Toon posts:

Internet Delen Onder Red Hat 7.2

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerkje bestaande uit 4 computers, aan elkaar geknoopt met een switch.

De server (p200) draait onder linux 7.2. Ik heb hierop een werkende verbinding met het netwerk en het internet. Nu wil ik de Clients ook toegang geven tot het internet.

2 clients draaien onder Windows 2000 de 3e draait onder Windows 98 SE

Wie kan mij helpen met het delen van mijn verbinding?

PS. Ben een beetje Linux N00B, von het al goed van mezelf dat ik internet aan de gang kreeg zonder X te gebruiken..

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Zoek maar eens op iptables, dan kun je genoeg scripts vinden. Beetje eigen inzet kan geen kwaad ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik was ook al aan het zoeken, en ik kwam allerlei ingewikkelde verhalen tegen over compileren van kernels en weet ik veel wat. Had ik nog geen kaas van gegeten... is het nu echt nodig om je kernel opnieuw te compileren?

Verwijderd

Dat lijkt me onwaarschijnlijk dat bij een RH kernel geen iptables dan wel ipchains support zit. Kwestie van een script downloaden en aanpassen en eventueel modules laden.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Bij RH hoef je (uiteraard) niet gehele kernel opnieuw te compileren bij het instellen van iptables. Misschien wel ff de juiste module laden, maar misschien dat dat zelfs al wel is gedaan. Verder ff
code:
1
 echo 1 >/proc/sys/net/ipv4/ip_forward

doen. Hiermee zet je de 'routing aan.' Daarna kun je met iptables inet delen en firewall bouwen (zoek ff op GOT anders naar een goed script)

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan :), ik zal het proberen zodra Red Hat weer draaiende is. Was maar ff gaan proberen een leuke kernel te bakken, en dat mislukte behoorlijk :( dus nu is hij nog wel even bezig met installeren.

Verwijderd

De kernel van RedHat heeft geen iptables, maar ipchains... Anywayz, in de NOS FAQ staat wat je nodig hebt :)

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Juist. De NOS FAQ voorziet in bijna al uw behoeften ;)
Succes ermee.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.