Toon posts:

Opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem en dat is dat mijn PC niet direct opstart wanneer ik hem aanzet.
Bij het aanzetten zie ik alleen de voedingsfan lopen en de cpufan op halve snelheid. Bovendien staan alle mobolampjes op rood en hoor ik een snel tikkend geluid uit de voeding komen.
Wanneer ik de PC zo'n keer of 30 aan/uit zet start hij vervolgens wel door en krijg ik soms ook nog de melding "CMOS checksum error - loading defaults"

Het is echt iets van de laatste tijd, en ik kan niet vinden waar dat aan ligt. Ik zelf denk dat de voeding het aan het begeven is, hoewel deze pas 1 jaar oud is (het is btw 350 watt).

Kan mij hier iemand mee helpen?

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
flash de bios eens

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Klinkt eerder moederbord achtig? niet?

Verwijderd

Het lijkt meer of dat er iets met je cmos is waardoor je computer niet goed opstart.

Misschien cmos chip kapot??

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Welk mobo heb je, en wat betekent het, wanneer alle ledjes rood zijn? (Ik neem aan dat dit statusledjes zijn of iets dergelijks)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Moederbord batterijtje misschien leeg?
Deze zorgt o.a. voor genoeg voeding om het cmos te onthouden

• KaMiKaZe
de cmos kan idd een beetje gaar zijn , maar probeer gewoon de bios ff te flashen desnoods met dezelfde versie als die hij al draait. Dit probleem komt vaker voor met MSI K7T borden

Verwijderd

Topicstarter
Zou allemaal wel kunnen...maar toch ook de voeding, wat ik denk.
Ik heb namelijk een fanbus voor 4 80*80 fans en 1 CCFL, en wanneer ik dit dus heb en ik zet alle schakelaars open, dan loopt de cpufan op een ongeveer 1/4 snelheid.

Wellicht dat het ook iets met de ontlading te maken kan hebben???

• KaMiKaZe
misschien dat iets stroomverlies veroorzaakt, je kunt gewoon ff proberen bepaalde zaken even los te koppelen , zoals wat fans of cd-rom's :)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:28
Dat de moederbordlampjes op rood staan hoeft niet per se fout te zijn. Het geeft namelijk alleen maar aan het systeem stroom krijgt en dat het BIOS uitgelezen wordt.

Als hij hierop blijft hangen dan zit er wel iets fout, volgens de manual van een ander MSI moederbord.
In deze handleiding staat als mogelijke oorzaak een lege BIOS- batterij. Dit kan ook de melding CMOS checksum error verklaren.
Op vrijdag 10 mei 2002 22:26 schreef ThaNetRunner het volgende:
je zegt dat je voeding tikt ;)

dat betekent of overlading of kortsluiting :)

try another power supply :)
Volgens mij is 1+1 2 ;-). Hoe het kan weet ik niet, maar volgens mij heb jij twee problemen tegelijkertijd...

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
je zegt dat je voeding tikt ;)

dat betekent of overlading of kortsluiting :)

try another power supply :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

Verwijderd

Ik weet niet of er Fan Off Control op dat MB van je zit? Als dat aanstaat en je fan op halve snelheid draait start ie niet op, dat had ik laatst met een Zalman koeler, af en toe pakte die hem wel als hij sneller draaide, toen had ik ook veel te veel troep aangesloten...

Verwijderd

Oei...dit heb ik ook gehad, als je dat tikken telang laat doorgaan , zal hij steeds sneller gaan tikken, en bij mij leide dat tot een complete burnout van de CPU ! kijk daar dus mee uit!

Zet er z.s.m een nieuwe (sterke) voeding op, anders blaas je zo het hele spul op!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Nee, ik denk dat er iets met de voeding is. Een tikkend geluid uit de voeding klinkt niet :). Heb je al een andere voeding uit een kast geropt en die geprobeerd?

Wat die CMOS melding betreft komt gewoon omdat het systeem niet volledig opstart en daarom alles op standaard zet. Dat heb ik ook met PC's als ik hem reset bij het opstarten.

edit:

Wat voor mobo heb je?

Verwijderd

gewoon eerst een ander batterijtje halen en dan verder kijken

Verwijderd

Ik wil je niet ontmoedigen maar in je sig staat dat je een msi k7tnogwat hebt.
Mijn k7tpro (ook 6330) Die had ongeveer hetezelfde. Pas na heel veel keer aanzetten deed ie het weer. Tot het op een dag helemaal niet wilde. de 4 ledjes bleven rood.

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
't lijkt mij dat als je voeding "tikt" dat dit niet aan je bios zal liggen.
Ik denk ook niet dat het probleem ligt bij de hoeveelheid watjes van je voeding.
ik heb een 300 Watt voeding met deze hardware en trekt ie nog goed.

intel p3 800
volcano II cooler
geforce 1
1 ccfl lampje
4 7200 ide schijven
scsi cdrom / scsi schrijver
scsi 7200 hd

ik zou gewoon een andere voeding proberen. Gewoon een nieuwe kopen en testen. ligt het daar niet aan dan gewoon weer netjes terugbrengen.

/edit/ probeer anders alleen hoog nodige aan te sluiten dus cpu cooler en hd enzo. koppel de rest af en kijk of je cpu fan dan wel wil draaien /edit/

Verwijderd

ik had precies het zelfde.
gewoon nieuwe PSU kopen; daarna loopt ie weer als een trein
die checksum is dan ook weg
Pagina: 1