Toon posts:

[Linux] Schone install vs. update

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat doen jullie normaal gesproken als jullie een nieuwere versie van jullie favourite distributie installeren?

- complete nieuwe install (alle partities formateren etc.) eventueel met backup data
- omdat het het netjes hebt opgedeelt qua partities update je alleen de systeem zooi

En gaat het in 2e geval altijd goed (werken al je programma's nog zoals het hoort)?

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ik een compleet verse install
maar dat is echt maar eens per jaar ofzo... als slackware 8.1 uitkomt, gaat die er op denk ik

in principe is 't trouwens niet nodig om een verse install te doen, gewoon eens in de zoveel tijd wat dingen upgraden is voldoende

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Ach, daarvoor hebben we debian met apt-get :)

sources.list aanpassen en verwijzen naar de nieuwe distro tree
apt-get update
apt-get dist-upgrade
en maar vrolijk verder spelen

BTW: upgraden kan behoorlijk k*t zijn, heb net op Debian Sid XFree86 4.1.0 vervangen door 4.2.0 (onofficieel), nou werkt mn QT niet meer lekker (dies dus gecompileerd tegen XF4.1). Programma's crashen met een segfault, OpenOffice wil niet meer, KDM start niet meer, etc.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je dingen buiten het package-systeem om gaat zitten compileren dan krijg je natuurlijk vaak problemen, daar kan een distributie weinig aan doen.

Zelf heb ik ooit (1999) deze Debian-installatie erop gezet en ik heb deze nog nooit hoeven verwijderen. Dat heb ik met nog geen enkele Debian-installatie gedaan :). Wel met RedHat overigens, maar dat was nog vóór mijn Debian-tijdperk en toen wist ik gewoon nog niet zo veel minder :P.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Wat ik altijd doe met redhat is updaten.
Maar... Ik denk er nu echt over om eens een nieuwe verse install te doen. Kan nooit kwaad :)

But I thought YOU did the backups...

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
verse install laatst nog suse 8.0 pro hiervoor 7.1 7.2 en 7.3 allemaal verse install

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Op vrijdag 10 mei 2002 19:28 schreef odysseus het volgende:
Als je dingen buiten het package-systeem om gaat zitten compileren dan krijg je natuurlijk vaak problemen, daar kan een distributie weinig aan doen.
Mhja, ik heb hier nu alpha builds van XFree86 4.2.0 gedownload en uit source gecompileerd, installeerde gewoon perfect, maar ja... QT is gecompileerd tegen 4.1.0 en nu draaien alleen programma's die statisch gecompileerd zijn tegen QT (= alleen KDE, aangezien de rest QT dynamisch aanroept om vensters te tekenen)
Ben nu een nieuwe DEB aan't maken van QT. Als dat niet lukt: XFree ff removen, debs weggooien en Xfree weer installeren :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 18:54 schreef _JGC_ het volgende:
Ach, daarvoor hebben we debian met apt-get :)

sources.list aanpassen en verwijzen naar de nieuwe distro tree
apt-get update
apt-get dist-upgrade
en maar vrolijk verder spelen
Die moet ik onthouden. :)
Zou wel iets ingewikkelder zijn dan je nu schreef, maar toch handig.

Wat wordt er precies geupdate als je dat doet?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het is niet ingewikkelder dan hij daar schrijft, helemaal niet zelfs. Enig mogelijk nadeel is dan wel dat je Debian moet draaien om het te laten werken. Gezien de laatste polls is Debian hier de meest gebruikte distributie, dus ook dat moet geen probleem zijn :). En natuurlijk zitten er ook nog een hoop andere voordelen aan Debian, zie daarvoor een paar honderd topics van de afgelopen jaren...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai inderdaad ook al Debian, maar heb pas net de nvidia drivers kunnen installeren, dus heb er nog niet veel mee gewerkt (en daarnaast moet ik het geluid nog werkend zien te krijgen).

Maar aangezien er binnenkort een nieuwe Debian uitkomt (ik draai nu ook al wel Woody, maar da's dus de test versie) lijkt me het misschien wel handig om te updaten met apt-get.
Zal wel weer betekenen dat ik opnieuw alle nvidia problemen opnieuw moet oplossen, maar goed...

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Onder normale omstandigheden herinstall ik nooit en update ik gewoon.

Bij mijn desktop-systemen is er toch geen kwesties van grote upgrades; paar keer per week apt-get update; apt-get upgrade en ik draai weer de nieuwste versies van de software die in Debian zit :)

Maar ook servers e.d., die meestal van een release gebruikmaken ipv Testing of Unstable upgrade ik gewoon. Apt-get, dpkg en de hoge kwaliteit van de Debian packages zijn gewoon een roelerende combinatie.

Verwijderd

install meestal een systeem, en dan ga ik zo af en toe iets update. en als ik echt een schone install nodig heb omdat ik weer eens iets giga verneukt heb, dan neem ik de laatste versie, maar dat is gelukkig nog maar 1 keer voor gekomen

Verwijderd

Persoonlijk ga ik voor een nieuwe installatie zodra ik een nieuwe versie van een distro binnen heb.... geen idee waarom, update lijkt me makkelijker :? :+. - vooral als je al veel instellingen hebt veranderd en alles *eindelijk* draait zoals jij het wilt... ;)
Pagina: 1