[Artic Cooling 2500] CPU wordt te warm

Pagina: 1
Acties:

• MinddiggerNL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 15:17
Hoi,

Ik heb op GoT nog geen ervaringen weten te vinden van mensen die een Artic Cooling 2500 koeler gebruiken.

Ik heb sinds een paar dagen een ECS K7S5A mobo met een AMD Duron 1,2Ghz waar deze koeler op zit. Ik heb een drupje (ter grootte van een erwtje) koelpasta op de core gesmeerd en toen de koeler erop gezet. Ging perfect, alleen wordt de cpu 52 graden celcius terwijl ik gewoon zit te surfen of met office zit te klooien. Spellen speel ik nooit dus heb ik dat ook niet getest.

Mij lijkt deze temp. ietwat aan de hoge kant aangezien de cpu hierdoor toch echt niet gestressed wordt lijkt me zo.
Daarnaast maakt de fan een teringherrie terwijl er op het doosje stond "super silent" :?

Heeft er hier iemand eenzelfde koeler en evt. dezelfde probs ermee? Iemand een idee of dit te warm is en wat er tegen te doen is?

Ik vind het kortom dus best een miskoop...vind dit ding dus absoluut geen 25 euro waard!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
geeft ie die temp ook aan in de bios?

Verwijderd

loopt de fan misschien aan :? ivm stroomdraad ?

Verwijderd

Ik heb um er ook na een week al weer uitgehaald.
Me 1400 werd 59 draden.

Kheb toen maar de bovenkant van me Orb afgehaald en er een 92mm Zalman boven gehangen. Nu zit ik op me ouwe cpu temp als eerst met die Orb erop, 44 graden stressed, maar wel veeeeeeeeeel stiller :9~

edit:

Die van mij was toch echt wel stil, me Papst 19dB is stiller, maar deze hoorde ik toch echt vrijwel niet. Loopt er niets aan? Zitten die boutjes van je fan goed vastgedraaid?

Verwijderd

kijk ook ff naar je airflow..

installeer ff speedfan en post hier ff ale temps dus van je mobo harddisk en processor..

heb je ook casefans geinstalleerd?

Verwijderd

Ik heb die cooler ook en met een XP1900 kom ik (unstressed) niet boven de 40 graden uit. Heb wel een hele grote case (chieftec bigtower) maar nog zonder casefans.

(offtopic) Trouwens, als die cooler stil moet zijn, ben ik benieuwd wat andere coolers voor herrie maken...?

• MinddiggerNL
Op vrijdag 10 mei 2002 17:16 schreef rick_h het volgende:
geeft ie die temp ook aan in de bios?
Jip!

• MinddiggerNL
Op vrijdag 10 mei 2002 17:23 schreef ULTRA_DMA het volgende:
loopt de fan misschien aan :? ivm stroomdraad ?
Nee die loopt niet aan...

• MinddiggerNL
Op vrijdag 10 mei 2002 17:44 schreef Flancor het volgende:
Ik heb um er ook na een week al weer uitgehaald.
Me 1400 werd 59 draden.

Kheb toen maar de bovenkant van me Orb afgehaald en er een 92mm Zalman boven gehangen. Nu zit ik op me ouwe cpu temp als eerst met die Orb erop, 44 graden stressed, maar wel veeeeeeeeeel stiller :9~
Hmm...hij koelt dus gewoon niet goed. Als ie nu stil was geweest had me dat niet veel uitgemaakt maar als ie zowel niet stil is én niet goed koeld, in tegenstelling tot wat de fabrikant beweerd, dan vind ik het dus een prutding.
edit:

Die van mij was toch echt wel stil, me Papst 19dB is stiller, maar deze hoorde ik toch echt vrijwel niet. Loopt er niets aan? Zitten die boutjes van je fan goed vastgedraaid?
Da's vreemd...ik vind het ding best luidruchtig, maar ik heb sowieso vaker het idee dat mijn kast meer als klankkast fungeert en daardoor dit soort geluiden juist versterkt klinken. Hij loopt in elk geval niet aan en maakt een continu geluid maar wel te hard mijn inziens.

• MinddiggerNL
Op vrijdag 10 mei 2002 18:40 schreef johndope het volgende:
kijk ook ff naar je airflow..
Met kast open komt de temp ongeveer 8-10 graden lager uit...heb de pc net ff uit gehad maar lijkt ongeveer dit verschil op te leveren!
installeer ff speedfan en post hier ff ale temps dus van je mobo harddisk en processor..
SpeedFan heb ik al geïnstalleerd, dit zijn de temps:

mobo/case: 36 graden
cpu: 52 graden
fan: 2600-2750rpm in tegenstelling tot de 2500rpm wat ie zou moeten lopen.
harddisk: kan ie niet meten

Temps wisselen natuurlijk maar deze waardes komen het meeste voor.
heb je ook casefans geinstalleerd?
Nog niet maar ik denk dat ik er toch maar eentje in hang voor in de kast. Kijken of dat iets helpt.

• MinddiggerNL
Op vrijdag 10 mei 2002 18:45 schreef Bum het volgende:
Ik heb die cooler ook en met een XP1900 kom ik (unstressed) niet boven de 40 graden uit. Heb wel een hele grote case (chieftec bigtower) maar nog zonder casefans.
Ik heb een Aopen HX08 kast. Vrij groot dus, maar alleen bovenin zitten wat roosters voor ontluchting. Heb momenteel geen extra casefan maar zoals ik al hierboven schreef in een reactie ga ik die er wel eens inhangen om te kijken of het wat helpt. Airflow lijkt dus niet echt super te zijn.

Overigens is het koelblok loeiheet dus de pasta geleidt goed.
(offtopic) Trouwens, als die cooler stil moet zijn, ben ik benieuwd wat andere coolers voor herrie maken...?
Oh...m.a.w. jij vind hem ook best luidruchtig? Ik weet toch dat een spire i.c.m. een zallman fanmate stukken stiller is!

Verwijderd

[off-topic]
aub in 1 post reageren ipv 5....dank u
[/off-topic]

• MinddiggerNL
Op vrijdag 10 mei 2002 19:07 schreef Jeuksel het volgende:
[off-topic]
aub in 1 post reageren ipv 5....dank u
[/off-topic]
Ja sorry...kwamen ineens zoveel reacties...kon niet alles onthouden :)

Weer ontopic :)
Heb overigens net ff gekeken maar heb geen casefan meer...wel nog genoeg 8x8cm fans maar zonder connectors :( Ben niet echt een electronicamannetje dus om zomaar wat dingen in elkaar te solderen met die lompe huis-tuin-keuken soldeerbout en dat in mijn systeem hangen vind ik geen goed idee.
In elk geval laat het opstaan van de zijkant van de kast de cpu temp dalen tot 42 graden en de casetemp tot 30 graden.
Scheelt dus best veel. Ben overigens ook benieuwd of hierdoor het "getik" van mijn HD weggaat zoals ik dat in een ander topic heb geschreven.
Een vriend van me had nl. ook laatst dat zijn hd tikte en dat niet deed zodra zijn kast openstond. Heeft uiteindelijk wel een nieuwe voeding moeten halen maar die is bij mij net nieuw.

Verwijderd

Ik heb de Arctic SuperSilent 2000... Ik heb er inmiddels een andere fan opgezet, maar met originele fan, kon hij een TB 1ghz. @ 1300 Mhz koelen en max werd hij 62 graden,... dus ik denk datje toch iets fout hebt gedaan....

• MinddiggerNL
Op vrijdag 10 mei 2002 19:39 schreef roelandstoter het volgende:
Ik heb de Arctic SuperSilent 2000... Ik heb er inmiddels een andere fan opgezet
Waarom als ik vragen mag?
, maar met originele fan, kon hij een TB 1ghz. @ 1300 Mhz koelen en max werd hij 62 graden,... dus ik denk datje toch iets fout hebt gedaan....
Wat zou ik dan fout gedaan kunnen hebben? Hij sluit goed aan op de cpu en de pasta geleidt blijkbaar goed want het koelblok wordt loeiheet. Met de kast dicht wordt de cpu 52 graden, met de kast open "slechts" 43 graden en met de zijkant dicht en de bovenkant open wordt ie 50 graden.
Lijkt mij dus puur een kwestie te zijn van (ontbreken van goede) airflow in de kast. Er zitten wel genoeg kabels, maar die heb ik om de koeler heen geboben en hangen er dus niet voor.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik heb laatste die koeler bij exile gekocht, en ik vindt hm lekker stil, en volgens mij koelt ie ook wel lekker!

iRacing Profiel

Verwijderd

extra case cooler is de name,
airflow is tha game.

als je koeler niet voldoende koude lucht kan krijgen koeld deze ook niet goed, en het daarbij vrij komende geluid is dat niet te zuinig.

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde als jij: Ook de Artic 2500 en precies dezelfde temps:
mobo/case: 36 graden
cpu: 52 graden
fan: 2600-2750rpm in tegenstelling tot de 2500rpm wat ie zou moeten lopen.

Heb een XP 1800+ op een Epox 8KHA+
Heb nu één oude voedingsfan erbij in, maar er zijn 2 extra casefans onderweg....

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 12:58 schreef jorentref het volgende:
extra case cooler is de name,
airflow is tha game.

als je koeler niet voldoende koude lucht kan krijgen koeld deze ook niet goed, en het daarbij vrij komende geluid is dat niet te zuinig.
Sluit ik me bij aan. 36 graden voor je case temp is echt mega hoog. Lekker koelen met warme lucht. En dat de temp flink naar beneden gaat als je de kast open zet zegt al genoeg..

Problem solved.
Pagina: 1