Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
ik denk dat je anders gek wordt van de broadcasts[/quote]EEEH, de wat:?
Russian Blue Neji
Kate Bush
Switches, hubs, bridges laten dit gewoon door, Routers blokken dit...
Maar dit is maar 1 van de functies hoor (wel een voorname)...
Zoek anders gewoon ff wat info van routers op (cisco is een goede om mee te beginnen)
The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril
Verwijderd
En als dat ding dan toevallig in de USA stond dan had jij toch wel een verdomd lang kabeltje nodig.
en vooral met het aantal IP adressen zou het lastig worden op 1 subnet
Verwijderd
Grtz Mikkel
Omdat je anders de hele wereld aan een grote HUB zou moeten hangen.
En als dat ding dan toevallig in de USA stond dan had jij toch wel een verdomd lang kabeltje nodig.[/quote]Fire Wire:9
Russian Blue Neji
Kate Bush
Ik dacht dat een switch alleen de data stuurt naar het juiste ip-adres, en niet naar allemaal..[/quote]P'cies, een switch stuurt het naar het juiste adres, een router zorgt voor de snelste route.
Dus als ik een bestand van mijn pc naar die van een ander stuur, gaat het:
van mijn pc naar m'n lokale inbelpunt die stuurt het vervolgens het adres van mijn provider (meestal vaste verbinding).
De switch daar zegt, het moet naar dat ip-adres van diegene z'n provider en de router zorgt vervolgens dat het via de snelste weg daar komt.
Blaat
en vooral met het aantal IP adressen zou het lastig worden op 1 subnet[/quote]Nee hoor, met iedereen op 1 groot net hadden we IPv6 nog lang niet nodig gehad :P<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik dacht dat een switch alleen de data stuurt naar het juiste ip-adres, en niet naar allemaal..[/quote]Nee, een switch stuurt data alleen naar het juiste MAC adres, indien dat op de switch bekend is. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>P'cies, een switch stuurt het naar het juiste adres, een router zorgt voor de snelste route.[/quote]Switches hebben niets met IP verkeer te maken. De router bepaald waar het IP verkeer naar toe moet. Is dat op een direct aangesloten lokaal netwerk, dan zal de router een ARP request doen om achter het MAC adres van de doelhost te komen, en het vervolgens versturen. Pas dan krijg je met switches te maken, als die in dat lokaal aangesloten netwerk gebruikt worden.
edit: Jeroen was me net voor
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Die zijn idd gereserveerd door bv IBM in een vroeg stadium...
Maar over het algemeen: een switch beperkt collisions en een router zoekt de snelste route uit.
Verwijderd
Een router doet niets anders dan stukken netwerk aan elkaar knopen. Dat kan zijn omdat er meerdere netwerktopologieen aanwezig zijn, bijvoorbeeld een tokenring en een ethernetwerk. Of omdat er meerdere lokaties zijn of omdat de router dient om het verkeer te controleren, binnen een subnet worden zaken als broadcasts rondgestuurd die een router tegen kan houden waardoor het netwerk in de lucht blijft. Daarnaast kan een router een beveiliging zijn doordat het alleen toegestaan verkeer kan doorlaten of kan het twee incompatible netwerken op elkaar aansluiten (NAT).
Al met al een belangrijke functie dus.
Wim
--
http://www.win2kwereld.nl
Routing switches (aka layer 3 switch aka switching router) zijn switches met ingebouwde routing functionaliteit, die afhankelijk van de configuratie op layer 2 en/of layer 3 werken. Vaak worden deze gebruikt om VLAN's aan te sturen.
Even back to basics.
Een router doet niets anders dan stukken netwerk aan elkaar knopen. Dat kan zijn omdat er meerdere netwerktopologieen aanwezig zijn, bijvoorbeeld een tokenring en een ethernetwerk. Of omdat er meerdere lokaties zijn of omdat de router dient om het verkeer te controleren, binnen een subnet worden zaken als broadcasts rondgestuurd die een router tegen kan houden waardoor het netwerk in de lucht blijft. Daarnaast kan een router een beveiliging zijn doordat het alleen toegestaan verkeer kan doorlaten of kan het twee incompatible netwerken op elkaar aansluiten (NAT).
Al met al een belangrijke functie dus.
Wim
--
http://www.win2kwereld.nl[/quote]wat zijn dan die broadcast????
en een router heeft wat dat betref een een zelfde functie als een firewall en proxy, want die bepalen ook wat niet binnen mag komnen, toch?
Russian Blue Neji
Kate Bush
wat zijn dan die broadcast????
en een router heeft wat dat betref een een zelfde functie als een firewall en proxy, want die bepalen ook wat niet binnen mag komnen, toch?[/quote]Een broadcast is een "bericht" dat naar alle op het subnet aangesloten computers word gestuurd. het windows netwerk protocol doet b.v. aan broadcasts om te bepalen welk IP bij een bepaalde computernaam hoort, hij stuurt dan een berichtje naar alle computers met iets als "ik zoek computernaam die-en-die, wie is dat" en wacht dan tot er iemand antwoord "dat ben ik". om op die manier voor 7Gbyte traffic per week door mijn eth0 te zorgen
NEWays, back ontopic:
verschil met een firewall: een firewall blockt bepaalde pakketjes welke niet aan de regels v/d firewall voldoen
een proxy (letterlijke vertaling: afgevaardigde) is een computer die de verbinding voor jou met het netwerk afhandeld en het dan naar jou doorspeelt. dwz. ipv dat je direct communiceert met een server vraag je 't eerst aan je proxy die het weer aan je server vraag. dit is b.v. als jij niet bij die server kan en die proxy wel.
veel programma's zoals winroute en b.v. IPchains onder linux combineren een firewall en een proxy.
verschil met een router is dat een router tussen netwerken hangt en beslist of bepaalde data op het netwerk naar een ander netwerk moet. routers proberen ook aan de hand van het destination adres de beste route te kiezen.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
je hebt ook nog zoiets als bridges, een bridge koppelt 2 netwerken van het zelfde type. een bridge bepaalt aan de hand van het destination adres of een frame wel of niet naar het andere netwerk moet worden doorgegeven. dit kan een voordeel opleveren t.o.v. er een groot netwerk van maken omdat alleen data die naar het andere netwerk moet daar ook op 't netwerk word gezet.
voorbeeld wanneer je een bridge kan gebruiken:
stel je hebt 2 afdelingen binnen een bedrijf die vooral met elkaar binnen de afdeling communiceren en maar weinig met de andere afdeling. als je er dan 2 netwerken van maakt voor elke afdeling 1 met een bridge ertussen zal alle de traffic die voor afdeling1 is ook binnen hun deel van het netwerk blijven en dus niet het netwerk van afdeling2 'vervuilen' terwijl de communicatie tussen afdeling 1 en 2 gewoon blijft bestaan.
een hub is een mulitport repeater.
Verwijderd
Iedereen die dan een thuisnetwerk heeft en bestands en printerdeling aan met op hoofdpc geen wachtwoord op de gedeelde mappen (en dat zijn er op mijn headend al VEEL) daar kan ik dan gewoon binnenlopen en al zijn bestanden verwijderen van mijn part
je deelt toch niet je hele schijf r/w
alleen dingen die je wilt sharen deel je read-only + een r/w upload dir.
Hoezo ?
je deelt toch niet je hele schijf r/w
alleen dingen die je wilt sharen deel je read-only + een r/w upload dir.[/quote]Ja, doe ik wel, kun je makkelijk vanaf de andere PCs ook op de andere HDDs schrijven.
Het schijnt trouwens bij Windows 95/98 shares mogelijk te zijn het wachtwoord te omzeilen.
dit is b.v. als jij niet bij die server kan en die proxy wel.
veel programma's zoals winroute en b.v. IPchains onder linux combineren een firewall en een proxy.[/quote]En waarom zou je dan niet bij zo'n sevrer kunnen komen, beveiliging?
Russian Blue Neji
Kate Bush
En waarom zou je dan niet bij zo'n sevrer kunnen komen, beveiliging?[/quote]nee, b.v. omdat je op een ander netwerk zit.
stel je zet thuis een netwerkje op waarvan 1 PC aan het internet hangt, deze PC zit aan beide netwerken en kan dus als proxy dienen om -b.v namens een PC op het lokele netwerk- een pagina van het internet te halen.
Ja, doe ik wel, kun je makkelijk vanaf de andere PCs ook op de andere HDDs schrijven.[/quote]Tja, da's is een keuze die je maakt. erg goed voor de security is het niet. je moet de andere partij vertrouwen op je systeem, en omdat je over die andere PC geen controle hebt wie er achter zit... (je zit zelf immers ergens anders).
Ik vertrouw iig niemand behalve mezelf met volledige toegang op m'n systeem.
Verwijderd
Is dat te vaag, lees dan iets over hoe TCP/IP werkt... te vinden met je favoriete zoekmachine