[Atari Lynx Onderdelen] Wat en Waar ? Hulp nodig !

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-07 20:29
Ik heb een Atari Lynx classic en ik heb hem ff opengemaakt omdat hij kapot is......:( ik weet waarschijnlijk al waarom.Ik heb een tijdje geleden omdat ik de oude adapter had gemold een andere gebruikt,en toen het knopje voor polariteit zoals je al kan raden verkeerd om gezet. |:(
Lynx dood duzzz.Maar toen ik hem open maakte zag ik dat er 2 (iets wat er op lijkt in ieder geval) zekeringetjes inzitten.Deze hebben de vorm van een weerstandje maar op de buitenkant van die witte gevallen staat o.a.: max temp. 110c
en een aantal hoeveelheden (amperes e.d.).Het kunnen haast geen weerstanden zijn want er staat geen kleurcode op.Nou wil ik graag weten wat dit voor dingen zijn en of ik door het vervangen van deze mijn Lynx nog kan redden of hoe ik misschien anders nog wat kan doen !!!!

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 10:06

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je hebt waarschijnlijk de spanningsomvormer opgeblazen. Dat is meestal een chipje, met een drietal discrete componenten. Plaats eens een (scherp) fototje?

• shag-me
ik heb helaas geen foto.... maar ik zal wel ff op interrrrrrrrnet zoeken naar een schema of foto,als jij me dan ff aan kan wijzen wat het is. :)

Verwijderd

Het zijn temp beveiligingen,dus het is mogenlijk dat die kapot zijn.
Haal ze er eens uit,en meet ze eens door.

• shag-me
ik heb de 2 "zekeringen" doorgemeten en die zijn goed....
maar een van de hoe heten die krengen ook al weer |:(
die ronde dingetjes, vrij klein en meestal blauw of zwart op 2 pootjessssss.Bij al die dingen gaat er stroom doorheen (er zitten vet veel op die hele print van de Lynx) maar, bij eentje vlak naast de ingang van de adapter gebeurt er niks dus ???

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 14:58 schreef shag-me het volgende:
ik heb de 2 "zekeringen" doorgemeten en die zijn goed....
maar een van de hoe heten die krengen ook al weer |:(
die ronde dingetjes, vrij klein en meestal blauw of zwart op 2 pootjessssss.Bij al die dingen gaat er stroom doorheen (er zitten vet veel op die hele print van de Lynx) maar, bij eentje vlak naast de ingang van de adapter gebeurt er niks dus ???
Condesator?

of bedoel je een Afbeeldingslocatie: http://www-acc.kek.jp/WWW-ACC-exp/KEKB/control/activity/Radio/parts/parts1/ge-diode.gif Diode

• sebastius

sebastius

Condensator. Simpel. Maar er zit een chip bij, 3 pootjes, beetje lomp formaat. Waarschijnlijk een 7805. Die is kapot, samen met 1 of twee van die condensator tonnetjes.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 20:09 schreef sebastius het volgende:
Condensator. Simpel. Maar er zit een chip bij, 3 pootjes, beetje lomp formaat. Waarschijnlijk een 7805. Die is kapot, samen met 1 of twee van die condensator tonnetjes.
Deze dus --->Afbeeldingslocatie: http://www.ocshoot.com/vapo/condens/condensator.jpg

• shag-me
Op zaterdag 11 mei 2002 20:18 schreef CocaCola het volgende:

[..]

Deze dus --->[afbeelding]
ja die blauwe.... die andere die op een weerstand lijken maar dan doorzichtig die doen het allemaal.Als iemand nou ff kan vertellen met een plaatje/schema welk onderdeel het is.......................... dan kan ik die eventjes doormeten

• sebastius

sebastius

Condensator kun je niet doormeten. Als ie kapot is is ie meestal ontploft...

Kijk gewoon naar verbrande onderdelen. Anders wil ik er wel naar kijken, mail me maar. Omg Den Haag.

• shag-me
nee dankje :D das beetje ver,ik woon in gruningen.Maar ik ben weer gaan meten en in de buurt van de ingang voor de str00m,zitten een paar andere onderdelen waar niks doorheen gaat.O.a een van die een beetje doorzichtige krengen en nog 3 van die maar dan ondoorzichtig zwart met een blauw streepje erop.Het gaat dus over dat eerste plaatje.Maar er gaat wel stroom door die condensatoren hoor,de multimeter geeft een duidelijk piepie

Verwijderd

Dat zijn diode's,die heeft een sperspanning.
Dat wil zeggen dat als je gaat meten ,dat je rekening moet houden dat je de meetsnoeren ook om moet wisselen.
Meet je helemaal niks(ook verwisseld)dan kun je er van uit gaan dat ze kapot zijn,dat is in de meeste gevallen wel zo dat diode's kapot zijn.

• sebastius

sebastius

Zoek nou alsjeblieft een foto of maak er een, goed ingezoomd, dan kan ik je misschien wel helpen.
Pagina: 1