Toon posts:

problemen met kde home op ander filesysteem dan /

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een root partitie op /dev/hda7 en daarop in /home gemount /dev/hda1
Inloggen als user vanaf een text-terminal is geen probleem, maar als ik via kdm probeer in te loggen krijg ik geen desktop te zien maar blijft de login ergens "hangen". Ik zie een console window links beneden in beeld verschijnen maar daar blijft het ook bij. Mijn muis kan ik alleen over het scherm bewegen, that's all. Ik kan overigens wel schrijven (na inloggen als user via een tty) in /home/user.

Het lukt me wel als root in te loggen via kdm. Alles werkt dan als verwacht. Maar dat is misschien ook niet verwonderlijk aangezien /root weer ergens anders op /dev/hda7 staat. Ik heb niet vanaf de install al die /dev/hda1 partitie gebruikt als /home. Ik mount die nu /dev/hda1 on /home type ext2 (rw,noexec,nosuid,nodev)

Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Groeten,

Z.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat aan je partitie-indeling ligt. Als je KDE niet gestart wordt zodra je dat aangeeft in KDM, dan zou ik eens in een ~/.xsession-errors of in je andere logbestanden gaan kijken. Je kunt allereerst eens proberen om je ~/.kde even te verplaatsen, daar ligt vrij vaak een probleem.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Dat je verschillende partities gebruikt KAN de oorzaak haast niet zijn (ff verondersteld dat ze een beetje normaal fs gebruiken, dus niet ntfs o.i.d.). Ik heb dat namelijk ook, en pas na de installatie zo gemaakt (ik heb ook /usr op een aparte partitie staan).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 16:38 schreef odysseus het volgende:

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat aan je partitie-indeling ligt. Als je KDE niet gestart wordt zodra je dat aangeeft in KDM, dan zou ik eens in een ~/.xsession-errors of in je andere logbestanden gaan kijken. Je kunt allereerst eens proberen om je ~/.kde even te verplaatsen, daar ligt vrij vaak een probleem.
In .xsessions-errors staat:
/home/xxx/.xsessions: bad interperter: Permission denied
/home/xxx/.xsessions: permission denied

Welke interpreter wordt hier bedoeld?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Gokje: die in je startkde-script. Draai eens in een console 'whereis startkde' en kijk eens naar dat bestand. De eerste regel zou iets als '#!/bin/sh' of eventueel '#!/bin/bash' moeten zijn. Hier mag *geen* spatie achteraan komen en het *moet* de eerste regel zijn.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.