Mobo fan van groot belang?

Pagina: 1
Acties:

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 21:22
Ik heb een Abit Kr7a en het (wat is het 4mm?) fannetje op het mobo zelf maakt bij opstarten een takkeherrie.
Een Kt7a die ik ook heb heeft dit ook eerder gehad alleen dat heb ik toen opgelost door er ff aan te klooien.
Bij deze lukt dat dus niet.
Is het erg drastisch om deze helemaal uit te laten staan?

Er staat bij mij een 120mm fan naar binnen te blazen, ik weet niet of dat afdoende is ,of dat dit fannetje juist criciaal is!?

Search leverde me weinig verheldering op.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:29
mail abit, ze zijn een onderzoek gestart naar dit probleem en willen graag die fans hebben. je krijgt gewoon een nieuwe opgestuurd! :)

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-08 14:58
Digi zal er niet voor niets zitten, maar je kunt natuurlijk met SpeedFan controleren wat de temperatuur van je chipje is met het coolertje en wat het gevolg is als je hem uitzet. Als het verschil klein is zou je zonder kunnen denk ik.

Originele startpagina - Stadindex.nl

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:26
Dat is waarschijnlijk het fannetje op je chipset. Ik denk dat de lagers versleten zijn of hij is gewoon slecht. Mail even naar Abit en waarschijnlijk krijg je zo een nieuwe opgestuurd. :)

Leeg

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet van enorm groot belang, een simpel heatsinkje volstaat ook. Je zegt zelf een 120mm casefan te hebben, deze is meer dan genoeg om de warme lucht van het heatsinkje te onttrekken :)

Mocht je na enige tijd instabiliteit constateren (waarvan ik de kans overigens zeer klein acht), dan zou ik het fannetje toch maar terugzetten ;)

• ScooBY_DoO
Ik heb toendertijd al gemaild met Gistron waar de mobo's vandaan komen, maar die zeggen stuur dat hele mobo terug!
Ja daar ben ik dus niet op ingegaan.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
Je kan het ventilatortje vervangen door een klein heatsinkje. Zie hier de de Zalman NB32J:

Afbeeldingslocatie: http://www.sharkacorp.com/images/zmnb32j/tp-lg.gif

Deze kost ongeveer 10 euro.
Voor montage-intructies klik hier.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:52
OP kr7a weet ik niet zeker of er wel een draaiende fan op moet :(. Maar op kt133A hoefde dat niet :). Maar kijk eens naar andere mobo-bakkers :), die ook een kt266 hebben gemaakt. Want de een zegt je hebt hem nodig terwijl de andere alleen heatsink doet.

Verwijderd

Ik heb zelf een ASUS A7V133, en die fan op de chipset maakt bij het opstarten ook veel herrie. Na een tijdje (plm. een minuut) is het wel over, dus het is niet zo een groot probleem. Echter, ik heb gemerkt dat de computer nogal vaak crasht, behalve als ik de zijplaat van de kast haal. Conclusie: het wordt te heet in de kast. Ik vraag me echter wel af: kan zo'n enkele chipset fan zo'n groot verschil maken? (Ik bedoel, als ik hem vanwege de herrie zou verwijderen en vervangen met zo'n heatsink, zou het dan kunnen zijn dat hij ook niet meer crasht? Of ligt dat toch echt aan de CPU?)

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
bijna alle chipset fans die ik ben tegengekomen zijn slecht (abit en asus) op m'n a7v133 heb ik em op het laatst maar gewoon losgetrokken omdat ik gek werd van de herrie. Mijn huidige Gigabyte 7VRXP heeft gewoon een passieve koeling en ik merk niks mbt de stabiliteit

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• ScooBY_DoO
Op vrijdag 10 mei 2002 21:35 schreef WimB het volgende:
Je kan het ventilatortje vervangen door een klein heatsinkje. Zie hier de de Zalman NB32J:

[afbeelding]

Deze kost ongeveer 10 euro.
Voor montage-intructies klik hier.
Der zit toch al een klein heatsinkje onder!? is die dan ook weer niet afdoende?!
Ik heb hem btw net ff helemaal eruit gehaald en er een stuk keukendoek doorheen geragd en hij lijkt wel weer ff stil.

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 17:19

Elwood Blues

87167191

Die chipsetkoelers op Abit mobo's zijn idd gewoon k*t. Heb een KT7A gehad (kt133a chipset), en die begon na verloop van tijd (4 maanden ofzo) onwijs te brommen. Erg irritant. Daar heb ik toen de ventilator van vervangen door een kleine vga-fan. Ik heb nu een KT7A-raid, en daar begon hetzelfde fannetje weer te klooien. Eerst heb ik em gewoon losgetrokken, en volgens mbm werd ie daardoor niks warmer.
Het leek me een logische redenering dat dat koelblokje dat er onder zat beter zou koelen als er geen fan opzat (want die draaide immers toch niet), dus die heb ik er afgeschroefd. Gaat naar mijn ervaring prima, zolang de temperatuur in de kast niet boven de 30 graden komt. Ik heb nu de 92mm fan van mijn zalmankoeler er net bovenhangen, dus dat gaat helemaal perfect.

Conclusie van dit zwamverhaal: zolang je een beetje airflow in je kast hebt en de temperatuur in de kast niet te hoog wordt kun je die fan er best afhalen. Op een KT7A that is dus. Het lijkt me eigenlijk sterk dat datzelfde brakke koelertje (heb em es vergeleken met de abit KG7A van een vriend van me) op een abit KG7A of KR7A wél echt verschil zal maken.

• ScooBY_DoO
Ik zal hem eens loslaten en kijken wat er gebeurd.. thnx voor de info

Verwijderd

Ik draai hier nu al twee maanden zonder fan.
a7v133. Ik heb het ding er gewoon afgeschroefd toen het lawaai ging maken. Misschien zet ik er eens een nieuwe 40mm fan op, of die zahlmann heatsink. Ik overclock de pc nu niet, maar dan kan ik dat wellicht wel proberen als die heatsink of de nieuwe fan erop zit.
Pagina: 1