen niet meer herinneren wie dat deed :?

Ik vond bovendien deze link van iemand die een set zelfbouwspeakers uit beton heeft gegoten.

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 16:56 schreef -Ducky- het volgende:

[..]

Mischien kan je losse luidsprekers dan inbouwen in een huis ipv een open haard

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op zondag 12 mei 2002 20:16 schreef /downtime/ het volgende:

[..]

D'r is één of ander speakermerk dat dit doet (of deed), gewoon een mal nemen en daar een speciaal soort beton in gieten, zodat je een resonantievrije kast krijgt. Ik kan me alleen niet meer herinneren wie dat deed :?

Ik vond bovendien deze link van iemand die een set zelfbouwspeakers uit beton heeft gegoten.
Rauna (Zweeds) maakte betonnen speakers rond 1990. Aan de site te zien zijn ze ervan afgestapt.
Ik heb hier nog een testje voor me liggen van de Rauna Balder.

Btw. ik denk dat je heel goed zelf spekaers kunt maken van ferrocement (is een geraamte van ijzeren spanten met (kippen-) gaas, waarin je een speciaal cement mengsel kunt smeren. Kan in ieder vorm worden gemaakt).

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• Bylie
Ik heb trouwens ooit een foto gezien van iemand die speakers in zijn muren bouwde, was volledig voorzien in het plan.

Ik zou heel ver willen gaan om optimaal van mijn muziek te kunnen genieten maar .... :)

• PowerFlower
  • Laatst online: 18:50

PowerFlower

être diable et jouer fleur

In de "handleiding" van de B&W stands waar ik mijn B&W DM-602S2's op heb staan, staat dat je ze moet vullen met "silver sand". Ben er nog steeds niet toe gekomen om dat te gaan halen (ze staan nu ook al vrij stevig, die stands wegen zelf al een kilootje of vijftien per stuk) omdat ik ook geen idee had waar ik dat zou kunnen krijgen... zilver zand? is dat niet zoiets als vogelzand? of toch maar naar de Gamma?

• PowerFlower

PowerFlower

Deze dus...

Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/images/photoItem/dm602s2-22l.jpg

In die zilveren poten moet dus het zand. Niet in dat grote gat da's de flowport voor de muizen ;)

• ZOMERZON
  • Laatst online: 02-09-2024

ZOMERZON

Voor Geen Cent Gaat De Zon Op

Daddy.....i thought it was just the entrance to a birdsnest :)

• 3dfx|IA
  • Niet online

3dfx|IA

Speed is Life

Maybe stupid maar waarom 'verzwaren'

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 16:32 schreef DragonLord het volgende:

[..]

Smoes? Slecht? Zoals 99% van de zaken in 't audiowereldje is puur een kwestie van smaak dus ik vind dit een beetje een ongegronde reactie...

Verder...over de garantie: hoe weet jij dit zo zeker?
De speakers in kwestie, de Revolution 3, zijn gemaakt met een speciaal compartiment voor verzwaring en er staat in de handleiding dat dit mogelijk de geluidskwaliteit kan verhogen. Als het zelfs in de handleiding wordt aangeraden, is het dan nog 100% zeker dat de garantie ongeldig wordt?

Dat van die handleiding weet ik omdat ik de Revolution 2 bezit en de handleiding voor de hele serie hetzelfde is

Verwijderd

Achja, zand erin of zand eruit. Je zult het nauwelijks merken bij deze speakers aangezien het toch vrij kleine woofers zijn en de kast van zich zelf al vrij dik is.
Zand erin kan in sommige gevallen leiden dat de bassweergave iets strakker wordt, maar je levert gelijk ook een stukje levendigheid en karakter in van je luidsprekers.

Btw, dit is al het 3e forum waar ik deze thread in zie staan, moet dat nou?

D'r is één of ander speakermerk dat dit doet
//
TAF

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-12 11:22
Op maandag 13 mei 2002 16:17 schreef PowerFlower het volgende:
In de "handleiding" van de B&W stands waar ik mijn B&W DM-602S2's op heb staan, staat dat je ze moet vullen met "silver sand". zilver zand? is dat niet zoiets als vogelzand? of toch maar naar de Gamma?
zilverzand kun je idd gewoon kopen bij de gamma voor Euro 1,99 per 25kg. btw zilverzand != vogelzand. Ik geloof dat het grootste verschil tussen zilverzand en vogelzand is dat zilverzand doorgaans meer vocht bevat wat nadelig kan zijn voor het hout van de speaker. correct me if i'm wrong.

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 08:28 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
zilverzand kun je idd gewoon kopen bij de gamma voor Euro 1,99 per 25kg. btw zilverzand != vogelzand. Ik geloof dat het grootste verschil tussen zilverzand en vogelzand is dat zilverzand doorgaans meer vocht bevat wat nadelig kan zijn voor het hout van de speaker. correct me if i'm wrong.
Als je aparte compartimenten hebt die groot genoeg zijn kun je wat met piepschuim en plastic aanklooien om een veilig plekje voor je zand te maken... toch? Of haalt dat de kwaliteit van je speakers vet omlaag

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-12 13:44
Wat dacht je van loodbitumen aan de binnenkant van je kast plakken? Maakt je wanden goed akoestisch 'dood' en kilo's zwaarder...
En daarop dan het schuim (tegen reflecties).

• PowerFlower

PowerFlower

Op woensdag 15 mei 2002 08:28 schreef Prince_of_Darkness het volgende:
Dat kan idd lastig zijn als je het in je speakers moet doen. Gelukkig kan het bij mij in de stands en die zijn van roestvrij staal *D op naar de Gamma dus! (dat zeg ik, ...)
Pagina: 1