Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al een tijdje een sony dsc p20 (1.3mp), ik maak er veel scherpe foto's mee maar ook veel onscherpe foto's. Hoe dit komt begrijp ik gewoon niet.

Een voorbeeld (twee grote foto's vandaar een link):
- http://www.endoria.net/upload/index.php/1463091935

En het moment daarna maak ik weer een scherpe foto:
- http://www.endoria.net/upload/index.php/1990547273

Alle instellingen staan op "auto" ingesteld, bij beide foto's is hier dus geflitst. En ik heb bij beide foto's de camera zo stil mogelijk proberen te houden.

Wat doe ik hier nou fout? Toch iets met het licht? Is het ook mogelijk dat een camera minder scherpe foto's maakt na een tijd lang achter elkaar gefotografeerd te hebben (camera is dan ook helemaal warm)?

En ten slotte de laatste vraag :P : Kan een digitale camera van 1.3mp minder scherpe foto's nemen van een afstand? Mijn neefje maakte gisteren bij hem thuis dus een foto van een afstand van een groep mensen en in die foto zie je ook een onscherpte.

Help deze leek a.u.b :o ;)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
er is weinig licht, dus de sluitertijd zal wel wat langer zijn. ondanks dat je flitst en ondanks dat je zegt dat je je handen stil houdt, kan de foto bewogen zijn.

neem een keer de proef op de som: neem een foto in een soortgelijke lichtsituatie vanuit de hand én vanaf een statief. je zult dan het verschil wel zien.

:)

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:58
Op zaterdag 11 mei 2002 12:21 schreef Molybdenum het volgende:
er is weinig licht, dus de sluitertijd zal wel wat langer zijn. ondanks dat je flitst en ondanks dat je zegt dat je je handen stil houdt, kan de foto bewogen zijn.

neem een keer de proef op de som: neem een foto in een soortgelijke lichtsituatie vanuit de hand én vanaf een statief. je zult dan het verschil wel zien.

Hmm die eerste foto is wel een beetje heel erg slecht.
Lijkt me stug dat je bij die lichtomstandigheden al een statief nodig hebt.
M'n eigen foto's worden wel altijd scherp onder die omstandigheden gewoon uit de losse hand.

Ik heb zelf trouwens ook een cybershot (P31)

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

heb je een beetje opgelet op waar je focust? Bij de tweede foto lijkt dat haakje heel scherp terwijl andere delen onscherp zijn.

En bij de eerste denk ik toch dat je niet echt vast hand had tijdens het maken van de foto. Ging je hurken of zat je op een stoel?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 12:21 schreef Molybdenum het volgende:

Ik zal het eens proberen :)
Op zaterdag 11 mei 2002 12:25 schreef InZane het volgende:

[..]

Hmm die eerste foto is wel een beetje heel erg slecht.
vandaar mijn vraag :p Maar jijhebt dus een 2mp camera, heb jij vaak onscherpe foto's?
Op zaterdag 11 mei 2002 12:36 schreef athlonkmf het volgende:
heb je een beetje opgelet op waar je focust? Bij de tweede foto lijkt dat haakje heel scherp terwijl andere delen onscherp zijn.

En bij de eerste denk ik toch dat je niet echt vast hand had tijdens het maken van de foto. Ging je hurken of zat je op een stoel?
Misschien zou ik daar eens op moeten letten, ik heb ok mijn camera ook de functie om met zo'n kruisje te richten, te focussen dus?! :)
Bij die eerste foto stond ik gewoon. Ik vind het alleen behoorlijk irritant dat al die foto's gewoon scherp lijken op het lcd display, daardoor kan ik nooit beoordelen of ie wel of niet is gelukt.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Die eerste ziet er ook een beetje uit als een digitale zoom.. weet je zeker dat die uitstaat?

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 13:09 schreef Tom het volgende:
Die eerste ziet er ook een beetje uit als een digitale zoom.. weet je zeker dat die uitstaat?
Ja, maar mijn neefje heeft hem voor mij gebruikt (hij wil er misschien ook een dus ging uitvoerig testen :p) dus het is mogelijk...

Wellicht is dat teleksn wel het probleem, aan de andere kant dan had ik dat toch moeten zien in het lcd schermpje.

• kmf
  • Niet online

kmf

Zonder een statief moet je maar even aanleren om een goede houding aan te nemen. Dwz. met twee handen je camera vastpakken. Beide armen tegen je zij, benen ontspannen wijd, en inademen voordat je op de knop drukt, en pas uitademen als je de foto op je display ziet, secondes na de klik.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn camera zit een functie "vermindering van rode-ogeneffect", die heeft altijd aangestaan. Wanneer je met die functie aan een foto nam, begon de camera met een grote lange flits en vervolgens een gewoon flitsje. In die laatste flitst werd ook de foto genomen.
Dit heb ik nu uitgezet, nu neemt de camera gelijk de foto tijdens de flits. Wellicht dat ik de camera bewoog door dit lange proces...

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:58
Op zaterdag 11 mei 2002 13:05 schreef aardappelhoofd het volgende:
vandaar mijn vraag :p Maar jijhebt dus een 2mp camera, heb jij vaak onscherpe foto's?
Nope, geen last van.
Op zaterdag 11 mei 2002 13:43 schreef aardappelhoofd het volgende:
Op mijn camera zit een functie "vermindering van rode-ogeneffect", die heeft altijd aangestaan. Wanneer je met die functie aan een foto nam, begon de camera met een grote lange flits en vervolgens een gewoon flitsje. In die laatste flitst werd ook de foto genomen.
Dit heb ik nu uitgezet, nu neemt de camera gelijk de foto tijdens de flits. Wellicht dat ik de camera bewoog door dit lange proces...
Ik weet zeker dat dat er niks mee te maken heeft.
Die flitsen zijn namelijk zogenaamde voorflitsen om het rode ogen effect tegen te gaan. Dit heeft verder niks te maken met focussen of afdrukken.

Als je 'red eye reduction' uitzet krijg je maar 2 flitsen als een foto neemt.
De ene is een voorflits en bij de 2e drukt ie pas af.

• joep_k
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 15:04

joep_k

......

wat wel een nadeel is van die 2 flitsen, is dat de mensen soms denken dat na de 1ste flits de foto al genomen is en dan lopen ze weg

hmmm

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-03 10:37
Op zaterdag 11 mei 2002 15:44 schreef joep_k het volgende:
wat wel een nadeel is van die 2 flitsen, is dat de mensen soms denken dat na de 1ste flits de foto al genomen is en dan lopen ze weg
Dan mogen ze wel heel hard lopen :P

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand anders nog een idee waar het aan kan liggen of ligt het nu definitief vast dat ik die camera wat stiller moet houden en/of digital zoom moet uitschakelen...

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zaterdag 11 mei 2002 15:49 schreef kleinelievewolff het volgende:

[..]

Dan mogen ze wel heel hard lopen :P
als ze gewoon andere kant omkijken vind ik het al errug.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond weer een aantal foto's gemaakt, ditmaal wel scherp...ik weet niet wat ik nou anders deed :s :P

ALleen als ik mensen op een afstandje wil fotograferen kan mijn flitser dat natuurlijk niet overbruggen, hoe las ik dat op...

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zondag 12 mei 2002 14:51 schreef aardappelhoofd het volgende:
Gisteravond weer een aantal foto's gemaakt, ditmaal wel scherp...ik weet niet wat ik nou anders deed :s :P

ALleen als ik mensen op een afstandje wil fotograferen kan mijn flitser dat natuurlijk niet overbruggen, hoe las ik dat op...
dichterbij lopen, extra flitser kopen, sluitertijd langer zetten, flitser uitzetten. Kies maar uit :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 12 mei 2002 14:57 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

dichterbij lopen, extra flitser kopen, sluitertijd langer zetten, flitser uitzetten. Kies maar uit :P
sluitertijd iets langer zetten...hoe krijg ik die mensen er dan goed op :s Blijven niet echt stilzetten.

Maarja de rest is wel een idee :P

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog enig idee? :o

Verwijderd

Die eerste foto ziet er niet uit als een bewogen foto. Is ook erg onwaarschijnlijk, omdat je binnen hebt geflitst, en dan nog 's avonds ook. Wat je dan evt. beweegt is zóveel donkerder dan het geflitste beeld (behalve evt. lichtbronnen), dat je er vrijwel niks van ziet.

Een optische afwijking kan je uitsluiten.

Het is ook geen scherpstelprobleem. De onscherpte is gelijkmatig over het hele beeld verdeeld.

Het líjkt, vergeleken met natte fotografie, op een grove korrel, veroorzaakt door een snelle film. Maar jouw Sony doet maximaal ISO 400, dus dat lijkt me ook sterk.

De suggestie van een ongewilde digitale zoom-instelling lijkt me een hele goeie. Geen andere ideeën hier. :)

Ohja dat flitsprobleem. Koop een grote gebruikte beugelflitser, een Metz of een Sunpak of zo met richtgetal 45, en een zgn. 'slave-unit'. Dat is een klein foto-elektrisch schakelaartje dat reageert op een flits, en dan elke andere flitser kan aansturen. Tweede hands ook niet duur. Dat is denk ik de enige oplossing, aangezien er op jouw bak geen externe flitsaansluiting zit. Maar dan nog, flitsen heeft z'n beperkingen. Je kunt dan nog gaan goochelen met lenzen die de flitsbundel concentreren (teleflitser), en dan maximaal enkele tientallen meters flitsen, maar dan houdt het ook op.
Pagina: 1