Toon posts:

Relais gaat niet terug

Pagina: 1
Acties:
  • 1.001 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit schema gemaakt en op Croc werkt ie gewoon alleen Nu ik m gesoldeert heb niet. Teminste als een lichtje op de photocel schijn schakelt de relais maar hij schakelt niet meer terug.
Mijn fout of croc fout?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cpvers/schakeling.jpg

Verwijderd

wat mij aan dit schema opvalt is dat het relais direct door de 555 wordt aangestuurd, ik vraag me af of die wel genoeg stoom kan leveren daarvoor (en dat meer dan 1 keer). Ik zou daar een transistor tussen plaatsen.

Verder moet je over je relais spoel een diode zetten om je electronica te beschermen, als je het relais namelijk afschakelt wordt er een negatieve spanning opgewekt die je 555 (of transistor) opblaast.

Ook hoort er aan pin 5 een 10n condensator naar massa als ik het me goed kan herinneren (is al weer 10 jaar geleden).

Ik ervan uit dat je de 555 goed hebt aangesloten, dat zou ik zo uit m'n hoofd niet weten, maar ziet er wel bekend uit.

en ik geloof dat ik meestal een condensator plaatste in serie met de ingang, omdat de 555 reageert op een flank of zoeiets, of was het omdat je start puls niet langer mocht wezen dan je uitgangs puls. :?

Verwijderd

Topicstarter
Nummer 5 is de stuurspanning (control voltage). Dus ik weet niet welke je er dan op moet aansluiten. Maar hoe kan het doen dat ie wel schakelt maar niet terug? Hij geeft dus wel genoeg spanning. Kan het aan die elko liggen?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:38

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom een relais gebruiken om ledjes aan te sturen :?

Je kan rustig transistoren gebruiken of een Logische CMOS inverter. Een 4093 bv. (4x NAND) is prima in staat om ledjes aan te sturen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

kijk hier maar even, daar staat een schema:

http://control.gsnu.ac.kr/~f007dan/cicuit/page9.htm

(555 timer mono stable (one shot) circuit)

Je hebt ipv de schakelaar een LDR.
Zoals je ziet een 10n naar massa op pen 5. En aan de ingang een Ctje van 100n (0,1uF). Die 100k weerstand zorgt ervoor dat de ingang na het starten meteen weer hoog wordt, en de diode is een beveiliging. Ook de diode over je relais staat in dit schema'tje getekend.

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk zit er nog meer aan maar dat heb ik weggelaten maar zeg maar dat als er licht op de cel komt dat de relais voor 5 seconden omgeschakelt word. Er zit bij de groene ledjes nog een schakelaar paralel aan die een laserstraal aanzet. Maar die 10n dat is gewoon een elco toch?? Ik ben nog niet zo heel ver met electro dit is het eerste met een 555. Wat moet er nou precies na die 5? En waar moet nu eigenlijk die beveiligings diode?

• memphis

memphis

pin3: weerstand 4k7 -> naar de B van een BC547

E van de BC547 naar de GND

C van de BC547 naar het relais

Andere pool van het relais naar de +9v

Over het relais in sper-richting de beveiligings diode

Nu ik er zo naar kijk... moet dit bij en bepaalde lichtsterkte omschakelen ?
Kan je beter ipv de 555 een opamp nemen.

Verwijderd

Die beveiligings diode aan de ingang zorgt ervoor dat als je de ingang laag maakt, dan komt er over de ingangs condensator je voedings spanning te staan, als dan de ingang weer hoog wordt komt er op de ingang van de 555 dus 2 maal de voedings spanning te staan, en dat vind ie niet zo leuk (meestal mag een ingang nooit hoger worden dan de voedings spanning).

Dat C'tje op pin 5 is 10n, dat is dus geen elco maar een ceramisch C'tje. (ik denk niet dat dit nu je probleem is)

Ik denk dat het relais bij jou niet meer terug komt omdat je die condensator in serie met de ingang niet hebt, verder moet je even kijken of je ingangs signaal (spanningsdeler weerstand / LDR) wel voldoende is, en snel genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 13:58 schreef Sinclair het volgende:
pin3: weerstand 4k7 -> naar de B van een BC547

E van de BC547 naar de GND

C van de BC547 naar het relais

Andere pool van het relais naar de +9v

Over het relais in sper-richting de beveiligings diode

Nu ik er zo naar kijk... moet dit bij en bepaalde lichtsterkte omschakelen ?
Kan je beter ipv de 555 een opamp nemen.
Wat is een opamp? Het enigste is waar het mij om gaat is als er weerstand komt (licht op de photocel bv) dat dan de relais oid omgaat zodat het rooie lichtje voor 5 seconden (ofzo iig vergtaging) brand en dan weer op groen springt.

• memphis

memphis

kijk dan eens naar een 74121 of een 74123 waarmee je dit soort timerfuncties kan doen.

Een Opamp kan je als versterker gebruiken maar zonder terugkoppeling is het een vergelijker op de 2 ingangen.
Zoek anders maar eens naar een datasheet van een 741 oid.

www.national.com heeft veel productsheets online.

Verwijderd

Je hoeft op de uitgang van de 555 geen tor te plaatsen.
De 555 kan 200 mA leveren.

Dit is een principeschemaatje van een als comparator geschakelde opamp.
Ipv de potmeter kun je een LDR nemen en de belasting kun je ipv in de collectorleiding ook in de emitterleiding van de tor zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1950859113

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt ppl. Maar ik heb nu wat 555 thuis liggen met nog een elco, en omdat ik vandaag niet de winkel meer haal en morgen alles dicht is, kan ik dan toch ff proberen hoe ik dan toch een schakeling daarmee maak die na korte tijd de relais weer terug laat schieten?

• memphis

memphis

Zet eens een voltmeter over het relais, misschien blijft er een restspanning erover hangen waardoor het relais blijft hangen.

Meten = weten !

Verwijderd

'k heb het schakelingetjes ook even opgezet, zelfde resultaat.
ook de iets uitgebreidere schakeling waar de link van Hans_Kazan naar verwijst doet het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Wel raar dan want de simulatie werkt wel gewoon goed. Wat zit er dan verkeerdom?? Ik zal even mn voltmeter opzoeken en dan meten. Hoe kan ik die restspanning wegkrijgen?

Even gemeten. Geen restspanning gemeten. Maar mijn voltmeter gaat niet zo hoog, maar k denk dat het gewoon weg is.

Verwijderd

Relais verwijderd en in plaats daarvan weerstand met LEDje.
Werkt perfect.
Oplossing: uitgang bufferen met een torretje en het relais in de collectorleiding.
Dan doet ie ut wel goed.

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2649759096

Verwijderd

Topicstarter
Maar zit er nu dan ook een vertraging in?

Verwijderd

Tuurlijk, 't is dezelfde schakeling, alleen met een eindtrapje.
De basisweerstand van de tor wordt op pen 3 van de 555 aangesloten.

Waarom ie het met een relais niet doet is mij een raadsel. 'k heb 2 verschillende relais geprobeerd, allebei keren niks.
Ipv het relais een fan (100mA) aangesloten, perfekt.

Verwijderd

Topicstarter
Ah ik heb m aangeslot zoals jij zegt, en theoretisch (croc:P) werkt het. Maar ik heb hier geen torretjes liggen dus kan het niet maken nu :( Die 10k moet die er eigenlijk nog tussen? En wat moet er nou nog op pin 5 komen want daar ben ik ook nog niet uit. In mijn schema staat er niets maar je zei dat er wel iets aan moest.

Dus deze moet goed zijn dan:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~cpvers/schakel.jpg

Verwijderd

basisweerstandje van 10k moet er wel tussen, anders gaat je torretje stuk.
Van pen 5 naar massa kan een 10n (niet 10 uF) condensatortje. 100n is ook goed, de waarde is niet erg kritisch.
Zonder doet ie het ook wel.
Jammer dat je niet een torretje hebt, ik heb er hier wel 200, maar ja, daar heb jij niks an.

Verwijderd

Topicstarter
Hehe :P Ik ga ze zo snel mogelijk halen (hand vol). Kan je die dingen niet zelf maken? Ik dacht eerst dat het een soort stekkertje was maar hij doet iets anders denk ik?

Verwijderd

Je kunt eens op Circuitsonline gaan kijken, dat scheelt mij weeer een hele uitleg. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah bedankt! Nu kan ik er weer vooruit. Ik ga het proberen. Bedankt iig!!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 16:28

ThaHandy

Discovery Channel

met wat voor prog die je dat nou ..... dat testen ?!?!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Zelf gebruik ik Electronic WorkBench voor dit soort grapjes
EWB Analog en Digital zijn best leuke progjes :) wel DOS only...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Crocodile Clip. Werkt wel eenvoudig.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje voor exter of iemand anders die het weet. Welke NPN kan ik het beste gebruiken? Ik zie dat er een hoop verschillende zijn. Ik had gedacht de BC537 te gebruiken, maar die is denk ik te sterk.

Verwijderd

Omdat het IC zelf al 200mA kan leveren kun je een BD139 gebruiken, dit is een 1A/8W tor met een stroomversterkingsfaktor (hfe) van >40.
Zeer ganbaar typje.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2172891814

• memphis

memphis

of een BC140

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt! Nog 1 laatste vraagje wat is een geschikte diode om te beveiligen? Ik weet niet precies hoe die werken en zie dat er wel 100 verschillende zijn.

Verwijderd

1N4001 of 1N4007 zijn gangbare 1A dioden.
Het laatste cijfer zegt iets over de sperspanning, de 1N4001 heeft bv een sperspanning van 50V en de 4007 heeft een sperspanning van 1000V. Ze kosten ongeveer hetzelfde, ik denk iets van een dubbeltje.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi dan kan ik nu weer vooruit! Bedankt allemaal voor het helpen iig.

Verwijderd

Heb nog wat geprobeerd met de 555 met een relais op de uitgang.
Je hebt bij het uitschakelen van het relais mogelijk toch last van een spanningspiekje.
Als je een 10 of 22uF elco over het relais zet, dan werkt de schakeling ook goed.
Dan heb je die tor dus niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet geprobeerd want natuurlijk is vandaag alle dicht :Z Maar morgen ff een hele lading dingen kopen en dan zo'n beetje alles proberen. Hoe wil je dan die elko over de relais heen zetten want ik vat m niet helemaal daarzo.

Verwijderd

Gewoon, + van de elco op pen 3 van de 555, en de - van de elco aan massa.
Op dezelfde punten als het relais dus.

Dat is dus parallel aan het relais, maar je kunt ook zeggen "over het relais".
De vrijloopdiode zit ook over het relais.

Verwijderd

Topicstarter
Ooh dat ja. Nee dat heb ik nog niet geprobeerd :P Ik weet ook niet of het uitmaakt of die erop zit maar ik probeer het iig wel. Waar is die pen3 dan voor.

Verwijderd

Pen 3 is de uitgang van de 555.
Je kan nu dus gewoon je eerste schema gebruiken.
Je zet aleen een diode en een elco over het relais.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik neem aan geen torretje meer? Ik neem aan van niet dan :P

Nog een klein vraagje. Ik gebruik nu een photocel voor de weerstand. Maar dat ding is veels te klein. Kan ik het solar schermpje van een rekenmachine gebruiken (of meerdere). Heb al gezocht, kon niks vinden.

Verwijderd

Dit zijn de aanpassingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/3115088523

Wat de fotocel betreft, die moet je wel gebruiken, solarcel van rekenmachine is niet bruikbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt, bijna! Want als ik het zo aansluit dan gaat de relais al schakelen en als er spanning op de photocel komt gaat ie weer terug! Het gaat dus nu de andere kant op. Was het niet makkelijker met die tor?
En over die photocel, is daar een groter alternatief voor? Het is als het ware een raakvlak voor laserstraal.

Verwijderd

Zoals in mijn schemaatje staat werkt het gewoon hoor, heb het net nog met echte componenten geprobeerd.
Ben je nog in je simulatieprog bezig?

Fotocellen zijn er in kleine en grotere uitbvoeringen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ben met croc bezig maar volgens mij is dat programma best wel nep soms. Maar die fotocell zijn echt wel duur. Zo'n dingetje van 5x5mm was al 6 euro. Ik wil er 1tje van 2x2cm hebben en dan er een lens opzetten. Maar wel simulatieprogramma gebruik jij?

Verwijderd

Ik gebruik helemaal geen simulatieprogramma, ik doe alles met echte componenten.

Dat Crocodile Clip, is daar ergens een demootje van te downen?

Verwijderd

Leuk :), en 't werkt ook nog :).

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/3069518673

Verwijderd

Topicstarter
Whoops te snel |:(

Verwijderd

Er zit toch een diode over het relais heen?
Een diode en een elco van 10uF.

Nou, toch nog sneller dan ik. :)

Verwijderd

Topicstarter
Krijg nou wat 8-) Alleen wat is het verschil tussen die 10uF en 100nF die ene heb groen streepje. Ik kon nergens vinden wat het verschil nou is.
Ik zie trouwens dat er nu elke keer beetje negatieve spanning komt. Goed of slecht?

Verwijderd

Die met het groene streepje is een elco (electrolytische condensator), het groene streepje is de +.
Die andere is een gewone condensator, zonder polariteit dus.

Verwijderd

Topicstarter
Hee bedankt zeg! Ik hoop dat deze schakeling in het echt ook werkt :7 Maar haal nu eens voor de grap die diode en 2 elke naast de diode weg. Werkt hetzelfde. Alleen in de praktijk niet!

Verwijderd

Dat komt omdat het relais een inductieve belasting vormt voor de 555.
Als het relais afgeschakeld wordt door de timer wordt er een spanningspiekje door de relaisspoel gegenereerd en dat zorgt er op een of andere manier voor dat de uitgang van het IC weer hoog wordt.
Daar wordt in de simulatie geen rekening mee gehouden, en werkt het dus wel.
Maar met de elco van ca 10uF over het relais heen werkt ie wel, 'k heb het met echte componenten getest.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://forum.clubcharts.nl/smilies/worship.gif
Eindelijk! Ik ben echt blij dat ie nu wel werkt O+ Morgen snel naar de electroshop en ff een lading componentjes halen. Nu alleen nog een photocel vervanger zoeken maar k ga wel rommelen met lenzen enzo. Iedergeval bedankt voor je hulp!

Verwijderd

YW 8-)
Pagina: 1