Toon posts:

[RH 7.3] Dane Elec USB SD cardreader

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik plug een dana elec cardreader in de USB poort (SMC device).
Ik bekijk in KDE configuratiescherm de informatie van de USB apparaten
hangt prachtig een eUSB Secure Digital Media aan de USB UHCI root hub.

so far so good, ziet er naar uit dat het device iig herkent is.

Maar hoe nu verder :? Hoe gebruik ik dat apparaat?
Ik neem aan dat ik 'm op de een of andere manier in /dev/usbSDcardleesapparaatding moet krijgen ofzo, zodat ik die uiteindelijk kan mounten.

Maar hoe doe ik dat?

Ik al een berg howto's door gespit, maar kom er niet erg uit. Onder windows wordt zo'n ding herkent als een verwisselbare harde schijf...
moet ik er hier ook een 'hdb' van maken ofzo?

Een duwtje in de juiste richting iemand?

hmz...

in dmesg kom ik op de USB hub een USB Device 2 tegen, hetgeen de mass storage is.
Driver is geinitialiseerd.

Vervolgens doe ik mount -t vfat -L USB device 2 /mnt/usb
en dan krijg ik terug: no such partition found
:?

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 21:37
Via google kom ik op dit artikel: http://www.linuxworld.com/linuxworld/lw-2001-01/lw-01-penguin_3.html
Now before you Linux geeks crank up your email programs to tell me how ignorant I am about using USB within Linux, let me assure you that I have already figured out a way to get my digital photographs onto Linux. I purchased a SanDisk (see Resources for a link) Compact Flash card reader with a USB connection. I enabled USB support in my 2.4.0 kernel, enabled USB storage devices, enabled SCSI disk support, and rebuilt the kernel. Now all I have to do is plug in a Compact Flash disk and mount /dev/sda1 to my chosen mount point, which happens to be /mnt/cf. Then I can access all the picture files on that Compact Flash memory disk. I also back-ported USB to my 2.2.17 kernels and did pretty much the same things to get it working on those systems.
Kortom zorg er dus ook voor dat je SCSI disk support aan hebt staan in je kernel en als het goed is moet je dus /dev/sda1 of /mnt/cf moeten kunnen mounten als vfat.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 00:21 schreef Jelmer Barhorst het volgende:
Via google kom ik op dit artikel: http://www.linuxworld.com/linuxworld/lw-2001-01/lw-01-penguin_3.html
[..]

Kortom zorg er dus ook voor dat je SCSI disk support aan hebt staan in je kernel en als het goed is moet je dus /dev/sda1 of /mnt/cf moeten kunnen mounten als vfat.
Ik heb SCSI support aanstaan, aangezien ik een SCSI HD heb.
/dev/sda1 bestaat al.

maar als ik het goed begrijp zou volgens deze informatie mount -t vfat /dev/sdb1 /mnt/usb het gewenste resultaat moeten opleveren.

Ik ga het proberen

Verwijderd

Topicstarter
Na het juiste duwtje in de rug, blijkt het inderdaad zo te werken!

Ik keek nu weer in dmesg en zag inderdaad onder de USB Mass Storage device found de regels:

SCSI emulation for USB Mass Storage Devices
Attached scsi removable disk sdb at scsi2
SCSI device sdb: 121856 512-byte hdwr sectors (62 MB)
Write Protect = off
sdb1

en DIE is dus gewoon te mounten :)

Thanks!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, in een SCSI bak werkt het zo zonder problemen, maar HOE enable ik scsi disk support op een IDE machine?

Ik lees van alles over modules, maar ook over kernels compile-en.
Kan iemand een richting aangeven hoe ik dat doe?

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 09:03
Op maandag 13 mei 2002 14:05 schreef GroteNeger het volgende:
Tja, in een SCSI bak werkt het zo zonder problemen, maar HOE enable ik scsi disk support op een IDE machine?

Ik lees van alles over modules, maar ook over kernels compile-en.
Kan iemand een richting aangeven hoe ik dat doe?
nou je je moet er eerst achterkomen welke modules je nodig hebt, als je dat weet kan je dmv modprobe deze modules laden.

Kan ie de module niet vinden zul je zeer waarschijnlijk een nieuwe kernel moeten compileren met de juiste benodigde modules erin gebakken. (www.kernel.org)

hoop dat je hier iets aan hebt. Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 14:28 schreef stiena het volgende:

[..]

nou je je moet er eerst achterkomen welke modules je nodig hebt, als je dat weet kan je dmv modprobe deze modules laden.

Kan ie de module niet vinden zul je zeer waarschijnlijk een nieuwe kernel moeten compileren met de juiste benodigde modules erin gebakken. (www.kernel.org)

hoop dat je hier iets aan hebt. Suc6
Thanks voor je reply.

USB mass storage devices worden ondersteunt als 'scsi-harddisks'.
Zoals hierboven staat worden ze dan geinstalleert als sdb1, sdc1 etc.

Ik heb op die SCSI machine lsmod uitgevoerd, en kom de volgende module tegen:
SCSI_mod sr_mod aic7xxx sd_mod
De gewone adaptec driver dus.

Dus als ik het goed begrijp zou ik op een ide machine dmv modprobekunnen starten.
Maar moet ik die dan na elke reboot proben?

Kan het helaas pas morgen proberen :{

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 13 mei 2002 14:47 schreef GroteNeger het volgende:
Maar moet ik die dan na elke reboot proben?
Modules die elke boot gemodprobed moeten worden kun je in /etc/modules zetten. Maar kzou me eerst zorgen maken over het werkend krijgen :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 14:56 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Modules die elke boot gemodprobed moeten worden kun je in /etc/modules zetten. Maar kzou me eerst zorgen maken over het werkend krijgen :)
Ik heb even wat meer huiswerk gedaan en het een en ander over Monolithic versus Modular gelezen :)
Modular is in dit geval de beste optie, maar inderdaad.
Eerst maar eens kijken of ik het zowiezo aan de praat krijg met modprobe ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 14:56 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ok,

modprobe scsi_mod
modprobe sd_mod
modprobe usb-storage

en een cardreader wordt netjes aan sda1 gehangen in een ide systeem.

Maar..., na elke reboot modproben is natuurlijk geen optie.
En aangezien dit specifiek voor het type 'eind-gebruiker' bedoeld is lijkt een kernel compilen me nou ook niet echt een optie.

Kortom ik wil dat die 3 modules bij elke boot 'ge-autoprobe-ed' worden.

zoals meneer deadinspace hier boven verteld, moet ik die modules dan opnemen in /etc/modules/
Maar die directory bestaat helemaal niet in RedHat.

Staat die directory niet standaard in het filesysteem?

Mijn god wat ben ik een n00b :{

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

/etc/modules is een file met daarin de namen van de modules die geladen moeten worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[marcelm@nothing marcelm]$ cat /etc/modules
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file should contain the names of kernel modules that are
# to be loaded at boot time, one per line.  Comments begin with
# a #, and everything on the line after them are ignored.
eepro100
mousedev

Ik dacht niet dat deze file distro-specifiek was (ikzelf gebruik Debian)... Dus of ik vergis me (en hij is wel distro-specifiek) of die file ontbreekt bij jou gewoon (in welk geval je hem gewoon kunt aanmaken met inhoud).

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 20:18 schreef deadinspace het volgende:
/etc/modules is een file met daarin de namen van de modules die geladen moeten worden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[marcelm@nothing marcelm]$ cat /etc/modules
# /etc/modules: kernel modules to load at boot time.
#
# This file should contain the names of kernel modules that are
# to be loaded at boot time, one per line.  Comments begin with
# a #, and everything on the line after them are ignored.
eepro100
mousedev

Ik dacht niet dat deze file distro-specifiek was (ikzelf gebruik Debian)... Dus of ik vergis me (en hij is wel distro-specifiek) of die file ontbreekt bij jou gewoon (in welk geval je hem gewoon kunt aanmaken met inhoud).
Nee je vergist je niet, ik ben een lul :{
Ik keek met de quickbrowser, maar dan zie je natuurlijk niet de .conf files etc.

Ik heb hem dus gevonden.
tja, ik zie daar allerlei vage dingen instaan, als 'alias usb-control usb-uhci'
De laatste is de module, dus ik heb er het volgende aan toegevoegd:
alias scsi scsi_mod
alias scsidisk sd_mod
alias usbstorage usb-storage

En nu kijken of het nog werkt na een reboot :)

Verwijderd

Topicstarter
werkt 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Volgende project :)
De kaartlezer werkt, ik heb de USB naar IrDA maar even aan de kant gelegd.

Ben nu bezig met een 6in1 USB kaartlezer.

Dat zou in principe op dezelfde manier moeten werken als de SD memory card lezers, dus USB mass storage device welke als SCSI disk geinitialiseerd wordt.

Leuk, echter werkt het dus NIET.
Het device zelf wordt gevonden, maar de aparte kaartlezers (SD/MMC,SM,CF/microdrive,MS) dus niet.

Ik ben er ondertussen ook al achter waarom niet:
Feitelijk is zo'n 6 in 1 kaartlezer een SCSI device met meerdere LUN's (Logical Unit Numbers). In kort, meerdere SCSI devices op 1 ID.
Default staat in de kernel het probe all LUN's uit.
De enige oplossing die ik tot nu toe vind is de kernel volledig compile-en, echter wil ik dat niet.

Weet iemand of er misschien een configuratie file in redhat aanwezig is waarmee ik het 'probe-en voor alle LUNs' eenvoudig kan enable-en?
Pagina: 1