(wacom) tekentablet?

Pagina: 1
Acties:

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 13:40
In het kader van voorkomen is beter dan oplossen ben ik aan het overwegen om een tekentablet aan m'n PC te hangen, naast m'n Logitech optical muis.

Ik heb al wat research gedaan (google en search hier) en voornamelijk tekenaars zijn erg tevreden over deze manier van bedienen.
Nou ben ik zelf geen tekenaar en zal dat hoogst zelden op de computer doen, en vroeg me af of zo'n tablet+pen nou echt nut heeft.

-Is het echt zoveel beter dan muizen? Ook in gewoon gebruik, zoals in windows en linux werken?
-Zijn er drivers voor linux?
-Kost het veel tijd om er aan te wennen?
-Welke maat kan ik het beste nemen? Is A6 voldoende?

Verwijderd

ik heb zelf een wacom tablet ET 0405 U
een kleintje, ik heb deze direct gekocht toen il last kreeg van een muisarm. geloof me dit werkt prima, ik wil nooit meer zonder dat apparaat lang achter de compu werken.
ik raad het daarom bij iedreen aan die last krijgt of denkt te krijgen

werkt prima in windows
kost ongeveer een week om er goed me te kunnen werken
is naar mijn gevoel sneller dan met een muis

• QuarK
Het is dus prima te gebruiken in windows? Mooi!
Hoe werkt het eigenlijk? Ik neem aan dat je de pen niet echt tegen het matje aan houdt, maar iets erboven ofzo?
En hoe zit het met klikken? Die knop op de pen lijkt me op een wat vreemde plek te zitten..

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12 23:23
De knoppen zitten op de pen inderdaad een beetje vreemd.
Je kunt met de punt van je pen op het oppervlak tikken voor klik of dubbelklik, maar ik zelf heb nogal moeite met de dubbelklik. Je kunt de afwijking voor dubbelklik wel instellen (ook met een hoop andere merken dan Wacom)
Verder gebruik ik zelf de knoppen op de pen niet, omdat de punt te veel beweegt wanneer ik daar op druk.
Mijn Wacom Graphire (A6 formaat) heeft aan de andere kant van de pen een gummetje, wat ik zelf vrij veel gebruik in Photoshop (vaker dan wanneer ik de muis gebruik)

Ik ben d'r heel tevreden mee, al gebruik ik 'm zelf niet als voornaamste aanwijzer in Windows.
D'r zit trouwens bij de Graphire ook een muis bij, maar die zul je niet veel gebruiken als je al een optische muis hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

bij de versie die ik heb heb je twee knoppen op de pen zitten die je naar eigen wens kan instellen. dit werkt prima. je houd de pen een paar milimeters boven de pad om te navigeren. raak je de tablet aan dan selecteer je of markeer je net zoals bij een normaale muis bij het linkermuisknop klikken.

in het begin is het lastig om te wennen omdat het tablet om een andere manier werkt dan een muis bij het bepalen van de positie. op het tablet zie je een rechthoek, ga je met de pen naar de linker bovenhoek dan staat de cursor direct op de juiste plaats. het schuiven, scrollen is niet meer nodig.

nadeel van de muispen die ik heb is dat er geen scroll wiel aanwezig is. michien heb je deze optie wel in een ander type.

de prijs valt reuze mee zeker als je denkt dat als je een muisarm krijgt je daar noooit meer geheeel vanaf komt. ik zelf kan ongeveer een week met een normale muis werken waarna mijn arm pijn begint te doen. dusssss

kopen die handel als je arm je lief is :)

• QuarK
Op zaterdag 11 mei 2002 11:14 schreef dexter_forum het volgende:
ik heb zelf een wacom tablet ET 0405 U
een kleintje, ik heb deze direct gekocht toen il last kreeg van een muisarm. geloof me dit werkt prima, ik wil nooit meer zonder dat apparaat lang achter de compu werken.
ik raad het daarom bij iedreen aan die last krijgt of denkt te krijgen

werkt prima in windows
kost ongeveer een week om er goed me te kunnen werken
is naar mijn gevoel sneller dan met een muis
Welke is dat precies? Kan op wacom.nl niet die ET 0405 U vinden..
Ik zie wel de Graphire2, redelijk prijzig, en die ene knop op de pen ziet er toch erg vreemd uit.. hoe bedien je die? Met de duim ofzo?

Verwijderd

voor een algemene prijs zie:
http://www.tweakers.net/pricewatch.dsp?Query=wacom

ik zie aleen nergen de Graphire2 staan, maar ik ben zelf ook zeer tevreden over de Graphire 1 duss.

de lange knop bedien je met je duim. ik heb daar geeen probleem mee, het is natuurelijk effe wennen.

de bovenkant van de lange knop is bij mij ingesteld als rechtermuisknop de onderkant als linker. dat werkt voor mij het beste.

• QuarK
Ok, ik ga maandag wel een leuk Graphire2 tablet halen ;)
Nu nog kijken waar het het goedkoopst kan hier in de buurt (Delft).

Verwijderd

kijk eens op www.sunrisepro.com

daar hebben ze OEM wacom tabletten 69 euro zonder muis, software, driver en doos. driver kun je downloaden op www.wacom.com

• QuarK
Vraagje: heeft het voor mij, als niet-tekenaar nu om de Graphire2 te kopen? Zo niet, dan koop ik net zo lief zo'n OEM Graphire1 namelijk... scheelt 40 euro.

Die muis ga ik toch niet gebruiken..

Verwijderd

wil nooit meer zonder, overigens gebruik ik de dynalink freedraw.
het klikken op die knopjes op de pen is even wennen maar na een week weet je niet beter.

ik heb het idee dat de resolutie van de freedraw hoger is ten opzichte van de wacom (heb met beide gewerkt maar ken de specs niet)

nadeel van de freedraw is dat er een zeldzaam batterijtje in de pen zit namelijk de lr61.
het bleek dat er zich van dat type batterijtje zes bevinden in een 6lr61, beter bekend als het negen volts blok. beetje offtopic maar wie weet....

Verwijderd

In de Wacom zit geen battery, de pen werkt op een speciale manier. Hoe? kun je vinden op de site van Wacom.
Tevens ondersteund de wacom 2 monitoren (mocht je dit willen).
Ik heb zelf zo'n OEM, gekocht op de pc discount.
Ben er zeer gelukkig mee, is wel even wennen.

• QuarK
Ik wil eigenlijk even weten of de Graphire2 echt veel beter is dan de Graphire1, zo niet dan koop ik gewoon de OEM van 69,-

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ik zie de naam wacom steeds langs komen, maar ik zit op dit moment niet echt breed.
is d'r een goed kooper alternatief??
en die OEM, versie's kun je die ook in NL kopen?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-12 17:08
Linux install herkent hem zelfs ( mandrake )

Dus hij doet het dus gewoon

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Op zaterdag 11 mei 2002 21:17 schreef QuarK het volgende:
Ik wil eigenlijk even weten of de Graphire2 echt veel beter is dan de Graphire1, zo niet dan koop ik gewoon de OEM van 69,-
Ik heb met beide tablets gewerkt maar merk geen wezenlijk verschil: ze zijn beide even dik en hebben dezelfde nauwkeurigheid. De Graphire 2 ziet er alleen wat moderner uit.

Op mijn werkplek heb ik daarnaast ook gebruik gemaakt van een Dynalink tablet, maar dit ligt inmiddels in een of andere kast. Als je Wacom gewend bent kun je niet meer met die goedkope alternatieven werken: dedynalink pen (met een batterij erin!) lijkt minder nauwkeurig te werken en schakelt pas is als je boven eht tablet bent. Dit is vooral irritant als je de pen als vervanger van de muis gebruikt. Je ziet dan een hele kleine delay bij het inschakelen.

Verwijderd

Gatenkaas!

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 17:43 ]

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Tevens ondersteund de wacom 2 monitoren
hier 3 stuks :)

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Ik kom d'r niet helemaal uit (zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/493597/1?limit=25)
Wat is nou eigenlijk een goedkoop wacom alternatief?
en hoe zit 't met zo'n batterijtje, als dat er in zit. Meteen niet meer doen??

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Pagina: 1