Toon posts:

Anti-aliasing Transparante png

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde een gif transparant hebben zonder lelijke randen, ff wat rond geneusd in de search en toen werd me dus duidelijk dat ik png moest gebruiken, nu hebbik daar een beetje mee zitten kutten in ps6.
Ik heb matte 'none' zodat die randen weg zijn maar dan is ook de anti-aliasing weg, hoe behoud ik die terwijl lelijke randen toch verdwijnen?

Verwijderd

Met GIF is het onmogelijk de randen anti-aliased te krijgen. Dat is namelijk het gedeeltelijk mengen van de kleuren bij de rand. Met een variabele achtergrond moeten sommige pixels dan haltransparant zijn. En dat kan dus niet met GIF.

Met het PNG formaat kan dat wel, en in principe moet je een afbeelding gewoon opslaan als PNG, en alle transparantie komt exact hetzelfde in de PNG afbeelding als hoe het in de PSD is.

Houd er wel rekening mee dat Windows geen transparantie in PNG's ondersteunt.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 10:57 schreef Cheatah het volgende:
Houd er wel rekening mee dat Windows geen transparantie in PNG's ondersteunt.
je zou de png voor IE een transparant filter in stylesheet mee kunnen geven.
bv style="filter: alpha(opacity=40);"
ik heb het voorbeeld gezien bij bv http://www.netivity.nl

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 11:08 schreef protector het volgende:

je zou de png voor IE een transparant filter in stylesheet mee kunnen geven.
bv style="filter: alpha(opacity=40);"
ik heb het voorbeeld gezien bij bv http://www.netivity.nl
Op die manier is het nog steeds onmogelijk om een deel semi-transparant te krijgen, en een ander deel niet.

Verwijderd

Topicstarter
PNG werkt nu dus perfect alleen is nu het probleem dat windows transparancy van PNG niet ondersteunt en daar is zeker dan niks aan te doen ?? ;(

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 11:20 schreef Cheatah het volgende:

[..]

Op die manier is het nog steeds onmogelijk om een deel semi-transparant te krijgen, en een ander deel niet.
Je zei 'Houd er wel rekening mee dat Windows geen transparantie in PNG's ondersteunt'

Op die site die ik poste zie ik toch echt dat de woorden niet transparant zijn het het vierkantje eromheen wel. Hoe hebben ze dat gedaan dan?

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 11:28 schreef 5n1gg3lb1t het volgende:
PNG werkt nu dus perfect alleen is nu het probleem dat windows transparancy van PNG niet ondersteunt en daar is zeker dan niks aan te doen ?? ;(
probeer eens style="filter: alpha(opacity=40);"

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 11:29 schreef protector het volgende:

Je zei 'Houd er wel rekening mee dat Windows geen transparantie in PNG's ondersteunt'

Op die site die ik poste zie ik toch echt dat de woorden niet transparant zijn het het vierkantje eromheen wel. Hoe hebben ze dat gedaan dan?
Met een (transparante?) gif, bekijk de source maar eens :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 11:33 schreef protector het volgende:

[..]

probeer eens style="filter: alpha(opacity=40);"
ja dan wordt het heleplaatje transparanter en niet alleen het gedeelte wat transparant moet worden

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:38

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

msie kan vanaf 5.5 wel PNG-24 juist weergeven, echter dit vereist een directX-toepssing met filter; AlphaImageLoader.

je plaatst dan een trensparante GIFje in een pagina met de gewenste grootte en met style="filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader(src='/mapje/plaatje.png', sizingMethod='scale')".

nadeel is dat dit backwards een ramp is, browsers die dit niet ondersteunen (tm. msie5, ook msie5.5+ maar met windows zonder directX ondersteuning, msie/mac, mozilla en opera) tonen enkel het transparante gifje.

voor intranets of specifiek UA-ontwikkelde/beperkte producten/applicaties is het wel toepasbaar
http://msdn.microsoft.com/workshop/author/filter/reference/filters/alphaimageloader.asp

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Op zaterdag 11 mei 2002 22:32 schreef RM-rf het volgende:
nadeel is dat dit backwards een ramp is, browsers die dit niet ondersteunen (tm. msie5, ook msie5.5+ maar met windows zonder directX ondersteuning, msie/mac, mozilla en opera) tonen enkel het transparante gifje.
http://webfx.eae.net/dhtml/pngbehavior/pngbehavior.html

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ff kleine correctie: windows ondersteunt wel transparante PNGs, maar IE niet
onder mozilla worden ze gewoon perfect weergegeven, zonder extra trucjes...

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 10:50 schreef Flat© het volgende:
ff kleine correctie: windows ondersteunt wel transparante PNGs, maar IE niet
onder mozilla worden ze gewoon perfect weergegeven, zonder extra trucjes...
Je hebt gelijk :)
Pagina: 1