Toon posts:

[Smd component] wat is dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://basedrum.endoria.net/wat.JPG

Kan iemand mij vertellen wat voor component dit is. Het heeft een weerstand van +/- 0.4 Ohm en geleid in beide richtingen.

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 13:32
Zo te zien een LED'je :?
beetje onduidelijke foto

edit: ik lees te snel |:(
Hmm, een condensator misschien?

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-07 17:17
Lijkt op een condensatortje. Is het component een beetje bruin? (wazig)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 15:20 schreef pep_82 het volgende:
Lijkt op een condensatortje. Is het component een beetje bruin? (wazig)
nee het is niet bruin het vreemde vind ik dat hij een soort kleurcode heeft. Een condensator geleid toch niet?

• The Dolf
  • Niet online
weerstandje?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• pep_82
  • Laatst online: 30-07 17:17
Op vrijdag 10 mei 2002 15:22 schreef Da_Kine het volgende:

[..]

nee het is niet bruin het vreemde vind ik dat hij een soort kleurcode heeft. Een condensator geleid toch niet?
Op wat voor een PCB-tje zit het? Wat is het apparaat. Het componentje is niet doorzichtig toch?
Als het goed is geleid een condensator niet, maar er kan altijd een weerstand of iets dergelujks parallel overheen staan. Of de condensator is doorgefikt.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 15:25 schreef pep_82 het volgende:

[..]

Op wat voor een PCB-tje zit het? Wat is het apparaat. Het componentje is niet doorzichtig toch?
Als het goed is geleid een condensator niet, maar er kan altijd een weerstand of iets dergelujks parallel overheen staan. Of de condensator is doorgefikt.
hij zit op ene mobiele telefoon tussen de antenne en receiver. Hij geleid zeker goed en er staat niks paralel overheen.

hij is toruwens ook niet doorzichtig

Verwijderd

donders moeilijk hoor. Staan er geen priegel cijfertjes/lettertjes op?? Bekijk het even logisch...als het vlakbij de antenne zit dan is het misschien onderdeel van een filter -> dus een weerstandje, condensator of spoel (Die laatste denk ik niet overigens).

Het zou makkelijk zijn als je hier even een scoopje op kan zetten.. :9

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 15:39 schreef lumocolor het volgende:
donders moeilijk hoor. Staan er geen priegel cijfertjes/lettertjes op?? Bekijk het even logisch...als het vlakbij de antenne zit dan is het misschien onderdeel van een filter -> dus een weerstandje, condensator of spoel (Die laatste denk ik niet overigens).
neen er staan geen codes op :(

Verwijderd

Dit is gewoon een weerstand, die in de fabriek vaker worden gebruikt, omdat de traditionele weerstanden (van die ronde busjes met kleurringetjes) niet zo goed toepasbaar zijn in een automatische proces.

Dit kun je ook zien als je een 8086 openschroeft (daar zitten van traditionele in) en bijvoobeeld een splinternieuw moederbord bekijkt (zitten deze "nieuwe" op).

Voordeel is ook dat deze wat compacter is dan de traditionele (handig voor in de mobiele telefoon!) :z

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 16:00
Staat nix parallel over geleid in beide richtingen en heeft een lage weerstand en zit in een HF cirquit ?

Spoeltje :?

Repareren doe je zo.

• Banzi
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op vrijdag 10 mei 2002 16:05 schreef CompBreaker het volgende:
Dit is gewoon een weerstand, die in de fabriek vaker worden gebruikt, omdat de traditionele weerstanden (van die ronde busjes met kleurringetjes) niet zo goed toepasbaar zijn in een automatische proces.

Dit kun je ook zien als je een 8086 openschroeft (daar zitten van traditionele in) en bijvoobeeld een splinternieuw moederbord bekijkt (zitten deze "nieuwe" op).

Voordeel is ook dat deze wat compacter is dan de traditionele (handig voor in de mobiele telefoon!) :z
Hmm... Als je niet zo kan zien wat erop staat, kan het ook iets anders dan een weerstand zijn hoor...

SMD-componenten heb je heel veel dingen in...
Maar ik denk iets in de richting van een weerstand, spoel, condensator, of misschien wel een (zener) diode... Het plaatje is een beetje wazig... Als je met een vergrootglas kijkt, staat er dan iets op???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• The Dolf
  • Niet online
Waarom moet je dat eigenlijk weten?

Gezocht!
Router

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 16:31 schreef thedolf het volgende:
Waarom moet je dat eigenlijk weten?
ik heb dus per ongeluk de antennen afgebroken van de telefoon (swing 200 a.k.a alcatel ot db). Toen dat gebeurde is per ongeluk ook z'on component afgebroken. Nu heb heb ik echter die 2 contactjes gewoon even kort gesloten alleen de ontvangst is nu erg slecht. Als ik wist wat voor component dat is dan zou ik even ene nieuwe kunnen kopen en deze er op solderen.

• The Dolf
  • Niet online
Op vrijdag 10 mei 2002 16:46 schreef Da_Kine het volgende:

[..]

ik heb dus per ongeluk de antennen afgebroken van de telefoon (swing 200 a.k.a alcatel ot db). Toen dat gebeurde is per ongeluk ook z'on component afgebroken. Nu heb heb ik echter die 2 contactjes gewoon even kort gesloten alleen de ontvangst is nu erg slecht. Als ik wist wat voor component dat is dan zou ik even ene nieuwe kunnen kopen en deze er op solderen.
Misschien een gek id maar ga voor de gein eens naar een electroboer? >:)
Denk dat ie wel raad weet.

Gezocht!
Router

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:07

jwbagger

,.-~'`'~-.,

hoogstwaarschijnlijk een condensator, maar ik verwacht dat je (zoals thedolf al zegt) dan toch voor meer info langs je electroboer moet gaan. Die zal je kunnen vertellen wat voor waarde je moet hebben.

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 16:09 schreef Banzi het volgende:

[..]

Hmm... Als je niet zo kan zien wat erop staat, kan het ook iets anders dan een weerstand zijn hoor...

SMD-componenten heb je heel veel dingen in...
Maar ik denk iets in de richting van een weerstand, spoel, condensator, of misschien wel een (zener) diode... Het plaatje is een beetje wazig... Als je met een vergrootglas kijkt, staat er dan iets op???
Yep, you're totally right, Banzi! :)

Ik denk alleen dat we het wel in deze richting moeten zoeken! spoel, weerstand of condensator, een van deze dingen zou het moeten zijn!

Trouwens zou je wel Koning van het Solderen moeten zijn wil je deze dingen een beetje lekker op je printje willen bakken! Harstikke klein en breekbaar!

Wat de anderen hierboven al zeggen: Naar de electroboer en you will find the answer! :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 20:20 schreef CompBreaker het volgende:

[..]

Yep, you're totally right, Banzi! :)

Ik denk alleen dat we het wel in deze richting moeten zoeken! spoel, weerstand of condensator, een van deze dingen zou het moeten zijn!

Trouwens zou je wel Koning van het Solderen moeten zijn wil je deze dingen een beetje lekker op je printje willen bakken! Harstikke klein en breekbaar!

Wat de anderen hierboven al zeggen: Naar de electroboer en you will find the answer! :)
Dat solderen is geen punt, daar heb ik wel wat ervaring mee en een regelbare bout met dun uiteinde.

Maar als je even gelezen had dan had je al tot de conclusie kunnen komen dat het geen weerstand of diode is en ook geen standaard condensator aangezien de weerstand 0,3 Ohm is en geleid in beide richtingen.

Heeft er iemand nog serieuze suggesties?

Verwijderd

Ja, in de afvalcontainer mieteren! >:) (nfi)

• Banzi
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op vrijdag 10 mei 2002 20:29 schreef Da_Kine het volgende:

[..]

Dat solderen is geen punt, daar heb ik wel wat ervaring mee en een regelbare bout met dun uiteinde.

Maar als je even gelezen had dan had je al tot de conclusie kunnen komen dat het geen weerstand of diode is en ook geen standaard condensator aangezien de weerstand 0,3 Ohm is en geleid in beide richtingen.

Heeft er iemand nog serieuze suggesties?
Het solderen moet idd geen punt zijn... Het is maar een 2-connecties smd-component. Dat is heel simpel... Netjes op de contacten leggen, 1 kant solderen, en dan de andere kant... Gaat nog sneller dan een weerstand MET draadjes...

Misschien staat op de achterkant wel wat het zijn moet... Als er echt geen tekst op staat, kan je het beste naar een electroboer gaan. Die weet misschien wel wat het zijn moet.

Overigens kan het nog steeds wel een weerstand zijn! Een antenne moet natuurlijk niet teveel verlies hebben. Zou best kunnen zijn dat het idd weerstanden zijn van 0,3 ohm!!! Maar dat is moeilijk te zeggen zonder schema en zonder tekst op de smd wat het moet zijn...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07 08:48
Waarschijnlijk is dit een inductor ofwel een spoeltje. Als het bij de antenne van een GSM zit, dan gaat het om zeer hoogfrequent signalen (> 800MHz dacht ik?), vandaar ook de vele doormetalliseringen op de PCB. Binnenin bevat het waarschijnlijk slechts een koperspoortje dat in een halve cirkel loopt ofzoiets.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07 08:48
Op vrijdag 10 mei 2002 16:46 schreef Da_Kine het volgende:

[..]

Als dit inderdaad een spoeltje is, dan heeft het een hele kleine waarde, hooguit een paar microHenry. verwijder de defecte component en soldeer er een klein koperdraadje op met een lusje erin. Experimenteer met de positie en de vorm van het lusje om de ontvangst te tunen.
Ben beniewd of dit werkt...

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 13 mei 2002 13:19 schreef Ploink het volgende:
Waarschijnlijk is dit een inductor ofwel een spoeltje. Als het bij de antenne van een GSM zit, dan gaat het om zeer hoogfrequent signalen (> 800MHz dacht ik?), vandaar ook de vele doormetalliseringen op de PCB. Binnenin bevat het waarschijnlijk slechts een koperspoortje dat in een halve cirkel loopt ofzoiets.
ah hier heb ik wat aan, ik zal binnenkort maar weer eens aan de slag gaan met die telefoon.
Pagina: 1