Watr is het nut van routers?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 16:58

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
Bijvorbeeld die va chello, waarom is er geen vaster verbindeing en moet alles met een omweg? Dit levert toch alleen vertragingen op?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• -=Confuzer=-
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08-2024

-=Confuzer=-

My judgement rulez

ik denk dat je anders gek wordt van de broadcasts

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 28 september 2000 22:44 schreef -=Confuzer=- het volgende:
ik denk dat je anders gek wordt van de broadcasts[/quote]EEEH, de wat:?

Russian Blue Neji
Kate Bush

Verwijderd

Hij doet zijn naam iig eer aan ;)

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Als jij je comp aanzet, zegt je kaart : Hee ik ben hier !!! over het netwerk...

Switches, hubs, bridges laten dit gewoon door, Routers blokken dit...

Maar dit is maar 1 van de functies hoor (wel een voorname)...

Zoek anders gewoon ff wat info van routers op (cisco is een goede om mee te beginnen)

The fact that a believer is happier than a sceptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.The happiness of credulity is a cheap and dangerous quality.-Quis custodiet ipsos custodes Diadem?Ik ook met zonnebril

Verwijderd

Omdat je anders de hele wereld aan een grote HUB zou moeten hangen.
En als dat ding dan toevallig in de USA stond dan had jij toch wel een verdomd lang kabeltje nodig.

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

Das idd waar...
en vooral met het aantal IP adressen zou het lastig worden op 1 subnet :P

Verwijderd

Als je dit niet zou hebben zou elk bestandje, dus mp3, divx naar iedereen die op dat moment on-line was gestuurd worden, die doet er vervolgens nix mee, maar het zorgt wel voor minder bandbreete per aansluiting. Dat doet een switch, een router zorgt voor de snelste route, met het minste verkeer.

Grtz Mikkel

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 00:02 schreef jtm het volgende:
Omdat je anders de hele wereld aan een grote HUB zou moeten hangen.
En als dat ding dan toevallig in de USA stond dan had jij toch wel een verdomd lang kabeltje nodig.[/quote]Fire Wire:9

Russian Blue Neji
Kate Bush

• B.A. Baracus
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Ik dacht dat een switch alleen de data stuurt naar het juiste ip-adres, en niet naar allemaal..

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 00:25 schreef B.A. Baracus het volgende:
Ik dacht dat een switch alleen de data stuurt naar het juiste ip-adres, en niet naar allemaal..[/quote]P'cies, een switch stuurt het naar het juiste adres, een router zorgt voor de snelste route.

Dus als ik een bestand van mijn pc naar die van een ander stuur, gaat het:
van mijn pc naar m'n lokale inbelpunt die stuurt het vervolgens het adres van mijn provider (meestal vaste verbinding).
De switch daar zegt, het moet naar dat ip-adres van diegene z'n provider en de router zorgt vervolgens dat het via de snelste weg daar komt.

Blaat

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

idd, een switch switched en is dus geen hub, daarom stuurt ie het alleen door naar 1 user... :P

• jeroen|IA
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-05-2025
Klopt niet helemaal: een switch stuurt de data door naar het juiste MAC adres. Dat is een niveau lager. Overigens doet een router dat in zekere zin ook. Hij heeft alleen een ip adres nodig om aan de hand daarvan (via een arp request) uit te vinden welk MAC-adres hij moet gebruiken.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Das idd waar...
en vooral met het aantal IP adressen zou het lastig worden op 1 subnet[/quote]Nee hoor, met iedereen op 1 groot net hadden we IPv6 nog lang niet nodig gehad :P<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ik dacht dat een switch alleen de data stuurt naar het juiste ip-adres, en niet naar allemaal..[/quote]Nee, een switch stuurt data alleen naar het juiste MAC adres, indien dat op de switch bekend is. <BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>P'cies, een switch stuurt het naar het juiste adres, een router zorgt voor de snelste route.[/quote]Switches hebben niets met IP verkeer te maken. De router bepaald waar het IP verkeer naar toe moet. Is dat op een direct aangesloten lokaal netwerk, dan zal de router een ARP request doen om achter het MAC adres van de doelhost te komen, en het vervolgens versturen. Pas dan krijg je met switches te maken, als die in dat lokaal aangesloten netwerk gebruikt worden.

edit: Jeroen was me net voor :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• -=Confuzer=-

-=Confuzer=-

My judgement rulez

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nee hoor, met iedereen op 1 groot net hadden we IPv6 nog lang niet nodig gehad [/quote]Je bedoelt die klassa A ip adressen nu toch wel?
Die zijn idd gereserveerd door bv IBM in een vroeg stadium...

• ijdod
Onder andere, ja, maar niet alleen. Ook verspilling binnen ranges ben je kwijt. Als je meer dan 2 IP adressen wilt, krijg je er 6(mits, maar, yadda yadda)...

• Theodoor
  • Laatst online: 17-03 10:50
Het verschil tussen bepaalde typen switches en bepaalde typen routers is heel weinig. Want je hebt routers, switches en switching routers.

Maar over het algemeen: een switch beperkt collisions en een router zoekt de snelste route uit.

Verwijderd

Even back to basics.

Een router doet niets anders dan stukken netwerk aan elkaar knopen. Dat kan zijn omdat er meerdere netwerktopologieen aanwezig zijn, bijvoorbeeld een tokenring en een ethernetwerk. Of omdat er meerdere lokaties zijn of omdat de router dient om het verkeer te controleren, binnen een subnet worden zaken als broadcasts rondgestuurd die een router tegen kan houden waardoor het netwerk in de lucht blijft. Daarnaast kan een router een beveiliging zijn doordat het alleen toegestaan verkeer kan doorlaten of kan het twee incompatible netwerken op elkaar aansluiten (NAT).

Al met al een belangrijke functie dus.

Wim
--

http://www.win2kwereld.nl

• ijdod
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Het verschil tussen bepaalde typen switches en bepaalde typen routers is heel weinig. Want je hebt routers, switches en switching routers.[/quote]Puur functioneel is het verschil nihil, beiden bepalen op basis van een adres waar een pakket naar toe moet. Ze werken echter op een totaal andere laag in het OSI model.
Routing switches (aka layer 3 switch aka switching router) zijn switches met ingebouwde routing functionaliteit, die afhankelijk van de configuratie op layer 2 en/of layer 3 werken. Vaak worden deze gebruikt om VLAN's aan te sturen.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 29 september 2000 19:22 schreef wverveen het volgende:
Even back to basics.

Een router doet niets anders dan stukken netwerk aan elkaar knopen. Dat kan zijn omdat er meerdere netwerktopologieen aanwezig zijn, bijvoorbeeld een tokenring en een ethernetwerk. Of omdat er meerdere lokaties zijn of omdat de router dient om het verkeer te controleren, binnen een subnet worden zaken als broadcasts rondgestuurd die een router tegen kan houden waardoor het netwerk in de lucht blijft. Daarnaast kan een router een beveiliging zijn doordat het alleen toegestaan verkeer kan doorlaten of kan het twee incompatible netwerken op elkaar aansluiten (NAT).

Al met al een belangrijke functie dus.

Wim
--

http://www.win2kwereld.nl[/quote]wat zijn dan die broadcast????

en een router heeft wat dat betref een een zelfde functie als een firewall en proxy, want die bepalen ook wat niet binnen mag komnen, toch?

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 18:16

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 september 2000 12:43 schreef FrankGuthrie het volgende:
wat zijn dan die broadcast????

en een router heeft wat dat betref een een zelfde functie als een firewall en proxy, want die bepalen ook wat niet binnen mag komnen, toch?[/quote]Een broadcast is een "bericht" dat naar alle op het subnet aangesloten computers word gestuurd. het windows netwerk protocol doet b.v. aan broadcasts om te bepalen welk IP bij een bepaalde computernaam hoort, hij stuurt dan een berichtje naar alle computers met iets als "ik zoek computernaam die-en-die, wie is dat" en wacht dan tot er iemand antwoord "dat ben ik". om op die manier voor 7Gbyte traffic per week door mijn eth0 te zorgen :( :( lekker efficient netwerk protocol, vooral als ze geen WINS servers hebben draaien.
NEWays, back ontopic:
verschil met een firewall: een firewall blockt bepaalde pakketjes welke niet aan de regels v/d firewall voldoen
een proxy (letterlijke vertaling: afgevaardigde) is een computer die de verbinding voor jou met het netwerk afhandeld en het dan naar jou doorspeelt. dwz. ipv dat je direct communiceert met een server vraag je 't eerst aan je proxy die het weer aan je server vraag. dit is b.v. als jij niet bij die server kan en die proxy wel.
veel programma's zoals winroute en b.v. IPchains onder linux combineren een firewall en een proxy.

verschil met een router is dat een router tussen netwerken hangt en beslist of bepaalde data op het netwerk naar een ander netwerk moet. routers proberen ook aan de hand van het destination adres de beste route te kiezen.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Aaargh!

Aaargh!

Om het verhaal nog ff uit te breiden:
je hebt ook nog zoiets als bridges, een bridge koppelt 2 netwerken van het zelfde type. een bridge bepaalt aan de hand van het destination adres of een frame wel of niet naar het andere netwerk moet worden doorgegeven. dit kan een voordeel opleveren t.o.v. er een groot netwerk van maken omdat alleen data die naar het andere netwerk moet daar ook op 't netwerk word gezet.

voorbeeld wanneer je een bridge kan gebruiken:
stel je hebt 2 afdelingen binnen een bedrijf die vooral met elkaar binnen de afdeling communiceren en maar weinig met de andere afdeling. als je er dan 2 netwerken van maakt voor elke afdeling 1 met een bridge ertussen zal alle de traffic die voor afdeling1 is ook binnen hun deel van het netwerk blijven en dus niet het netwerk van afdeling2 'vervuilen' terwijl de communicatie tussen afdeling 1 en 2 gewoon blijft bestaan.

• Theodoor
  • Laatst online: 17-03 10:50
ijdod > dat klopt. Ze werken op een andere laag.

• ijdod
Als kleine toevoeging: Een switch is een meerpoorts bridge.

• Aaargh!

Aaargh!

Als we dan toch bezig zijn met aanvullingen:
een hub is een mulitport repeater.

Verwijderd

Anders zou ik bij netwerkomgeving-volledig netwerk de hele wereld zien :P, nou alleen mijn headend :)

Iedereen die dan een thuisnetwerk heeft en bestands en printerdeling aan met op hoofdpc geen wachtwoord op de gedeelde mappen (en dat zijn er op mijn headend al VEEL) daar kan ik dan gewoon binnenlopen en al zijn bestanden verwijderen van mijn part >:)

• Aaargh!

Aaargh!

Hoezo ?
je deelt toch niet je hele schijf r/w
alleen dingen die je wilt sharen deel je read-only + een r/w upload dir.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 september 2000 18:51 schreef Aaargh! het volgende:
Hoezo ?
je deelt toch niet je hele schijf r/w
alleen dingen die je wilt sharen deel je read-only + een r/w upload dir.[/quote]Ja, doe ik wel, kun je makkelijk vanaf de andere PCs ook op de andere HDDs schrijven.
Het schijnt trouwens bij Windows 95/98 shares mogelijk te zijn het wachtwoord te omzeilen.

• FrankGuthrie

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 september 2000 12:55 schreef Aaargh! het volgende:
dit is b.v. als jij niet bij die server kan en die proxy wel.
veel programma's zoals winroute en b.v. IPchains onder linux combineren een firewall en een proxy.[/quote]En waarom zou je dan niet bij zo'n sevrer kunnen komen, beveiliging?

Russian Blue Neji
Kate Bush

• Aaargh!

Aaargh!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 01 oktober 2000 02:26 schreef FrankGuthrie het volgende:
En waarom zou je dan niet bij zo'n sevrer kunnen komen, beveiliging?[/quote]nee, b.v. omdat je op een ander netwerk zit.

stel je zet thuis een netwerkje op waarvan 1 PC aan het internet hangt, deze PC zit aan beide netwerken en kan dus als proxy dienen om -b.v namens een PC op het lokele netwerk- een pagina van het internet te halen.

• Aaargh!

Aaargh!

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 30 september 2000 20:48 schreef OlafvdSpek het volgende:
Ja, doe ik wel, kun je makkelijk vanaf de andere PCs ook op de andere HDDs schrijven.[/quote]Tja, da's is een keuze die je maakt. erg goed voor de security is het niet. je moet de andere partij vertrouwen op je systeem, en omdat je over die andere PC geen controle hebt wie er achter zit... (je zit zelf immers ergens anders).

Ik vertrouw iig niemand behalve mezelf met volledige toegang op m'n systeem.

Verwijderd

Het nut van routers is zoals de naam al aangeeft: routeren (dus zeggen hoe je van A naar B komt).

Is dat te vaag, lees dan iets over hoe TCP/IP werkt... te vinden met je favoriete zoekmachine :)
Pagina: 1