Hardeschijf onderste boven

Pagina: 1
Acties:

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-08 11:59
Beste lui,

Ik heb in mijn server een IBM SCSI schijf onderste boven opgehangen ivm. de ruimte. Ik kan dat nog wel aanpassen zo dat het bovenste weer boven komt te staan. Is dat nodig? Of niet?

Thanks

Verwijderd

Een Harde Schijf draait ook vrolijk zijn rondjes ondersteboven of op z'n zij ..

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ondersteboven wordt de elektronica op de harde schijf warmer, maar als je er een cooler op zet is dit zelfs weer beter.

• Cowboy Henk
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Voor het interne draai- en leeswerk van je HDD maakt dit niks uit, als hij maar wel goed vast zit. En zolang je voldoende loze ruimte in je kast hebt en genoeg circulatie in je kast zal het met die warmte wel meevallen.

De enige redenen om een HDD met z'n elektronica naar onderen te hangen zijn a: warmte afvoer en b: er komt geen stof op je elektronica te liggen.

Als je toch de mogelijkheid hebt om hem nog om te draaien zou ik het doen, maar als je het niet doet is het ook geen ramp.

Blaat

Verwijderd

Volgens mij vallen je bitjes dan naar beneden ;)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 10:27 schreef Snuffie het volgende:
Volgens mij vallen je bitjes dan naar beneden ;)[/quote]Nee, de eentjes worden nullen en vice versa.;):P

• CmdrKeen
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik heb een SCSI-HDD van 9 GB uit het Stenen Tijdperk (omvang van twee nieuwere HDD's die op elkaar liggen). Het is een IBMmetje en lekker zwaar.

Het ding hangt los in m'n kast aan de SCSI-kabel en de powerkabel. De kabels zitten gelukkig redelijk goed vast, dus vallen zal die niet zo snel doen. Hij is nu wel schokbestendig :) en de airflow is ook dik in orde.

Het ding wordt alleen *wel* heel erg warm (ik schat zo'n 45-50 graden).

Zou dat kwaad kunnen?

Hieruit blijkt echter wel dat het geen ene drol uitmaakt hoe je HDD erbij staat/ligt/hangt.

Bloed, zweet & koffie

• Palomar
  • Niet online
volgens mij maakt het wel uit als je hem scheef dr in zet.. op deze manier -> / dan krijg je last van de zwaartekracht enzo :)

• Postman
  • Laatst online: 15-08 20:11
Rick_H Heeft gelijk, de schijf gaat dan slagen maken, maar misschien omdat ie zo snel draait (SCSI) maakt dat niet uit, of juist wel...

Over de warmte afvoer, volgens mij wordt het elektronica gedeelte altijd het warmst, dus als je de schijf omdraait is de afvoer van warmte veel beter (wat al gezegd is). Nadeel is dat er idd meer stof op komt. Koelers voor hd's plaats je altijd onder je hd, dus aan de electronica kant.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 10:27 schreef Snuffie het volgende:
Volgens mij vallen je bitjes dan naar beneden ;)[/quote]Dat gebeurde toch al aan de onderkant van je platters, die worden al die jaren nou al dubbel zijdig gebruikt....

bij de weg, what missed you again?

Verwijderd

"De enige redenen om een HDD met z'n elektronica naar onderen te hangen zijn a: warmte afvoer"

correct me if I'm wrong, maarre warmte stijgt toch op ?
Pagina: 1