De oorsprong van het Internet

Pagina: 1
Acties:

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Wat ik me eigelijk afvroeg is ......waar begint het Internet eigelijk? Providers halen het Internet-signaal toch ook ergens vandaan, waarna ze het vervolgens doorgeven aan hun klanten. Waar halen die Internet-providers het dan vandaan? Is er ergens een algemeen verdeelpunt voor? Voor dat signaal dus. En waar haalt dat verdeelpunt het dan weer vandaan? Misschien een beetje rare vraag. Ik weet heel goed dat het Internet een grote WAN is van allemaal computers en netwerken die op elkaar zijn aangesloten, maar het moet toch ergens beginnen ofzo? Al is het maar om enige orde te scheppen erin. :)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Het internet begint bij je eigen computertje. Je moet het niet zien alsof het uit een punt komt maar neem alle computers die op elkaar aangesloten zijn en dat IS het internet.

Download my music on SoundCloud

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:33

Rival24

I'll Be Back

In principe werkt het met computers (jouw eigen putertje) die aangesloten zijn op een server, die weer aangesloten zijn op een grotere server enz..... tot je een paar lompe servers overhoudt die het verkeer in goede banen leiden

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Luister maar eens naar dit realaudio stukje, daar leggen ze het allemaal uit, inclusief intervieuws.

*KLIK*

Ze zeggen ook wat over de toekomst, maar aangezien dit een stukje is van een paar jaar oud zal dat niet helemaal meer kloppen. Maar het grootste deel gaat over de geschiedenis, en dat veranderd niet. :)

/edit/
euh, doet ie het nou niet of is chello weer aan de gang? :?
iig komt ie hier van. :)

🌞🍃

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Op vrijdag 10 mei 2002 18:18 schreef rival24 het volgende:
In principe werkt het met computers (jouw eigen putertje) die aangesloten zijn op een server, die weer aangesloten zijn op een grotere server enz..... tot je een paar lompe servers overhoudt die het verkeer in goede banen leiden
Okeej, alle systemen hier in de stad die kabelinternet hebben zijn dus bijvoorbeeld aangesloten op de 'main'-server van me provider? En moet die provider dan weer aangesloten zijn op een 'hogere server'? Ik bedoel....zit daar ook weer een bepaalde hiërarchie in?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:21
De internationale glasvezelverbindingen huurt je provider bij grote glasvezel bedrijven zoals level3, mfn, kpnqwest, telia etc

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 18:23 schreef acd het volgende:

[..]

Okeej, alle systemen hier in de stad die kabelinternet hebben zijn dus bijvoorbeeld aangesloten op de 'main'-server van me provider? En moet die provider dan weer aangesloten zijn op een 'hogere server'? Ik bedoel....zit daar ook weer een bepaalde hiërarchie in?
Ja, en de 'hoogste' servers zijn volgens mij de ARPA servers van het amerikaanse leger. Dat is voor zover ik weet de kern van het internet...

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
het belangrijkste op het internet zijn de domain name servers (DNS). Hiervan zijn de belangrijkste weer de topleveldomain (TLD) servers. Hiervan zijn er een paar welke bewaard worden door een aantal intstanties zoals de amerikaanse regering, maar ook microsoft, novell, en Sun. Dit worden ook wel de dot servers genoemd. Sun heeft zelfs een tijd geadverteerd met de slogan "we're the dot in dot com"

zonder dns servers heb je nog wel internet maar om nu een ip nummer in te tikken om naar tweakers te gaan.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Internet is gewoon een spinneweb dat op verschillende plaatsen samenkomt. Bijvoorbeeld in Amsterdam is er de AMS-IX. De meeste nederlandse providers komen daarop uit, verkeer van mij gaat van mij naar @home naar de AMSIX om vervolgens naar TrueServer te gaan. Verkeer van mij naar een willekeurige server in New York gaat via de AMSIX naar een kruispunt in de VS om vanaf daar (evt. via nog een paar IX'en) naar de ISP te gaan waar die server staat.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

An Atlas Of Cyberspaces

Je zult zien dat de computernetwerken nergens beginnen en nergens eindigen :)

Alhoewel, sommigen denken daar anders over..
The End of the Internet
The Last Page of the Internet
Shutdown the Internet
;)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Het internet begint nergens, het orde scheppen gebeurt bij backbone providers. Bij DNS is dat bij de root-servers.

Afbeeldingslocatie: http://www.wia.org/pub/root-servers.gif

Dat zijn ze ;)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:13
heel kort:

Klant --> ISP --> Internet Exchange --> Internet exchange --> ISP --> Site

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 19:03 schreef BalusC het volgende:
An Atlas Of Cyberspaces

Je zult zien dat de computernetwerken nergens beginnen en nergens eindigen :)

Alhoewel, sommigen denken daar anders over..
The End of the Internet
The Last Page of the Internet
Shutdown the Internet
;)
HEy wat een neppers http://www.cybergeography.org/atlas/title.gif dat logo heeft mijn oom jaren geleden gebruikt voor zijn Bedrijf EOS

Maar weer ontopic, er is geen begin of eind zoals jij denkt.

Je hebt wel begin en eindpunt, van gebruiker tot server en die weg afhankelijk van de te gebruiken protocollen kan een vaste route zijn of elke keer een andere weg.

Dan heb je nog wel een aantal belangrijke lijnen in de wereld en als die verbroken worden kan er geen data uitwisseling meer plaatsvinden van bv Europa naar VS.
Pagina: 1