stralingabsorbtie oude monitoren

Pagina: 1
Acties:

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
Ik zit hier met een dualscreen opstelling met 2 oude monitoren. Nu geven deze dingen nogal wat straling af aan de zijkant waardoor de monitoren elkaars beeld gaan storen (lichte flikering)
De beide monitoren staan in hun maximale refresh rate (85 en 72 Hz) en als ze 8 cm van elkaar staan is dit storend effect weg.
Ik wil ze echter vlak naast elkaar zetten omdat dit nu eenmaal gemakkelijker kijkt.

Zelf dacht ik aan reflectie van de straling (zilverpapier) maar dan komt de straling weer in de monitor terecht en ik vrees voor schade.

vraag 1

Zal de monitor er op langere termijn shade van ondervinden (reken 1.5 jaar dan zullen er wel stralingsvrije modellen op mn bureau staan)

vraag 2

Absorbtie lijkt mij een betere keuze, aan welke (niet al te dure) matrialen moet ik denken ??

tnx

You don't need eyes to see, you need vision

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
denk dat je dr een metalen plaat tussen moet zetten

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Topicstarter
helpt idd een heel stuk,tnx

een zicht op schadelijke gevolgen?

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Nu de magneten elkaar niet meer verstoren en het beeld idd beter is, zal er geen invloed meer zijn op de andere bak.

Lange termijnsgevolgen voor beide is nu de statistische optelsom van beide monitoren apart....

En die zal wel positief zijn. :)

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-08 16:25

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Auw, mijn oren!
Magneten? Straling?

Er zitten geen sterke magneten in een beeldbuis. (tot 4 kleine rastermagneten en soms kleine spoilers). Deze zorgen voor kleine correcties in rasterfouten.

Het magnetisch veld van de ene monitor kan inderdaad de electronenbanen van de andere monitor anders doen afbuigen.
Hierdoor krijg je landingsfouten (te zien als kleurfouten op het scherm)
Een metalen plaat tussen beide monitoren (liefst ferromagnetisch materiaal, oftewel zacht ijzer) zorgt ervoor dat dit veld afgevangen wordt en door de plaat heen geleid, terug naar de bron.

Schadelijke gevolgen niks! Straling?
Met schadelijke straling bedoelen ze de rontgenstraling die een buis produceert als een electron een metalen onderdeel raakt (masker in de buis bv.)
Het glas van een beeldbuis bevat extra veel lood om deze straling af te vangen.
Je krijgt altijd wel iets van straling mee (zie keurmerk monitor) En met 2 monitoren krijg je gewoon 2x zo veel straling dus. :7

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“